Piepend geluid uit systeem bij cpu belasting

Pagina: 1
Acties:

• Martijn-HK
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-05 13:09
Goedemorgen mede-tweakers,

Ik merk sinds een paar dagen, dat soms een van mijn Western Digital Caviar Blue 320GB (WD3200AAKS)harde schijven begint te piepen. In normaal tijdens het surfen en word gedoe op Windows 7 merk ik niks. Maar als ik voor mijn zusje De Sims 3 opstart (het enige spel dat er tot nu toe opstaat, omdat ik net Windows opnieuw heb geïnstalleerd.) kun je een hoge toon horen van waar ik denk uit de richting van een van de twee harde schijven. Kunnen jullie dit bevestigen? Zo ja, hoe erg is dit probleem, ik heb weleens gehoord dat je hardeschijf dan aan het overlijden is. Hoe kan ik erachter komen welke van de twee het is?

Er staat een filmpje op Youtube
http://www.youtube.com/watch?v=Bv3T7NIX11M

Comp. specs:
ASUS P5Q PRO
Intel Core 2 Quad Q9550
ATI Radeon 4850 1024MB van ASUS.
2X WD harde schijf
4GB OCZ Platinum Enchanced Bandwidth DDR2-800
Samsung SH-223Q DVD-Rewriter

• Hardfreak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-01 12:14

Hardfreak

<!--

Ik kan het filmpje niet nakijken omdat 'k nu op mijn werk zit, maar ben je zeker dat het van je HDD komt ? Het piepen kan ook van een spoel op je videokaart of moederbord komen, probeer daarom je cpu een te stressen (met bv prime95) en je videokaart (met bv RTHDRBL of ATITool, iig met een tooltje dat amper data van je hdd haalt, dus geen 3DMark ofzo).

Kijk ook eens de SMART data van je HDD na

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:46
Bij twijfel in ieder geval een volledige test uitvoeren met het diagnostische tooltje van de betreffende fabrikant, voor jouw schijf hier te vinden.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ga aan de slag met testtooltjes. Als de hdds verder geen gebreken vertonen dan hoeft het niet eens zo te zijn dat het geluid daar vandaan komt. Het kan ook goed de videokaart zijn of het moederbord (Asusborden geven vaker gepiep door resonerende onderdelen, dus daar kan je ook gepiep van horen).

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Nielson schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 10:59:
Bij twijfel in ieder geval een volledige test uitvoeren met het diagnostische tooltje van de betreffende fabrikant, voor jouw schijf hier te vinden.
Bij twijfel eerst als de donder zorgen voor een goede backupstrategie.... :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Hardfreak

Hardfreak

<!--

gambieter schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 10:59:
[...]

Bij twijfel eerst als de donder zorgen voor een goede backupstrategie.... :)
2nd that ;)

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:08

Haan

dotnetter

Uit het geluid van het filmpje kan ik persoonlijk weinig opmaken.. (
offtopic:
tip voor het wegwerken van de sata-kabels: wikkel ze eerst strak om een dikke schroevendraaier o.i.d. dan krijgen ze een krul, ziet er mooier uit ;)

Of er iets mis is met een harde schijf test je met een harddisk utility van de fabrikant, in jouw geval moet je dus even op de site van Western Digital kijken.

edit:
en te traag geweest met typen..

[ Voor 5% gewijzigd door Haan op 08-07-2009 11:00 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:15

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Het gepiep klinkt eerder als een spoel/condensator die trilt van je videokaart of mobo, ik kan er niet echt het geluid van een crashende disk uit op maken.
Dat verklaart ook gelijk waarom je dat niet hebt als je surft en wel hebt als je een game start, het is niet schadelijk maar wel irritant, je kan het oplossen door het gene wat trilt vast te lijmen, dat is waarschijnlijk dus een spoel op je videokaart.
Google voor de grap eens op "coilwhining", als je nog garantie hebt kan je ook proberen de kaart te ruilen.

gaat snel deze thread :|

[ Voor 3% gewijzigd door BGB4rn op 08-07-2009 11:01 ]

Signature

• Martijn-HK
Ben nu de tool van WD aan het draaien, doe nu een quick test en straks een extended test. Voor beide schijven. Daarna zal ik de andere tooltjes proberen.

