Als ik 2 GB DDR PC3200 plaats zet mijn pc het op 133 mhz

Pagina: 1
Acties:

• Roydebeste94
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-05 14:50
Ik heb laats een 1GB DDR1 PC3200 erbij gekocht naast mijn andere 1GB DDR1 PC3200 geheugen

Als ik dus de 2de module erbij plaats zet mijn PC de snelheid lager maar ik wil juist dat hij op PC3200 blijft draaien en dus niet op PC2100

SPECS:
Mobo: ASrock K7S41
PROC: AMD Athlon XP-2500 @ XP-3200
Videokaart: ATI Radeon 9600
Voeding: 350 Watt
HDD: 40GB Maxtor
Geheugen: Kingston 1GB DDR1 400 mhz PC3200
Buffalo 1GB DDR1 400 mhz PC3200

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen O-)

• Somora
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-02-2025
Heb je al geprobeerd van het in de bios te veranderen van snelheid? Eventueel een bios update. Ik heb ook al wel eens last gehad van verschillende ram modules die niet met elkaar overweg kunnen.

• Roydebeste94
Ja in het BIOS Staat het gewoon op PC3200 dus 400mhz
Kan je bios ook updaten zonder floppy want die heb ik niet:P en ook geen floppy drive

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:18
Ondersteunt je moederbord wel 2x 1GiB op PC3200 snelheid? Kijk in je handleiding of op de website van de fabrikant om dit uit te zoeken.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:08

Haan

dotnetter

Tegenwoordig kan je wel updaten zonder floppy, bij jouw (toch wel oude) moederbord nog niet.

Kijk eens in de manual van het moederbord of er niet iets staat over double/single-sided geheugen, het kan zijn dat je nu twee x double-sided hebt, en dat het moederbord dat niet aankan op 200 MHz.

[ Voor 4% gewijzigd door Haan op 08-07-2009 21:58 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Roydebeste94
Mijn moederbord zou 2X1GB op PC3200 moeten ondersteunen dus weet niet waar het aan zou moeten liggen

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

2x 1GB is niet altijd 2x 1GB :o

Hier komt het verschil tussen banken en DIMMs om de hoek kijken. Vaak kunnen moederborden (vooral oudere single-channel borden als deze) maar een beperkt aantal geheugenbanken op een bepaalde snelheid draaien. Enkelzijdige DIMMs omvatten elk één bank en zijn dus zelden problematisch, dubbelzijdige DIMMs omvatten twee banken per stuk en kunnen wel problemen geven.

Zie voor meer uitleg:
RAM FAQ

Het komt erop neer dat als dit het probleem is je hooguit kunt kijken of je je double-sided 1GB DIMMs kunt ruilen voor single-sided exemplaren. Daar komt dan weer een ander addertje onder het gras vandaan: er is een limiet aan de maximale chipdichtheid die een chipset aankan. Bij single-sided 1GB DIMMs heb je 8 chips van 1Gbit/stuk vgl 16 chips met 512Mbit/stuk bij double-sided 1GB DIMMs. Je chipset moet dat aankunnen. Misschien geen overbodige luxe om te melden welk chipset je bord heeft :z

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 08-07-2009 22:17 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Roydebeste94
Chipset: North bridge: SIS 741
South bridge: SIS 963L

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je hier kijkt zie je dan dat deze chipset inderdaad maar 512Mbit/chip ("DRAM density") aankan. Ook staat erbij dat het 6 rows (banks) ondersteunt, en PC3200. Wat er niet bijstaat is of het met 4 danwel 6 rows ook 200MHz mem clock aankan...

Wat je zou kunnen proberen is om te kijken wat er gebeurt als je naast één double sided DIMM (om te testen) een kleinere single-sided DIMM bijplaatst. Dan gebruik je niet 4 maar 3 banks.

[ Voor 23% gewijzigd door dion_b op 08-07-2009 23:00 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:28

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

In het BIOS van K7S41 plankjes zit ook een optie onder tabje Advanced, genaamd " Flexibility Option ". Controleer eens of die of disabled staat. Die setting verlaagd performance een pietsie, maar verhoogd compatibility met betrekking tot ram modules.

Hoe staat verder de DRAM Timing onder Chipset Configuration? Mogelijk schakelt hij gewoon terug.
En probeer in plaats van SPD / AUTO instellingen ook eens de timings handmatig in te stellen aan de hand van de documentatie van je geheugenreepjes.
Ben ook benieuwd wat de SPDs aan data bevatten, pak eens CPU-Z er bij en kijk wat de SPD data is van je memory modules. Kleine kans, maar het kan ook bij de nieuwe module liggen.

Ook zie ik staan "Voeding: 350 Watt". Dat is te vaag. Wat voor voeding is het precies? Dit moederbord is een budget plank, heeft maar 2 phase regulator voor het RAM. Dus stabiele spanningslijnen zijn wel aan te raden, daarvoor heb je gewoon een degelijk voeding nodig. Dus als je een andere goede kunt proberen, please do :)

Het probleem met het aantal banken kan echter ook goed de oorzaak zijn, kan er echter niet al te veel over vinden.

[ Voor 69% gewijzigd door Ultraman op 09-07-2009 11:04 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Roydebeste94
CPU-Z: http://roydebeste94.hyves...W/fotos/643011261/0/th3Y/

heb er ff een creenshot van gemaakt

Alle timings heb ik al geprobeert en flexibility option ook al geprobeert
Andere voeding heb ik niet zo 1 2 3 liggen

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:28

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ok, dat is dus niet het probleem waarschijnlijk.
Alle timings heb ik al geprobeert en flexibility option ook al geprobeert
Had je die voor mijn opmerking al geprobeerd of daarna? Indien het eerstgenoemde, vermeldt dan wat je al hebt geprobeerd dan komen wij niet met al bewandelde wegen aanzetten ;)
Andere voeding heb ik niet zo 1 2 3 liggen
Jammer. Kan ook nergens eentje lenen van vriend/kennis/collega?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:08

Haan

dotnetter

Het lijkt me eerlijk gezegd erg onwaarschijnlijk dat een voeding het probleem is, double-sided geheugenbankjes waar het bord/chipset niet mee om kan gaan ligt veel meer voor de hand.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Pagina: 1