Administratiesysteem wasstraat: waarin ontwikkelen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4ourty2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik wil voor mijn vader een administrate systeem maken waarin hij de administratie van zijn truckwasstraat kan bijhouden. Nu ben ik al eerst in excel en toen in acces bezig geweest maar dan kan ik het weer net niet krijgen zoals ik zelf zou willen. Ik heb dus besloten om zelf wat te maken. Nu heb ik basis programmeer kennis in pascal en basic en een beetje php en dit is dus ook een goed moment omdat eens wat op te vijzelen. Het systeem moet eigenlijk het volgende kunnen.

Mijn vader vult datum en kenteken in (indien nodig ook het kenteken van de trailer). Het programma ziet automatisch welke klant en wat voor type vrachtwagen. Indien het kenteken onbekend is wordt automatisch de invullijst voor een nieuwe auto/klant aangeboden. Per maand kan hij dan een uitdraai maken per klant van wat er gewassen is en eventueel ook gelijk de rekening erbij uitdraaien.

Ik weet alleen niet waarin ik dit het beste kan maken en ik kan eigenlijk ook geen opensource varianten vinden. Dus de vraag is kan dit makkelijk in php gemaakt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Heb je zelf al wat gezocht naar de mogelijkheden van php? Op zich is dit een vrij simpel administratief systeem wat je prima in een webbased app kan zetten.

Je zal dan met een database aan de slag moeten, waar je de klanten kan opslaan. Je hebt dan ook een tabel waar alle wasbeurten instaan (met een referentie naar de klant en een timestamp erbij). Wat zijn eigenlijk je gerichte vragen, want "is het mogelijk?" is nogal breed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4ourty2
  • Niet online
Mijn vraag was eigenlijk of hiervoor al een openspource was want het wiel voor de 2e keer uitvinden heb ik eigenlijk geen zin in. Maar het staat er inderdaad nogal krom verwoord. Ik heb zelf al een hoop gezocht en ik kan ieder geval niks vinden wat er enigzins op lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 21:41
Dit kan prima en ook behoorlijk snel gemaakt worden met Access. Dus waarom lukte dat niet dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

De kans dat er open source oplossingen voor dit soort maatwerk liggen is natuurlijk heel erg klein. ;) Bovendien praten we niet over third party software in dit subforum, we programmeren hier zelf.

Daarnaast is wat je wil niet bepaald complex, maar waarom zou je het in PHP willen doen? Dan moet je weer een webserver gaan draaien, of gaan knutselen met PHP-CLI. Je kan beter kijken naar Delphi als je inderdaad ervaring hebt in Pascal. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 08:51

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

In dat geval ben je hier niet helemaal aan het juiste adres. De devschuur is gericht op het zelf ontwikkelen. Zie ook PRG Beleid .

Om terug te komen op je originele vraag: Ja, dit zou best in php gebouwd kunnen worden. Hel goed zelfs. Maar waneer je dit in access niet lukt vraag ik me af of het wel gaat lukken in php/mysql. Tot slot wil ik nog even benadrukken dat software ontwikkeling een vak is. Het lijkt me niet zo heel verstandig om de administratie van een bedrijf te implementeren door iemand die het als eerste hobby projectje doet.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marv
  • Laatst online: 19-05-2021
Janoz schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 14:54:
In dat geval ben je hier niet helemaal aan het juiste adres. De devschuur is gericht op het zelf ontwikkelen. Zie ook PRG Beleid .

Om terug te komen op je originele vraag: Ja, dit zou best in php gebouwd kunnen worden. Hel goed zelfs. Maar waneer je dit in access niet lukt vraag ik me af of het wel gaat lukken in php/mysql. Tot slot wil ik nog even benadrukken dat software ontwikkeling een vak is. Het lijkt me niet zo heel verstandig om de administratie van een bedrijf te implementeren door iemand die het als eerste hobby projectje doet.
Uit het verhaaltje van UlyssesNL maak ik op (gokje ;)) dat het nu handmatig gedaan wordt. De omschrijving van de functionaliteit lijkt me niet super-complex.

Het gevaar is dat eventuele bugs directe financiële gevolgen (kunnen) hebben voor Pa-UlyssesNL.

Maar zoals NME voorstelt is Delphi een goede optie.