• Martijn-HK
Hoelang moet ik Prime95 en ATITOOL draaien? Maar als ik de CPU stress hoe kan het dan dat er spoelen (in mijn geval Japan made Solid CAP) gaan trillen op het moederbord?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Doordat je cpu belast wordt ook de VRM meer belast als dat de cpu idlet. En dat kun je horen. Ik heb zelf een aantal P5Qs gehad en ik moet zeggen dat ze hier allemaal wel last van leken te hebben in meer of mindere mate.

Je kunt trouwens de editknop gebruiken als je nog wat toe wilt voegen aan je post, dan hoef je je topic niet te kicken.

• Nielson
CAPs zijn je condensators, in hetzelfde circuit zitten ook spoelen en die willen nog wel eens trillen, hoewel die tegenwoordig ook steeds meer in een 'solid' uitvoering komen.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 22:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

Martijn-HK schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 11:18:
Hoelang moet ik Prime95 en ATITOOL draaien? Maar als ik de CPU stress hoe kan het dan dat er spoelen (in mijn geval Japan made Solid CAP) gaan trillen op het moederbord?
CAPs zijn geen spoelen. Spoelen zijn van die donut-dingen of cilindervormige staafjes met koperdraad er omheen gewikkeld.

• Martijn-HK
TERW_DAN schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 11:20:
Doordat je cpu belast wordt ook de VRM meer belast als dat de cpu idlet. En dat kun je horen. Ik heb zelf een aantal P5Qs gehad en ik moet zeggen dat ze hier allemaal wel last van leken te hebben in meer of mindere mate.

Je kunt trouwens de editknop gebruiken als je nog wat toe wilt voegen aan je post, dan hoef je je topic niet te kicken.
Wat heb jij toen gedaan, heb je hem teruggestuurd naar ASUS?

Iets anders:
Er staat in de handleiding van het moederbord?
This motherboard uses all Japan-made conductive polymer capacitors for durability, improved lifespan and enhanced thermal capacity. Er zijn dus geen normale spoelen meer (die je nog wel eens op ASRock borden ziet)

• Paul1994
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-04 09:38
Ik denk niet dat dit gebeurd, want mijn 320GB harde schrijf doet al meer als 2 jaar dit piepje tijdens het gamen. Komt denk ik gewoon door de hoge snelheid die de schijf maakt..

• Nielson
Martijn-HK schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 11:27:
[...]

Iets anders:
This motherboard uses all Japan-made conductive polymer capacitors for durability, improved lifespan and enhanced thermal capacity. Er zijn dus geen normale spoelen meer (die je nog wel eens op ASRock borden ziet)
Klopt, zijn nu ook van die mooie blokjes, maar misschien dat die ook wel kunnen piepen. Je quote gaat trouwens alleen over de condensators, deze past beter:
High quality power components such as low RDS (on) MOSFETs for minimum switching loss & lower temperatures, Ferrite core chokes with lower hysteresis loss, and high quality Japanese-made conductive polymer capacitors all add up to ensure longer component life and lower power loss - creating more energy efficiency.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Martijn-HK schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 11:27:
[...]

Het waren allemaal reviewbordjes, dus die moesten sowieso terug, vandaar dat ik er ook een aantal heb gehad. In m'n eigen systemen
Iets anders:
Dat klopt, er kunnen dan wel solid caps opzitten, blijkbaar zitten er toch nog onderdelen op die wel geluid kunnen produceren (het hoeft overigens niet per se het mobo te zijn, je videokaart kan ook het probleem geven). Maar solid caps zegt nog niets over de kwaliteit van de moederborden.

Dit topic krijgt een tikje richting PMG met een titelchange, want het lijkt me niet aan de hdds te liggen.

• Martijn-HK
Hoe lang moet ATITOOLS en Prime95 draaien? Lijkt me een paar uur, uur of 5?

• ninasky11
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-05 22:12
kan het ook mss jouw voeding zijn die deze geluid maakt?

