Voor- en nadelen verschillende mobiele platformen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.072 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hello peoples!

Binnenkort wordt het weer tijd voor een nieuwe telefoon en ben ik me wat aan het verdiepen in programmeren voor de verschillende platforms. Tot nu toe respectievelijk: android, iphone en windows mobile :)

Alhoewel ik eerst erg enthousiast was over android, vond ik het nogal omslachtig en onlogisch om op te programmeren. Dit kan natuurlijk persoonlijk zijn of een gevoelskwestie, maar ik heb toch al meer mensen gehoord die dezelfde mening zijn toegedaan. Daar komt nog eens bij dat de android market een groot zootje schijnt te zijn en eerlijk gezegd kan ik me daar wel iets bij voorstellen: als iedereen zijn applicatie mag plaatsen, zijn er misschien wel talloze van een zelfde soort applicaties en verdient uiteindelijk niemand er iets aan. Verder wel gave telefoons met capacitieve touchscreens, snel en lekker gebruiksvriendelijk 8)

Windows mobile vond ik in eerste in stantie wel goed te programmeren, alleen wordt het me een raadsel wanneer je hardware als een accelerometer wil aanspreken, en hoor ik geluiden over de noodzaak van additionele SDK's wanneer je sommige componenten van je telefoon wil aanspreken. Binnenkort gaat windows marketplace met 600 applicaties fris van start, dus wel nog genoeg ruimte voor eigen applicaties. Nadeel: in mijn ogen toch wat brakke telefoons c.q. besturingssysteem ;)

Ik heb geen mac, maar als ik filmpjes op youtube bekijk, of in het boek 'Beginning iphone development' lees, dan komt het kwa programmeren - ondanks dat ik geen kennis heb van objective C - toch wel het meest logisch over in vergelijking met de andere hierboven genoemde platforms. De iphone heeft ook verreweg de mooiste appstore. Ik las op internet van iemand (heb de bron even niet bij de hand) die met een of andere baby applicatie 10 keer zoveel verdient in de appstore als in de android market, en 20 keer zoveel als voor de blackberry. Alleen is die hele appstore flink verzadigd, je kan het zo gek niet bedenken of het bestaat al 8)7

Maar goed, ik was benieuwd naar de voor- en nadelen van vooral het programmeren voor de verschilende platforms en wat jullie ervaringen zijn. Is het bijvoorbeeld waar dat je op windows mobile niet alle componenten van je telefoon kan aanspreken en additionele SDK's moet bijkopen, en hoe spreek je bijvoorbeeld een accelerometer in windows mobile aan? Vinden jullie de iphone inderdaad makkelijker te programmeren dan android of wellicht blackberry? Om maar wat vragen van een leek te noemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Titlechange: Het grote Android, Windows Mobile, iphone en nog meer topic >> Voor en nadelen verschillende mobile platformen

Ik zie niet wat hier groot aan is en je vraag is nogal individueel; zodra het een groot topic wordt hernoemen we het wel. Daarbij stellen we het altijd op prijs als er even overlegd wordt voor er een "groot topic" geopend wordt (wat dit dus (nog) niet is).

Verder heb je al wat soortgelijke topics lopen en zie ik weinig verschil to be honest, behalve dat je er nog wat platformen bij sleept.

Om je (toch wel érg open) vraag een beetje te beantwoorden: Elk platform heeft zo z'n voor- en nadelen en je zult je toch echt eerst eens moeten gaan afvragen wat je nou eigenlijk ermee wil gaan doen of wat het moet kunnen om je doel te bereiken als je een platform wil kiezen. En dan kun je nog je doelgroep meenemen in je beslissing etc. etc. Alleen jij (of je baas :+ ) zult uiteindelijk die beslissing kunnen nemen op basis van de zaken die voor jou (of je baas ;) ) belangrijk zijn.

De één zal Android prefereren boven Windows Mobile en de ander heeft weer een voorkeur voor iets anders. Als je niet concreet kunt aangeven op welke vlakken je wil vergelijken is het nogal appels en peren vergelijken en als je wél concreet weet op welke vlakken je wil vergelijken dan kun je eens beginnen met zelf wat onderzoek te doen en die bevindingen in je topicstart te vermelden zodat het topic discussiewaardig is.

Wat betreft je vraag over het aanspreken van componenten en eventuele extra benodigde SDK's etc.: die lijk je me prima zelf te kunnen beantwoorden als je even wat moeite investeert in wat googlen ;) Ik ben verder niet echt thuis in mobiele devices programmeren, maar het lijkt me dat 't (bijv. voor WM) nogal afhankelijk is van het toestel/fabrikant hoe je zo'n ding benadert (zoals ik bijvoorbeeld afleid uit deze pagina en hieruit: "Currently there is no common public API for WM devices that have accelerometers. If a WM5 or WM6 device has an accelerometer, any API will be device manufactor specific like the HTC API. I beleave (and don't take my word on this), that Mircosoft are planning a common accelerometer API for WM7.")

