Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeORay
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:40
Beste allemaal,

Voor het bedrijf waar ik werk ben ik bezig met het kijken naar mogelijke oplossingen voor storage op afstand.
Het gaat om storage voor de grafisch ontwerpers. Er draait nu sinds kort al een storage server met backup op de locatie waar het meest gewerkt wordt. Er wordt direct op deze storage gewerkt zodat iedereen altijd de meest recente bestanden heeft. Er zijn echter medewerkers die 3 of meer dagen per week op 200km afstand van de storage werken. Via het netwerk kunnen ze deze wel bereiken. Grafische bestanden, die varieren tussen de 10MB en 1GB, kopiëren, laat staan openen, met een 10mbps adsl lijntje is echter geen pretje.

Het is van groot belang dat de grafisch ontwerpers liefst altijd, en anders in ieder geval elke 24 uur, over de meest recente bestanden kunnen beschikken.

Zelf heb ik nu de volgende mogelijkheden de revue laten passeren:

Centrale opslag alleen gebruiken voor archivering. Niet bestanden bewerken op centrale locatie.
Dit is geen oplossing voor het probleem. Het maakt het probleem alleen minder groot. Dit betekent wel dat bestanden elke keer heen en weer gekopieerd moeten worden

Dedicated internetlijntje 20mbs. Zal in ieder geval iets helpen maar is nog steeds onwerkbaar traag. Eventueel kopiëren van bestanden zou iets beter gaan maar 500mb duurt nog steeds minimaal 3-4 minuten..

Schijf op externe locatie die synchroniseert met de storage server (of alleen ’s nachts synchroniseren)
1TB synchroniseren gaat volgens de ICT afdeling echter problemen opleveren, is dit zo? Doordat er eventueel niet altijd een recente sync is gedaan kan het voorkomen dat er met oude bestanden gewerkt moet worden.

Virtualisatie. De grafisch ontwerpers laten werken op een of meerdere zeer zware pc's die direct zijn aangesloten op de storage, op afstand. Grafisch ontwerpers achter een terminal zetten voelt echter niet zo goed.. Ik kom er ondanks wat onderzoek niet uit of deze techniek al vergevorderd genoeg is voor 32bits beeldopbouw zonder vertraging of kwaliteitsverlies. En stel dat dit al mogelijk is hoeveel dit gaat vragen van een internetlijntje..?

Zijn er nog mogelijkheden die ik over het hoofd heb gezien.Want op het eerste gezicht lijkt geen van de mogelijkheden die ik aandraag ideaal.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

(Ik hoop dat ik dit in het juiste forum gepost heb. Ik wist niet goed waar dit thuishoort.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-05 11:19
Ga een kijken naar Citrix XenDesktop.
Iedere gebruiker heeft zijn eigen dedicated systeem.
En het maakt gebruikt van het ICA protocol wat sneller is dan RDP.

Zelf goede ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
M.Koers schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 11:00:
Ga een kijken naar Citrix XenDesktop.
Iedere gebruiker heeft zijn eigen dedicated systeem.
En het maakt gebruikt van het ICA protocol wat sneller is dan RDP.

Zelf goede ervaringen mee.
Dat gaat niet werken voor zaken als grafische vormgeving. Aangezien ook Citrix dan grote hoeveelheden data over de lijn moet gooien (hoogwaardige kwaliteit afbeeldingen). Daarnaast is het zo dat bij dat soort zaken een zeer hoge precisie van kleuren en invoerapparatuur vereist is. Dat ga je met Citrix niet redden.

Ik denk persoonlijk dat voor dit soort oplossingen nog geen ideale oplossing te vinden is. Thuisgebruikers hebben vaak een trage upload waardoor het downloaden van bestanden misschien niet direct een probleem is. Echter zodra het gaat om het terug uploaden van deze bestanden zijn ze voor een bestandje van 1GB ook een paar uur verder.

Sowieso is remote openen absoluut geen optie, dan gaat het programma namelijk vaak in dezelfde map tijdelijke bestanden neerzetten waardoor je helemaal een performance dip krijgt. Ik heb dat thuis al merkbaar met mijn desktop en NAS oplossing die via gigabit aan elkaar hangen.

