Nederland; dump grond voor mobiele Q9000 2 GHz Quad Cores

Pagina: 1
Acties:

• PulsatingQuasar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-12 22:45
Ik moet even wat kwijt.

Zowel MSI als Asus hebben een redelijk gamers laptop uitgebracht met een 17 inch scherm. Nu hebben beide fabrikanten besloten om eerst alleen met de Q9000 2 GHz Quad Core op de markt te komen en dat vindt ik echt zo'n ongelofelijk slecht idee.

De meeste games gebruiken 2 cores niet eens goed, laat staan 4. Daarbij neemt de Q9000 ook veel meer energie op dan een dual core P9500, P9700, T9600 o.i.d waarbij die Dual Core ook nog eens het voordeel hebben over de 2,5 GHz draaien en met de overklok opties op die laptops op 3 GHz lopen.

Het begint er een beetje naar uit te zien dat zowel Asus als MSI zich klem gekocht hebben aan die Q9000 en het aan de straat stenen niet kwijt kunnen aangezien die Q9000 t.o.v. een P9500 of T9600 alleen maar nadelen kent.

Echt; als Clevo( voor Nederland dus Xxodd) in hun 17 inch laptops wat stillere ventilatoren zou toepassen dan heeft het de markt voor gamers laptops in Nederland volledig in handen aangezien zowel MSI als Asus de Nederlandse markt niet serieus nemen blijkbaar.

Het enige dat me dus tegenhoudt een Xxodd te nemen is het geluid van de ventilator en zowel Asus en MSI krijgen mijn geld niet zolang ze niet een fatsoenlijke processor in die gamers laptops zetten.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:23
En wat wil je hiermee :? Op zich zit er wel een discussiewaarde in. Aan de andere zijde is het niet de plaats om advies te vragen in een los topic, zie ook *LET OP* - Wat moet ik kopen

Wat mij onlangs opviel is dat een Q8200 op 2,33GHz niet eens zoveel onderdeed voor een 2,8 Phenom II X3. Dus het valt best mee met die quads volgens mij.

• PulsatingQuasar
Advies heb ik niet echt nodig want ik weet wel wat ik wil hebben. Heb meer dan genoeg onderzoek naar gedaan.

Alleen dan begint op te vallen dat Asus en MSI er een beetje een vreemde strategie op na houden door alleen die laptops te leveren met een Q9000 terwijl de rest van de wereld wel de juiste processoren krijgt. Dat is eigenlijk een beetje vreemd want Nederlandse laptops zijn gewoon de Amerikaanse met een andere voeding stekker.

Daar wou ik graag even kwijt want we worden op deze manier benadeeld in Nederland. Beetje vreemd aangezien MSI zegt dat het de naamsbekendheid wil vergroten. Dan moeten ze vooral zo'n actie doen.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Zoals GENETX ook al (terecht) vraagt: "wat wil je hier mee"?
Wil je een discussie teweeg brengen, of wat?
Discussie lijkt mij haast niet aangezien je geen vragen stelt in je tekstje...

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:23
Tsja en wat wil je daarmee zeggen? High-end notebooks kun je er ook mee uitrusten. Acer heeft ze ook... Er is gewoon markt voor. Iemand die video's bewerkt of renderd heeft veel meer aan zo'n quad als jij als gamer. Sowieso, wat is "de juiste processor". Niet voor iedereen is een snelle dual core beter als een trage quad.

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-12 11:14
www.blogspot.com ???

Als je mijn mening wil:
- Er zijn genoeg laptops met een Core2Duo 2.8GHz of 2.5GHz processor, dit is meer als genoeg voor de huidige games.
- Hoewel nu veel games maar 2 kernen gebruiken, zal dit over een paar maanden anders zijn, als in november / december de meeste nieuwe games van dit jaar uitkomen.
- En de reden dat veel 'gamers' een laptop kopen is dat ze op verschillende plekken kunnen spelen. Maar ik denk niet dat men zo gauw ergens lang zal gaan gamen zonder een stroomvoorziening in de buurt. Vandaar dat 2 á 3 uur voor een accu genoeg is.

