reviews: GTX285 en HD 4890 getest onder Vista en Windows 7
Goed werk, een artikel waar ik op zat te wachten. Voor de gamer is het immers minder nuttig om over te stappen als de fps terug lopen.
Ik denk echter dat het artikel zijn doel een beetje voorbij streeft, doordat er te veel vergeleken wordt tussen de GTX285 en de HD4890, getuige de volgende passage:
Echter, de basis van het artikel is de vergelijking Vista vs. Win7, dus een massala grakavergelijking is niet interessant. Gezien de titel had ik liever een uitgebreide vergelijking gezien van de pros en cons van de twee OS'en bij gamen. Ik ben bang dat Merc een klein beetje in zijn eigen valkuil getrapt is door zich, ondanks de heldere intro, te laten verleiden tot een vergelijking tussen de twee graka's.
Goed werk, een artikel waar ik op zat te wachten. Voor de gamer is het immers minder nuttig om over te stappen als de fps terug lopen.
Ik denk echter dat het artikel zijn doel een beetje voorbij streeft, doordat er te veel vergeleken wordt tussen de GTX285 en de HD4890, getuige de volgende passage:
Verder wordt vergeleken op prijs, wat naar mijn idee een wat rommelig geheel oplevert. Bovendien was de conclusie al van grote afstand aan te zien komen: de 285 is sneleer, de 4890 levert betere prestaties voor je geld. Maar omdat de twee kaarten zo veel schelen in prijs is die vergelijking niet echt zinvol. Was het niet beter geweest om een duurdere 1GH 4890 tegen een goedkopere 285 weg te zetten? Of misschien verschillende OC en non-OC versies bij elkaar en er een groter geheel van te maken?Uit de verschillende benchmarks blijkt ook dat de GTX285 over het algemeen de snelste videokaart is. In Race Driver: GRID en Tom Clancy's: HAWX heeft de HD 4890 een marginale voorsprong, maar in met name Far Cry 2 en Call of Duty: World at War neemt de GTX285 ruim het voortouw. In Stalker: Clear Sky en Crysis Warhead neemt de GTX285 eveneens de leiding, zij het minder overtuigend dan in CoD en Far Cry 2.
Echter, de basis van het artikel is de vergelijking Vista vs. Win7, dus een massala grakavergelijking is niet interessant. Gezien de titel had ik liever een uitgebreide vergelijking gezien van de pros en cons van de twee OS'en bij gamen. Ik ben bang dat Merc een klein beetje in zijn eigen valkuil getrapt is door zich, ondanks de heldere intro, te laten verleiden tot een vergelijking tussen de twee graka's.