Toon posts:

Compacte Tablet PC / CF Kaarten Vragen & Meer.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goede-avond!

Ik werk bij een bedrijf wat kassasystemen levert bij bedrijven in de horeca en in de zorg.
We zijn al een tijd opzoek naar een kleine tablet pc, met de volgende specificaties:
- 4 tot 7" touchscreen
- Windows XP Embedded (Geen Windows CE etc)
- 16GB Harddisk
- 512MB Intern Geheugen, 800+ Mhz
- Lange accutijd

Optioneel:
- Waterdicht (Horeca ondernemingen...)
- CF Slot. Indien een CF harde schijf moet worden gebruikt, moet er een 2de slot opzitten. Eventueel PCMCIA, dan kan ik met een adapter PCMCIA naar CF aansluiten. Dit wordt ook gebruikt met onderstaande Ruggedbook.

Momenteel hebben we de Ruggedbook SR659.
Specificaties: http://www.ruggedbook.com.tw/product_view.asp?ID=65
Afbeeldingslocatie: http://www.ruggedbook.com.tw/Upload/Product/Pro-2009-612930059.gif

Helaas zijn de nadelen:
- Korte accutijd, 2 tot 3uur
- Te groot, Te zwaar
- Hoge inkoopprijs

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Nu heb ik meerdere vragen, misschien heeft iemand nog leuke informatie.

1. Weet iemand nog een leuke kleine tablet PC? Zie bovenstaande requirements.

2. Voor de Ruggedbook SR659 ben ik opzoek naar een snelle CF kaart. Kan op elke CF kaart een besturingsysteem worden geinstalleerd?
Momenteel gebruiken we deze; pricewatch: Kingston CF/8GB
Indien mogelijk, zou ik graag deze willen gebruiken. http://www.mnm-computers....h=45_72&products_id=13334

Is dit mogelijk? Want als ik het goed begrijp, zal de leessnelheid veel hoger zijn, waardoor het OS ook sneller is. Wordt hierdoor de accuduur minder?

Bedankt voor alle tips en het meedenken :)

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-12-2025

Pathogen

Shoop Da Whoop

Punt 1 kan ik je niet echt bij helpen, niet mijn segment ;)

Punt 2: De Kingston kaart die je linkt heeft slechts een snelheidsaanduiding van 60x. Als ik Wikipedia mag geloven (Wikipedia: CompactFlash) komt dat neer op ergens rond de 10 MB/s wat niet erg lekker is om een besturingssysteem op te draaien.

De SanDisk kaart die je linkt meldt een snelheid die overeenkomt met 300x. De laatste keer dat ik keek was 300x enorm overpriced ten opzichte van 266x kaarten dus ik zou ook eens een kijkje nemen in het 266x segment.

De VIA chipset in de ruggedbook zorgt ook voor de PATA-IDE interface. CompactFlash heeft van zichzelf ook een IDE based interface en is dus "direct" aan de controller te prikken zonder dat er omvormingen nodig zijn die tot snelheidsverlies zouden leiden. Is overigens ook de reden dat CF->IDE converters zo goedkoop zijn.
Die chipset kan van zichzelf al hogere doorvoersnelheden aan dan de CF kaart zelf, dus een 300x kaart zou prima moeten werken.

Daarnaast kan ik je nog een stukje gebruikerservaring vertellen:

Ik heb zelf een klein VIA-gebaseerd bordje, waar ik mee aan het experimenteren ben geweest.
Ik ben aan het testen geweest met een 266x kaart, een 133x kaart en een MicroDrive met CF interface die volgens specs max 10 MB/s zou moeten kunnen doen.

Op de MicroDrive is alles tergend langzaam. Zowel wanneer gebruikt als "extra harddisk" als wanneer ik er een OS op zette. Ik kan me voorstellen dat je huidige kaart, die slechts een klein tikje sneller is, een ongeveer vergelijkbare gebruikerservaring geeft. Moet hier wel bij zeggen dat de MicroDrive niet bepaald snel was qua accesstimes, het blijft een schijf natuurlijk.

Op de 133x kaart (max 20MB/s) viel het lezen en schrijven als extra hdd wel mee. Een lichte Linux distributie draait nog wel aardig (Windows Embedded zou hier ook aardig op moeten kunnen draaien) maar niet enorm.
De lees- en schrijfsnelheid zijn dan niet bar goed, maar de lage accesstime van CF kaarten maakt een hoop goed. Het effect is vergelijkbaar met SSD's, maar dan met een lagere doorvoersnelheid natuurlijk.

Op de 266x kaart hebben Ubuntu Desktop en Server editie, Windows 2000, Windows XP en Windows 7 aardig netjes gedraaid. Wederom krijg je het voordeel van lage accesstimes.

Conclusie die ik hieruit kan trekken is dat een doorvoersnelheid van 10MB niet werkbaar is. Zeker niet in een werkomgeving waar je, neem ik aan, klanten wilt bedienen met deze apparaten en het dus al druk zat hebt.

De vraag is natuurlijk waar de CF kaart precies voor gebruikt wordt.

Staan hier voornamelijk veel kleine bestanden op? Dan is lees/schrijfsnelheid niet zo enorm belangrijk en zal je het verschil niet enorm merken. Accesstimes van een 60x of 300x kaart zijn onmerkbaar verschillend, tenzij je een El Cheapo kaartje koopt waar ze bespaard hebben op dat vlak.

