Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• mieux
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-11 17:07
Hallo,

Ik sta voor een kleine kwestie, ik heb dit jaar zonder succes een opleiding accountancy gevolgd. Ik kwam helaas net wat studie punten (2) en heel wat motivatie te kort. Kortom het wordt tijd voor een andere opleiding. Gezien mijn interesse in de ict, zowel hardware als software, en het liefste een combinatie van beide. Heb ik besloten een ict gerichte opleiding te gaan volgen zelf dacht ik aan BI (= bedrijfskundige informatica) of technische informatica. Technische informatica spreekt mij iets meer aan maar dat lijkt mij ook weer wat lastiger en ik wil niet nog een jaar verspillen. Waar zouden julie voor kiezen? iemand misschien ervaring met een van deze?

Alvast bedankt,

Een luie student :P

[ Voor 5% gewijzigd door mieux op 08-07-2009 01:25 ]

Verwijderd

Ik heb ervaring met beide opleidingen. Het ligt helemaal aan jezelf, aan de instelling waar je de opleiding wil volgen en wat je er later mee wil doen. Voor mensen die liever meer techniek willen kan BI toch een interessante optie zijn, andersom gezien kan het voor ook voor bedrijfskundige interessant zijn om TI te doen. Het ligt er maar net aan wat je precies wil en waar je de opleiding gaat volgen.

• mieux
bedankt voor je snelle reactie, zou je kunnen zeggen dat de opleiding BI lichter is? Er vanuit gaande dat je voor beide opleidingen dezelfde motivatie hebt? Ik ben namelijk toch wel een beetje op zoek naar een opleiding waar niet te veel inspanning vereist is. Voor welke studie heb jij gekozen?

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Het is maar net wat je ligt, sommige mensen kunnen goed programmeren/technisch denken en voor hen is TI dus makkelijker. Anderen (zoals ik) zijn wat sterker in het adviseren en onderzoeken van oplossingen en dan zit je meer aan de BI kant. Iig zo was het op mijn opleiding een beetje. IN ons geval was het propedeuse-jaar identiek, dus kon je de keuze uitstellen.

Het kwam er op neer dat wij als BI'ers ons veel meer verdiepten in zaken als ITIL, het doen van pakketselecties etc, wel op basis van een technische ondergrond dus programmeren etc kwam wel aan bod maar in mindere mate.

Waar de I'ers zich meer richten op software ontwikkeling en technischere zaken zoals netwerken/firewalls aanleggen en beheren. TI richtte zich dan meer op echte integrated zaken, zoals bijv chippies en controllers programmeren en daarmee oplossingen maken.

Zo beetje duidelijk? Kweet niet welke BI opleiding je op het oog hebt aangezien daar natuurlijk ook nogal wat verschil in kan zitten.

[ Voor 46% gewijzigd door Sander op 08-07-2009 09:18 ]

• Juggels
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-11 22:06
sander- schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 09:15:
Het is maar net wat je ligt, sommige mensen kunnen goed programmeren/technisch denken en voor hen is TI dus makkelijker. Anderen (zoals ik) zijn wat sterker in het adviseren en onderzoeken van oplossingen en dan zit je meer aan de BI kant. Iig zo was het op mijn opleiding een beetje. IN ons geval was het propedeuse-jaar identiek, dus kon je de keuze uitstellen.
Als afgestudeerd BI'er kan ik me hier volledig bij aansluiten. Ik denk niet dat de ene of de andere opleiding per definitie lichter of zwaarder is, dat is puur afhankelijk van wat je zelf het beste ligt.

Op mijn hogeschool is het inmiddels ook zo de naamgeving is veranderd naar Information Management. Voor mijn gevoel dekt dat de lading net iets beter.

[ Voor 0% gewijzigd door Juggels op 08-07-2009 09:42 . Reden: typvaut ]

• Sander
  • Niet online
Juggels schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 09:32:
[...]

Als afgestudeerd BI'er kan ik me hier volledig bij aansluiten. Ik denk niet dat de ene of de andere opleiding per definitie lichter of zwaarder is, dat is puur afhankelijk van wat je zelf het beste ligt.