Verder: Wat noem jij een game laptop? Voor mij is een 'game'-laptop van 800 euro al genoeg omdat ik toch geen Farcry speel. Voor andere is een 500 euro laptop perfect, omdat ze CS1.6 spelen.
Vaak worden alleen laptops van 1300+ als game laptop geclassificeerd terwijl maar 5% van alle games zo een hoge specs nodig hebben.

Verwijderd

Wat betreft CPU vind ik de P8xxx cpu's redelijk mooie opties: 25W en toch redelijk kloksnelheden. Met de T9xxx zit je aan 35W en met de quads zit je aan 45W.

Overigens wordt de barebone van de GT627 van MSI ook ingezet door systeembouwers (bv. BTO) waar je dan de optie hebt voor een C2D ipv Quad.

Verwijderd

Ik denk dat de processor TDP hier niet echt veel gaat uit maken gezien we het over de extreme game laptops hebben die hebben vaak een heethoofd van een grafische kaart die die 20 watt verschil zo te niet doet.

Dit zijn desktop replacements, "makkelijk" mee te nemen maar niet bedoeld om in de trein een uurtje te internetten.

Edit: terug komende op de start post, schrijf een blog over je frustratie, je bent niet geforceerd iets te kopen toch? Koop lekker iets anders!

En voortaan minder misleidende titels verzinnen graag, ik zie totaal niet in waarom Nederland dump grond voor zou zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2009 23:21 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

En waar maak je uit op, dat de Q9000 in BE en NL 'gedumpt' word? :)
En op zich is het niet alleen de hardware waar het aan ligt, dat de Q9000 minder presteert, zoals eerder ook aangegeven door GENETX, al zie ik niet in waarom men voor renderen een laptop zou willen gebruiken. Desktops zijn wat dat betreft immers toch altijd superieur aan laptops qua snelheid.

Maar waar het ook aan ligt, is de ondersteuning voor multi-threads in games; hoeveel games zijn er nou die multi-threaded zijn? Ook praktisch geen enkele. Aan de andere kant wel logisch; als game ontwikkelaar wil je een zo breed mogelijk publiek scoren, en volgens mij is de (mobiele) (gamers) markt ook nog niet zo verzadigd door multi-threaded processors, dus kan ik het wel begrijpen dat (game) ontwikkelaars daar (nu nog) minder tijd in steken.

Over de TDP; op zich een leuke graadmeter, maar denk dat het voor game laptops een non-argument is om een laptop voor aan te schaffen. Bij een game laptop liggen de prioriteiten imo meer bij prestaties dan verbruik.
Al is een zuinige CPU natuurlijk wel voordelig, ook voor game laptops, minder warm, langere batterijduur. :)

[ Voor 16% gewijzigd door CH4OS op 08-07-2009 23:26 ]

Verwijderd

Ok even wat gevalletjes voorstellen.

code:
1
2
3
Q9000   2GHz      6MB   €298.74   45W
T9550   2.66GHz   6MB   €271.50   35W
P8700   2.53GHz   3MB   €173.10   25W

In de zwaardere gamenotebooks als desktopvervangers met bv. kaarten als de GTX260M (TDP: 75W) maakt het inderdaad niet veel uit of de CPU nu 10W meer verbruikt en daar past een T9550 mooi in.

In de middelmatige gamenotebooks met kaarten als bv. de 4650 (TDP: 35W) begint 10W meer op de CPU toch al mee te tellen. Voor CPU+GPU krijg je dan of 70W of 60W afhankelijk van dat er dan een T of een P voor staat. Als je dan hierboven kijkt vind ik de P8700 wat betreft prijs/prestatie/verbruik toch wel met voorsprong de beste keuze. De Q9000 is dan zoals de TS aangeeft de slechtste keuze.

• PulsatingQuasar
Fora zijn net zo goed een plek om dit soort dingen te bespreken. Daarvoor hoef ik echt geen blog te starten.

