Laptop: Te beperkte keuzes in resoluties

Pagina: 1
Acties:

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb een laptop met native 1600*1050 pixels scherm. Mobile Intel 4 Series Express chipset family. Driver versie 6.14.10.5016

Nu is dat wel erg klein op een 15,5" scherm en daarom heb ik het ding vaak in 1024*768 staan. Ok, niet zo scherp meer allemaal vanwege de rescaling maar het is best werkbaar en iets gemakkelijker voor mijn niet-zo-beste ogen.

Maar nu heb ik wel links en rechts ongebruikte stukken beeldoppervlak :(

Uit alle scherm resoluties die ik kan kiezen zit er maar 1 die het 16:10 scherm volledig vult, en dat is de 1600*1050 mode. Alle andere modes gebruiken maar een deel van het scherm omdat ze 5:4 of 4:3 modes zijn, met links en rechts ongebruikte stukken scherm.

Het beeld horizontaal uitrekken kan wel maar is m.i. zinloos. Ik wil dat ongebruikte schermoppervlak nuttig gebruiken en niet opvullen om het opvullen.

Waarom kan ik bij de Intel drivers niet kiezen voor andere 16:10 resoluties zoals b.v. 1280*800?

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Waarom verander je niet gewoon de grote van de letters en dergelijke en laat je de resolutie staan? In Vista kan je het bijvoorbeeld eenvoudig op 150% zetten.

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-05 17:50

HeepH

Dope Rapper

ja wat jij zoekt zijn de dpi instellingen. gewoon je resolutie groot instellen en dan je dpi verhogen. ook pictogrammen kun je met control + scroll vergroten :)

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

Eens met de vorige antwoorden. De DPI instelling omhoog gooien. Dan hou je en scherp beeld en je benut gewoon je gehele scherm. Daarnaast is het dan ook nog gewoon leesbaar.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb wat getest met de DPI instellingen maar het resultaat is erg lelijk, vanwege de merkwaardige mix aan fontsizes, de verkeerde verhoudingen bij applicaties die gedeeltelijk op text werken en gedeeltelijk op bitmaps (PDF's b.v.) en de applicaties die zich slechts gedeeltelijk of helemaal niets aantrekken van windows fontsizes.

Kortom, de voorkeur is rescaling op driver nivo zoals ik het nu al gebruik maar dan dus iets logischer zodat de 16:10 verhouding van het scherm nuttig gebruikt kan worden.

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-04 08:52
maar ik neem aan dat je het probleem hebt met Word/pdfjes en internet-pagina's ... Waarom dan niet gewoon ctrl+scrollen om dan wat uit te vergroten? Zo kan je zoveel mogelijk van je beeld blijven gebruiken door de hogere resolutie maar op het moment dat het onleesbaar word haal je het gewoon wat dichterbij

Verwijderd

Eens met die anderen maar wil je als je echt 1280x800 wilt hebben zou je eens Ultramon of Powerstrip moeten proberen. :)

Je hebt zeker XP en geen Vista of Windows 7 want in XP werkt DPI veranderen niet erg goed imo. :)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2009 23:31 ]

Pagina: 1