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:23

Boss

+1 Overgewaardeerd

Je bent met Access bezig geweest. Als je daar al iets in hebt kunnen we je misschien daar verder helpen? Waar liep je vast?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4ourty2
  • Niet online
Arnout schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 14:51:
Dit kan prima en ook behoorlijk snel gemaakt worden met Access. Dus waarom lukte dat niet dan?
Ik weet niet maar ik heb access altijd al een omslachtig programma gevonden en het is eigenlijk ook het enige programma waar ik niet fantsoenlijk mee om kan gaan.
NMe schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 14:51:
De kans dat er open source oplossingen voor dit soort maatwerk liggen is natuurlijk heel erg klein. ;) Bovendien praten we niet over third party software in dit subforum, we programmeren hier zelf.

Daarnaast is wat je wil niet bepaald complex, maar waarom zou je het in PHP willen doen? Dan moet je weer een webserver gaan draaien, of gaan knutselen met PHP-CLI. Je kan beter kijken naar Delphi als je inderdaad ervaring hebt in Pascal. ;)
Ik ben nu de Delphi documentatie aan het lezen bedankt voor de tip.
Janoz schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 14:54:

Zoals hierbvoven al aan gehaald. Access ligt me niet. Om op je tweede punt te reageren. Ten eerst hoeft dit niet volgende week af. Ten tweede je hebt gelijk dat programmeren een vak is das ook 1 van de redenen dat ik in september met een studie informatica begin. (en de hele bedrijfsadministratie zal echt niet van mijn progje afhangen aangezien het nu ook al jaren zonder goed gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 21:41
Als Access "je niet ligt" denk ik niet dat je de ambitie moet hebben om dit zelf te willen maken. Access is zeer geschikt hiervoor. Voor grotere dingen is het wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Laatst online: 19-09 08:51

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

UlyssesNL schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 15:00:
Ten eerst hoeft dit niet volgende week af. Ten tweede je hebt gelijk dat programmeren een vak is das ook 1 van de redenen dat ik in september met een studie informatica begin. (en de hele bedrijfsadministratie zal echt niet van mijn progje afhangen aangezien het nu ook al jaren zonder goed gaat).
Mijn 'bezorgdheid' heeft niks met de deadline te maken. Of het nu volgende week of volgend jaar af moet zijn maakt niet uit. Ik heb alleen veel te vaak gezien dat iets 'wel even door dat handige neefje' gemaakt wordt en dat dit daarna volledig in de soep draait. Moet jij eens opletten hoeveel geziek je vader gaat krijgen wanneer door een bug perongeluk een oplegger aan een verkeerde klant gekoppeld wordt. Dit vervolgens ook niet te achterhalen danwel detecteren is omdat er helemaal nog nooit van een audittrail gehoord is.

De grootste valkuil hiervan is dat het simpel lijkt. Het grote probleem is niet perse dat jij nog niet ervaren genoeg bent, maar ook dat de afnemer dat niet compenceerd door een goede acceptatie test te doen en dat de gevolgen van bugs verstrekkender zijn dan dat je nu misschien kunt overzien.

Er is niks mis met programmeren, ook niet voor beginners. Het is zelfs een heel leuke hobby (imho), maar gebruik asjeblieft niet een dergelijk semi bedrijfskritische casus als aller eerste projectje om het eens onder de knie te krijgen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4ourty2
  • Niet online
Janoz schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 16:00:
[...]

Mijn 'bezorgdheid' heeft niks met de deadline te maken. Of het nu volgende week of volgend jaar af moet zijn maakt niet uit. Ik heb alleen veel te vaak gezien dat iets 'wel even door dat handige neefje' gemaakt wordt en dat dit daarna volledig in de soep draait. Moet jij eens opletten hoeveel geziek je vader gaat krijgen wanneer door een bug perongeluk een oplegger aan een verkeerde klant gekoppeld wordt. Dit vervolgens ook niet te achterhalen danwel detecteren is omdat er helemaal nog nooit van een audittrail gehoord is.

De grootste valkuil hiervan is dat het simpel lijkt. Het grote probleem is niet perse dat jij nog niet ervaren genoeg bent, maar ook dat de afnemer dat niet compenceerd door een goede acceptatie test te doen en dat de gevolgen van bugs verstrekkender zijn dan dat je nu misschien kunt overzien.

