8 Ohm subwoofer met 6 ohm speakers erachter, gaat dat?

Pagina: 1
Acties:

• Tower410
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-02 11:53
Eigenlijk staat de hele samenvatting van mijn hele verhaal in de topictitel, maar voor de duidelijkheid leg ik toch maar de hele situatie uit:

Mijn ouders zijn het huis aan het opruimen, en stonden bijna op het punt een Jamo subwoofer + 2 satellieten weg te doen. Gelukkig heb ik dat even voorkomen :) Nu is de apparatuur die erbij hoort nogal verouderd, dus wil ik de boel op mijn huidige stereo (Philips FW-C330, een miniset) aansluiten. Dit gaat goed, de Philips stereo heeft een 6 ohms output, en de subwoofer en satellieten zijn 8 ohm. Één van de satellietjes is helaas niet helemaal lekker meer, waardoor hij nogal dof klinkt. Dus kwam ik op het idee op de subwoofer de speakers van mijn stereo aan te sluiten. De situatie is dan als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
                                              |---------|
                                              |         |
                         |----------|         |Speaker 1|
|----------|             |          |---------| (6 ohm) |
| Philips  |-------------|Subwoofer |         |---------|
|  Stereo  |-------------| (8 ohm)  |         |---------|
|----------|             |          |---------|         |
   (6 ohm)               |----------|         |Speaker 2|
                                              | (6 ohm) |
                                              |---------|

De subwoofer heeft zelf geen extra stroom nodig, dus hij versterkt het signaal in ieder geval niet. Volgens mij 'tapt' hij het signaal van de speakers alleen maar 'af', waardoor het signaal bij de speakers in principe nog gewoon hetzelfde zou moeten zijn, en ik de speakers dus rustig kan aansluiten. Klopt dit? (ben niet zo'n expert op dit gebied)

Alvast bedankt :)

• Tower410
*schop*

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:02

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zou moeten kunnen. Probeer het, en wees voorzichtig met de volumeknop.

Wise enough to play the fool

• Tower410
Dankje, heb het aangedurfd en het werkt inderdaad erg goed. Volumeknop komt bij mij toch niet zo ver, dus dat moet goed komen.