Bios ziet geen HDD.

Pagina: 1
Acties:

• Zamoraak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-10-2025
Hallo,

Ik probeer de pc van iemand te repareren. Nou is het probleem dat zijn pc aangeeft dat er een verkeerde boot device is geselecteerd. (Floppy drive). Nou kan ik niet de hdd selecteren. Ook herkent hij de cd-speler niet.

Ik verdenk het volgende.

- kapote kabel
- kapotte IDE-kabel aansluiting
- verkeerde bios-instelling

Nou heb ik al wat gegoogeld en geprobeerd maar ik kan niks vinden. Heeft iemand een idee?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
In de bios kun je 2 dingen instellen tav boot device.
1 welke apparaten kunnen boot device zijn.
2 welke apparaten als bootdevice gekozen zijn en de volgorde hiervan.

Bios boekje lezen, normaal kun je ook dmv bijv f8 of f11 of iets anders , tijden booten hierop duwen, dan kun je eenmalig de bootdevice kiezen.

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-02 21:06
Zonder dat je dingen zelf geprobeerd hebt is het niet de bedoeling dat je een topic opent. Om het nog mooier te maken geef je zelf al het antwoord op je vraag.

Vervang gewoon de IDE kabel, probeer eventueel een andere IDE poort op het moederbord (indien aanwezig), werkt het dan nog niet probeer de schijf eens in een ander systeem, werkt dat allemaal niet dan lijkt de schijf dood. (spint hij nog wel op?)

[ Voor 0% gewijzigd door dvl-2 op 08-07-2009 08:48 . Reden: typfoutje ]

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Zamoraak schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 23:03:
Hallo,

Ik probeer de pc van iemand te repareren. Nou is het probleem dat zijn pc aangeeft dat er een verkeerde boot device is geselecteerd. (Floppy drive). Nou kan ik niet de hdd selecteren. Ook herkent hij de cd-speler niet.

Ik verdenk het volgende.

- kapote kabel
- kapotte IDE-kabel aansluiting
- verkeerde bios-instelling

Nou heb ik al wat gegoogeld en geprobeerd maar ik kan niks vinden. Heeft iemand een idee?
ide kanaal uitgeschakelt, jumpers (master/slave) verkeerd
wat is de history van het beestje, 'zomaar' kapot, of lopen sleutelen?

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-02 19:44

Sa1

en als je hier allemaal niet mee geholpen bent kun je slechts 1 conclusie trekken.

IDE kanaal op moederbord stuk.. of complete IDE controller.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-02 21:03

Haan

dotnetter

Het probleem is dus niet dat er geen boot device gevonden kan worden, dat is alleen een logisch gevolg van het feit dat de harde schijf niet (meer? <- belangrijk detail! ) herkend wordt.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-02 12:50

Umbrah

The Incredible MapMan

Proberen is weten!

* Probeer eens een andere HDD
* Check de jumpering eens
* Probeer eens een (indien beschikbaar) andere PATA-poort
* Vervang de kabel eens
* Probeer de HDD eens in een andere PC

Zo kun je vaak door uitsluiting controleren wat er stuk is, maar dat hoef ik niet te vertellen, want zoiets weet een beetje tweaker gewoon. Toch?
Pagina: 1