Er is niks mis met programmeren, ook niet voor beginners. Het is zelfs een heel leuke hobby (imho), maar gebruik asjeblieft niet een dergelijk semi bedrijfskritische casus als aller eerste projectje om het eens onder de knie te krijgen.
In principe geef ik je helemaal gelijk en normaal gebruik ik zelf bij ict projecten wat mijn vakgebied was/is (infrastructuur + tesmanager) zelf exact dezelfde redenering. Maar toch even wat commentaar.
Ten eerste ben ik op programmeer gebied inderdaad een beginneling en de meeste ervaring die ik heb bestaat uit het maken van talloze bash en bat scripten. Op testtrajecten absoluut niet (ook niet voor software). Ten tweede is het niet zo dat mijn vader duizenden trucks per maand wast dus hij kan uit het hoofd in principe alles overzien. (Zo weet hij van alle vaste klanten eigenlijk alle trekker en oplegger kentekens uit zijn hoofd). Rekeningen zullen in ieder geval de komende 6 maanden nog handmatig gemaakt worden dus dan zou een fout zoals jij die beschrijft zo gevonden worden. Verder vind ik het niet echt eerlijk dat ik voor "handig neefje" uitgemaakt wordt aangezien ik als ik iets aflever tot nu toe alleen maar kwaliteit afgelverd heb en geen halfbakken zooi die jij bedoelt.

Omdat iedereen zegt dat het in access makkelijk moet lukken gaat ik dat dan ook maar doen. Hoewel een eigen applicatie mij wel leuker lijkt. Alleen ik kan het niet verdragen dat ik het dan in access niet voor elkaar zou krijgen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Dit kun je in ELKE programmeeromgeving bouwen. Handig is het als je een omgeving neemt waar je een database aan vast klikt.

dus ook opensource omgevingnen

Efe zoeken naar [google=php form] en de voorbeelden springen je tegemoet.

Ook access is hiervoor geschikt. Heel veel high level talen zijn hiervoor gewoon geschikt. Het is gewoon en kwestie wat je wilt leren.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

UlyssesNL schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 16:19:
[...]
...

Omdat iedereen zegt dat het in access makkelijk moet lukken gaat ik dat dan ook maar doen. Hoewel een eigen applicatie mij wel leuker lijkt. Alleen ik kan het niet verdragen dat ik het dan in access niet voor elkaar zou krijgen 8)7
Als je het zelf maakt in Access is het toch ook je eigen applicatie? =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:24

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

UlyssesNL schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 16:19:
Verder vind ik het niet echt eerlijk dat ik voor "handig neefje" uitgemaakt wordt aangezien ik als ik iets aflever tot nu toe alleen maar kwaliteit afgelverd heb en geen halfbakken zooi die jij bedoelt.
Nou moet je jezelf niet meteen op je tenen getrapt voelen :). Janoz maakt jou helemaal niet uit voor het handige neefje. Hij zegt alleen dat zat projecten grondig falen door "handige neefjes". Echter, hij kan momenteel geen oordeel vellen of jij daar onder valt of niet, en zegt hij dus dat je daarmee op moet passen. Het is vervolgens aan jou om te bepalen of je echt onder die omschrijving past of niet. En daar ook goed over na te denken en niet zomaar "nee" roepen omdat het om jezelf gaat ;). Uitbesteden blijkt doorgaans wel de betere keuze. Dat dat evt. ingaat tegen je eigen trots (logisch) doet daar op zich weinig vanaf. :)

[ Voor 10% gewijzigd door .oisyn op 10-07-2009 12:39 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkouwer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 21:05
Ik zit dit topic met aandacht te lezen en heb wel wat toevoegingen.

Ik begrijp uit het verhaal van de TS dat hij geen programmeur is. De kans is dus groot als hij iets gat ontwikkelen (Access, VB, Delphi, PHP, whatever), dit op de korte termijn wel goed zal werken, daar twijfel ik niet aan. De code die je maakt zal voor het komende half jaar (??) nog goed te begrijpen zijn, en je vader is er blij mee.

