Toon posts:

E8500 Overklokken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik ben redelijk nieuw met het hele overklokken idee.
De computer die ik gebruik heb ik zelf uitgezocht en gemonteerd.

PC:
Kast: XION ONYX w/blue led, Steel Chassis
Moederbord: Asus P5K EPU, Intel P35
Processor: Intel Core 2 Duo E8500 3.16Ghz
Videokaart: Asus GeForce 9600GT 512MB PhysX CUDA
Voeding: Tagan i-Xeye 500W, Dual Fan, Blue LED,
Werkgeheugen: Corsair TWIN2X2048-6400C5DHX 2GB
Harde Schijf: Samsung SpinPoint T166 500Gb SATA2, 16MB, 7200rpm
DVD-speler: Samsung DVD±RW brander, SH-S202N, 20x

Opzich een redelijk systeem maar ik zou hem wel iets sneller willen maken.
Dat kon door er nog 2GB werkgeheugen bij te doen, een betere videokaart te nemen en door te overklokken.

Het liefst wil ik natuurlijk veel verschil merken. Wat raden jullie mij aan en waarom dat?

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

ligt dr aan, sneller in wat?
cpu-intensieve taken zoals videobewerken gaat sneller als de de cpu overclocked. dat is makkelijk te doen, maar je hebt waarschijnlijk wel een betere koeler nodig. daarover gesproken, wat zit dr nu op? de standaard koeler?

wil je sneller in games dan kun je je videokaart overclocken of een betere kopen. (die 9600GT is trouwens erg goed als 2e kaart voor physix, maar dan kom je gelijk in n heel ander segment computers, en dr zijn maar weinig games die echt wat doen met physix)

is dat geheugen 1 reepje van 2 GB? dan is een 2e van precies hetzelfde soort dr bij wel leuk, maar dan moet je eigenlijk ook een x64 versie van windows installeren om dr gebruik van te maken.. :)

Verwijderd

Topicstarter
Sneller in reageren. Ik speel WoW (ja, ik weet het) en als ik ondertussen ook muziek luister, msn, en aan het surfen ben terwijl WoW op hoogste settings staat gaat het soms traag.
Er zit nu inderdaad een standaard cooler op maar totaal in de kast zijn 6 fans aan de gang dus de airflow is wel in orde.

Het werkgeheugen zijn 2 reepjes van 1GB per stuk. Het zijn van die balkjes met die stalen hulsjes erom heen om de warmte beter weg te laten lopen.
Ik kan die inderdaad hetzelfde bestellen maar hoe dat windows 64-bit werkt enzo begrijp ik dan weer niet.

Overklokken is misschien wel overkill op het moment.

Is mijn videokaart nog wel een beetje van deze tijd?

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

die videokaart kan best redelijk meekomen hoor, oke, het kan altijd sneller, maar ik weet zeker dat t merendeel van de wow-spelers op n langzamere pc speelt ;)
doe eens een keer de task manager open tijdens het spelen van WOW, kun je meteen zien of je geheugen (te) vol zit, of dat de processor zwaar belast word tijdens/voor/na het alt-tabben.

windows 64 bit is gewoon precies hetzelfde, maar de interne code is anders.
enige waar je wel op moet letten is dat niet overal drivers voor zijn voor x64, dingen als goedkope webcams en oude printers enzo..

Verwijderd

Topicstarter
ok, en hoe kom ik aan windows 64bit? Ik geef wel de voorkeur aan XP (ik vind vista irritant)

Volgende week ga ik mijn computer ook even formatteren en zet er een legale xp prof. SP3 op.
En dan is hij weer lekker schoon.

Wat ik wel nog kan doen is natuurlijk die 2 geheugenbankjes erbij bestellen. dat kost maar 30 euro.

Ik ben nu niet thuis maar als ik thuis ben zal ik even een kijkje nemen bij de prestaties.
Ik alt tab trouwens nooit, ik speel windowed mode met dual-view.
Verder best een OK systeem voor alleen WoW en wat standaard dingen toch?

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

lijkt me wel, maargoed, ik weet niet echt hoe zwaar WoW is op highest settings.

xp x64 is lastig legaal aan te komen helaas. illegaal natuurlijk wel, maar das niet de bedoeling
je kunt ook de windows 7 x64 beta downloaden? die is wel legaal, en blijft werken tot over iets minder dan n jaar. (en dan zul je weer moeten overstappen op xp of vista, of n windows 7 licentie moeten kopen)

Verwijderd

Topicstarter
Ik hou het dan wel bij xp pro.
Dan koop ik alsnog extra werkgeheugen. Ik las namelijk dat je max zonder x64 wel de 3.5gb kon halen met je werkgeheugen.

WoW op highest settings is best zwaar voor mijn videokaart. Speel het liever ook iets minder hoog zodat ik meer fps heb.

Maar zou mijn pc daadwerkelijk wat sneller werken opnieuw geïnstalleerd met extra werkgeheugen?
En kan ik dit zonder enige problemen erin doen of moet ik voor meer koeling of voeding zorgen?

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:52
WoW is zelden grafisch intensief en heeft veel baat bij een snelle processor. Echter is je processor ook op stock speeds toch wel snel zat voor WoW. 't Zelfde geldt voor die 9600GT.
Het probleem zal vast wel bij je geheugen liggen (die vol komen door geheugen ivm addons van WoW en alles wat er op de achtergrond mee draait).

Verder kun je best goed Windows XP 32 bit draaien met 4GB geheugen, dan zal je ongeveer 3.5GB kunnen gebruiken wat in XP zeker genoeg zal zijn.

(Zelf speelde ik WoW 'vroeger' op een E6750, 8800GTS 640MB en dat ging met een lekkere 100+ fps zonder v-sync dus het zal vast je geheugen zijn)

Oh en het is misschien leuk om erbij te vermelden dat je in Orgrimmar 20x zo veel FPS zult hebben dan in Northrend (zo heet het toch?), omdat WoW sinds de expansions een ver....te engine heeft ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Paprika op 08-07-2009 15:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ligt aan de situatie ingame maar soms haal ik 230 fps. (arena spawnpunt bijv.)
Nu met hoge settings aan, zonder v-sync haal ik gemiddeld 60 - 70 fps. Dat zou veel hoger moeten zijn met mijn systeem.
Ik bekijk het volgende week dan allemaal als hij geformatteerd is met meer werkgeheugen. Dan kan ik meteen alles updaten etc.
Moet haast wel weer snel lopen dan.

In ieder geval bedankt voor de reacties.

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:52
Wat is er trouwens mis met 60 a 70 fps? Waarschijnlijk is de max freq. van je monitor toch maar 60 FPS.

Verwijderd

Topicstarter
omdat dan de rest van mijn pc traag loopt. en zodra ik bijv. v-sync aanzet springt de fps naar max 10.

en van me monitor weet ik niet. het is zon samsung T220.

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

je monitor heeft een verversingssnelheid van 60 hertz dus 60 verversingen per seconde dus kan je maar 60 frames per seconden laten zien meer kan gewoon niet.. dus 60 fps of 300 er zit geen enkel verschil in..

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Verwijderd

Topicstarter
ah ok..thnx
Pagina: 1