Tja, wat zullen we daar nou op zeggen!
Ik heb ook zo'n 12 volt 12cm ding. Op 12 volt ERRUG veel lawaai, en op 5 volt hoor je hem nauwelijks (rest van de pc overstemt in ieder geval)
gewoon en draadje niet in de gele doen maar in de rooie, dan heb je 5 volt. Ik heb niet gehad dat dat ding niet wilde opstarten.
gewoon en draadje niet in de gele doen maar in de rooie, dan heb je 5 volt. Ik heb niet gehad dat dat ding niet wilde opstarten.
Verwijderd
Om nog ff gochem te doen: je kunt hem ook op 7V zetten als hij op 5 V te weinig lucht levert. Dan moet de plus van de fan op de 12V draad (geel) en de min op de 5V draad. Verschil is 7V...
Verwijderd
Ja, en als tie dan de 'verkeerde' kant op draait dan moet je gewoon ff de draadjes omkeren...
wat zeggen jullie nu allemaal?
Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi
Verwijderd
Als je fan de verkeerde kant opdraaid moet je fan omdraaien niet de draadjes, er zit namelijk een diode in en dan doet hij dus helemaal niks meer met omgekeerde draadjes.
Ik gebruik gewoon een adapter van 15piek daarmee kan ik 5 stappen kiezen tussen 3 en 12 Volt, ideaal
Harry, standaard lopen de meeste fannen op 5 Volt omdat ze op 12 Volt veel te veel herrie maken...
Ik gebruik gewoon een adapter van 15piek daarmee kan ik 5 stappen kiezen tussen 3 en 12 Volt, ideaal
Harry, standaard lopen de meeste fannen op 5 Volt omdat ze op 12 Volt veel te veel herrie maken...
Een 12cm 12V fan op 5V draaien.
Dan moet je de bladen zeker inkorten tot 5cm?
Dan moet je de bladen zeker inkorten tot 5cm?
Een cliche is ooit origineel begonnen
Hallo draden omdraaien, natuurlijk niet. Gewoon meteen goed doen. De 5V leiding moet ipv de zwarte draad komen. De andere draad lekker in de 12V laten zitten. Maar ik zou zelf in dat geval de weerstand van de fan opmeten en er een goede weerstand mee in serie zetten. Dan verneuk je je voedingsleidingen niet zo. (allerlei stoorsignalen weet je wel)
Verwijderd
Hadeetje, ik ben er geen voorstander van om zomaar draadjes om te draaien, maar het kan om te proberen wel effe makkelijk zijn.
Ik hou er ook van om het gelijk netjes af te maken, zoals Tonne.
Correctie 22.01.2000:
http://dit.is/super7
Nog even een misverstand uit de weg ruimen, ROOD=5 Volt en GEEL=12 Volt
Ik hou er ook van om het gelijk netjes af te maken, zoals Tonne.
Correctie 22.01.2000:
http://dit.is/super7
Nog even een misverstand uit de weg ruimen, ROOD=5 Volt en GEEL=12 Volt
Verwijderd
Tonne, je schrijft:
"Maar ik zou zelf in dat geval de weerstand van de fan opmeten en er een goede weerstand mee in serie zetten. Dan verneuk je je voedingsleidingen niet zo. (allerlei stoorsignalen weet je wel)"
Ik weet niet waar je de wijsheid vandaan haalt om er een weerstand tussen te zetten, die trekt alleen maar vermogen en dat willen we nu juist niet want met al die Geforcen en Athlon's kunnen we maar niet genoeg vermogen over houden. Voor "stoorsignalen" tegen te houden heb je aan een weerstand niks. Misschien een makkelijk voorbeeld als je ook aan modelbouw doet, wie niet, een motor word altijd ontstoord dmv een condensator. Als je een goeie fan hebt dan is die standaard al ontstoord!!!
