[MBP] Extern beeldscherm via VGA onscherp

Pagina: 1
Acties:

• colorlab
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-01-2016
Net een Macbook Pro 13" aangeschaft en probeer mijn 26" monitor (Iiyama E2607WSV, het model met alleen een VGA ingang... http://www.iiyama.com/ms_GL/Product/category/2/product/154) te koppelen met een Mini naar VGA connector.

Ik stel de resolutie van 1920x1200 in, maar de letters zijn allemaal vaag. Het lijkt alsof ze gemiddeld 1 pixel verkeerd staan. Ik kon geen OSX drivers vinden voor dit scherm. Instellingen van het OSD menu van de monitor helpen niet. Ook DisplayConfigX en SwitchResX hielpen mij niet, maar die progjes zijn te technisch voor mij, dus wellicht dat ik een instelling over het hoofd zie...

Via een windows laptop is alles overigens scherp. Een andere monitor (1680x1050) geeft de Macbook wel scherp weer met de dezelfde connector.

Suggesties / tips?

(Apple Support forum thread: http://discussions.apple....threadID=2073492&tstart=0)

[ Voor 0% gewijzigd door colorlab op 08-07-2009 14:20 . Reden: 1900 moest natuurlijk 1920 zijn ]

• fritsbenik
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Komt door de VGA aansluiting, windows heeft allemaal trucjes om het toch nog scherp te maken maar die zitten helaas niet in OSX gebakken. Ik heb hetzelfde probleem met mijn 23" samsung scherm, opgelost door via DVI aan te sluiten maar dat is in jouw geval helaas niet mogelijk

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:37

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Probeer het eens een andere VGA-kabel, het kan zijn dat de Macbook een iets zwakker signaal geeft dan je Windows Laptop waardoor deze een beter beeld geeft.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• colorlab
fritsbenik schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 15:03:
Komt door de VGA aansluiting, windows heeft allemaal trucjes om het toch nog scherp te maken maar die zitten helaas niet in OSX gebakken. Ik heb hetzelfde probleem met mijn 23" samsung scherm, opgelost door via DVI aan te sluiten maar dat is in jouw geval helaas niet mogelijk
I see, en dit is met geen mogelijkheid te bereiken met OS X...?
Johnny schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 15:23:
Probeer het eens een andere VGA-kabel, het kan zijn dat de Macbook een iets zwakker signaal geeft dan je Windows Laptop waardoor deze een beter beeld geeft.
Ga ik straks proberen.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Psst, een MacPro is wat anders dan een MacBook Pro...

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

En daarom ook een kleine titelfix :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-02 21:38

Apache

amateur software devver

Zit er geen "auto-settings/sync" achtige functie op je scherm.

Ik heb het op mijn dell 2407 en heb ook al laptops/pc's aangesloten die initieel geen scherp beeld hebben, maar dan na die optie maakt het scherm het haarscherp (osx/windows/...)

@Fritsbenik: hoe noemt die technologie om het vga signaal te "enhancen"?

If it ain't broken it doesn't have enough features

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Denk dat Fritsbenink o.a. ClearType bedoelt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-02 21:38

Apache

amateur software devver

Cleartype beinvloed helemaal het VGA signaal niet, het renderd de fonts gewoon met een ander algoritme, of met andere parameters voor het algoritme ...

Als hij dat bedoeld is het helemaal slecht, want os x heeft, algemeen aanvaard, betere font rendering dan windows, hoewel windows het in pixel hokjes probeerd te duwen en os x niet word dit misschien idd wel door sommige mensen als minder scherp ervaren?

In ieder geval zou dit ook nog eens opgaan voor de DVI aansluiting en niets met vga te maken hebben.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-02 16:28
VGA is analoog, wat betekent dat de beeldkwaliteit lager is en direct beïnvloed wordt door bijvoorbeeld slechte kabels. DVI en HDMI zijn digitaal -> betere beeldkwaliteit en minder gevoelig voor de kabels.

Zoals al gezegd, kijk of er op het beeldscherm iets in te stellen valt, of dat het beeldscherm een (automatische) optie heeft om beter af te stemmen op het signaal van de VGA-kabel.

Als je kunt kiezen tussen VGA of DVI / HDMI, kies dan altijd het laatste. DVI en HDMI zijn trouwens compatible met elkaar, d.m.v. een verloopstekker kun je het ene type aan het andere aansluiten.

• colorlab
Zojuist een nieuwe VGA kabel geprobeerd, no luck. Opvallend is wel dat als ik de monitor op aspect ratio 4:3 zet en de resolutie op 1600x1200 zet, alles wel scherp is.

Geen van instellingen met het OSD hielpen. Nog extra tips, of gaat het em echt niet worden?

Hm, wat wel opvalt is dat bij de 1920x1200 resolutie er geen optie is om de refresh rate op 60 Hertz te zetten, op 1600x1200 wel.

[ Voor 20% gewijzigd door colorlab op 11-07-2009 18:34 ]

Pagina: 1