Maar dan na twee jaar is de wasstraat uitgegroeid en moeten er wat functies bijgemaakt worden waar je vader wel voordeel in ziet. Dit gaat een tijdje zo door. Wat je krijgt is een wirwar van code die erbij "geknutseld" wordt zodat het onoverzichtelijk wordt. Typisch voorbeeld van "het handige neefje" No offense !! Na een paar jaar zie je de door de bomen het bos niet meer. Wat ik hiermee wil zeggen is dat je goed de boel moet documenteren en van commentaar voorzien, zodat je over een paar jaar nog weet waarom je die ene functie heb gemaakt en wat hij doet !

Dit is niet alleen voor jezelf, maar ook voor een ander, stel je krijgt een ongeluk en komt te overlijden (wat we allemaal niet hopen). Dan moet een ander het feitelijk ook kunnen aanpassen. Dit gaat misschien wat ver, maar is wel iets om over na te denken.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thooomas
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-05 10:21

Thooomas

Thoorn.nl

Daar heb je inderdaad gelijk in. Zelf heb ik ook eens een tijd geleden iets geprogrammeerd, met toen door allerlei voorbeeldscriptjes van internet aan elkaar te plakken, maar als ik nu weer terugkijk naar de hele wirwar van code, wordt ik er niet wijs uit, en ik weet behoorlijk zeker, een ander ook niet. Het is dus inderdaad belangrijk om overzichtelijk te programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 22:46
Kuch, hier stond onzin... iets met Navision :X het voelt en lijkt anders wel gigantisch op Access O-)
Ik zal het nooit meer zeggen.

[ Voor 61% gewijzigd door Puch-Maxi op 14-07-2009 19:19 . Reden: Fout! ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Puch-Maxi schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 19:06:
Volgens mij is het ERP-Pakket Navision geheel in Access gemaakt, het kan dus wel ;)
:D Euh, niet echt* :X
The product gives administrators the option of using either a native database server (now called 'Classic') or Microsoft SQL Server, as the DBMS. SQL is better able to cope with large database sizes, but requires more maintenance than the classic database. The original database server is often referred to as 'C/SIDE' which refers to Client/Server Integrated Development Environment.
Wil je noooooit meer ERP en Access in 1 zin noemen? (Potdorie, nu doe ik 't zelf :+ )

* De "similarity" die genoemd wordt heeft te maken met de featureset maar in termen van scaleability etc. is het een wereld van verschil

[ Voor 68% gewijzigd door RobIII op 14-07-2009 19:22 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pkouwer schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 20:59:
Maar dan na twee jaar is de wasstraat uitgegroeid en moeten er wat functies bijgemaakt worden waar je vader wel voordeel in ziet. Dit gaat een tijdje zo door. Wat je krijgt is een wirwar van code die erbij "geknutseld" wordt zodat het onoverzichtelijk wordt. Typisch voorbeeld van "het handige neefje" No offense !! Na een paar jaar zie je de door de bomen het bos niet meer. Wat ik hiermee wil zeggen is dat je goed de boel moet documenteren en van commentaar voorzien, zodat je over een paar jaar nog weet waarom je die ene functie heb gemaakt en wat hij doet !

Dit is niet alleen voor jezelf, maar ook voor een ander, stel je krijgt een ongeluk en komt te overlijden (wat we allemaal niet hopen). Dan moet een ander het feitelijk ook kunnen aanpassen. Dit gaat misschien wat ver, maar is wel iets om over na te denken.

Succes
Dan kan je natuurlijk altijd iemand met ervaring in dienst nemen ;). Het lijkt mij dat een ondernemer eerst wil gaan testen met een dergelijk systeem, voordat hij iets voor een paar honderd/duizend euro gaat kopen. Een handig neefje is dan natuurlijk wel zo handig :) Mocht het bevallen kan hij tegen die tijd naar een programmeur/bedrijf toestappen, waarbij hij heel duidelijk kan aangeven wat hij wil, wat hij mist, aan welke voorwaarden het programma moet doen, etc :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 19:38
Puch-Maxi schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 19:06:
Kuch, hier stond onzin... iets met Navision :X het voelt en lijkt anders wel gigantisch op Access O-)
Ik zal het nooit meer zeggen.
In vervolg beter je huiswerk maken! Maar goed, ik zeg ook maar niks. :P Er staat wel dat het de Windows GUI heeft. ;) En stiekem lijkt het er ook op idd. ;)

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Pagina: 1