Mac mini als downloadserver

Pagina: 1
Acties:

• Wouterheadam5
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09-2025
Omdat ik mijn MacBook en straks mijn MacMini (2009 versie voor bij de tv) niet 24/7 aan wil laten staan, zit ik erover na te denken om een 'oude' Mac Mini te kopen en deze daarvoor te gebruiken.

Ik heb alleen geen idee hoe je deze vanaf mijn MacBook zou kunnen besturen en zodoende torrents kan aanzetten en gedownloade bestanden kan overzetten. Via Windows heb je remote desktop, maar ik weet niet hoe dat heet voor de Mac.

Dit is de opstelling;
MacBook in kamer
Mac Mini 2009 in woonkamer
Mac Mini 'oud' bij Airport Extreme met 2TB harde schijf eraan. (MacMini 'oud' kan dus ook soms uit staan, zonder dat alle bestanden offline zijn)

Vraag 1:
Wat zijn de minimale systeemeisen voor een Mac Mini als downloadserver? (specs/OS)

Vraag 2:
Hoe is de Mac Mini te besturen via de MacBook?

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:15

Kettrick

Rantmeister!

1 : Hangt denk ik af van je verbinding, als je op 100Mbit SSL encrypted wil downloaden heb je best een stevige machine nodig. Als je over 8mbit torrentjes doet kom je met een G4 denk ik al een heel eind :).

2: Ik heb een queue share op mijn macmini staan, deze wordt door utorrent opgepakt. Als ik daar een torrent filetje neerzet gaat de rest vanzelf.

Het in de gaten houden doe ik gewoon met vnc, wat standaard in osx zit. Als je screensharing aan zet komt er gewoon een "share screen" knopje in je finder, makkelijker kan niet :P

• Wouterheadam5
Klinkt niet zo moeilijk!

Ik download gewoon torrentjes over een niet al te snelle lijn en al helemaal niet veel tegelijk.
Maakt het ook nog uit wat voor OSX erop draait? Aangezien die G4 meestal niet de nieuwste draaien..

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-02 17:55
Zelf gebruik ik een 1,86GHz MacMini als mediacenter/downloadmachientje. Vooral torrents gaan erg lekker en simpel in combinatie met transmission.
Door dit programma te laten starten als er ingelogd wordt en automatisch in te loggen nadat mac os start begint het automatisch te draaien. Hij pakt op twee manieren torrents op. Door een map in te gaten te houden en daaruit de torrents op te pikken en door een website te presenteren waar de torrent bestanden in te uploaden zijn. Als ik thuis ben gooi ik de torrents dus in het mapje en als ik onderweg ben is de website te bereiken.

Een mac kun je overnemen door in systeemvoorkeuren schermdeling aan te zetten (vinkje op het tabblad delen) en op een andere machine in finder op de naam te klikken en te kiezen voor schermdeling.

Als je een machine 24/7 aan wilt laten staan zou ik juist voor de nieuwe versie van de macmini gaan. Deze gebruik idle maar 13 watt en scheelt je dus in stroomkosten. Ook hoef je maar een enkel apparaat te kopen op deze manier. Herrie maakt hij niet en het kleine witte ledje valt in een donkere woonkamer nauwelijks op.

while (! ( succeed = try ()));

Verwijderd

Ik heb hier een oude G4 als server staan. In eerste instantie met Leopard om te gebruiken als downloadserver. Sinds een aantal dagen staat hier Leopard Server op, om een aantal dingen uit te proberen. Zelfs dit loopt relatief soepel!

Met uTorrent of Transmission kun je het hele proces automatiseren; torrent uploaden, wachten, download klaar. Tussendoor een DVD of film kijken is geen probleem, mijn Mac Mini is met een DVI->HDMI kabel op mijn tv aangesloten. Ideaal :)

Het enige nadeel zou de beperkte opslagruimte zijn, maar dat is met een externe schijf zo opgelost.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2009 15:53 ]

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:04

Nitai

Live the life you love.

