Toon posts:

E8400 Kom niet boven de 4.0 ...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Moederbord asus rampage formula
Geheugen Crucial Ballistix 500 mhz 5-5-5-15
Cpu e8400 Doh @ 500fsbx8mp = 4.0ghz

Bios settings:

Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/27yp9v.jpg

Cpu voltage is bij cpu z 1.368v

Zodra ik me fsb hoger zet start me pc niet meer op of hij start op en loopt vast of geeft bsod

Hogere v core helpt niet,
mp 9 helpt ook niet
ram aanpassen ook niet

iemand die mij kan helpen ?

settings hier boven is 24 uur prime95 stabiel trouwens
temps 40 idle 60 full load ( cpu fan staat op ze laagst met een fan controller)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2009 22:09 ]

• Ali_van_G
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-11-2025
dus met een hogere multi en lagere fsb werkt het ook niet? (niet 100% duidelijk uit je verhaal)

en is jue geheugen dual of single side?

[ Voor 18% gewijzigd door Ali_van_G op 08-07-2009 22:46 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

zet loadline calibration ns uit, word de boel meestal alleen maar brakker van.

Verwijderd

Topicstarter
Ali_van_G schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 22:45:
dus met een hogere multi en lagere fsb werkt het ook niet? (niet 100% duidelijk uit je verhaal)

en is jue geheugen dual of single side?
dual

en als ik mp 9 zet en fsb bv genoeg voor 4200 mhz dan zelfde probleem als ik hoger ga dan 500 fsb op 8 mp

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-12-2025

MikeVM

- Baloo -

probeer eens 450 mhz met een multiplier van 9. dan zit je iets boven 4Ghz

500mhz is best hoog, het kan zijn dat je moederbord niet op die frequentie draait.

dram voltage kan je even op 2,10 zetten, als het niet de oplossing is, ga je best weer naar 2.0,
tenzij je geheugen genoeg koeling krijgt (airflow, heatspreaders)

edit: je kan ook gewoon tegen het maximum zitten van je cpu. 4GHz is al best mooi hoor.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeVM op 08-07-2009 22:55 ]

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Verwijderd

Topicstarter
MikeVM schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 22:54:
probeer eens 450 mhz met een multiplier van 9. dan zit je iets boven 4Ghz

500mhz is best hoog, het kan zijn dat je moederbord niet op die frequentie draait.

dram voltage kan je even op 2,10 zetten, als het niet de oplossing is, ga je best weer naar 2.0,
tenzij je geheugen genoeg koeling krijgt (airflow, heatspreaders)

edit: je kan ook gewoon tegen het maximum zitten van je cpu. 4GHz is al best mooi hoor.
ik draai 500 24/7 100% stabiel

en op 450/9 doet hij het maar daar das 4050 schiet ik niks mee op want geheugen loopt dan ook langzamer

• Ali_van_G
ik vind je northbridge voltage een beetje laag. probeer deze eens te verhogen. Hoeveel latjes heb je in je pc zitten?

probeer je northbridge voltage eens wat hoger te zetten en dan te kijken of je op mp 9 hoger kan komen (omdat je weet dat je systeem 500mhz aan kan)

[ Voor 39% gewijzigd door Ali_van_G op 08-07-2009 23:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ali_van_G schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 23:38:
ik vind je northbridge voltage een beetje laag. probeer deze eens te verhogen. Hoeveel latjes heb je in je pc zitten?
2x 2gb

• Ali_van_G
als je 2 latjes hebt van 2gb kan je geen dual sided ballistix hebben. Dit is van belang omdat het wat zegt over de chips die daadwerkelijk op het geheugen zit. Dual sided clocked als een beest en single sided is troep.

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Tja, misschien ben je gewoon tegen het maximum van je CPU of moederbord (of whatever) gelopen. Bij overklokken komt nu eenmaal een (niet onaanzienlijk) deel geluk kijken. Dat anderen wat hoger komen, kan wel zo zijn, maar keiharde garanties dat het bij jou ook lukt heb je gewoon niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ali_van_G schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 23:42:
als je 2 latjes hebt van 2gb kan je geen dual sided ballistix hebben. Dit is van belang omdat het wat zegt over de chips die daadwerkelijk op het geheugen zit. Dual sided clocked als een beest en single sided is troep.
kheb ook 1 gb stripjes

zelfde probleem dus lijkt me niet

• Ali_van_G
groot verschil, meer geheugenbankjes gevuld zorgt voor een grotere belasting on je northbridge, maar heb je al geprobeerd om je northebridge voltage te verhogen?

ik draai 4x1gb dual sided ballistix op 600mhz en hiervoor heb ik een northbridge voltage van 1.4 Volt voor nodig

Verwijderd

Topicstarter
Ali_van_G schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 23:52:
groot verschil, meer geheugenbankjes gevuld zorgt voor een grotere belasting on je northbridge, maar heb je al geprobeerd om je northebridge voltage te verhogen?

ik draai 4x1gb dual sided ballistix op 600mhz en hiervoor heb ik een northbridge voltage van 1.4 Volt voor nodig
nee nog niet geprobeerd zal morgen is ff kijken

maar zijn die ballistix pc-6400 2gb stripjes single sided dan >?
maar als het aan me geheugen zou liggen zou ik op mp 9 toch wel meer mhz moeten kunnen halen ?
en dat is ook niet het geval

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2009 00:01 ]

• Ali_van_G
Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 23:53:
[...]

maar als het aan me geheugen zou liggen zou ik op mp 9 toch wel meer mhz moeten kunnen halen ?
klopt, daarom denk ik ook dat het aan de northbridge ligt :)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 23:53:
[...]