[ Voor 12% gewijzigd door Sander op 08-07-2009 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:59
Is er daadwerkelijk 1TB aan nieuwe data elke dag? Anders zou je eens naar Rsync kunnen kijken.
Die synchroniseert alleen elke keer de nieuwe data volgens mij. Dat scheelt dan behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-05 11:19
Nu is XenDesktop voor CAT programma's wel geschikt.
Maar grafische programma's zoal je al zei met kleuren enzovoort zal inderdaad niet gaan.
Dacht dat er bedoelt werd met grafische interfaces enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeORay
Bedankt voor jullie snelle reactie in ieder geval al!

het gaat om grafisch ontwerp van brochures e.d. Dus inderdaad grote afbeeldingen met veel kleurtjes.
MADG0BLIN schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 11:17:
Is er daadwerkelijk 1TB aan nieuwe data elke dag? Anders zou je eens naar Rsync kunnen kijken.
Die synchroniseert alleen elke keer de nieuwe data volgens mij. Dat scheelt dan behoorlijk.
Er is niet elke dag 1 TB aan nieuwe data. Maar hier is me verteld dat het al een probleem zou zijn voor zulke software om elke keer 1Tb aan data te scannen op veranderingen of nieuwe data.
Of is dat niet hoe deze software werkt? De werking van Rsync wordt me eigenlijk niet echt duidelijk uit de informatie op hun website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:59
Hij kopieert alleen de gewijzigde data in bestanden. Stel je hebt een backup file, de dag erna komen er 8 bestanden bij, dan kijkt hij dacht ik naar de gewijzigde bytes en die worden gekopieerd En je kan dat toch testen? Ik zou het niet direct uitsluiten.
Uiteraard de eerste keer de data gewoon lokaal kopiëren en niet via internet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeORay
MADG0BLIN schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 11:33:
Hij kopieert alleen de gewijzigde data in bestanden. Stel je hebt een backup file, de dag erna komen er 8 bestanden bij, dan kijkt hij dacht ik naar de gewijzigde bytes en die worden gekopieerd En je kan dat toch testen? Ik zou het niet direct uitsluiten.
Uiteraard de eerste keer de data gewoon lokaal kopiëren en niet via internet. :P
Maar dan moet er wel een terabyte aan data bekeken worden voor gewijzigde bytes. En dat, bedoelde ik, zou een probleem kunnen vormen. En dat moet ik dan wel via internet testen om uit te vinden of dat ook echt een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
NeORay schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 10:56:
Zijn er nog mogelijkheden die ik over het hoofd heb gezien.Want op het eerste gezicht lijkt geen van de mogelijkheden die ik aandraag ideaal.
Hang in je datacenter bij je storage een VPN appliance zoals een Cisco ASA of een ander merk.
Je mobiele users kunnen een VPN sessie starten naar de storage omgeving.

Verkeer tussen je mobiele users en de storage kan je optimaliseren.
Bekende fabrikanten zijn:
- Cisco WAAS
- Riverbed
- Blue Coat
- En anderen

Blue Coat is redelijk gericht op security, dus ik denk dat je daar geen extra VPN appliances voor nodig hebt.

Achterliggende technieken zij o.a.
- Protocol optimalisatie ( Windows file sharing is redelijk chatty en dat ik killing op WAN lijnen met veel latency. WAN optimalisatie zorgt er voor dat er grote brokken data worden verzonden. Hoe hoger de latency, hoe slechter TCP performed. Veel WAN optimalisatie producten zijn ook een TCP proxy. Daardoor performed TCP zoals UDP.)
- Compressie
- Caching ( Meestal op bit niveau, niet op file niveau. )

Deze fabrikanten hebben een client die je kan installeren op PC's en laptops. Een deel van de harddisk wordt dan als lokale cache gebruikt. Heb je meerdere vestigingen dan worden vaak apliances gebruikt voor optimalisatie tussen hoofd-, en bijlokaties.

