Budget stereo aanschaf - Keuzebeperking bij winkels

Pagina: 1
Acties:

• orejas
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-12 21:35

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
Na vele maanden zowel mezelf als geld gespaard te hebben, ben ik er eindelijk klaar voor. Ik mag een hifi set gaan uitzoeken. Omdat ik nog geen audiofiel ben en - evenzo belangrijk - mijn budget enigzins beperkt (ca. € 1250-1500) is, heb ik me in beperkt tot de instapmodellen van de verschillende merken en onderdelen.

Na eerst veel gelezen te hebben en mijn verlangens duidelijk gemaakt te hebben, weet ik dat ik graag de volgende onderdelen zou hebben; versterker, cd-speler, twee luidsprekers en eventueel een (in de versterker geïntegreerde) tuner.
Ik luister voornamelijk rock en soul/gospel, waardoor ik zowel helderheid als een stevige lage toon waardeer.

Met deze verlangens en kenmerken ben ik twee hifizaken binnengelopen, waar ik vrij veel geluisterd en beluisterd heb. Eén van beide zaken is RAF, waar ze momenteel uitverkoop hebben en ik dus mogelijkerwijs meer geluid voor mijn geld zou kunnen krijgen.

Nu heb ik bij RAF geluisterd naar de YAMAHA CD-S700 in combinatie met enerzijds een Marantz (weet helaas niet meer welke precies) en anderzijds een NAD C315 BEE. De luidsprekers die me hierbij het best bevielen waren de Monitor Audio RS1 en de Paradigm Mini Monitor V5. Ik heb ook de KEF iQ30 en vele andere gehoord, maar deze bevielen mij een tikkie minder.
Bij de tweede winkel heb ik geluisterd naar slechts twee combinaties en twee speakers. De keuze in het budget-assortiment hebben zij namelijk bewust beperkt gehouden. Hier heb ik geluisterd naar enerzijds de Cambrigde 550-serie en anderzijds de Cambridge Sonata-set. Deze laatste beviel me niet - de tonen waren veel te onduidelijk en niet mooi afgerond. De luidsprekers die ik hierbij beluisterd heb waren de B&W 686 en de Quad 11L2. De eerste vond ik te weinig midden en hoog hebben, terwijl de tweede juist iets té helder waren en me niet echt betrokken bij de muziek.

Ik heb nu dus geluisterd naar vele verschillende mogelijkheden, maar vraag me nog steeds af of het niet te beperkt is. Vooralsnog heb ik bij RAF namelijk slechts één cd-speler gehoord en twee versterkers. Bij de andere (kleinere) zaak heb ik slechts de 'keus' uit één versterker en cd speler.

Mijn vraag is nu dan ook of ik nog meer zou moeten gaan luisteren, dus nog meer speciaalzaken zou moeten opzoeken, of dat ik eigenlijk nu wel voldoende keuze zou moeten hebben.
Bovendien vraag ik me daarnaast nog twee dingen af. Ten eerste; heb ik nu wel geluisterd naar het beste dat een instapmodel genoemd kan worden? Ten tweede; heeft integratie van een tuner in de versterker nadelige gevolgen voor zowel de versterker als de tuner?

Elke hulp en duidelijkheid zou ik bijzonder waarderen!

[ Voor 0% gewijzigd door orejas op 08-07-2009 16:55 . Reden: budget toegevoegd ]

Stam + t

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:18
Klinkt cliche, maar luisteren is subjectief jij vindt het mooi en ik niet.

Ik zou zeggen doe wat je gevoel je ingeeft, je hebt er tijd en moeite ingestoken om verschillende luidsprekers te gaan beluisteren. Het enige wat wij nog voor je kunnen verzinnen zijn mogelijke alternatieven en die heb ik iig niet voor je.

discogs

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:42

Shunt

Boe

Ik kan zo snel geen budget vinden wat je uit wil geven.
Zelf was ik erg onder de indruk van een marantz - mordaunt short combo
Ik weet niet precies welke versterker het was maar hij had een cd speler en een tuner ingebouwd. Deze combo is vaak te koop met een mordaunt short 902i speakersetje.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:55
Persoonlijk ben ik zelf altijd van 'dezelfde merken bij elkaar' zoeken.
Meer ook voor het zicht..
Daarbij vind ik je 'instap' modellen nog behoorlijk aan de prijzige kant, maar goed ;)
Ik zou gewoon zelf kiezen waar jij je het prettigst bij voelt.
Als speakers je niet aanstaan, gewoon niet halen.. ook als je twijfelt.. doe het NIET! daar krijg je later alleen maar spijt van (geloof me :s)
Anders moet je misschien gewoon nog wat meer zaken aflopen en gewoon net zo lang luisteren totdat jij vind.. dat je iets leuks gevonden hebt.. vooral niet te overhaast beslissingen maken..