Meestal is 9MHz geen probleem. ;)

Maar je kunt het toch gewoon even testen hoe ver je geheugen kan, zonder de rest te gaan overklokken?
AlexanderB schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 22:46:
zet loadline calibration ns uit, word de boel meestal alleen maar brakker van.
Zou niet mogen, zorgt alleen maar voor een stabieler voltage en ik kan met LLC aan ook toe met een lager voltage voor de CPU. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Topicstarter
heb ff nb op 1.35 gezet denk doe maar ff een groot stapje om er zeker van te zijn.
ben nu in windows met 525 fsb oftwel 4200mhz, net prime gestart maar gelijk error

cpu voltage ?

kan ik je trouwens ff adden op msn ofzo ali

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

-The_Mask- schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 00:13:
[...]

Meestal is 9MHz geen probleem. ;)

Maar je kunt het toch gewoon even testen hoe ver je geheugen kan, zonder de rest te gaan overklokken?

[...]

Zou niet mogen, zorgt alleen maar voor een stabieler voltage en ik kan met LLC aan ook toe met een lager voltage voor de CPU. :)
hm, last time i checked zorgde dat *juist* voor n enorme vdroop tussen load en idle, beter houd je idle en laod voltage gelijk. (ik snap trouwens niet goed waarom het voltage tijdens load omlaag gaat, het zou juist omhoog moeten? (word de boel wel veel sneller warm, maar frituur je je cpu niet als het idle voltage n heel stuk hoger is dan t load voltage.
[edit:] ff opgezocht, het moet dr voor zorgen dat het voltage niet te hoog omhoog knalt als de processor van vol belast naar onbelast gaat. beetje loos, maargoed, het zei zo.

[ Voor 10% gewijzigd door AlexanderB op 09-07-2009 00:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nu net ff me mp op 6 gezet en cpu voltages op auto
met nb 1.35 kwam ik in windows maar prime wou niet
dus ff verder gekeken, me fsb op 550 gezet starte hij niet op, heb ik nb op 1.45 gezet en zit nu dus in windows.
dus wat kan ik nu het beste aanpassen om me cpu hoger te krijgen dan 4.0 en stabiel ofc

Verwijderd

Hoogstwaarschijnlijk niets. Mijn E8400 heeft al moeite met 3.8 Ghz bv

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 00:53:
Nu net ff me mp op 6 gezet en cpu voltages op auto
met nb 1.35 kwam ik in windows maar prime wou niet
dus ff verder gekeken, me fsb op 550 gezet starte hij niet op, heb ik nb op 1.45 gezet en zit nu dus in windows.
dus wat kan ik nu het beste aanpassen om me cpu hoger te krijgen dan 4.0 en stabiel ofc
Overklokken doe je normaal gesproken in kleine stapjes, de stappen die jij maakt (of lijkt te maken) zijn wel heel groot

Verwijderd

Heb je de laatste bios?
Mischien zijn er biossen bekend die het goed op dat moederbord?
Of ik lees er overheen,of ik weet niet welke bios versie je hebt.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2009 10:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 10:16:
[...]

Overklokken doe je normaal gesproken in kleine stapjes, de stappen die jij maakt (of lijkt te maken) zijn wel heel groot
was gewoon puur om te kijken of tie ging opstarten

en heb de laatste bios

• Ali_van_G
je weet nu dus dsu je mobo+geheugen 550 fsb aankan, dus deze kan je als probleem uitsluiten.

probeer nu op de hoogste mp je cpu steeds iets verder te pushen. Wil hij niet verder doe je er een beetje voltage bij. Heb je je gewenste snelheid bereikt kan je nog spelen met andere settings om zo de vcore iets omlaag te krijgen. Maar zoals al gezegt is moet je niet overclocken met grote stappen, vooral niet als je al zo hoog zit.

Het is best mogelijk dat je cpu niet veel harder meer gaat. Om een voorbeeld te namen aan mijn cpu. Had 1.28 vcore nodig voor 4ghz en 1.38 vcore nodig voor 4,275ghz.

zoek eens op internet naar je batch je kijk welke vcore ze gebruiken, dit kan een indicatie zijn wat je van je cpu kunt verwachten.

sterkte :)
Pagina: 1