Met name Riverbed is redelijk into het geven van proof of concepts.
Probleem is alleen dat deze oplossingen pas economisch zijn bij meer users / gebruikers. ( Cisco vanaf 25, Riverbed vanaf 30. Blue Coat weet ik niet. )

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:14
Zitten die (externe) medewerkers op één locatie?
Zo ja dan kun je daar een tweede storage server neer zetten en je data via DFS repliceren (er van uit gaande dat je het over een Windows Storage server hebt). DFS repliceerd namelijk continu maar zal alleen wijzigingen kopiëren, verder kun per uur of kwartier aangeven hoeveel bandbreedte er gebruikt mag worden voor de replicatie. Bijvoorbeeld: tussen 07:00 en 18:00 uur 2 Mbit en tussen 18:00 en 07:00 onbeperkt.
Aangezien wijzigingen door DFS bij gehouden worden is het controlleren van die Terra-byte aan data niet aan de orde. Bij kleinere wijzigingen kan dit bijna realtime bijgewerkt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:54

Qwerty-273

Meukposter

Ik zou toch een test pilot aanraden met een terminal oplossing, bv Citrix. Kijk hoe men dat vind werken en waar je eventueel tegen aanloopt. De netwerk optimalisaties zullen ongetwijfeld helpen met het verbeteren van de snelheid. Maar maakt het aantal data dat de lijn over en weer moet niet kleiner. Vooral de upload terug is vaak een issue met consumentenlijnen.
Met grafisch ontwerpen (of ook dtp) ben je toch vaak bezig met bepaalde stukken - je bent of uitgezoemd bezig met het overzicht van het geheel, of ingezoemd op bepaalde stukken. Je scherm grootte verander je niet dus de hoeveelheid data van je scherm is redelijk contstant. Het is nou niet zo dat er veel data per miliseconde veranderd (als bij bijvoorbeeld video wel het geval is) wat weer over de lijn moet.
CAD draait men vaak niet via een terminal oplossing, niet omdat het netwerk daar te traag voor zou zijn, maar omdat CAD software vaak niet goed schaalt / de server zwaar belast. Dus een eventuele 1-op-1 oplossing is wellicht prijzig maar zou wel kunnen werken. Denk dan bijvoorbeeld aan een goed werkstation op de zaak wat je 1-op-1 overneemt remote.

[ Voor 18% gewijzigd door Qwerty-273 op 08-07-2009 17:59 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:20
Mischien een kleine NAS bij elke remote werker zetten (type : ReadyNAS Duo met 2 disken en gigabit aansluiting) en die kan lokaal dan toch wel betrekkelijk vlot werken.
Dan een sync-mechanisme naar een centrale site met ietwat deftige link ; over een lijntje dat netto 1.5megabytes/sec doet kan je al wat syncen tijdens een nachtje hoor (6 uur sync = 1.5mbytes x 3600sec x 6 uur = 31.6gigabytes dat je +- erdoor kan pompen). Een beetje de sync verdelen onder de verschillende mensen (ik veronderstel dat ze allemaal op eigen folders werken of werken verschillende mensen op dezelfde files ?? Want dan gaat het leuk worden natuurlijk ;-) anders heeft het hoofdburo héél wat bandbreedte nodig ...

Kan je uitrekenen wat dit per medewerken gaat kosten (nas + 2 disken + 20megabits abonnement + support)

Het komt erop neer wat het mag kosten natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
jvanhambelgium schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 19:43:
Het komt erop neer wat het mag kosten natuurlijk...
Idd de hoofdvraag, want bij voorgaande oplossing heb je nog steeds een grote uitdaging als er meerdere mensen aan hetzelfde project werken.

In wezen is dit een redelijk complex vraagstuk wat makkelijk via remote werken ( rdp / citrix ) is op te lossen, en moeilijk via batchgewijs syncen ( 2 mensen op 2 locaties wijzigen hetzelfde bestand, welke is nu leading? Oftewel wie mag het werk nog een keer doen? ).

Er zijn voor het syncen wel enterprise methodes ( alleen de locks worden realtime gesynchroniseerd, bij een wijziging op 1 locatie blijft de andere locatie gelocked totdat de batchsync geweest is ) alleen hangen daar ook enterprise prijzen aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Gomez12 schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 21:00:
[...]

