Vista vs. Win7 artikel

Pagina: 1
Acties:

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-02 19:39

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
reviews: GTX285 en HD 4890 getest onder Vista en Windows 7

Goed werk, een artikel waar ik op zat te wachten. Voor de gamer is het immers minder nuttig om over te stappen als de fps terug lopen.

Ik denk echter dat het artikel zijn doel een beetje voorbij streeft, doordat er te veel vergeleken wordt tussen de GTX285 en de HD4890, getuige de volgende passage:
Uit de verschillende benchmarks blijkt ook dat de GTX285 over het algemeen de snelste videokaart is. In Race Driver: GRID en Tom Clancy's: HAWX heeft de HD 4890 een marginale voorsprong, maar in met name Far Cry 2 en Call of Duty: World at War neemt de GTX285 ruim het voortouw. In Stalker: Clear Sky en Crysis Warhead neemt de GTX285 eveneens de leiding, zij het minder overtuigend dan in CoD en Far Cry 2.
Verder wordt vergeleken op prijs, wat naar mijn idee een wat rommelig geheel oplevert. Bovendien was de conclusie al van grote afstand aan te zien komen: de 285 is sneleer, de 4890 levert betere prestaties voor je geld. Maar omdat de twee kaarten zo veel schelen in prijs is die vergelijking niet echt zinvol. Was het niet beter geweest om een duurdere 1GH 4890 tegen een goedkopere 285 weg te zetten? Of misschien verschillende OC en non-OC versies bij elkaar en er een groter geheel van te maken?

Echter, de basis van het artikel is de vergelijking Vista vs. Win7, dus een massala grakavergelijking is niet interessant. Gezien de titel had ik liever een uitgebreide vergelijking gezien van de pros en cons van de twee OS'en bij gamen. Ik ben bang dat Merc een klein beetje in zijn eigen valkuil getrapt is door zich, ondanks de heldere intro, te laten verleiden tot een vergelijking tussen de twee graka's.

Verwijderd

Het gaat eerder over het verschil tussen hoe ver de drivers van die kaarten staan. De 4890 en 285 zijn reeds "platgebencht" waardoor je een vollediger beeld krijgt over waar NVIDIA en AMD staan met hun drivers.
De vergelijking van de hardware zie je enkel terug in klein deeltje van de tekst, daarbuiten enkel als je het zo wil bekijken.

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-02 15:38
Ten eerste, bedankt :)

Ik denk dat het doel van de review duidelijk was. Een vergelijking tussen Windows Vista en Windows 7. Om het interessanter te maken heb ik twee videokaarten gepakt, die elk de snelste single-gpu videokaart zijn van de twee fabrikanten, AMDen Nvidia, overgeklokte modellen daargelaten. Wat je uiteindelijk ziet is dat de HD 4890 niet veel langzamer is dan de GTX285, maar dat de goedkoopste HD 4890 wel 100 euro goedkoper is dan de goedkoopste GTX285. Met andere woorden, de HD 4890 biedt meer bang for buck. En dat laatste lijkt mij het belangrijkste voor de consument. Vergeet niet dat ik de prijzen uit de PW heb gebruikt, en niet zozeer de prijzen van de videokaarten die ik in de test gebruikt heb.

Maar het voornaamste doel was om aan te tonen dat je met Windows 7 geen stap terug doet in performance (of juist wel, als dat het geval was geweest), wat destijds wel het geval was tussen Vista en Windows XP. En je ziet uiteraard dat Nvidia nog het een en ander moet verbeteren.

Veel meer cons of pro dan de fps die je haalt hebben de os-en niet. De drivers doen het, de games doen het en that's it.

