Koelpasta vervangen, processor dood?

Pagina: 1
Acties:

• Batsiaan
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-05 10:10
Hallo luitjes,

Vorige week, liep mijn pc steeds vaker vast, of viel uit. Ik dacht dat heeft vast met dat warme weer te maken. Dus met mijn suffe kop haal ik de cpu fan eraf om het stof er beter uit te kunnen krijgen. Ow er zit koelpasta tussen, nou dat is al zeker 2 jaar oud dus ik dacht, laat ik eens naar de mycom gaan om wat nieuwe te halen.

Bij de mycom aangekomen een flesje gekocht, advies gevraagt hoe je het erop moet doen, en hoe je het oude eraf moet halen(met wasbenzine blijkbaar).

Ik thuis van mijn fan de oude pasta eraf halen, maar hoe kom ik makkelijker bij dat spul op de processor? Ah juist ik haal hem er even uit. Zo gezegd zo gedaan. Ik haal dat ding er heeel voorzichtig uit en maak hem schoon.

Vervolgens koelpasta erop gesmeerd. En de fan er weer op gemonteerd. Dit was nog best lastig en duurde aardig lang(rottig pinnetjes systeem). Maar uiteindelijk toch gelukt.

Dus mijn pc weer aansluiten, en wat doet deze. je hoort heel even dat hij opstart, en dan doet hij niks meer, vervolgens doet hij dit weer en gaan alle fans heel eventjes draaien. en daarna houdt het weer op. dit gaat constant door tot ik de voeding eruit trek.

Ik hier en daar wat advies gevraagd, en toen kwamen de volgende oorzaken eruit:

Teveel koelpasta, dat het zou isoleren ipv geleiden.

Dat ik mezelf niet goed ontladen zou hebben, dus dat ik kortsluiting op me mobo of in m'n cpu heb veroorzaakt of iets dergelijks?

En zelf heb ik het idee, dat met het gekloot van die cpu fan, dat ik hem mischien iets te hard op mijn mobo heb gedrukt, waardoor deze ergens mischien stuk is gegaan?

Dus ik heb vandaag, weer mijn pc opengemaakt, en de koelpasta eraf gehaald. en er een dunner laagje weer op gedaan. maar dit mocht niet baten, hetzelfde probleem houdt aan.

Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn? Heb ik de boel gewoon hard gesloopt of zie ik iets over het hoofd. Dit is echt zwaar kut want ik hou van mijn pc, en ik moet mijn stageverslag eerdaags schrijven -__-''

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, iemand regio Almere word die zou willen kijken krijgt een lekker kopje koffie.

Cheers!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zit processor wel goed? Kan zijn dat je een aantal pinnetjes verbogen hebt of afgebroken hebt. Een processor moet er namelijk in principe gewoon op vallen zonder veel geduw of gedruk.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:30
wat voor cpu is het met pinnetjes of zonder pinnetjes,

lijkt erop dat hij er gewoon niet goed op ligt

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

• Batsiaan
Ik heb geen processor met pinnetje, maar met van die nopjes onderop.

En ik heb hem er zonder moeite weer ingestoken, dus ik denk niet dat dat het is.

Er zit ook zon clip omheen die je best strak moet aanduwen wil hij erop komen

[ Voor 21% gewijzigd door Batsiaan op 07-07-2009 14:33 ]

• bdevogt
let op op de cpu staat een pijltje, op het mobo ook ligt die goed ?

Zoja even koeler eraf beetje schoonmaken met keuken papier (koeler en cpu),
klein druppeltje pasta erop, en weer aansluiten

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

• Batsiaan
Hmm oke, dat ga ik zo even proberen dan! Ill keep you posted.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Over wat voor hardware hebben we het hier? Wordt het ding wel warm? Grote kans dat de cpu koeler scheef zit of gewoon net niet helemaal contact maakt, dan zal de pc in veel gevallen niet doorstarten omdat hij al snel erg warm wordt.

• Batsiaan
Ja dat zou ook een goede mogelijkheid kunnen zijn... Maar krijg die rotpinnetjes 9 van de 10 keer niet goed. en als hij eenmaal strak zit aan alle 4 de kanten vind ik het wel best. Zou me niks verbazen als die pinnetjes inmiddels een beetje stuk gedraaid zijn ofzo.

Mischien is het nog niet eens zo'n heel gek idee om een andere cooler te halen. Doe nu al sinds ik dat ding heb met de stock koeler... Maar goed eerst maar kijken of de pc nog te redden valt.

En dat verhaal over dat je jezelf moet ontladen aan bijvoorbeeld een verwarmingsbuis, hoe zit dit dan? Want de eerste keer dat ik eraan ging werken heb ik dit niet gedaan. Volgens iemand die ik ken is de kans dan groot dat het daardoor kapot is gegaan.

Zou wel naadje zijn, heb nu echt geen geld voor nieuwe onderdelen of een nieuwe pc.

• Batsiaan
Ow en de hardware is:

Intel Core 2 Duo E6400
GigaByte Moederbord GA-965P-DS3
Asus VGA GeForce EN7600GT/2DHT 256 MB

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ESD is iets waarmee je je systeem inderdaad om zeep kan helpen. Dus als je statisch geladen was dan kun je wel eens het nodige gesloopt te hebben, dus het is wel belangrijk niet statisch geladen in je pc te gaan werken.