Idd de hoofdvraag, want bij voorgaande oplossing heb je nog steeds een grote uitdaging als er meerdere mensen aan hetzelfde project werken.

In wezen is dit een redelijk complex vraagstuk wat makkelijk via remote werken ( rdp / citrix ) is op te lossen, en moeilijk via batchgewijs syncen ( 2 mensen op 2 locaties wijzigen hetzelfde bestand, welke is nu leading? Oftewel wie mag het werk nog een keer doen? ).

Er zijn voor het syncen wel enterprise methodes ( alleen de locks worden realtime gesynchroniseerd, bij een wijziging op 1 locatie blijft de andere locatie gelocked totdat de batchsync geweest is ) alleen hangen daar ook enterprise prijzen aan vast.
Van wat ik lees als topicstart denk ik dat de mensen met andere bestanden werken en dat er inderdaad geen 2 mensen op dezelfde moment aan 1 bestand werken.
Indien dit wel zo is gaat het een moeilijke zaak worden. Indien bestanden voor een werknemer klaargezet worden in z'n folder als het ware waarop hij/zij moet werken is het betrekkelijk eenvoudig de sync te doen eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 17:57:
De netwerk optimalisaties zullen ongetwijfeld helpen met het verbeteren van de snelheid. Maar maakt het aantal data dat de lijn over en weer moet niet kleiner. Vooral de upload terug is vaak een issue met consumentenlijnen.
WAN optimalisatie maakt de data hoeveelheid over het WAN kleiner.
Op de laptop en in de WAN optimalisatie appliances worden bitpatronen (en geen files) opgeslagen.
Van deze bitpatronen worden referenties bijgehouden en dit wordt gecomprimeerd.

Wijzigingen aan bestanden betekent dat alleen de referentie van de wijziging over het WAN gestuurd wordt.
Bij Riverbed is het zo dat wanneer een plaatje gedownload is, dit in de cache staat. Wordt het plaatje opnieuw gedownload, dan staat dit al lokaal op de laptop. Ook al komt dit plaatje via de mail binnen, in plaats van de webbrowser; Er is 1 datastore voor alle data. Bij Cisco zijn dit verschillende datastore's. ( Één voor mail, één voor http, één voor CIFS / Windows file sharing, enz. ) Ook zaken als SMB signing wordt ondersteund.

Bij Riverbed kan je een share aangeven, die je (bijvoorbeeld 's nachts) kan pushen naar de clients / laptops.
Zo hebben de laptops al een "warme start" en hoeft nieuw materiaal niet overdag gedownload worden.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Bl@ckbird schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 01:00:
[...]

WAN optimalisatie maakt de data hoeveelheid over het WAN kleiner.
Op de laptop en in de WAN optimalisatie appliances worden bitpatronen (en geen files) opgeslagen.
Van deze bitpatronen worden referenties bijgehouden en dit wordt gecomprimeerd.

Wijzigingen aan bestanden betekent dat alleen de referentie van de wijziging over het WAN gestuurd wordt.
Bij Riverbed is het zo dat wanneer een plaatje gedownload is, dit in de cache staat. Wordt het plaatje opnieuw gedownload, dan staat dit al lokaal op de laptop. Ook al komt dit plaatje via de mail binnen, in plaats van de webbrowser; Er is 1 datastore voor alle data. Bij Cisco zijn dit verschillende datastore's. ( Één voor mail, één voor http, één voor CIFS / Windows file sharing, enz. ) Ook zaken als SMB signing wordt ondersteund.

Bij Riverbed kan je een share aangeven, die je (bijvoorbeeld 's nachts) kan pushen naar de clients / laptops.
Zo hebben de laptops al een "warme start" en hoeft nieuw materiaal niet overdag gedownload worden.
Mooie technology - de data-deplucation/stream-optimalisatie/compressie, maar indien deze werknemers allemaal apart zitten gewoon onbetaalbaar.Als ze allemaal samenhokken in 1 remote dan kan je wel beginnen rekenenen of het haalbaar is.

Wij doen ook Riverbed Steelhead, Juniper WX/WXC en Cisco WAAS maar de kost is niet te
onderschatten...