[ Voor 15% gewijzigd door Marc Rademaker op 09-07-2009 11:15 ]

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Marc Rademaker schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 11:13:
Ten eerste, bedankt :)

Ik denk dat het doel van de review duidelijk was. Een vergelijking tussen Windows Vista en Windows 7. Om het interessanter te maken heb ik twee videokaarten gepakt, die elk de snelste single-gpu videokaart zijn van de twee fabrikanten, AMDen Nvidia, overgeklokte modellen daargelaten. Wat je uiteindelijk ziet is dat de HD 4890 niet veel langzamer is dan de GTX285, maar dat de goedkoopste HD 4890 wel 100 euro goedkoper is dan de goedkoopste GTX285. Met andere woorden, de HD 4890 biedt meer bang for buck. En dat laatste lijkt mij het belangrijkste voor de consument. Vergeet niet dat ik de prijzen uit de PW heb gebruikt, en niet zozeer de prijzen van de videokaarten die ik in de test gebruikt heb.
Ik begrijp alleen niet waarom jij zo gefixeerd bent op de beste van 2 concurrenten.
Vorige keer was het al de beste intel tegen de beste AMD. En dan als conclusie dat de beste Intel beter was, maar de beste AMD meer bang for the buck. Ja, duh....
Ook in dit geval wisten wij voor jouw test deze conclusie al.

Probeer eens af te stappen van je persoonlijke voorkeur voor beste xxx van fabrikant yyy tegen beste xxx van fabrikant zzz.... En probeer wat vaker te kijken naar concurrerende produkten. (dus bijv HD4890 - GTX275)
Maar het voornaamste doel was om aan te tonen dat je met Windows 7 geen stap terug doet in performance (of juist wel, als dat het geval was geweest), wat destijds wel het geval was tussen Vista en Windows XP. En je ziet uiteraard dat Nvidia nog het een en ander moet verbeteren.
Veel meer cons of pro dan de fps die je haalt hebben de os-en niet. De drivers doen het, de games doen het en that's it.
Alleen wel jammer dat je dan geen XP bij hebt getest. Ook dat was interessant geweest.
Of verschil 32 bit en 64 bit.

oja uit het stuk:
Het X58-moederbord dat bij de vorige reviews is gebruikt, is afgedankt, mede omdat dit bord niet in staat was om meerdere videokaarten in sli te draaien. Het bord is vervangen door een MSI Eclipse Plus: dit X58-moederbord kan videokaarten zowel in sli als in CrossFireX draaien
Waarom is dit van belang als je losse gpu's test? Er is geen enkele kaart in CF of sli getest....

[ Voor 10% gewijzigd door Quacka op 09-07-2009 19:29 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-02 15:38
Quacka schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 19:26:
[...]

Ik begrijp alleen niet waarom jij zo gefixeerd bent op de beste van 2 concurrenten.
Vorige keer was het al de beste intel tegen de beste AMD. En dan als conclusie dat de beste Intel beter was, maar de beste AMD meer bang for the buck. Ja, duh....
Ook in dit geval wisten wij voor jouw test deze conclusie al.

Probeer eens af te stappen van je persoonlijke voorkeur voor beste xxx van fabrikant yyy tegen beste xxx van fabrikant zzz.... En probeer wat vaker te kijken naar concurrerende produkten. (dus bijv HD4890 - GTX275)
A: De HD 4890 werd al eens vergeleken met de GTX275.
B: Veel mensen vragen zich af, moet ik nou een GTX285 kopen, of toch de goedkopere HD 4890. Wel degelijk relevant, en niet puur geleid door mijn persoonlijke voorkeur. Met de review heb ik aangetoond dat de kaarten erg dicht bij elkaar liggen wat betreft prestaties, en ik heb het verschil tussen windows 7 en Vista aangetoond. Missie geslaagd lijkt mij.[/quote]
[...]

Alleen wel jammer dat je dan geen XP bij hebt getest. Ook dat was interessant geweest.
Of verschil 32 bit en 64 bit.
Ja, ik zou ook graag even Linux erbij testen, meer videokaarten, 32/64 bit, en het liefst ook met oude drivers. Maar daar is gewoon geen tijd voor. Er moeten keuzes gemaakt worden en je kunt onmogelijk iedereen tevreden stellen.
oja uit het stuk:

[...]

Waarom is dit van belang als je losse gpu's test? Er is geen enkele kaart in CF of sli getest....
Is nu idd niet van belang. Maar later wel, als er in SLI/CF wordt getest.