Op mijn hogeschool is het inmiddels ook zo de naamgeving is veranderd naar Information Management. Voor mijn gevoel dekt dat de lading ook iets beter.
Ik ben ook afgestudeerd BTW :) Gelukkig wel!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

mieux schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 09:13:
bedankt voor je snelle reactie, zou je kunnen zeggen dat de opleiding BI lichter is? Er vanuit gaande dat je voor beide opleidingen dezelfde motivatie hebt? Ik ben namelijk toch wel een beetje op zoek naar een opleiding waar niet te veel inspanning vereist is.
Met alle respect, maar ga dan niet studeren. Of dacht je dat je na afstuderen (als je dat ueberhaupt lukt met die instelling) een baan krijgt waar je geld krijgt zonder iets te hoeven doen en zonder na te denken? Ga dan nu al bollenpellen of vakkenvullen, studeren is dan zinloos. Of geeft jezelf een schop en ga er voor.

Accountancy is trouwens heel iets anders dan TI. Misschien wil je (naast die schop onder je eigen kont) even nadenken wat je nu echt leuk denkt te vinden en waar je jezelf over 10 jaar ziet staan.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Lukin
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Laat ik nou in dezelfde situatie als jij hebben gezeten zo'n 4 jaar geleden. Compleet uitgebrand op Accountancy.

Ik heb toen besloten om een BI opleiding te gaan doen. Wat dat betreft hoef je je denk ik niet al te veel zorgen te maken of je TI of BI wil gaan doen in het eerste jaar voor zover ik weet. Beide propedeuse jaren zijn namelijk identiek en je kan daarna switchen als je dat wil.

TI is bijna alleen maar programmeer werk terwijl BI zich meer op de advies / consultant kant richt maar waar je ook wat basis programmeer kennis op doet. Zoals Sander ook al zegt het is maar net wat je het beste bij je past.

Bij BI moet je meer denken aan dingen zoals workflow management, business intelligence, testen volgens bepaalde methodieken, informatie analyses en een beetje C#, ASP.net en SQL erbij.

TI dan duik je echt diep in op het programmeren van niet alleen software maar ook hardware.

[ Voor 18% gewijzigd door Lukin op 08-07-2009 10:16 ]

• mieux
F_J_K schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 09:42:

Met alle respect, maar ga dan niet studeren. Of dacht je dat je na afstuderen (als je dat ueberhaupt lukt met die instelling) een baan krijgt waar je geld krijgt zonder iets te hoeven doen en zonder na te denken? Ga dan nu al bollenpellen of vakkenvullen, studeren is dan zinloos. Of geeft jezelf een schop en ga er voor.

Accountancy is trouwens heel iets anders dan TI. Misschien wil je (naast die schop onder je eigen kont) even nadenken wat je nu echt leuk denkt te vinden en waar je jezelf over 10 jaar ziet staan.
Je hebt helemaal gelijk, echter je geeft zelf al aan dat ik dan zou moeten gaan vakken vullen o.i.d. Zelf vind ik dit zonde van mijn intelligentie, bovendien denk ik dat ik dat als ik iets doe wat ik leuk vind ik ook pro-actiever wordt. Ik ben momenteel dan ook op zoek naar een leuke(lees: geschikte) opleiding voor mij. Accountancy is inderdaad wat anders. TI spreekt mij iets meer aan, maar bij BI hoop ik nog wat van mijn accountancy ervaringen te kunnen gebruiken.

Als ik de reacties zo hoor, moet ik toch echt zelf uit zien te puzzelen waar mijn interesses het meest liggen. Als ik zeg dat ik in mijn vrije tijd wel eens een usb interface heb geprogrammeerd met Vb, betekend dat dan dat mijn interesses meer uitgaan naar TI.

Verder ga ik kijken of er na het eerste jaar te switchen valt tussen beide opleidingen. Bedankt voor julie reacties

• Sander
  • Niet online
Even ander eopmerking on the side: Waarom heb je je P voor accountancy niet gehaald? Voor die 2 punten zou ik dat toch even proberen. Je kunt het op je CV zetten, je laat zien dat je niet helemaal een klaploper was in dat jaar en bij sommige werkgevers in financiële sector bijv heb je misschien een streepje voor aangezien je al basiskennis bezit die anderen niet hebben.

