Verwijderd

Topicstarter
Op het moment heb ik een 2x1GB PC2-6400CL5 set in mijn computer oftewel 2GB PC2-6400.

Ik zit erover te denken om 4GB te draaien, maar ik vroeg me precies af wat nou het verschil is tussen PC2-6400, PC2-8500 en PC2-9200.

Want als er echt een groot verschil in de snelheden zit koop ik liever opnieuw 2 maal een 2GB PC2-8500 set i.p.v. 2x1GB PC2-6400CL5 set om bij de 4GB te komen.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:58
Google is your friend!
KLIK

Computer says no

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Als je niet overklokt heb je niks aan sneller geheugen.
Sneller geheugen is bedoelt om de bussnelheid bij te kunnen houden zodra je die omhoog zet om de CPU sneller te laten draaien.

Als je gewone gebruiker bent kan je het beste geheugen kopen dat net zo snel is als je bussnelheid maar met een zo laag mogelijke CL waarde. Als je aan CL4 of CL3 kan komen binnen je budget is dat sterk aan te raden.

Edit:
Het enige CL3 (of CAS3) setje wat ik zo snel kon vinden: http://www.salland.eu/?re...ycnByODAwYzMyZ2suaHRtbA==
Is wel 2x1GB, maar als je een bord hebt met 4 slots kan je gewoon 2 sets halen.

[ Voor 26% gewijzigd door McKaamos op 08-07-2009 17:33 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
ik gebruik nu CL5, want ik vond die er ook gaaf uitzien. En over welke bussnelheid heb je het dan?
Die van het moederbord?

En moet ik dan kijken naar de maximale snelheid daarvan of de huidige gebruikte snelheid?

EDIT: dit is mijn huidige moederbord..

http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=346570

En dit mijn werkgeheugen

http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=335238

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2009 17:35 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 17:33:
ik gebruik nu CL5, want ik vond die er ook gaaf uitzien. En over welke bussnelheid heb je het dan?
Die van het moederbord?

En moet ik dan kijken naar de maximale snelheid daarvan of de huidige gebruikte snelheid?
Die van je moederbord en CPU idd.
De snelheid waarop hij nu draait is de regel voor het soort geheugen wat je nodig hebt.

Stel, je hebt een Athlon64 X2, dan is de bussnelheid 200Mhz, x2 voor DDR, en x2 voor 128bit brede bus (ipv 64). Dus 800Mhz, ofwel PC6400.
De meeste Intel C2D CPU's hebben genoeg aan een stapje lager (PC5300).
133Mhz x4 voor quadpumping, x2 voor DDR = 1333Mhz bus

edit: ik reken ergens verkeerd... Denk dat ik nog een versnellende factor voor AMD vergeet...
Intel C2D's hebben een memorybus van 667Mhz in de regel.
AMD Athlon64 X2 op 800Mhz

edit2:
Oh wacht eens ff, ofcourse.
Quadpumping geld alleen voor de CPU naar de northbridge, dus verder dezelfde rekensom als voor AMD.
Basis bus snelheid * DDR * Dubbele busbreedte = memory Mhz
Intel: 166 x2 x2 = 667Mhz
AMD: 200 x2 x2 = 800Mhz

Edit3:
Ik zag in een ander topic dat je een C2D E8500 hebt? Dan heb je voldoende aan PC5300. PC6400 is over het algemeen net zo duur/goedkoop en zijn vaak wat meer varianten van. Sneller kan geen kwaad, het klokt gewoon terug naar de bus snelheid.