Waarom zou je een oude Mac Mini willen gebruiken als downloadserver? Goedkoper? Zuiniger?

Zelf zou ik zelf een zuinige server in elkaar zetten die ook alles kan en deze in de meterkast of ergens wegmoffelen.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

Denk er wel even om dat behoorlijk veel software niet meer op de oude macs loopt, uTorrent is intel-only. Het is dus wel verstandig om even uit te zoeken dat je alles wat je nodig hebt ook kan draaien op een G4 :P.

Ik download ook gewoon op mijn htpc, zou niet weten waarom ik daar nog een losse mini voor neer zou zetten :)

• Wouterheadam5
Bedankt voor de oplossingen!

Die nieuwe Mac Mini is inderdaad erg zuinig en vooral met transmission lijkt me dat een prima combo. De Mac Mini zal altijd Plex draaien en via de MacBook dan torrents aanzetten en films verplaatsen naar de externe harde schijf.

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

Wouterheadam5 schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 15:58:
Bedankt voor de oplossingen!

Die nieuwe Mac Mini is inderdaad erg zuinig en vooral met transmission lijkt me dat een prima combo. De Mac Mini zal altijd Plex draaien en via de MacBook dan torrents aanzetten en films verplaatsen naar de externe harde schijf.
Als je hem puur als htpc wil gebruiken is de 1.8ghz voldoende, die doet zonder problemen 1080p :). a-mac.nl heeft hem nog staan voor 399, nieuw!. Ik vond dat zelf een erg nette aanbieding, geen geld voor zijn fijn apparaat >:). Kan je van het geld wat je bespaart meteen een harmony one halen :9 ;)
amiga1260 schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 16:02:
Een vriend van mij had hetzelfde gedaan, maar die ging kapot.

Let er goed op of er genoeg gekoeld wordt.
Je moet hem inderdaad niet op je receiver zetten en het deurtje dicht doen :+. Maar downloaden is niet bijzonder zwaar, dus hij zal niet 24/7 staan te blazen.

[ Voor 22% gewijzigd door Kettrick op 09-07-2009 16:07 ]

• amiga1260
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:57
Een vriend van mij had hetzelfde gedaan, maar die ging kapot.

Let er goed op of er genoeg gekoeld wordt.

• Wouterheadam5
Die Harmony One is al onderweg ;)

Voordat ik die Mac Mini ga kopen (misschien die 'oudere' of anders de nieuwe) moet ik eerst mn HTPC + 2x office pc + laptop verkopen... Anders heb ik er helemaal teveel!

Verwijderd

Wouterheadam5 schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 12:13:

Vraag 2:
Hoe is de Mac Mini te besturen via de MacBook?
Chicken of the vnc. Dit is een opensource remote desktop client.
De serverfunctie voor remote desktop zit standaard in osx. Je moet die dienst aanzetten bij je systeemvoorkeuren, keuzepaneel netwerk (dacht ik, alleszins daar waar je bestandsindeling aanvinkt). De client installeer je vervolgens op je MacBook.

Zo doe ik het toch.

• fabianspoelman
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-01 12:07
Verwijderd schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 21:42:
[...]keuzepaneel netwerk (dacht ik, alleszins daar waar je bestandsindeling aanvinkt).
Das Sharing/Delen :)

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-12-2025
hans_lenze schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 13:03:
Zelf gebruik ik een 1,86GHz MacMini als mediacenter/downloadmachientje. Vooral torrents gaan erg lekker en simpel in combinatie met transmission.
Door dit programma te laten starten als er ingelogd wordt en automatisch in te loggen nadat mac os start begint het automatisch te draaien. Hij pakt op twee manieren torrents op. Door een map in te gaten te houden en daaruit de torrents op te pikken en door een website te presenteren waar de torrent bestanden in te uploaden zijn. Als ik thuis ben gooi ik de torrents dus in het mapje en als ik onderweg ben is de website te bereiken.
Hmm dit is interresant, is zo iets ook te realiseren met nieuwsgroepen? Door dit aan te passen met automator ofzo? Sinds ik nu een weekje mijn macbook heb ben ik helemaal weg van OSX :D Zat toevallig vandaag te kijken naar een MacMini als webserver, maar dacht dat een G4 te underpowerd zou zijn. Maar dat valt dus wel mee.
Leopard kan draaien op een G4?