Nog even over het omdraaien van de draairichting van een fan, als dat mogelijk is bij jou fannetjes (diode). De schoepen van een fan zijn zo gemaakt dat ze bij een bepaalde draairichting de meeste hoeveelheid lucht verplaatsen, kijk maar naar je schoepen die lopen waarschijnlijk een beetje bol of hol, ligt er maar aan vanaf welke kant je kijkt.
Groetjes
"Maar ik zou zelf in dat geval de weerstand van de fan opmeten en er een goede weerstand mee in serie zetten. Dan verneuk je je voedingsleidingen niet zo. (allerlei stoorsignalen weet je wel)"
Ik weet niet waar je de wijsheid vandaan haalt om er een weerstand tussen te zetten, die trekt alleen maar vermogen en dat willen we nu juist niet want met al die Geforcen en Athlon's kunnen we maar niet genoeg vermogen over houden. Voor "stoorsignalen" tegen te houden heb je aan een weerstand niks. Misschien een makkelijk voorbeeld als je ook aan modelbouw doet, wie niet, een motor word altijd ontstoord dmv een condensator. Als je een goeie fan hebt dan is die standaard al ontstoord!!!
Nog even over het omdraaien van de draairichting van een fan, als dat mogelijk is bij jou fannetjes (diode). De schoepen van een fan zijn zo gemaakt dat ze bij een bepaalde draairichting de meeste hoeveelheid lucht verplaatsen, kijk maar naar je schoepen die lopen waarschijnlijk een beetje bol of hol, ligt er maar aan vanaf welke kant je kijkt.
Groetjes
"Nog even een misverstand uit de weg ruimen, ROOD=12Volt en GEEL=5Volt"
Weet je dat zeker? ik heb hier een voedingen naast me liggen.. en daar staat toch echt op dat het andersom is! Aan de FAN zitten inderdaad meestal een rode en een zwarte draad.. maar die zitten op geel/zwart!
[!!Verhaal van die versteker heb ik weg gehaald!!] Sorry.. ik kan er niks aan doen. Ik heb zelf TE veel speakers op een rare manier aan m'n versterker hangen. Geen problemen mee.
Is het veiliger te doen met weerstanden ofzo?
Weet je dat zeker? ik heb hier een voedingen naast me liggen.. en daar staat toch echt op dat het andersom is! Aan de FAN zitten inderdaad meestal een rode en een zwarte draad.. maar die zitten op geel/zwart!
[!!Verhaal van die versteker heb ik weg gehaald!!] Sorry.. ik kan er niks aan doen. Ik heb zelf TE veel speakers op een rare manier aan m'n versterker hangen. Geen problemen mee.
Is het veiliger te doen met weerstanden ofzo?
Verwijderd
Zwalluw:
Alleen oppassen dat je je versterker niet opblaast want niet elke versterker kan dat aan...
Alleen oppassen dat je je versterker niet opblaast want niet elke versterker kan dat aan...
Verwijderd
Hallo, Excuses aan degene die zich tweakers noemen, ik had het gisteravond al ff voor de zekerheid van mijn CDROM plug afgekeken, rechts is GEEL is 12 volt, en links ROOD is 5 volt (vanachteraf gezien)
Nu heb ik het voor alle zekerheid even nagemeten en het FEIT is GEEL=12 volt en ROOD=5volt (dus Zwaluw had gelijk
)
Dan nog de vraag waarom alle vennetjes Rood/Zwarte draadjes hebben?
Vandaar dat mijn fannetjes zo stil zijn!
Nu heb ik het voor alle zekerheid even nagemeten en het FEIT is GEEL=12 volt en ROOD=5volt (dus Zwaluw had gelijk
Dan nog de vraag waarom alle vennetjes Rood/Zwarte draadjes hebben?
Vandaar dat mijn fannetjes zo stil zijn!