Succes ermee in ieder geval ;)

*sowieso

• Decalies
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-12 21:53
Het hangt natuurlijk ook erg af hoeveel tijd je erin wilt stoppen. Je kunt natuurlijk stad en land aflopen om naar de ideale combinatie te zoeken (luisteren!), maar je kunt toch nooit alles luisteren.
Dus ga naar één of een paar speciaalzaken, en laat een aantal combinaties bij elkaar zetten. Geef vantevoren je budget en je muzieksmaak aan, en zij kunnen vast wel een paar mooie combinaties verzinnen. Wat je mooi vindt klinken dat is dan je prachtige nieuwe set :).
Een tuner ingebouwd in de versterker is minder 'goed' dan gescheiden, maar ik geloof niet dat dat het verschil gaat maken - zeker niet op dit budget. Hoe hoger het budget, hoe meer dingen gescheiden gaan worden (voor, eindversterker, CD loopwerk, DACs).
Marantz en Mordaunt-Short vind ik ook een erg mooi klinkende combinatie - voor wat het waard is.

Veel plezier!

• FvZ
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-11 18:47

FvZ

Ik heb pas ook een 'budget'-set gekocht. Ik ben nu zeer tevreden met 2 x B&W 684 (vloerstaanders) en een Cambridge Audio 640A V2. De speakers kosten € 500 per stuk en de versterker is bij CA uitgefaseerd, dus die zul je her en der goedkoop kunnen krijgen. (Ik kocht een showmodel voor € 425) Ik heb de set bij Wilbert in Utrecht gekocht en bij aankoop kreeg ik nog een korting van 3% over het gehele bedrag omdat ik een set aanschafte. Bovendien werd het kosteloos thuisbezorgd en aangesloten.
De versterker vind ik erg mooi en hij geeft een lekker strak geluid en veel controle over het laag. De speakers kunnen zeer laag en geven een uitstekende weergave. Ik houd bijna uitsluitend van metal maar ik heb wel een brede smaak qua metal. Ik heb daarom een CD gebrand met daarop 14 verschillende nummers die een mooie dwarsdoorsnede van mijn collectie vormen (verschillende subgenres van de metal en ook een verschil tussen goede en minder goede producties). Wat dan opvalt is dat er maar weinig speakers zijn die alles goed weergeven. Voor de kenners: vooral de CD van Hail of Bullets en Kill van Cannibal Corpse bleken uitstekende platen te zijn om het kaf van het koren te scheiden. Tot mijn grote plezier gaven de 684's zelfs het productiedrama dat zichzelf Exhumed noemt nog aardig weer. De medewerker van Wilbert die de luistersessie begeleidde zat nog aardig in de buurt, hij vroeg of ik Napalm Death had opgezet :)

Ik heb er geen CD-speler bij gekocht omdat ik mijn muziek via een Squeezebox luister. Mijn muziek staat op FLAC-formaat op mijn NAS en ik heb er ook de DacMagic van Cambrige Audio bij, die het digitale signaal van de Squeezebox omzet naar een signaal waar de versterker iets mee kan :)

Voor de kompleetheid: de speakers zijn aangesloten met 2x 2,5 mm speakerkabel van iets minder dan drie euro per meter en de 'interlinks' (coax van squeezebox naar dac en RCA van dac naar versterker) zijn van HQ en kostten ongeveer 10 euro per stuk.

Samenvattend: Ik kan zeker aanraden om de B&W 684's te luisteren (zeker als je van rock houdt). Als je geen receiver nodig hebt, dan kan ik ook de Cambridge Audio 640 aanbevelen.

• Shunt

Shunt

Boe

Heel toevalig gisteren nog een heel mooi klinkend setje tegen gekomen.
Ik ben altijd een beetje aan het shoppen / luisteren naar wat nieuws toen ik bij een zaakje deze setup tegen kwam.