[ Voor 39% gewijzigd door McKaamos op 08-07-2009 17:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad een Intel Core 2 Duo E8500 3.16Ghz Processor.
Je kunt ook in mijn gallery kijken wat mijn systeem is;)

Het type geheugen wat ik nu gebruik, is dat redelijk of zeg je van ''als je 4GB wilt gebruiken zou ik iets anders kopen''..want dan haal ik deze eruit en stop ik 4GB van iets anders erin, geen probleem

Edit: Dus wat raadt je me aan? Hetzelfde geheugen bankje bestellen of naar een ander kijken?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2009 18:46 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Een lagere CL waarde maakt het net iets rapper, maar ik denk niet dat het echt merkbaar is maar wel meetbaar.
Als je systeem op dit moment voldoet kan je netzogoed nog een setje van hetzelfde erbij halen.

Verwijderd

Topicstarter
kan je mij uitleggen wat die CL waarde betekent dan?
En nee, hij voldoet niet.Zojuist crasht mijn WoW en op me G15 keyboard geeft hij aan dat hij toch wel 70 tot 100% van mijn RAM gebruikt en 30% van de processor.

Dat is enkel met WoW, Windows Media player, MSN en ventrilo aan

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Crashes komen in de regel niet door een tekort aan RAM. Dan wordt er simpelweg naar je harddisk geswapt en wordt de boel traag, maar crashen? Klinkt vreemd.

CL staat voor Clock Latency, wat slaat op het aantal pulsen van de Mhz telling er wordt gewacht. Na elke opdracht moet er dus even gewacht worden. Hoe korter die tijd, hoe meer tijd er overblijft om data te verplaatsen van of naar het RAM.

[ Voor 13% gewijzigd door McKaamos op 08-07-2009 19:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok..nou, me wow crashte, niet mijn pc hoor.
anyway, wat vind je van dit setje in mijn pc?
http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=343070
of is dit een beetje te veel voor mijn doen?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2009 20:59 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Dan nog is het waarschijnlijk niet door geheugengebrek.
Maargoed, Sja, why not? Seems fine to me.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Nouja als je te weinig geheugen hebt om te gamen gaat je game inderdaad zò traag lopen dat het lijkt of hij blijft hangen (heb ik ervaren met een crysis memory leak die mijn 4GB opat). Maar dat hij echt crasht (het spel afsluit enzo) gebeurt daardoor niet, dus welke van de twee is het, blijft hij hangen of crasht hij echt?

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Verwijderd

Topicstarter
Hij liep vast. Ik had MSN aan, windows media player, mozilla firefox, WoW en ventrilo.

En WoW liep vast en die moest ik handmatig afsluiten want hij reageerde niet.

Verwijderd

Als dat eenmalig is ligt dat niet per definitie aan geheugentekort. Open Windows Task Manager (Taakbeheer) met CTRL+ALT+DEL en de tab van geheugengebruik kan je laten openstaan terwijl je gewoon verder werkt, af en toe eens kijken wat het gebruik is (bv. tijdens WoW even alt-tabben). Dan kan je een redelijk idee krijgen van wat het geheugengebruik is tijdens het gamen.

Ik moet zeggen dat ik met m'n 2 gig nog altijd goed toekom (ook tijdens gamen) en geen enkele behoeft heb voor meer geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
misschien draaien er op de achtergrond gewoon teveel programma's die er niet in horen. Want in principe heb ik een snelle processor en een redelijke videokaart. 2Gb werkgeheugen zou idd voldoende moeten zijn.

Ik zie deze gegevens altijd op mijn logitech game keyboard. Tijdens dit soort dingen tegelijk te doen draait me werkgeheugen wel rond de 70% en de processor op 30%.
Dus de computer blijft stil, maar verwerkt dingen traag ofzo..

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In RAM FAQ kun je alle termen vinden met hun uitleg, dus daar kun je prima vinden wat cas latency inhoudt en wat de invloed hiervan is op de snelheid.

Welk setje je precies moet kopen is iets dat je zelf uit kunt zoeken aan de hand van reviews en productspecs.

Als je vastlopers hebt en je vermoedt dat het aan het geheugen ligt, dan kun je het beste eens testen met memtest86. Mocht je dan nog problemen hebben, neem dan Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door.
Pagina: 1