Dat grafiekje van de laatste poster is een mooie opsomming. En dan nog mooier als je het volgende erbij meeneemt.

Als je bij Xxodd kijkt kun je bijvoorbeeld zien dat een P9700 net zoveel kost als een Q9000 maar wel mooi op 2,8 GHz loopt met 6MB cache. En dat is ook gewoon een 25 Watt Power Optimized model.

In andere landen wordt de MSI GT725 uitgebracht met een P9500. Die loopt op 2,5 GHz en met de overklok knop loopt ie gewoon op bijna 3 GHz. Waarom kan dat in andere landen wel en worden we hier afgeknepen zonder enige vorm van keus.

Dan kun je je echt serieus afvragen waar Asus en MSI meebezig zijn door hun 17 inch vlagschip modellen maar in 1 vorm uit te brengen in Nederland en wel in de minst logische vorm; die van een Q9000.

Dan is er naar mijn mening gewoon 1 van 2 dingen aan de hand. Of ze hebben het gewoon niet begrepen bij Asus en MSI of ze hebben gewoon teveel van die Q9000 gekocht en ze kunnen ze in andere landen waar de laptop al is uitgebracht die Q9000 gewoon niet kwijt omdat niemand ze wil en ze daar vrijwel alleen maar de Dual Core verkopen.
En dat is nog helemaal niet zo verkeerd bedacht door mij aangezien ik zowel in Duitsland als Engeland de voorraden van beide GT725 in de gaten gehouden heb waarbij een hele lange periode de Dual Core constant was uitverkocht was en de Quad eigenlijk altijd op voorraad.

Ik heb echt het idee dat beide fabrikanten de Nederlandse markt niet serieus nemen.

Verwijderd

Geef eerst even typenrs, want ik kan ze niet vinden op de site:
http://global.msi.eu/inde...aincat_no=135&cat2_no=271

Daarnaast gaat het er niet om wat je verkoopt, maar hoe je het verkoopt. Je kunt met een waanzinnig goede campagne heel veel verkopen. Je conclusie dat ze de markt niet serieus nemen vind ik kinderlijk en eerlijk gezegd niet discussie waardig.

• PulsatingQuasar
Nou:

a) zowel de GT725 als de GT729 staan gewoon op die site via die link hoor;
b) MSI zet er geen specifieke processoren bij maar op verschillende andere sites is te lezen dat ze in andere landen de optie P8600, P9500 en Q9000 bieden;
c) waar zie je dat ik een conclusie trek. Ik zeg dat ik het idee krijg dat ze de markt niet serieus nemen.

Ik blijf er gewoon bij dat beide fabrikanten hun verstand kwijt zijn. Waarom hebben andere landen een keuze en worden we hier afgeknepen met een processor die NIET maar dan ook totaal NIET logisch is in die laptops.

Verwijderd

Ik snap de ballen van de topic titel :? :/ . Iemand die het mij kan uitleggen?

edit: Eindelijk vat ik hem, chapeau voor de TT :').

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2009 22:54 ]

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Vergeet ook niet dat het TDP stickertje van Intel weinig zegt over het werkelijke stroomverbruik. Zo geeft Intel alle Wolfdale C2D's een TDP van 65W mee, van 2.2 GHz tm 3.3 GHz. De eerste uit die serie trekt nog niet de helft van de power van de laatste...

• andregroeneveld
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-12 14:05
Hoe kan ik mijn T9550 overklokken? Ik kan het niet in mijn bios voor elkaar krijgen.

Groetjes André,

Verwijderd

volgens mij kan je zowizo nooit laptops overclocken (of je moet een msi met een turbo knop hebben...)
je kan ze wel undervolten; minder hitte met dezelfde prestaties

• ipazza
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10-2024
Waarom post je dat in hemelsnaam in dit topic ? Het was al een paar maanden oud en ging over de Q9000

I don't hate you, I nothing you

Pagina: 1