[ Voor 49% gewijzigd door RobIII op 07-07-2009 19:55 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat "grote" was meer grappig bedoelt... En ook omdat ik nog niet echt een vergelijkbaar topic heb kunnen vinden, waarin de verschillen kwa programmeren worden benadrukt.

Ik had inderdaad al een tijdje terug een topic over android en een specifiek vraag over windows mobile geplaatst, wat me ertoe deed aanzetten om een topic te openen over de verschillen in programmeren voor de platforms. Lijkt me ook vrij interessant voor andere mensen die een nieuwe telefoon willen kopen en er wat voor willen programmeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Voor HTC komt er wel een API beschikbaar in de nieuwe windows mobile heb ik ergens gelezen, daarnaast is er iemand die een wrapper class ervoor geschreven heeft. Als je ervaring hebt in C# en Visual Studio is het wel een supermakkelijk platform om software voor te schrijven. Android weet ik 0 vanaf. Iphone heb ik wat collega's mee zien stoeien, maar vond dat niet super gebruiksvriendelijk, maar het is natuurlijk wel super populair platform. Ander voordeel van windows mobile is dat je veel libraries super makkelijk port.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok interessant,

Je zegt dat je iphone programmeren niet zo gebruiksvriendelijk vond. Bedoel je dan de programmeer omgeving xcode of meer de taal objective C? Ik heb zelf geen ervaring met xcode, maar vond het er op filmpjes wel gebruiksvriendelijk uitzien. Alhoewel je inderdaad wel vaker hoort, dat het ongebruiksvriendelijk zou zijn. Maar los van de programmeer omgeving lijkt het programmeren van de iphone zelf en de hardware aansturen wel logisch en compact.

In android heb je in tegenstelling tot windows mobile geen aparte API's nodig om de accelerometer aan te sturen. Android is zo ontworpen dat het stabiel draait en goed kan multitasken, opzich dus een prima besturingssysteem, maar dit dwingt je wel tot een ander soort manier van programmeren.

C# is inderdaad een lekker taaltje, maar dat je aparte API's nodig hebt, is weer minder handig.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2009 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Ik vind persoonlijk Windows Mobile echt heel erg fijn programmeren. Laten we er vanuit gaan dat je een HTC telefoon koopt, dan heb je de hele XDA-Developers community achter je. Die hebben bijvoorbeeld een DLL voor de accelerometer beschikbaar gemaakt. Het grote nadeel is dat WM echt een Microsoft platform is. Gemaakt door developers, hierdoor kan je goede applicaties schrijven dmv visual studio maar zien ze er niet zo super uit als bij de iphone.

Zelf ben ik net over gestapt van WM naar BlackBerry, voor de BB kan je gewoon java applicaties ontwikkelen op een normale manier ipv de android manier. Op dit gebied lijken BB en WM wel op elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Ik sluit me bij Groov aan, qua interfact is WM gewoon allemaal net minder, wat betreft programmeren voor de IPhone, ik vond met name de ontwikkelomgeving er niet super uit zien, maar dat komt omdat ik visual studio gewent ben. Objective C vond ik er persoonlijk pittiger uit zien als bijvoorbeeld C#, maar ook dat is natuurlijk een persoonlijk iets. Ik denk dat je misschien gewoon eens wat moet spelen met Emulatoren zodat je beetje idee kan krijgen wat er mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vond het programmeren voor Windows Mobile leuk, het is in C# en je kunt je kennis van het "gewone" .NET-framework gebruiken.

Maar ik ben nu overgestapt op Android en dat is een verademing. De API zit zo goed in elkaar dat ik dat veel mooier vind. Maar de leercurve van Android was beduidend langer dan die van Windows.

Ik moest Google 50 dollar of zoiets betalen (maar dat was eenmalig) om mijn apps te kunnen verkopen in de market. En het is leuk wanneer iemand zo jouw app koopt.

En Objective C heb ik nooit gedaan want ik heb veel energie moeten steken in het opzetten van de ontwikkelomgeving, ik stond op het punt om een Mac te kopen, maar die hardware vond ik te duur. Het is mij niet gelukt om onder Linux of Windows in een virtuele omgeving de ontwikkeltools van de iPhone te installeren.

Mijn conclusie:
Ik blijf nu bij Android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:57

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Fijn. Maar ik denk niet dat de TS na 2 jaar nog met de vraag zit.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.