Toon posts:

verschil signaal tussen 'dvi met koppelstuk' en 'd-sub'

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben opzoek naar wat opheldering rondom een aantal zaken. Ik heb mijn televisie met een D-sub - S-video kabeltje (via een DVI - D-sub koppelstukje) aangesloten op een Radeon 7000.

VGA (D-sub) is puur analoog.
DVI kent verschillende smaken, zowel digitaal als analoog, maar wordt hoofdzakelijk digitaal ingezet.
  • DVI-D (alleen digitaal)
  • DVI-I (zowel digitaal als analoog)
  • DVI-A (enkel analoog)
Wanneer ik een DVI - D-sub koppelstukje gebruik om mijn TV van een signaal te voorzien is dit (hier twijfel ik dus aan) dan analoog(?) Wat is nu daadwerkelijk het verschil tussen het uitgangssignaal van het koppelstukje (DVI - D-sub) en de de 'gewone' D-sub uitgang? Is hier sprake van digitaal analoog conversie?

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ja, dat klopt.

Verwijderd

Topicstarter
Zou er in principe dan ook nog een HDMI - DVI koppelstukje voor kunnen? Of maakt dit zaken opeens complexer? Dit ballonnetje zal zeker alleen opgaan voor een videokaart en niet standalone spelers...(?)

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

euh, nee, dvi-i is, even wat details besparend*, een sub-d en een hdmi stekker in 1 stekker. als je n dvi --> sub-d verloopje gebruikt, stuur je het analoge signaal door. als je n dvi --> hdmi verloopje gebruikt stuur je het digitale signaal door.
in het koppelblokje wordt niets omgezet, alleen de vorm van de stekker, en welke pinnen zijn aangesloten is anders. je kunt dus niet zomaar van hdmi naar sub-d. (kan wel, maar dat soort kastjes zijn heel erg duur)

*hdmi heeft een geluidskanaal dat dvi, iig op nnvidia kaarten niet kan doorgeven, behalve als dr n spdif doorlinkkabeltje bij zit. op amd kaarten zit soms een extra geluidskaart-chip voor de hdmi geluidsuitgang, ook heeft dvi-i vaak dual link, 2 digitale verbindingen naast elkaar, voor hoge resoluties. hdmi heeft maar 1 van die 2 verbindingen, maar draait sinds de nieuwere versies op een hogere clocksnelheid (250 mhz versus 100 van standaard dvi) en is zo alsnog sneller dan dual link dvi. nieuwere kaarten kunnen ook gewoon 250 mhz uit sturen voor n hdmi verloopje. maargoed, dat was de vraag niet.

[ Voor 4% gewijzigd door AlexanderB op 09-07-2009 01:57 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-05 22:34

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik denk dat het verschil tussen DVI-D en DVI-I het verschil het meest duidelijk maakt: DVI-D (alleen digitaal) mist de pinnen om het 'plusje' helemaal links. De pinnen in het plusje zijn de pinnen die het analoge signaal doorsturen.

Een DVI-I naar VGA (over D-Sub) plugje sluit in principe de pinnen van dat plusje aan op 4 van de 15 VGA pinnen, en een aantal 'ground' pinnen van de VGA stekker op de ground van de DVI stekker.

Niks geen Digitaal-naar-analoog conversie, niks geen HDMI er in, dit bestond al voordat HDMI bestond.

DVI-I ondersteunt gewoon beide standaarden: analoog en digitaal. Ondersteunt het alleen digitaal, dan noemen we het DVI-D, dit verschilt van vorm in het punt dat de stekkers en pluggen het 'plusje' links naast 18 datalijnen mist. DVI-I ondersteunt zowel digitaal als analoog, en dan heb je ook nog DVI-A, in theorie, maar een plug daarvan zul je nooit zien (wat is het nut?), en het enige apparaat wat ik daar voor ken is een opzetstukje wat de vorm van de DVI plug naar een VGA plug maakt. Die worden vaak geleverd bij videokaarten.

Deze opzetstukjes hebben vaker wel dan niet slechts het plusje, en 6 van de middelste groep pinnen voorzien van een daadwerkelijke pin.