Beste situatie voor geluid in Media Center

Pagina: 1
Acties:

• fespen
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik ben mij aan het oriënteren voor een Media Center.
Het grootste struikelblok is het geluid.
Welke hardware heb ik nodig om geluid vanaf de PC naar een receiver te brengen?
Ik denk niet dat een kabeltje van een 5.1 geluidskaart naar de receiver een goede oplossing is.
Laatst las ik over HDMI -> receiver aansluiting maar deze zitten niet op een geluidskaart.
Kan ik die van het moederbord gebruiken?
Is dat de ideale situatie?

[ Voor 20% gewijzigd door fespen op 08-07-2009 01:21 ]

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-02 20:32
Heeft je receiver een digitale ingang, optisch of coaxiaal? Dan is dat je antwoord. Ieder simpel geluidskaartje heeft tegenwoordig een digitale uitgang..
Heeft 'ie dat niet, dan moet het analoog. Zo heel veel mogelijkheden zijn er dus niet hoor ;)

[ Voor 18% gewijzigd door HyperioN op 08-07-2009 01:23 ]

• fespen
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik heb nog geen receiver, nog helemaal niks eigenlijk. volgende week krijg ik wel mijn HDTV.
maar ik denk aan digitaal omdat ik begrijp dat dit de beste oplossing is.
En dat 'ieder simpel geluidskaartje' brengt mij zorgen. Ik wil geen geluid verlies.

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-02 20:32
fespen schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 01:26:
Ik heb nog geen receiver, nog helemaal niks eigenlijk. volgende week krijg ik wel mijn HDTV.
maar ik denk aan digitaal omdat ik begrijp dat dit de beste oplossing is.
En dat 'ieder simpel geluidskaartje' brengt mij zorgen. Ik wil geen geluid verlies.
Het mooie van digitaal doorsturen is, dat het ook daadwerkelijk is wat het woord omvat: digitaal doorsturen.
Als je je geluid digitaal aansluit; zal het geluidskaartje alleen zorg dragen voor het doorsturen van het signaal. Het digitale geluidssignaal wat je bijvoorbeeld van een dvd afhaalt zal dus direct doorgestuurd worden via de geluidskaart zonder dat hier veranderingen in optreden.
Het omzetten van dat digitale signaal naar een hoorbaar speakersignaal gebeurt in je receiver.

Je geluidskaart doet dan dus geen enkele aanpassing aan het geluid; alle kwaliteit blijft behouden. Het maakt dan dus ook echt niks uit of je een geluidskaart van €10 of €200,- hebt.

De kwaliteit van de receiver maakt dan natuurlijk wel veel uit. Deze doet dan namelijk de D/A-conversie (digitaal-analoog omzetting). Hier wordt het digitale signaal vertaald naar een speakersignaal en daar zit dus wel veel verschil in.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

kijk hier eens na: http://code.google.com/p/cmediadrivers/

zoek een geluidskaart in de lijst met de juiste chipset en klaar!

One of the key features is the support for bitperfect lossless digital transmission through S/PDIF, meaning that there is no tampering with the signal whatsoever. This may sound trivial, but almost all consumer grade devices lack such capabilities. In this sense, the driver is specifically designed with audiophile users in mind.

[ Voor 56% gewijzigd door Ray op 08-07-2009 08:58 ]

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:07

EraZor

Don't mention the war

Een handigheidje: neem een geluidskaartje (de cmedia chipset kaartjes voldoen idd perfect) met een optische uitgang (en dus ook een reveiver met een optische ingang ;)). Dit voorkomt ellende zoals aardlussen. Qua geluidskwaliteit maakt het 0,0 uit, maar je voorkomt iig de kans op een brom.

Verwijderd

Precies, maakt echt helemaal nix uit qua kwaliteit als je spdif gebruikt. 2 maand geleden heb ik de Club3D Theatron DD Retail aangeschaft voor een eurotje of 35 :) Heeft o.a spdif in en uit. En met HDMI/ DVI naar je tv toe en klaar ben je.

Plaatje
Pagina: 1