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:34

Tank80

Cyanide&&Happiness

Hou ook even in de gaten dat er best wel verschillen zijn tussen de opleidingsinstituten voor wat betreft hun ict-opleidingen. Ik ga er trouwens vanuit dat je een hbo opleiding gaat doen?
Ik ga zelf volgend jaar ook starten met een (avond)opleiding Informatica op een hogeschool, maar daar hebben ze dus 3 richtingen; BI, I en TI, waarbij BI heel weinig techniek in zich heeft (is voornamelijk bedrijfs- en commerciele economie met een ict sausje), I zich bezig houdt met software-ontwikkeling (gehele traject) en TI voornamelijk gaat over embedded en integrated software en hardware.
Waar zouden julie voor kiezen?
Jij laat dus de rest van je leven afhangen van wat mensen op het internets vinden? ...
Serieus, verdiep je erin, ga open dagen bezoeken, vraag informatie op, maar misschien nog belangrijker; zet eens op een rijtje wat je over 5, 10 en 15 jaar wil doen, bekijk waar je goed in bent en wat moet verbeteren om die doelen te behalen en stem daar je opleiding op af.

En btw, dat zegt dus iemand die ondertussen 4 opleidingen op z'n naam heeft staan, dus ik ben ook de paus niet, maar wel redelijk ervaringsdeskundige voor wat betreft "verkeerde" opleidingen kiezen, motivatieprobleempjes e.d... :X

Je imiteert me mateloos.

• mieux
dankjewel voor je reactie, ik ga morgen op vakantie en dan zal ik proberen de dingen op een rijtje te zetten. In hoeverre ik economie boven techniek verkies of andersom. Maar wat ik een beetje uit jou reactie begrijp is Informatica dus een middenweg? Dat is ook nog een overweging waard. @sander - ik heb helaas maar 38 studiepunten voor accountancy. Ik laat julie overigens niet bepalen wat "de rest van mij leven" gaat worden. Ik neem julie reacties wel mee in de overweging ervan.

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:34

Tank80

Cyanide&&Happiness

mieux schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 13:01:
Maar wat ik een beetje uit jou reactie begrijp is Informatica dus een middenweg?
Op 'mijn' school that is... Zoals ik al zei is dat op ieder opleidingsinstituut verschillend.
Ik laat julie overigens niet bepalen wat "de rest van mij leven" gaat worden. Ik neem julie reacties wel mee in de overweging ervan.
Nu ik het overlees staat het er misschien een beetje te hard, maar ik bedoel alleen maar te zeggen dat wij niet kunnen kiezen wat voor jou het beste is ;)

Je imiteert me mateloos.

• mr_derk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:05
Gezien je achtergrond zou ik voor BI kiezen. Ik ben trouwens net afgestudeerde BI'er

Verwijderd

F_J_K schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 09:42:
[...]
Je kunt op termijn IT auditing doen (post-HBO of post-WO). Dat is precies op het snijvlak accountancy/automatisering.

• PHiXioN
  • Laatst online: 18-11 23:09
Gezien het feit dat veel opleidingen die soortgelijk zijn aan BI op korte termijn gaan sluiten, denk ik dat je zeker een nuttige studie kiest met BI. De andere studies sluiten omdat deze niet winstgevend zouden zijn voor de universiteiten, niet zozeer omdat afgestudeerden niet uitstekend aan een baan zouden komen. Het gebrek aan winstgevendheid wijt ik echter meer aan de slechte marketing en communicatie naar aankomende studenten. Logisch dat het aantal aanmeldingen lager is dan verwacht en het aantal uitvallers groter is dan verwacht.

Ik denk dat er steeds meer vraag komt naar mensen met kennis op het snijvlak van Business en IT. Tegenwoordig zijn er al functies in overvloed die dat vereisen, maar deze worden nu ingevuld door mensen die eigenlijk maar op 1 vlak een sterke basis hebben.

Zoals hierboven genoemd is IT auditing één van de opties na je studie. Accountants zullen vanwege de toenemende complexiteit en concurrentie steeds efficienter moeten gaan auditen, het steunen op IT is daarbij een logisch vervolg. Verder zijn er nog opties te open in de advieswereld. Wellicht is het nu wat ingekakt, maar tegen de tijd dat je klaar bent is de crisis alweer voorbij.
Pagina: 1