• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-02 23:16
Hallo,

Ik heb eind vorige maand een nieuwe PC gekocht en geassembleerd. Alleen mijn geheugen draait niet in Dual Channel. Het gaat hier om de volgende configuratie:

AMD Phenom II X4 940 BE
Gigabyte MA970x-UD4
2x Kingston (2x 2GB) ram (link)
2x Transcend (2x 2GB) ram (Komt uit een vorige machine)

Dit alles draait onder Windows 7 64b Ultimate Edition (Build 7100)

Ik heb via Google gezocht, daar heb ik uit gehaald dat het geheugen automatisch in Dual Channel zou moeten springen. Ik heb op Got gezocht alleen daar ben ik geen probleem tegengekomen dat exact dezelfde symptomen heeft.

Verder heb ik mijn BIOS van versie F2 naar F3 geupdate, en ik heb beide setjes ram afzonderlijk in Channel 0 en 1 geprobeerd. Dit heb ik gedaan voor en na de BIOS update die ik naar standaard instellingen heb gezet.

Ik heb een aantal screenshots gemaakt en deze op Imageshack gehost:

Overzicht HWmonitor
Details geheugen
Details Kingston
Details Transcend

Hebben jullie nog ideeën of wordt het een RMA aanvragen voor mijn moederbord?

Alvast bedankt voor het lezen!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Om te beginnen, hoe weet je zeker dat wat HWInfo als Single Channel aanmerkt ook klopt?

Phenom II's kunnen naast Ganged ook in Unganged Mode draaien. Hierbij worden beide channels los van elkaar gebruikt en dit kan gemakkelijk aangezien worden als Single Channel, terwijl het eigenlijk zelfs beter is dan Dual Channel.

Kortom, draai eens een paar geheugen benchmarks en probeer verschillende info-programma's. Als die benchmarks meer bandbreedte laten zien dan met een enkel reepje te verklaren lijkt dan draai je gewoon prima.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-02 23:16
Ik voel mij nu wel heel erg stom... Ik kijk inderdaad in AMD Overdrive en daar staat gewoon: "Channel: Dual"
Het was inderdaad de Unganged Mode die mij liet denken dat het in single channel stond.

Hartstikke bedankt voor deze snelle reactie! Moet ik dit topic nu gewoon sluiten of laten staan?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
LzpAppel schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 20:15:
Moet ik dit topic nu gewoon sluiten of laten staan?
Op GoT blijven topics open tenzij ze niet voldoen aan het beleid. Dit zodat anderen met een soort gelijk probleem in een topic kunnen reageren en soortgelijke problemen meer bij elkaar komen te staan.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S