Dan ga ik binnenkort is kijken of er zelf een soort transmission te maken is met nieuwsgroepen, uiteraard zal ik hem dan met jullie delen

[ Voor 19% gewijzigd door t1mmy op 10-07-2009 01:02 ]

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Is achterhaald. In Leopard zit een functie 'Screen Sharing'. Zoek je Mac op in de Finder, en klik op 'Share screen'. De app is los te vinden in /System/Library/CoreServices/Screen Sharing.app

Launching containers into space

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-01 22:24
Whieee schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 01:48:
[...]

Is achterhaald. In Leopard zit een functie 'Screen Sharing'. Zoek je Mac op in de Finder, en klik op 'Share screen'. De app is los te vinden in /System/Library/CoreServices/Screen Sharing.app
Dat staat ook al in de eerst post na die van de TS ;)

• Marten
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08-2025
t1mmy schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 01:01:
Hmm dit is interresant, is zo iets ook te realiseren met nieuwsgroepen? Door dit aan te passen met automator ofzo? Sinds ik nu een weekje mijn macbook heb ben ik helemaal weg van OSX :D Zat toevallig vandaag te kijken naar een MacMini als webserver, maar dacht dat een G4 te underpowerd zou zijn. Maar dat valt dus wel mee.
Leopard kan draaien op een G4?
Leopard nog wel maar SnowLeopard niet, die heeft Intel nodig. Ik heb hier ook een tijdlang een Mac Mini met een 17" gehad, naast m'n gewone monitoren (m'n vriendin leent 'm nu). Had daar Adium en Transmission op draaien, en met Synergy kon ik er zo heen met m'n muis. Webserver kan ie ook prima aan voor een kleine website, maar daar heb ik al een online host voor.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

CoiLive schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 04:35:
[...]

Dat staat ook al in de eerst post na die van de TS ;)
yup, maar het had kennelijk nut om het even te herhalen aangezien CotVNC alsnog werd voorgesteld :+

Launching containers into space

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Hier ook een Mac Mini in combinatie met Vuze & SabNZB+. Installeer even dropbox, laat SabNZB kijken in een van die mappen naar nieuwe nzb's idem voor Vuze en je kan vanaf je werk/school alles automatisch laten downloaden.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Waarom zou je hier een aparte Mac Mini voor in gaan schakelen? Waarom niet gewoon diegene die je als Mediacenter gebruikt?

• Wouterheadam5
Ja dat wil ik nu ook gaan doen.

Heb tot nu toe Bittorent, uTorrent en Vuze geprobeerd, maar dat werkt niet zo lekker. Straks maar Transmission proberen. Op papier klinkt het in ieder geval erg goed!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:00
Misschien keer kijken voor een (betaalde) usenet account dan heb je ook geen pc nodig die de hele dag moet aanstaan.

• Wouterheadam5
Zat daar ook naar te kijken. Zit bij UPC/Chello dus moet wel een betaalde account nemen.
Ik ga daar nog eens beter naar kijken! Thanks

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

MrAcid schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 12:11:
Waarom zou je hier een aparte Mac Mini voor in gaan schakelen? Waarom niet gewoon diegene die je als Mediacenter gebruikt?
Tijdens verify/unrar fase van bijv. SABnzbd zal film afspelen niet vloeiend lopen. Of wel door cpu belasting of door de hdd (dat is nog eenvoudig op te lossen met een nas of usb disk).
Pagina: 1