[ICH10R] Write-back caching langzamer?

Pagina: 1
Acties:

• UltimateB
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik heb een beetje iets vreemds. Ik was mijn RAID array aan het benchen en zag dat writeback caching niet aan stond. Na het downloaden van de nieuwe intel storage manager kon ik het aan zetten. Wat schetste nu mijn verbazing, mijn performance gaaa omlaag als ik het aanzet! Beetje vreemd. Ik heb de benchmark meerdere malen gedraaid. Performance is elke keer (ongeveer) het zelfde.

Heb al gezocht op google en de GoT search maar kom eigenlijk alleen maar mensen tegen die het hebben over de vista caching en de eventuele problemen hiermee. Heeft iemand hier ervaring mee?

Specs:
ICH10R - RAID 0

Voor de rest zie het plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.bjornbrala.com/benchmark.jpg
Zonder writeback cachingMet writeback caching

"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Hoewel het puur theoretisch is, kan ik me voorstellen dat de onboard cache van de betreffende harde schijven en hun bijbehorende caching algoritmen beter werkt dan die van de writeback cache in de I/O-controller. Dit zou als gevolg kunnen hebben dat de inschakeling van de writeback cache de werking van de onboard cache hindert.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• pafdaddy
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Dit gaat niet over de cache op de schijven zelf, maar over een writeback algoritme in de Intel Matrix driver. Om de effectiviteit van dit algoritme te testen is het draaien van CrystalDiskMark alleen niet de beste methode. Als je bijvoorbeeld HDTune probeert krijg je een heel ander beeld.

Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

CrystalDiskMark is imo een onzinnige test. Het geeft wat doorvoer snelheden, maar waar en wat blijft een beetje verborgen.
Betere simpele tests kun je doen met HDTune en ATTO Disk benchmark. Of naar de grotere suites grijpen.

Voor RAID0 met genoeg schijven kan het trouwens zijn dat writeback cache de performance minder maakt, puur omdat je schijven gewoon snel genoeg de data wegkrijgen. Maar meestal biedt een writeback toch wel wat verbetering. Vergeet ook niet dat je de kans op dataverlies verhoogt door de writeback cache aan te zetten. Bij stroomuitval of crashes gaat de data die nog in de cache zit verloren, wat kan resulteren in een corrupt filesystem.

[ Voor 6% gewijzigd door Ultraman op 09-07-2009 09:23 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• UltimateB
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Jullie hebben gelijk. Het lijkt op een idioot programma dat Crystalmark. Ga het er gelijk af gooien.

In atto is de performance duidelijk beter met write-back aan. Ik laat het lekker aan staan, backups maak ik genoeg en de rest is toch niet van levens belang :)

Bedankt voor de reacties.

"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS