Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Koelwatertemp. sensor, waarvoor gebruikt?

Pagina: 1
Acties:

• MoZe
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:15
Ik heb een tijdje geleden een instrumentenpaneel van een Mazda 323f BJ van na de facelift in mijn auto van voor de facelift gebouwd.
Nu blijkt dat er voor en na de facelift door Mazda een andere sensor werd gebruikt voor de koelwatertemperatuur. Sinds de verbouwing staat mijn meter namelijk direct na het starten al helemaal bovenin de schaal, terwijl de motor nog koud is (en er voldoende koelwater in het circuit zit). Ook heb ik de onderdeelnummers gecheckt bij Mazda en deze zijn inderdaad verschillend.

Ondertussen heb ik ook een nieuwe sensor in huis, maar deze blijkt niet direct te passen.
Voor ik nu allerlei dingen overhoop ga halen om die sensor er toch in te krijgen, vroeg ik me af wat de gevolgen zouden kunnen zijn voor bv. het motormanagement.

Oftewel: waar wordt het signaal van deze sensor nog meer voor gebruikt, behalve voor het metertje op het dashboard?

Voor de duidelijkheid: het gaat hier om een turbodiesel (DiTD) uit 2000.

VAO: K'nex Big Ball Factory 63045

Verwijderd

misschien kan je de codenummers een vergelijken. als die al niet hetzelfde zijn zeker niet proberen.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:43

GaMeOvEr

Is een hork.

Hangt ervanaf of dezelfde sensor ook een signaal afgeeft voor je elektrische fan bij de radiator, of dat deze een eigen sensor heeft. Anders zou dus ook permanent je fan staan te loeien.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Volgens mij enkel nog voor de verwarming en airco (als je de versie hebt met climate control).
Thermostaat is volgens mij mechanisch, dus wat dat betreft zal het wijzertje weinig invloed hebben op de motortemperatuur. Maar is het misschien niet beter de mensen van het mazda 323 forum te contacteren?

// edit:
Eventjes een kennis gevraagd. Hij is er wel niet 100% zeker van, maar wel 99%.

Volgens hem zijn er dus 3 temperatuursensoren:
- eentje in het motorblok: geeft enkel de temperatuur weer op je dashboard
- eentje vlak na de thermostaat: deze regelt de ventilator van de radiator
- eentje vlak boven de injectors: deze regelt je motormanagement

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2009 18:15 ]

• MoZe
OK, het zou dus mee kunnen vallen.
Ik heb wel airco, maar geen climate control.

Wel merkte ik dat toen ik de sensor loshad, het voorgloeilampje langzaam knipperde en er een relais af en toe (ongeveer in hetzelfde tempo) aan- en weer uitklikte onder de motorkap.

Verwijderd

In dat geval vrees ik dat mijn kennis (een mazda liefhebber en hobby-monteur maar geen professional) het bij het verkeerde eind heeft. Dat relais dat knippert is je voorverwarming.
De kans zit er dus in dat jij maar 2 sensoren hebt:
- 1 sensor voor de temperatuur op je dashboard én motormanagement
- 1 sensor voor de aanjager van de radiator

Misschien toch best eventjes het 323f forum raadplegen voor de zekerheid?

• MoZe
Daar heb ik de vraag ook al neergegooid, maar het ultieme antwoord lijk ik toch zelf te moeten gaan geven...

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:53
Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 18:03:
Volgens mij enkel nog voor de verwarming en airco (als je de versie hebt met climate control).
Thermostaat is volgens mij mechanisch, dus wat dat betreft zal het wijzertje weinig invloed hebben op de motortemperatuur. Maar is het misschien niet beter de mensen van het mazda 323 forum te contacteren?

// edit:
Eventjes een kennis gevraagd. Hij is er wel niet 100% zeker van, maar wel 99%.

Volgens hem zijn er dus 3 temperatuursensoren:
- eentje in het motorblok: geeft enkel de temperatuur weer op je dashboard
- eentje vlak na de thermostaat: deze regelt de ventilator van de radiator
- eentje vlak boven de injectors: deze regelt je motormanagement
De sensor vlak boven de injectoren is een IAT sensor, en meet de luchttemperatuur in de inlaat.

Eventuele gevolgen van een andere sensor voor je motormanagementsysteem is het aanslaan van de fan maar ook de andere loop bij een koude start. (al zal die bij een diesel wel meevallen).
AFAIK; Als je de sensor dus vervangt voor het nieuwere type laat je dashboard wel de juiste temperatuur aflezen, maar je ECU krijgt dan verkeerde waardes binnen, en dit heeft veel grotere gevolgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Rostvertol-Mil op 13-07-2009 09:33 ]

dot.blaat

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:20
Is het niet mogelijk om alleen de koelwatertemperatuur meter over te zetten vanuit je oude dashboard in de nieuwe?
Pagina: 1