• Martijn-HK
Ik weet niet, ik ga nu ATITOOLS draaien, maar ik heb een nu ½ oude Cooler Master Real Power M520

• Hardfreak

Hardfreak

<!--

Och, om trillende spoelen te vinden is een paar minuten al voldoende (zeker als het piepend begint na het starten van de Sims).

@Paul1994: je schijf draait normaal altijd op dezelfde snelheid, tijdens het gamen veranderd daar niets aan (behalve als je een 'groene' schijf hebt, die vertragen hun toerental als de koppen een tijdje geparkeerd staan).

• ninasky11
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-05 22:12
ohhh nou die Cooler Master Real Power M520 die kan het zomaar zijn

Aangezien ik zelf Cooler Master Real Power M700 al 4 keer nieuw heb gekregen en alle 4 maakten zelfde para/irritante/kut geluid, ongeveer hetzelfde die uit jouw pc komt. Op de forum van cooler master kun je zien dat dit een veel voorkomend probleem is, ik heb nu na 4 pogingen 5de voeding van OCZ, die houdt gelukkig tot nu toe zijn muil dicht haha

• Nielson
Hardfreak schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 13:05:
..(behalve als je een 'groene' schijf hebt, die vertragen hun toerental als de koppen een tijdje geparkeerd staan).
Hardnekkig misverstand, maar ook 'groene' schijven draaien op een constante snelheid, meestal 5400 of 5900 rpm.

• Martijn-HK
HDD
Moederbord
CPU
Videokaart

Ik denk dat ik erachter ben, het is denk ik mijn ASUS EAH4850 1024MB, oftewel mijn videokaart. :(
Dit denk ik omdat ik nog een filmpje op youtube heb geplaatst, (beeldkwaliteit is slecht). Zodra ik mijn camara heel dicht bij de videokaart hou (bijna in de computer), kun je het piep geluid goed horen. Als ik bij ATITOOLS de 3d view uitzet, stopt het, zet ik de 3d view weer aan dan gaat het weer verder.

http://www.youtube.com/watch?v=3Dp4Xt6N5x8

Hoe zit het met de RMA procedure van Salland? Zijn ze een beetje vriendelijk, volgens de ASUS site heb ik namelijk wel 3 jaar garantie! Echter heb ik alleen nog maar het flapje van de ASUS doos afgeknipt met het Serial No, Part No, Model, UPC, EAN en Check Number. Natuurlijk is er ook wel een factuur of bankafschrift. Weet iemand waar ik anti-statische zakken kan krijgen (die van m'n 4850 heb ik weggegooit)? Of kan ik gewoon die van m'n moederbord gebruiken (heb ik nog wel).

CD's, SpeedSetup boekje, Crossfire bridge, DVI-VGA adapter, DVI-HDMI adapter, 1x molex naar pci-e verloopkabeltje en een kabeltje met aan het eind 3 kleuren aansluitingen (ben even vergeten hoe die heet) zijn allemaal nog aanwezig, dit is alles wat er in de doos zat.

Helaas, nu moet ik weer gebruik maken van mijn Nvidia 7300LE! :( |:( :'(

[ Voor 10% gewijzigd door Martijn-HK op 08-07-2009 13:51 ]

• BGB4rn

BGB4rn

Je kunt gewoon de zak van je mobo gebruiken hoor, waar woon je eigenlijk, wie weet heb ik nog een leen kaart voor je :)

Signature

• Martijn-HK
Ik woon in Lelystad

• Hardfreak

Hardfreak

<!--

Nielson schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 13:21:
[...]
Hardnekkig misverstand, maar ook 'groene' schijven draaien op een constante snelheid, meestal 5400 of 5900 rpm.
Oké, ik heb het een beetje te veralgemeend. Er zijn er die het doen, maar het zijn er dan ook heel weinig.

• BGB4rn

BGB4rn

hmmzz, beetje te ver van Gouda helaas..