Je ziet deze dingen trouwens ook in de storage wereld verschijnen ; NetApp, EMC kunnen ook data-deduplicatie op hun dozen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
@ Bovenbuurman:

Het kostenaspect van WAN optimalisatie had ik min of meer al genoemd...
Maar als er zaken zijn die niet waar zijn, dan ga ik daar graag op in :)
Hoewel ik heb begrepen dat Riverbed met iets kleiners bezig is.
Qwerty-273 schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 17:57:Met grafisch ontwerpen (of ook dtp) ben je toch vaak bezig met bepaalde stukken - je bent of uitgezoemd bezig met het overzicht van het geheel, of ingezoemd op bepaalde stukken. Je scherm grootte verander je niet dus de hoeveelheid data van je scherm is redelijk contstant. Het is nou niet zo dat er veel data per miliseconde veranderd (als bij bijvoorbeeld video wel het geval is) wat weer over de lijn moet.
CAD draait men vaak niet via een terminal oplossing, niet omdat het netwerk daar te traag voor zou zijn, maar omdat CAD software vaak niet goed schaalt / de server zwaar belast. Dus een eventuele 1-op-1 oplossing is wellicht prijzig maar zou wel kunnen werken. Denk dan bijvoorbeeld aan een goed werkstation op de zaak wat je 1-op-1 overneemt remote.
Als Photoshopper, Citrix en Ex-AutoCAD user begint het me bij dit toch te jeuken.
Office applicaties kan je prima via Citrix / terminal omgeving draaien, omdat dit redelijk statische programma's zijn. Bij grafische programma's zoals Photoshop en CAD/CAM is er veel meer interactie tussen de user en de applicatie. ( Tekenen, pannen, zoomen, enz. ) Een applicatie moet "responsive" reageren. Is een applicatie dat niet, dan is de "experience" weg en hebben users goede reden om te klagen. Gamen met veel "lag" op de lijn, heeft ongeveer hetzelfde effect.

Bij Photoshop en andere grafische / DTP / non CAD/CAM applicaties speelt nog het probleem van kleurechtheid. Via Citrix / RDP kan je dat niet garanderen. ( Kleur informatie worden immers zwaar gecomprimeerd. )

Ik denk dat de oplossing van jvanhambelgium (een kleine NAS bij een remote user) één van de betere ideeën is.

Edit:
@ Onderstaande post van jvanhambelgium
Ik zat ook aan een Steelhead Mobile te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Bl@ckbird schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 13:37:
Als Photoshopper, Citrix en Ex-AutoCAD user begint het me bij dit toch te jeuken.
Office applicaties kan je prima via Citrix / terminal omgeving draaien, omdat dit redelijk statische programma's zijn. Bij grafische programma's zoals Photoshop en CAD/CAM is er veel meer interactie tussen de user en de applicatie. ( Tekenen, pannen, zoomen, enz. ) Een applicatie moet "responsive" reageren. Is een applicatie dat niet, dan is de "experience" weg en hebben users goede reden om te klagen. Gamen met veel "lag" op de lijn, heeft ongeveer hetzelfde effect.

Bij Photoshop en andere grafische / DTP / non CAD/CAM applicaties speelt nog het probleem van kleurechtheid. Via Citrix / RDP kan je dat niet garanderen. ( Kleur informatie worden immers zwaar gecomprimeerd. )

Ik denk dat de oplossing van jvanhambelgium (een kleine NAS bij een remote user) één van de betere ideeën is.
Kan me hier alleen maar bij aansluiten. Bij ons gaan bijna alle applicaties via Terminal Services (of Citrix voor bepaalde klanten) maar zodra het gaat om grafische applicaties zoals CAD, Photoshop, videobewerking, flash animaties, is dit gewoon geen optie. Dan moet je gaan kijken naar datasynchronisatie, maar zoals je zelf aangeeft gaat het om thuiswerkplekken en die hebben dan vaak een te beperkte upload om ook nog enigzins acceptabel terug te kunnen streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
@ Bovenbuurman:

Het kostenaspect van WAN optimalisatie had ik min of meer al genoemd...
Maar als er zaken zijn die niet waar zijn, dan ga ik daar graag op in :)

[...]
Er bestaat natuurlijk ook nog "Steelhead Mobile" dat je als client rechtstreeks op de PC/Laptop kan zetten met (quasi) dezelfde functionaliteiten als een doosje.
Je hebt daarbij centraal nog minstens 1x mobile controller nodig en natuurlijk minstens 1 Steelhead op de centrale site.

