Batterij vervangen van voorversterker

Pagina: 1
Acties:

• Minardus
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-12-2022
Hoi, ik heb hier dit setje:

Afbeeldingslocatie: http://www.btanunturi.ro/electronice-software/photos/photo81032.jpg

Nou gaat er in die bovenste (de voorversterker) een batterij. Het is een pak met 8 oplaadbare Ni-Cd batterijen. Elke batterij is dus Ni-Cd en 600mAh. Deze is aan zijn einde gekomen en nu moet ie vervangen worden. Ik heb al even gezocht om dezelfde batterij maar deze gaat voor 70 euro over de toonbank. Dat is me te duur dus had ik in gedachten om zelf maar een soort van pak batterijen te maken met dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.budgetronics.eu/b_178.jpg

die kan ik dan weer verbinden met de voorversterker via een batterijclip die ik weer aan de het rood zwarte kabeltje connect. Kan ik er dan 8 oplaadbare NiMh batterijen indrukken? En zou het niet uitmaken hoeveel mAh? Ik heb dit idee afgekeken van een ebay advertentie en die zegt dat hij 1000 mAh NiMh batterijen heeft gebruikt. Terwijl er ook wel 2700 mAh batterijen bestaan. Daarom vraag ik even of het verstandig is om meer mAh te gebruiken.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:41
"Meer mAh", oftewel een hogere capaciteit, zal geen kwaad kunnen. Het gaat hooguit langer mee.

Maarehm, wat is het doel van die batterijen precies? Werkt het hele ding op batterijen? Worden de batterijen in het apparaat opgeladen (dan kun je niet zomaar een ander type batterij pakken)? Hoe lang gaat een setje batterijen mee (denk aan de relatief hoge zelfontlading van NiMH's!)?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Minardus schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 22:22:
Elke batterij is dus Ni-Cd en 600mAh.

[knip]

Terwijl er ook wel 2700 mAh batterijen bestaan. Daarom vraag ik even of het verstandig is om meer mAh te gebruiken.
2700mAh is NiMH en die gaan stuk als je ze aan een voor NiCD ontworpen lader hangt. Dus kijk even goed na dat je echt NiCD hebt. Grote capaciteit maakt niet uit als je geen problemen hebt met de langere laadtijd. Een 1000mAh-cel op een lader die 14 uur bezig is met 600mAh betekent dat laden 75% langer duurt. Als dat geen probleem is maakt het verder niet uit.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11-2025

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

mAh zegt iets over de capaciteit, net zoals liters iets zegt over volume. meer mAh zal las resultaat hebben dat je zelf gemaakte pack langer mee zal gaan. ergo: mijns inziens maakt het dus niet uit, zolang het voltage maar klopt.

edit: wat Xander zegt dus...

[ Voor 6% gewijzigd door Firestorm op 08-07-2009 22:28 ]

• Minardus
@xander

Nee hij werkt ook op 220v, maar als je de batterij aanzet gebruikt hij alleen de batterij. (is denk ik bedoelt om de ruis van het elektriciteitsnet te onderdrukken, weet niet zeker)
En de oude batterijen gingen 2 jaar mee (600mAh 8 x NiCD)

@burne

Ik heb ergens gelezen dat NiCD de voorganger is van NiMH en dat je NiMH batterijen wel op kunt laden met een NiCD lader, maar dat hij waarschijnlijk hem "onderlaad". Dus ze worden niet helemaal geladen tot volle capaciteit. Hier heb ik het idee van afgekeken -> http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...iewItem&item=140324791863 <-

Om je het scrollen te besparen dit staat er:
I am selling due to upgrading to valve pre amp.
The Technics SU-C1000M2 is in perfect condition. I have had it since new.
Last month I needed to change the rechargeable battery only to find out it cost £60
So of to Maplin to get a battery carriage with 8 x Ni-MH 1000mAh rechargeable batteries.
You can still use the original battery if you want but it's old battery technology 600mAh
nickel-cadmium.

In about two years when you need to change the batteries, all you need to do is replace
the 8 x rechargeable batteries.
(ik zal hem ff mailen wat zijn redenen daarvan zijn)

1000mAh zou dus geen kwaad moeten doen?