Signature

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Martijn-HK schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 13:45:
HDD
Moederbord
CPU
Videokaart

Ik denk dat ik erachter ben, het is denk ik mijn ASUS EAH4850 1024MB, oftewel mijn videokaart. :(
Dit denk ik omdat ik nog een filmpje op youtube heb geplaatst, (beeldkwaliteit is slecht). Zodra ik mijn camara heel dicht bij de videokaart hou (bijna in de computer), kun je het piep geluid goed horen. Als ik bij ATITOOLS de 3d view uitzet, stopt het, zet ik de 3d view weer aan dan gaat het weer verder.

http://www.youtube.com/watch?v=3Dp4Xt6N5x8

Hoe zit het met de RMA procedure van Salland? Zijn ze een beetje vriendelijk, volgens de ASUS site heb ik namelijk wel 3 jaar garantie! Echter heb ik alleen nog maar het flapje van de ASUS doos afgeknipt met het Serial No, Part No, Model, UPC, EAN en Check Number. Natuurlijk is er ook wel een factuur of bankafschrift. Weet iemand waar ik anti-statische zakken kan krijgen (die van m'n 4850 heb ik weggegooit)? Of kan ik gewoon die van m'n moederbord gebruiken (heb ik nog wel).

CD's, SpeedSetup boekje, Crossfire bridge, DVI-VGA adapter, DVI-HDMI adapter, 1x molex naar pci-e verloopkabeltje en een kabeltje met aan het eind 3 kleuren aansluitingen (ben even vergeten hoe die heet) zijn allemaal nog aanwezig, dit is alles wat er in de doos zat.

Helaas, nu moet ik weer gebruik maken van mijn Nvidia 7300LE! :( |:( :'(
ook dit kan aan je voeding liggen: in 3d mode slokt je videokaart even wat meer vermogen. dubbelcheck eerst je voeding zou ik zeggen.

• Martijn-HK
Thrackan schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 14:30:
[...]

ook dit kan aan je voeding liggen: in 3d mode slokt je videokaart even wat meer vermogen. dubbelcheck eerst je voeding zou ik zeggen.
Hoe kan ik m'n voeding checken dan? Is daar ook een programma voor?

[ Voor 5% gewijzigd door Martijn-HK op 08-07-2009 14:58 ]

• BGB4rn

BGB4rn

Martijn-HK schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 14:53:
[...]

Wat je beter kunt doen is bevestigen dat het aan de kaart ligt, kortom even testen in een ander systeem en kijken of ie daar nog zo piept :)

Signature

• Martijn-HK
Op het Cooler Master forum staan wel onwijs veel van dit soort problemen over de hele serie! Als ik hem RMA stuur krijg ik dan niet weer een exemplaar dat na een tijd gaat piepen?

Ik heb nu bijna bevestigd dat het aan de PSU ligt: Cooler Master Real Power M520, ik had hier heel kort nadat ik hem kreeg ook problemen mee, toen was het echter een tikkend geluid, heb toen een ander forum geraadpleegd die zeiden dat ik me er niet druk over moest maken. Dat geluid is nu weg. Nu heb ik een nieuw geluid (zoals jullie kunnen horen).

Video ter bevestiging komt er aan, nog +-23 minuten voordat hij op Youtube staat.

Ik vraag het nog een keer, heeft iemand hier wel eens iets RMA aan Salland gestuurd? Was het positief / negatief. Er staat namelijk dat de orginele verpakking aanwezig moet zijn, echter is het zwarte plastic wat in de doos zat van Cooler Master weg, kun je hem dan gewoon nog opsturen en in de doos bubbeltjesplastic doen? Als het als RMA wordt bevonden en ik krijg vervanging, kan ik dan het geld van de verzendkosten terug krijgen?

[ Voor 89% gewijzigd door Martijn-HK op 08-07-2009 15:41 ]

• BGB4rn

BGB4rn

Martijn-HK schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 15:13:
[...]
Dat kan wel, echter heeft m'n vader een oude P4 van Compaq en dat gaat de voeding nooit trekken. Vrienden die ik heb hebben of een oude Packerd Bell of een andere merk pc.
Een goede voeding kan meer dan je denkt :) ik heb hier ook een best wel merk pc staan (Dellgx280) met een 8800GTS er in, ik dacht eerst dat die voeding inderdaad het niet zou gaan trekken maar het werkt :)

Signature

• Hardfreak

Hardfreak

<!--

Jeps, je kan evengoed een nVidia kaart gebruikt met ATITools (alé, dat harig blokje toch).
Nadeel is dan wel dat je een kaart gebruikt die niet veel energie verbruikt en je zo dus je PSU niet meer belast.