Uiteindelijk is dat software hé, op een Riverbed in het labo (Linux doos) kan je gewoon uit de CLI escapen tot op de shell en het is puur software. Dus denkelijk hebben ze dat in een client gestoken om te installeren op een PC om hetzelfde te doen.

http://www.riverbed.com/products/steelhead_mobile/

[ Voor 3% gewijzigd door jvanhambelgium op 09-07-2009 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-05 00:05
Zoals eerder al gezegd rsync of een ander synchronizatie protocol. Rsync (en afgeleiden) scannen de data voor veranderingen via hashes (de wiskunde erachter is beschikbaar) en synchronizeert enkel de veranderde data. 1TB is niets en doe je met een degelijke machine in ~20 min. Ik synchronizeer met een afgeleid programma van de rsync library momenteel ~10 miljoen bestanden (12TB aan breinplaatjes) in minder dan 36u over gigabit. Zelfs veel commerciele oplossingen die we getest hebben kunnen hier een puntje aan zuigen.

Wat ik zou doen is van jou locatie een rsync doen naar een externe hoster die een betere lijn dan jij hebt (want je probleem is dat je zelf niet genoeg bandbreedte hebt). Dan kun je optioneel naar elke persoon ook nog een rsync doen. Rsync kan ook compressie gebruiken dus je bespaart daar ook al bandbreedte.

Als je een probleem hebt dat verschillende mensen aan dezelfde bestanden kunnen werken, kun je een version control systeem gebruiken. De gebruiker die op een bepaald moment een bestand nodig heeft kan die 'locken' en dan weet iedereen dat het bestand aan gewerkt wordt totdat het veranderde bestand terug opgeladen wordt. SVN bijvoorbeeld verstuurt alleen de verandering (net zoals rsync) voor zowel binaire als plain text data wat dus opnieuw bandbreedte bespaart.

SVN heeft ook proxy support sinds 1.5 zodat read-only requests niet via je primaire site moeten gebeuren maar veranderingen en locks etc. worden wel naar de primaire site doorgegeven. Er zijn ook 'distributed versioning' systemen (zoals Mercurial en Bazaar) maar ik ben niet zo direct op de hoogte van hun technieken en SVN is ook een meer bekende en ondersteunde standaard en er zijn waarschijnlijk zelfs plugins voor sommige producten die je gebruikt of via FUSE (voor Mac & Linux) kun je SVNfs gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Guru Evi op 14-07-2009 06:38 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Ik heb nog niemand gehoord, over die 10 Mbps ADSL lijntje. Kan je budget een 100 Mbps of hoger huurlijn niet aan? Of een Frame Relay idee?

Neem dit ook in je calculatie mee. Is bv. een symmetrische huurlijn van 100Mbps een optie? Hoe "snel" werkt het dan.... enz....Natuurlijk moet de centrale locatie ook over een 100 Mb lijn beschikken, of zelfs hoger (als er meerdere locaties mee gaan verbinden).

Ga een vragen bij BT, KPN, Tiscali, Versatel etc.... of zij een point to point lijn kunnen aanbieden, en onder welke condities...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Anoniem: 203842 schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 12:33:
Ik heb nog niemand gehoord, over die 10 Mbps ADSL lijntje. Kan je budget een 100 Mbps of hoger huurlijn niet aan? Of een Frame Relay idee?

Neem dit ook in je calculatie mee. Is bv. een symmetrische huurlijn van 100Mbps een optie? Hoe "snel" werkt het dan.... enz....Natuurlijk moet de centrale locatie ook over een 100 Mb lijn beschikken, of zelfs hoger (als er meerdere locaties mee gaan verbinden).