Marantz SR5023 € 450,-
Mordaunt-Short Mezzo 2 x2 € 600,-
Marantz CD5003 € 250,-
Totale schade €1300,-

Ik was echt even flabergasted toen ik hier naar aan het luisteren was. Ik denk dat het beter zelf kan beluisteren ik kan het gewoon niet in woorden neer zetten ik vind dat zoizo moeilijk als ik over audio praat :D. Ik moet zeggen het geluid was wel wat vol op het laag gebied. (gaat nogal snel bij MS en Marantz) maar ik hou daar persoonlijk van.

Game PC

• orejas

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
Allen hartelijk dank voor de raad!
FvZ schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 19:26:
Ik heb pas ook een 'budget'-set gekocht. Ik ben nu zeer tevreden met 2 x B&W 684 (vloerstaanders) en een Cambridge Audio 640A V2. De speakers kosten € 500 per stuk en de versterker is bij CA uitgefaseerd, dus die zul je her en der goedkoop kunnen krijgen. (Ik kocht een showmodel voor € 425) Ik heb de set bij Wilbert in Utrecht gekocht en bij aankoop kreeg ik nog een korting van 3% over het gehele bedrag omdat ik een set aanschafte. Bovendien werd het kosteloos thuisbezorgd en aangesloten.
Ha! Precies daar ben ik ook gaan kijken. Dat was de 'kleinere winkel' waar ik geluisterd heb. Ze hebben me niet aangeboden naar de 684's te luisteren. Dat zal er wel aan liggen dat ze inschatten dat het mijn budget te boven ging. Wel weet ik inmiddels dat ze de de alom geprezen 685's niet aanbieden, omdat ze die niet goed genoeg vinden.
Ik heb er geen CD-speler bij gekocht omdat ik mijn muziek via een Squeezebox luister. Mijn muziek staat op FLAC-formaat op mijn NAS en ik heb er ook de DacMagic van Cambrige Audio bij, die het digitale signaal van de Squeezebox omzet naar een signaal waar de versterker iets mee kan :)
Hoewel ik me hier op GoT begeef, moet ik toegeven zo weinig van IT te weten dat ik net op Wiki naar 'squeezebox' en 'NAS' heb gezocht. Ik zal er dus wel een cd-spelertje bij moeten kopen...
Voor de kompleetheid: de speakers zijn aangesloten met 2x 2,5 mm speakerkabel van iets minder dan drie euro per meter en de 'interlinks' (coax van squeezebox naar dac en RCA van dac naar versterker) zijn van HQ en kostten ongeveer 10 euro per stuk.
Ha, dat vind ik echt goed te lezen. Ik ben beïnvloedbaar genoeg om € 150 uit te geven aan kabels. Zeker nadat mij verteld is dat kabels een aanzienlijke invloed kunnen hebben op het geluid.
Samenvattend: Ik kan zeker aanraden om de B&W 684's te luisteren (zeker als je van rock houdt). Als je geen receiver nodig hebt, dan kan ik ook de Cambridge Audio 640 aanbevelen.
Die 640 lijkt me inderdaad wel wat. Even kijken of ik zo'n ding niet ergens tegen een mooi prijsje op de kop kan tikken. Eveneens was ik best blij met de 686's, al vond ik ze veel te veel laag geven en te weinig duidelijkheid in het midden en hoog. De 684's maken me nu dus erg nieuwsgierig. Ik ga dus maar eens kijken op sites van winkels die ik ken.
Of ik een receiver (versterker mét tuner) nodig heb weet ik nog niet. Ik wil wel graag radio kunnen luisteren in de woonkamer en internetradio wordt relatief lastig met mijn IT-handicap en een PC twee etages hoger.
Shunt schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 19:30:
Heel toevalig gisteren nog een heel mooi klinkend setje tegen gekomen.
Ik ben altijd een beetje aan het shoppen / luisteren naar wat nieuws toen ik bij een zaakje deze setup tegen kwam.
(...)
Totale schade €1300,-
Mag ik je vragen waar je dit setje bent tegengekomen? De twee winkels die ik heb bezocht, handelen helaas niet in Mordaunt-Short.

[ Voor 3% gewijzigd door orejas op 09-07-2009 09:13 ]

Stam + t

• Shunt

Shunt

Boe

orejas schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 23:34:
Allen hartelijk dank voor de raad!