Nu, als het je voeding is zou die ook moeten beginnen piepen als je Prime95 draait.

• Nielson
Hardfreak schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 14:13:
[...]

Oké, ik heb het een beetje te veralgemeend. Er zijn er die het doen, maar het zijn er dan ook heel weinig.
Laatste keer dat ik off-topic ga :) Die schijven zijn er niet (onder normale desktop schijven iig), zelfs Anandtech slaat hier de plank mis. Zie ook deze quote op de WD site:
IntelliPower
A fine-tuned balance of spin speed, transfer rate, and caching algorithms designed to deliver both significant power savings and solid performance. For each drive model, WD may use a different, invariable RPM.
en dit Storagereview artikel.

• Martijn-HK
Hardfreak schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 15:40:
Jeps, je kan evengoed een nVidia kaart gebruikt met ATITools (alé, dat harig blokje toch).
Nadeel is dan wel dat je een kaart gebruikt die niet veel energie verbruikt en je zo dus je PSU niet meer belast.

Nu, als het je voeding is zou die ook moeten beginnen piepen als je Prime95 draait.
Nee, hij piept niet als ik Prime95 draai. Echt alleen als ik de GPU aan het werk zet.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Martijn-HK schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 14:53:
[...]

Basically een andere voeding aansluiten en kijken of dat helpt.
Martijn-HK schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 15:44:
[...]

Nee, hij piept niet als ik Prime95 draai. Echt alleen als ik de GPU aan het werk zet.
Kan het nog steeds de voeding zijn :P

[ Voor 33% gewijzigd door Pathogen op 08-07-2009 15:49 ]

• Martijn-HK
Thrackan schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 15:48:
[...]

Basically een andere voeding aansluiten en kijken of dat helpt.

[...]

Kan het nog steeds de voeding zijn :P
Dat sluit ik ook niet uit, ik ben nu een filmpje aan het uploaden waarin ik denk te kunnen bevestigen dat het de PSU is. Ik zeg alleen maar dan als ik Prime95 draai de voeding niet piept en met ATITOOLS / De Sims 3 met settings op high wel.

Filmpje geüpload: http://www.youtube.com/watch?v=P3Bj5vy1Nq0

[ Voor 7% gewijzigd door Martijn-HK op 08-07-2009 16:03 ]

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Martijn-HK schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 15:53:
[...]

Dat sluit ik ook niet uit, ik ben nu een filmpje aan het uploaden waarin ik denk te kunnen bevestigen dat het de PSU is. Ik zeg alleen maar dan als ik Prime95 draai de voeding niet piept en met ATITOOLS / De Sims 3 met settings op high wel.
Heb je iemand in de buurt waar je even een testvoeding kan lenen?

• Martijn-HK
Thrackan schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 16:15:
[...]

Heb je iemand in de buurt waar je even een testvoeding kan lenen?
Nee, niet iemand in de buurt. Alleen merk-pc met waarschijnlijk No-Name merken, die net hun eigen configuratie kunnen hebben. In ieder geval niet m'n configuratie. Pas over 2 maanden dan gaat een vriend van mij een pc kopen met een 4890 geloof ik. Dus dat is geen optie, maar ik denk dat ik maar een RMA aanvraag ga doen bij Salland, want ik krijg er oorpijn van dat geluid. Wat denken jullie? Kan ik de verzendkosten terug krijgen als ik gelijk heb?

[ Voor 28% gewijzigd door Martijn-HK op 08-07-2009 17:03 ]

Verwijderd

ik heb deze tekst van een medetweaker ooit gezien in een andere topic:

Coil whine is mechanical resonance of the coil with the frequency of the signal passing through it. Physically, a coil is just loops of wire, sometimes with a core other than air. If the frequency of the signal is in resonance with the physical wires of the coil, the coil may vibrate. Oft times, the vibration is beyond human hearing (yokes in TV's can do this), other times it's in the range of human hearing.