Ga een vragen bij BT, KPN, Tiscali, Versatel etc.... of zij een point to point lijn kunnen aanbieden, en onder welke condities...
Grapjas, ga jij bij iedere medewerker thuis een huurlijn neer laten leggen? Mooi als ie dan uit dienst gaat, kan je voor zijn vervanger weer aan laten leggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-05 17:10
Let op dat consulijntje a-synchroon (adsl, kabel) zijn en daardoor je wijzigingen van de thuis werker naar je centrale storage veel langer duren omdat er maar 1-5 mbit beschikbaar is aan upload. Glas zou daarvoor wel een oplossing zijn omdat met hogere upload snelheden wordt aangeboden ook aan consumenten.

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-02 22:33

DJ-Visto

Aye aye, sir!

offtopic:
jammer dat photoshop & illustrator nog steeds geen ftp ondersteuning hebben (of anderen bewerkings programma's die jullie hebben, anders is de oplossing simpel allemaal ftp contact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
DJ-Visto schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 10:44:
offtopic:
jammer dat photoshop & illustrator nog steeds geen ftp ondersteuning hebben (of anderen bewerkings programma's die jullie hebben, anders is de oplossing simpel allemaal ftp contact
En hoe verhelpt dat het snelheidsprobleem? 1GB bestand ftp'en gaat echt niet 10x zo snel als via smb openen...

Als dit de oplossing zou zijn zou het simpel zijn, Windows kent programma's die van ftp-servers een schijfletter maken... Nu alleen nog even hoe dit de oplossing zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 190503

Hoi,

@ ts,

"Virtualisatie. De grafisch ontwerpers laten werken op een of meerdere zeer zware pc's die direct zijn aangesloten op de storage, op afstand. Grafisch ontwerpers achter een terminal zetten voelt echter niet zo goed.. Ik kom er ondanks wat onderzoek niet uit of deze techniek al vergevorderd genoeg is voor 32bits beeldopbouw zonder vertraging of kwaliteitsverlies. En stel dat dit al mogelijk is hoeveel dit gaat vragen van een internetlijntje..?"

Voor de organisatie waar ik voor werk zitten we ongeveer aan het zelfde te denken. Hier hebben wij o.a. 300 CAD systemen staan. Je zou die systemen remote aan kunnen bieden doormiddel van Citrix XenDesktop in combinatie met Citrix Secure Gateway, beeld en audio maakt dan gebruik van het ICA protocol.

Ik zou een deel van het virtualisatie stukje weglaten, want je wilt wel dat die CAD machine lokaal hun afbeeldingen renderen, gevirtualiseerd is dit nu nog (niet) goed mogelijk.

Het renderen van afbeeldingen geschied lokaal op een machine en in de toekomst misschien op een aantal blades in een enclosure in het datacenter. Via de Secure Gateway kan iemand inloggen op een desktop, de gateway maakt dan verbinding met een Desktop Delivery Controller en die deelt een beschikbare desktop uit waar een XenDesktop Agent op staat.

Theoretisch is dit mogelijk, heb hier al eens een proof of concept mee opgezet, dit was alleen toen niet voor CAD systemen je zou hier zelf eens mee moeten testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
jvanhambelgium schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 15:32:
Er bestaat natuurlijk ook nog "Steelhead Mobile" dat je als client rechtstreeks op de PC/Laptop kan zetten met (quasi) dezelfde functionaliteiten als een doosje.Je hebt daarbij centraal nog minstens 1x mobile controller nodig en natuurlijk minstens 1 Steelhead op de centrale site.
Dit bedoelde ik dus.

Dit is een Steelhead Mobile die men als virtuele machine bovenop een Steelhead kan draaien.
Dus in plaats van een losse Stealhead en een Steelhead Mobile (met minimaal 30 licenties), kan je de kleinste Steelhead nemen en daar een virtuele Steelhead Mobile op draaien (met minimaal 10 licenties) Scheelt weer wat in de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debrouwer
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik werk voor een bedrijf waar we dezelfde problematiek ervaren.
Wij zijn van plan dit binnenkort te testen:
http://ts.fujitsu.com/pro...ations/remote_access.html

Maakt gebruik van volgende technologie:
http://www.teradici.com/pcoip/pcoip-technology.php
Pagina: 1