Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 187841

Topicstarter
Ik heb een vraagje over de zonnekap voor mijn camera.

De camera die ik heb is een:
Canon EOS 1000-D met een Tamron objectief
AF18-200mm F/3.5-6.3 XR
Model: A14E
Filter Size: 62mm

De aantal maten brengt mij zeer in verwarring, welke van deze onderstaande maten passen allemaal op mijn objectief?

Zonnekap (ES-71 II)
Zonnekap (ES-62)
Zonnekap (ET-60)
Zonnekap (ET-65III)
Zonnekap (ET-65B)
Zonnekap (ET-67B)
Zonnekap (ET-54)
Zonnekap (EW-73)
Zonnekap (ET-67)
Zonnekap (ET-64)
Zonnekap (EW-63)
Zonnekap (EW-78)
Zonnekap LV*SHI EF70-300mm f/4.5-5.6DO IS USM
Zonnekap LV*SHI EF70-200mm f/4
Zonnekap LV*SHI EF70-200mm f/2.8
Zonnekap LV*SHI EF70-200mm f/2.8
Zonnekap LV*SHI EF100mm f/2.8 USM

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287184

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik wil hem graag op een andere plek bestellen waar alleen deze bovenstaande maten staan aangegeven, ES-62 leek mij het meest logisch omdat de lens ook 62mm doorsnede is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287184

Ja maar nu wil je een Canon zonnekap op een Tamron objectief zetten. Dat kan volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er zal toch vast wel een maat bij moeten zitten :P ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

De vraag is dan alleen of de aansluiting van de door jou genoemde kappen wel overeen komt met de sluiting van je Tamron lens.....

Ja, daar zit vaak verschil in. Qua maat, zou de kap van mijn 70-200 uitwisselbaar moeten zijn met die van mijn 12-24 (want beide zijn 77mm doorsnee) Echter in de praktijk klopt daar geen jotta van. De ene past niet om de andere lens heen en de andere heeft speling.
Kortom je moet echt op zoek naar de lenszonnekap van een Tamron of een 3rd party die er speciaal voor gemaakt is. (Of moet dat 4th party zijn, aangezien de lens al een 3rd party lens is :? ).
Laatste optie is een screw-in zonnekap, maar dat is weer niet zo handig als je een keer een filter wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

De zonnekap wordt gemaakt voor een bepaalde zoomrange. Bij groothoek is de zonnekap korter dan bij een telelens. Je zult uit jouw rij dus moeten bepalen welke zonnekap geschikt is voor welk objectief en dan ook nog eens een 62 mm filtermaat zien te vinden.

Daarnaast weet ik niet zeker of de sluiting voor Canon hetzelfde is als voor Tamron. Wellicht kan iemand met beide merken in zijn tas dat even testen.

Edit: check hier. Geen van de objectieven heeft 62mm. You're screwed ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 07-07-2009 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
zo werkt het niet. Mijn 18-55 IS en mijn 70-300 IS USM hebben ook allebei 58mm, maar de zonnekap van de 70-300 past niet op de 18-55. Volgens mij past geen van deze zonnekappen (of is het niet bedoelt om te passen) op de Tamron lenzen, omdat het allemaal canon kappen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik denk dat het de optie maar moet zijn om de meest logische te bestellen en proberen of hij past :P
De prijs per stuk van die dingen zijn niet eens 8 euro p/s.

edit:
Mijn lensfilters zoals Polarizatiefilter, IR filter, UV filter, Macro filter van 62 mm doorsnede passen wel op de Tamron én Canon lenzen.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 187841 op 07-07-2009 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
dan zou ik die van F.Jacobse bestellen, want straks heb je 3 zonnekappen voor 8 euro ps die niet passen, dus kan je beter een zonnekap voor 19,50 kopen die wel past. En die zonnekappen gaan (meestal) niet in je filterdraad, maar op die uitsteeksels op de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:53

DataGhost

iPL dev

Anoniem: 187841 schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 17:47:
Ik denk dat het de optie maar moet zijn om de meest logische te bestellen en proberen of hij past :P
De prijs per stuk van die dingen zijn niet eens 8 euro p/s.
Zoals hierboven al gezegd, zo werkt het echt niet. Een zonnekap wordt zelfs voor een lens specifiek gemaakt, er is niet zoiets als een generieke zonnekap voor een bepaalde filtermaat.
edit:
Mijn lensfilters zoals Polarizatiefilter, IR filter, UV filter, Macro filter van 62 mm doorsnede passen wel op de Tamron én Canon lenzen.
Let ook op, filtermaat. Het heet niet voor niets filtermaat en niet lensdiameter. De filtermaat (xx mm) geeft aan welke filters op je lens passen. Deze zijn inderdaad uitwisselbaar, aangezien filters geen zak met zoomranges te maken hebben. Zonnekappen hebben dat wel. Als je een zonnekap voor een telelens op een groothoeklens zet (als dat al kon) zou je grote stukken beeld kwijtraken. Als je een zonnekap voor een groothoeklens op een telelens zet heb je niks aan dat ding omdat hij zijn werk niet goed kan doen.

Waarom is het zo'n probleem de aangegeven zonnekap te kopen, aangezien die specifiek voor jouw lens bedoeld is?

Edit: kijk maar eens door een rol wc-papier om te zien wat ik bedoel. Je ogen zijn relatief groothoeklenzen. Een rol wc-papier is veel langer dan zijn diameter dus het is relatief een tele-'zonnekap'. Je zal zien dat je een stuk minder ziet.

[ Voor 8% gewijzigd door DataGhost op 07-07-2009 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:04

RvV

Ik snap het niet helemaal. Je vraagt advies, iemand geeft aan wat je exact nodig hebt voor jouw configuratie en toch wil je eigenwijs zijn en een andere erop proberen te krijgen? :'( Maar post toch even een foto als je hem erop hebt gekregen met lijm of plakband. :+ (nofi)

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mottebelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:57
Deze maar doen? ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Mottebelke op 07-07-2009 18:20 . Reden: foute URL ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In ieder geval THNX voor de reacties en hulp :)
Pagina: 1