Als je je kast gewoon opengooit en sims opstart gewoon even met je oor langsgaan waar het geluid het hardst is, waarschijnlijk kom je bij de voeding uit. Soms kan het zelfs voorkomen dat je bij lage belasting niets hoort, medium belasting gek wordt van het gepiep en bij zeer hoge belasting weer niets hoort. Of in een andere volgorde natuurlijk :)

Voor zover ik heb kunnen vinden op google, is dit probleem alleen zelf op te lossen, als je de voeding openschroeft en een klodder lijm gooit op het trillende onderdeel in de voeding.
Van Corsair weet ik dat ze op dit verschijnsel gewoon garantie verlenen en de voeding omruilen, hopelijk is
dit bij Coolermaster ook het geval.

• Martijn-HK
Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 19:07:
ik heb deze tekst van een medetweaker ooit gezien in een andere topic:

Coil whine is mechanical resonance of the coil with the frequency of the signal passing through it. Physically, a coil is just loops of wire, sometimes with a core other than air. If the frequency of the signal is in resonance with the physical wires of the coil, the coil may vibrate. Oft times, the vibration is beyond human hearing (yokes in TV's can do this), other times it's in the range of human hearing.

Als je je kast gewoon opengooit en sims opstart gewoon even met je oor langsgaan waar het geluid het hardst is, waarschijnlijk kom je bij de voeding uit. Soms kan het zelfs voorkomen dat je bij lage belasting niets hoort, medium belasting gek wordt van het gepiep en bij zeer hoge belasting weer niets hoort. Of in een andere volgorde natuurlijk :)

Voor zover ik heb kunnen vinden op google, is dit probleem alleen zelf op te lossen, als je de voeding openschroeft en een klodder lijm gooit op het trillende onderdeel in de voeding.
Van Corsair weet ik dat ze op dit verschijnsel gewoon garantie verlenen en de voeding omruilen, hopelijk is
dit bij Coolermaster ook het geval.
Ik denk dat ik maar een RMA ga aanvragen, en als reden opgeef dat als ik ATITOOLS (voor het bevestigen van mijn probleem, dus niet voor een overclock, anders vinden ze weer een reden dat dat misschien de oorzaak is.) en spellen draai dat er een verveldende piep uit de voeding komt waarvan ik oorpijn krijg. Van Cooler Master zelf heb ik 3 jaar garantie, en in de EU is bepaald dat elk product 2 jaar garantie heeft, dat is een richtlijn (dan ga ik er toch zelf geen kloder lijm in gooien, met de mogelijkheid dat het helemaal kapot gaat?!?) Het product zelf is denk ik deze week precies ½ jaar oud. Dus ik wil repartie of vervanging van mijn Cooler Maste voeding. Ik hoop alleen dat ze mijn RMA verzoek goedkeuren, want het apparaat doet het wel, alleen zit er een vreselijke toon bij.

Geven jullie me gelijk? Plaats aub ja of nee, met eventueel een reden

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Die vreselijke toon is juist een defect en een reden voor RMA.

Voor de rest ben ik eigenwijs en zou ik echt eerst een andere voeding testen, desnoods bij de lokale PC boer of even bij een maat zijn voeding eruit schroeven of zo. Dan heb je wel volledige onderbouwing voor je RMA verzoek.

Voor de achtergrond overigens: ik heb ooit een voeding gehad die slecht afgeschermd was en storingen veroorzaakte bij mijn onboard geluid (vreselijk piepgeluid) en die heb ik ook netjes in kunnen ruilen.

[ Voor 26% gewijzigd door Pathogen op 08-07-2009 19:44 ]

• Martijn-HK
Ik heb nog een vraag, kan mijn zusje nu wel De Sims 3 blijven spelen? Ik ga binnenkort op vakantie dus het is niet handig als ik nu RMA doe. Als ik het volume van de pc aanzet, zal het geluid van de voeding wegvallen en niet te horen zijn, is dit echter schadelijk voor de pc zelf? De voeding functioneerd gewoon.

• Khatarian
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:58

Khatarian

Omdat regen meestal valt...

nee het is niet schadelijk voor de pc maar alleen een vervelend geluid

Intel i9 9900K || Gigabyte Aorus z390 Ultra || MSI Aero RTX 2080 || 32 GB DDR4 || Samsung Evo 970 1TB

Pagina: 1