Ja, ik kan jullie niet geheel volgen, ik ben niet echt een electronica man, maar fannen heb ik zat (zie ook mijn vuilnisbelt topic). Al die dingen hebben een rood en een zwart draadje. Als ik die op 5/7 volt wil hebben draai ik mijn adapter gewoon een beetje terug.
Toch?
Toch?
zwaluw hou op over versterkers ik heb net een 2000 Watt versterker opgeblazen had me 5000 piek gekost en nu kan ik gaan zoeken wat kapot is en dat kan lang duren.
een mooi Tshirt met Pim. is de beste enzo
Haadeetje: Ik bedoelde die weerstand niet om te ontstoren, maar om de 5V voedingsleiding minder te storen. Volgens mij is dat een redelijk belangrijke leiding.
Verder neemt het vermogen niet toe, maar af: P=U*I, spanning blijft gelijk, weerstand neemt toe, dus stroom neemt af. Conclusie: opgenomen vermogen=minder.
Verder neemt het vermogen niet toe, maar af: P=U*I, spanning blijft gelijk, weerstand neemt toe, dus stroom neemt af. Conclusie: opgenomen vermogen=minder.
Verwijderd
U=I*R
Nemen we even U=10 Volt. R=50 Ohm.
I is dan U(10V) gedeeld door R(50Ohm) is 0,2 Ampere
Dan zetten we er een weerstand in serie bij van 50 Ohm dan wordt de spanning gehalveerd, dus dan krijg je over de weerstand 5 Volt en over de fan 5 Volt.
Bij 10 Volt is het totaal dan 0,4 Ampere
Nu kun je jou formule gebruiken, P=U*I, om het vermogen in Wat uit te rekenen.
Het vermogen wordt altijd groter met meer weerstand, lijkt me trouwens logisch
U is in Volt
I is in Ampere
R is in Ohm
P is in Wat
Nemen we even U=10 Volt. R=50 Ohm.
I is dan U(10V) gedeeld door R(50Ohm) is 0,2 Ampere
Dan zetten we er een weerstand in serie bij van 50 Ohm dan wordt de spanning gehalveerd, dus dan krijg je over de weerstand 5 Volt en over de fan 5 Volt.
Bij 10 Volt is het totaal dan 0,4 Ampere
Nu kun je jou formule gebruiken, P=U*I, om het vermogen in Wat uit te rekenen.
Het vermogen wordt altijd groter met meer weerstand, lijkt me trouwens logisch
U is in Volt
I is in Ampere
R is in Ohm
P is in Wat
Ja, en dus I=U/R.
Als voorbeeld een U van 10V. Eerst nemen we dan R=50 ohm: 0,2A, dan zetten we de weerstanden in serie, dus R=100 ohm: 0,1 A.
Nu knippen we de draad door: weerstand wordt oneindig. Geen stroom meer en dus ook geen opgenomen vermogen meer.
Mag ik vragen welke opleiding je doet (niet lomp bedoeld)
Doei
Als voorbeeld een U van 10V. Eerst nemen we dan R=50 ohm: 0,2A, dan zetten we de weerstanden in serie, dus R=100 ohm: 0,1 A.
Nu knippen we de draad door: weerstand wordt oneindig. Geen stroom meer en dus ook geen opgenomen vermogen meer.
Mag ik vragen welke opleiding je doet (niet lomp bedoeld)
Doei
naauw ik ga een neiuwe kast kopen en dan bouw ik in een van de afdekplaatjes ( heb er toch minimaal 8 en heb er 7 voor mezelf nodig )
en daar maak ik schakelaars en ledjes op zodat ik zelf kan regelen welke fans het wel en niet doen en op welke snelheid
en met een adaptor want ben niet van mijn nieuwe voeding al zover te vernueken als de vorige keer
en daar maak ik schakelaars en ledjes op zodat ik zelf kan regelen welke fans het wel en niet doen en op welke snelheid
en met een adaptor want ben niet van mijn nieuwe voeding al zover te vernueken als de vorige keer
.
Pagina: 1