Mag ik je vragen waar je dit setje bent tegengekomen? De twee winkels die ik heb bezocht, handelen helaas niet in Mordaunt-Short.
kleine audio winkel Bartels in tilburg. (niets kopen daar alleen kijken) de prijzen zijn +50% met die van een normale winkel :D

Game PC

• orejas

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
Hmm. Kent iemand naast Wilbert en RAF goede zaken in (de regio) Utrecht, of moet ik nog echt een stukje gaan reizen om mezelf meer keus te kunnen geven? Gouden Gids geeft ook de Media Markt en Expert als hifi-speciaalzaken, dus durf daar niet echt vanuit te gaan.

Stam + t

• Decalies
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-12 21:53
Ik ken de winkel zelf niet, maar via hifi.nl vond ik nog Audiodesign in Utrecht. Die heeft overigens wel wat van Mordaunt-Short.

[ Voor 4% gewijzigd door Decalies op 10-07-2009 15:58 ]

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

ST10©DE

Dus.............

Zit er niet ergens een Hobo in de buurt? In Enschede vind ik het in ieder geval een van de betere winkels met kundig en aardig personeel.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Shunt schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 08:20:
kleine audio winkel Bartels in tilburg. (niets kopen daar alleen kijken) de prijzen zijn +50% met die van een normale winkel :D
Dat lijkt me nogal overdreven tenzij je met een "normale winkel" één of andere online dozenschuiver bedoelt. Ik ken Bartels wel, heb er meer dan eens spullen gekocht, en de prijzen zijn door de bank genomen vrij normaal voor dit soort winkels.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:19

mr.paaJ

generatie cmd+z

MM Utrecht is misschien niet de ideale hifi-zaak (...) maar heeft nog best wat staan en toch een 'redelijke' luister ruimte, even kijken kan geen kwaad op een wat rustiger tijdstip.
Ik denk wel dat de RAF hier in de buurt het grooste aanbod heeft(had?) in het betere budget aanbod. Met de luister ruimte die ze hebben krijg je een aardig beeld van wat je in huis haalt en ik zou niet verwachten dat je veel beter kunt vinden voor je geld. Ik dacht dat ze een voldoende breed luidspreker aanbod hadden om verschillende smaken te plezieren maar ik weet niet hoe het nu zo tijdens de verhuizing zit.

--
misschien ook een idee: wat voor apparatuur heb je al staan? Uiteindelijk maken de speakers het grootste verschil, dus als je daar de focus op legt en voor de rest nog gebruikt wat je hebt tot je later eventueel weer wat kunt upgraden ben je misschien nog wel beter af.

[ Voor 18% gewijzigd door mr.paaJ op 10-07-2009 22:37 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Shunt

Shunt

Boe

downtime schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 17:20:
[...]

Dat lijkt me nogal overdreven tenzij je met een "normale winkel" één of andere online dozenschuiver bedoelt. Ik ken Bartels wel, heb er meer dan eens spullen gekocht, en de prijzen zijn door de bank genomen vrij normaal voor dit soort winkels.
tja maakt niet uit wat ik er ging kijken alles was een stuk duurder dan de hobo of iedere andere winkel die het zelfde product leverde en ik weet van uit een ex medewerker dat ze daar ook nog eens aparatuur die maanden in de winkel gedraaid heeft als nieuw verkopen aan klanten en dan een nieuw product in de winkel zetten.

Game PC

• rvone
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-10 14:20
orejas schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 16:28:
Hmm. Kent iemand naast Wilbert en RAF goede zaken in (de regio) Utrecht, of moet ik nog echt een stukje gaan reizen om mezelf meer keus te kunnen geven? Gouden Gids geeft ook de Media Markt en Expert als hifi-speciaalzaken, dus durf daar niet echt vanuit te gaan.
Hobo hifi in Amersfoort. Hele aardige lui en een goede selectie.
Voor stereo zou ik ook zeker even de Marantz PM7003 een kans geven.

• orejas

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
Ik denk dat ik me toch maar ga beperken tot de RAF in Utrecht, ook al hebben ze niet alles in huis. Ik vermoed dat het haast een onbegonnen zaak is om alle mogelijkheden af te vinken. Dan dus geen Mordaunt Short, helaas.
Allen, bedankt voor de tips en adviezen. Ik zal uiteindelijk, wanneer het staat, nog posten wat ik uiteindelijk heb gekocht.

Stam + t

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:40
Amersfoort heeft een Hobo Hifi, prima zaak.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Pagina: 1