[ Voor 41% gewijzigd door Minardus op 08-07-2009 22:42 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:41
Minardus schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 22:37:
@xander

Nee hij werkt ook op 220v, maar als je de batterij aanzet gebruikt hij alleen de batterij. (is denk ik bedoelt om de ruis van het elektriciteitsnet te onderdrukken, weet niet zeker)
En de oude batterijen gingen 2 jaar mee (600mAh 8 x NiCD)
Je *denkt* dat het is om ruis te ondrukken? Als je dat al niet zeker weet, en dus waarschijnlijk geen verschil hoort, waarom gebruik je hem dan niet gewoon op netspanning?

Worden de batterijen in het apparaat zelf nog opgeladen, of niet? Die 2 jaar ga je met NiMH's echt niet redden, die zijn naar 2 maanden uit zichzelf al weer leeggelopen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Minardus
@ xander

Omdat dat lampje nu de hele tijd knippert (best vervelend) en wil toch graag dat het naar behoren werkt.
En ja hij laad hem ook op.
Maar ik zal die verkoper eens even mailen en dan plaats ik hier de uitkomst wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Minardus op 08-07-2009 22:45 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:39

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Feit is dat er niet voor niks oplaadbare batterijen in zitten ;) Dikke kans dat het ongeveer net zo'n systeem is als bij de oudere draadloze huistelefoons. Daar gingen ook een aantal oplaadbare NiCd's in die samen waren gepakt in een krimpkousje. Ik denk dus dat je echt wel NiCd wilt gebruiken, al is het alleen maar omdat het evt aanwezige laadcircuit daarop gemaakt is. Ga je NiMH gebruiken in een NiCd oplader, dan kunnen ze daar op zijn zachts gezegd vrij slecht tegen.

Je oplossing, simpelweg 8 batterijen in de genoemde clip te gebruiken gaat wel werken. Aan de andere kant, als je zelf zo handig bent, moet je volgens mij ook wel een batterijpack kunnen fabriceren met wat AA's, wat soldeerwerk en een krimpkous. mijn advies in deze: haal het oude pack uit elkaar en kijk even naar het voltage en het amperage van de gebruikte NiCd's. Dikke kans dat het gewoon 1,2v is en dus kun je echt nog wel in de handel krijgen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Minardus
@the eagle

Ja het laadcircuit is gebouwd voor NiCD dus het moeten NiCD batterijen zijn. En ze zijn inderdaad 1,2v per stuk. Samen 9.6v dus. Op conrad staan ze nog en die zijn 800mAh, maar zijn ze nog gewoon in de winkel te koop?

Zelf heb ik trouwens maar 1 keer gesoldeerd en dat was op de HAVO. Het is opzich niet moeilijk maar heb hier geen soldeerbout liggen en het lijkt me ook wel handig voor de volgende keer als ze weer op zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Minardus op 08-07-2009 23:49 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:02

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als je op de conrad kijkt... Neus dan eens rond bij de modelbouw accupacks.
Daar vind je dit soort dingen:
Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/m/2000_2999/2200/2270/2278/227860_BB_00_FB.EPS.jpg

Is dat niet wat voor je? Ook vind je bij de modelbouw losse cellen met soldeerlip. Bestel meteen een boutje + tin mee, kan je het netjes in een "orgineel" look maken; het is immers een mooie set dus hou hem zo net mogelijk.

Wise enough to play the fool

• Minardus
teacher schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 01:06:
Als je op de conrad kijkt... Neus dan eens rond bij de modelbouw accupacks.
Daar vind je dit soort dingen:
[afbeelding]

Is dat niet wat voor je? Ook vind je bij de modelbouw losse cellen met soldeerlip. Bestel meteen een boutje + tin mee, kan je het netjes in een "orgineel" look maken; het is immers een mooie set dus hou hem zo net mogelijk.
Dat is precies degene die ik nodig heb. Alleen het stekkertje moet even vermaakt worden maar dat is geen probleem. De batterij wordt toch weggewerkt dus je ziet niets van de batterij. Alleen is hij bij de conrad uitverkocht, dus moet ik straks maar even bij de lokale modelbouwwinkel kijken.

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-02 20:15
Mooie voor en eindversterker combo :)

De batterijen in de voorversterker dienen als schone/stabiele voeding, de hele voorversterker krijgt spanning uit dit batterijenpakket.
Pagina: 1