Sla je hier (grote) bestanden op? Dan is de verbetering in schrijfsnelheid wel te merken.

Nog een puntje: de accuduur zal amper afhankelijk zijn van je CF kaart, die dingen verbruiken praktisch niks. Grootste manco zal het scherm zijn in dit geval.

Overigens als laatste nog het antwoord op de vraag of je op elke CF kaart een OS kan installeren: Ja. Zolang je hem op dezelfde manier formatteert, indien nodig, is dat gewoon te doen.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:03
Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 22:16:
1. Weet iemand nog een leuke kleine tablet PC? Zie bovenstaande requirements.
Zoektermen: UMPC, Origami Onder andere de Asus R2H was er één, maar weet niet of die nog leverbaar is. Hoe dan ook, is er ook een budget?
2. Voor de Ruggedbook SR659 ben ik opzoek naar een snelle CF kaart. Kan op elke CF kaart een besturingsysteem worden geinstalleerd?
Momenteel gebruiken we deze; pricewatch: Kingston CF/8GB
Indien mogelijk, zou ik graag deze willen gebruiken. http://www.mnm-computers....h=45_72&products_id=13334
Een CF kaart is echt niet beter. Enkel goede SSD's zijn dat. Sowieso gaat Windows niet booten vanaf een normale CF kaart. Misschien de embedded wel, maar daar heb ik geen ervaring mee. Dat gaat doorgaans enkel met een speciaal intern kaartje. Ik zou eerder voor 1,8" ssd's gaan wat dat betreft: Dat werkt wel.

Sowieso is een CF kaart heel groot. Die ga je niet terugvinden. Net als een PCMCIA/Express Cardslot. Dat soort aansluitingen zijn bij far te groot voor zo'n klein ding.

Hoe hoog is de eis van max 7" overigens? Er komen namelijk wel 9" netbooks met touchscreen. Dat lijkt me imho de meest geschikte en goedkope oplossing.

Edit:
http://tweakers.net/price...rSort=asc&orderSpecId=359

Denk dat ik wat heb:
pricewatch: Asus R50A-DV009E Z520 Grijs, Zwart
Heeft uiteraard geen CF, maar wel een 32GB SSD. Maar ik merk dat je een CF slot voor andere zaken nodig hebt? De Asus heeft iig wel een micro SD slot. Zou je aan kunnen geven waar je SD voor nodig hebt?

Wel ook 3 uur accutijd tho.

Ik vraag me af of het product dat je wil wel technisch mogelijk is. Je hebt een x86 cpu nodig en daar zit het manco: Die verbruiken gewoon meer als een ARM chip in een mobiel. Wat jij zoekt is in principe een groot uitgevallen smartphone die Windows draait en lang op de accu gaat. Dat is iets wat niet echt mixed, voornamelijk omdat juist die accu veel ruimte inneemt.

[ Voor 25% gewijzigd door GENETX op 09-07-2009 00:01 ]

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

GENETX schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 23:52:

[...]

Een CF kaart is echt niet beter. Enkel goede SSD's zijn dat. Sowieso gaat Windows niet booten vanaf een normale CF kaart. Misschien de embedded wel, maar daar heb ik geen ervaring mee. Dat gaat doorgaans enkel met een speciaal intern kaartje. Ik zou eerder voor 1,8" ssd's gaan wat dat betreft: Dat werkt wel.
- Het verschil tussen een 60x en 266x CF kaart is wel degelijk merkbaar.
- Windows booten van een CF kaart? Piece of cake.
- "goede" SSD's zijn een beetje over the top voor de horecatoepassing van de TS, en reteduur.

• GENETX
Nouja, makkelijk... http://forums.techarena.in/guides-tutorials/1106887.htm . Laten we het er op houden dat het kan. Maar goed, CF is ook wel snel, echter groot. Zelfs in normale laptops zit geen CF reader, laat staan in kleine UMPC's. Vandaar de vraag waarom? Sowieso zijn er ook goedkopere SSD oplossingen. Dat spul in een EeePC kost echt niet veel.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Het grootste deel van die stappen bestaat uit het kleiner maken van Windows (niet nodig) en het uitzetten van settings (kan achteraf).
Daarnaast kan het ook prima dmv een CF->IDE adapter, verkrijgbaar voor 2 euro oid. Dan word je CF kaart zo automatisch als schijf herkend dat het kinderspel is.

Maar goed, de 1.8" SSD's die o.a. in de EeePC zitten zijn inderdaad goed betaalbaar zie ik. Zolang je genoeg hebt aan <=16Gb zal de portemonnee nog wel meevallen.

• GENETX
Thrackan schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 09:06:
Daarnaast kan het ook prima dmv een CF->IDE adapter, verkrijgbaar voor 2 euro oid. Dan word je CF kaart zo automatisch als schijf herkend dat het kinderspel is.
Klopt helemaal. Maar dan moet je wel IDE hebben in een SATA tijdperk. Dat soort spul zit wel standaard in een PC, maar een notebook/umpc is hele andere koek ;)

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

GENETX schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 09:19:
[...]

Klopt helemaal. Maar dan moet je wel IDE hebben in een SATA tijdperk. Dat soort spul zit wel standaard in een PC, maar een notebook/umpc is hele andere koek ;)
Got a point there ;)
Pagina: 1