Maar je hebt nog geen specs gegeven, wel handig om die even te weten. Gezien je het over pinnetjes hebt van de koeler ga ik uit van S775, maar het is wel handig als je zelf even aangeeft wat het precies is.

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-05 11:20
Gezien de symptonen: alle stekkers nalopen (4/8 pins CPU stekker erin?) en anders CPU in andere PC testen.

Ik vermoed iig dat er iets kapot is (als je alles wel goed hebt aangesloten)

• Batsiaan
@ terw_dan.

Volgens mij heb je gelijk met betreft het scheefzitten van de cpu koeler.

Dit keer had ik alleen op de cpu zelf pasta gesmeerd. Net weer de koeler erop.
Nu weer eraf gehaald, en er zat alleen aan de rand een klein beetje pasta. Slecht teken dunkt mij zo.

Wel gek dat hij geen contact maakt, ik heb hem er gewoon via die pinnetjes in gedaan en dan zo strak mogelijk...

Maargoed, eerst dit proberen op te lossen en dan verder kijken dunkt mij.

• bdevogt
je moet toch wel erg gek doen om zo iets to slopen, maar je weet nooit.

• Batsiaan
Ik dacht juist dat het uber gevoelig was.
Maar blijkbaar raakt de koeler de cpu niet eens aan, dus behoorlijk logisch dat hij niet doorstart...

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
De Intel Stock koelers moet je inderdaad met behoorlijk wat geweld erop drukken als je ze een keer eraf hebt gehad. Kan dus best dat je misschien iets te voorzichtig bent geweest met het plaatsen van de koeler.

Kijk ook even goed naar de "pootjes" die je naar beneden drukt. Ze hebben maar 1 stand waarin ze naar beneden gaan, daarna draai je ze pas in een "locked" positie.

https://discord.com/invite/tweakers

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

In mijn ervaring sloop je een moderne CPU niet zo snel, uiteraard kun je pech hebben, maar waarschijnlijk heb je 'm inderdaad niet goed gemonteerd. Check na het monteren van de koeler of je deze nog kunt bewegen, elke vorm van speling betekent dat ie nog goed gemonteerd zit; jij moet echt "vast" zitten (uiteraard niet teveel kracht zetten).

Check verder of je wel de 4-pins CPU voedingstekker goed aangesloten is, anders krijg je hetzelfde effect. En eventuele BIOS beepjes duiden meestal op geheugen en/of videokaart.

PS: Eventueel kun je de onderkant van de CPU ook nog bekijken op 'verbuigingen' ...

[ Voor 7% gewijzigd door SKiLLa op 07-07-2009 15:20 ]

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Stouten
  • Laatst online: 08-06-2022
CPU Fan ook aangesloten 8-)?

• IceglovE
  • Laatst online: 04-05 23:39
Kijk ook even of de rest van de onderdelen nog wel goed zit. Als je videokaart bijvoorbeeld iets scheef zit, kan dat er ook voor zorgen dat je pc niet start.

• Batsiaan
@ Stouten uiteraard...

@ Redfoxert

Heb nu de koeler er wel goed op gekregen, en net deed hij na 2x zon cyclus van niet booten, wel bijna opstarten.
De cpu fan ging draaien, en bleef draaien. Maar het mocht niet baten, de geluiden bleven uit.
Daarna bios gereset en toen waren we terug bij af, moet nu haast wel zo zijn dat er iets stuk is?

Heb geen gelegenheid om de cpu te testen in een andere pc helaas..

• Batsiaan
Ow, en ik kreeg de tip om hem zo minimaal mogelijk te laten booten, dus al het overbodige eruit, alleen mobo en cpu.

Of maakt dat weinig uit?

• Sigma2k8
Dat maakt uiteraard wel uit. Dan kan je het eea in ieder geval uitsluiten

Verwijderd

Batsiaan schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 15:30:
Ow, en ik kreeg de tip om hem zo minimaal mogelijk te laten booten, dus al het overbodige eruit, alleen mobo en cpu.

Of maakt dat weinig uit?
daarmee kan je wel het een en het andere uitsluiten.

*off-topic* toevallig dat ik je hier tref :P

• Batsiaan
Vind het echt crap.
Kan ik nu vaststellen dat het gewoon kapoet is?

@Makkusu
Wie ben jij dan?

Cheerios.

• Lumics
  • Laatst online: 07-05 11:46
Doe ook eens even een biosresetje... even snel jumpertje erop en eraf. heb je iig uitgesloten dat probleem daar ligt...

kans lijkt me klein dat er iets kapot is gegaan door het vervangen van koelpasta...

Of maakt dat weinig uit?
+ je RAM uiteraard...

[ Voor 40% gewijzigd door Lumics op 07-07-2009 16:03 ]

Verwijderd

Ow, en ik kreeg de tip om hem zo minimaal mogelijk te laten booten, dus al het overbodige eruit, alleen mobo en cpu.en geheugen neem ik aan

Of maakt dat weinig uit?
zonder geheugen gebeurt er verder nog niet veel ;)

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2010 13:07 ]

• Batsiaan
Lol ik zoek me rot. Maar kan geen jumper vinden op m'n mobo(resette tot nu toe altijd door dat batterijtje eruit te halen)? Kan dit kloppen?
Heb nu geprobeerd te booten met alleen mobo cpu en ram. Maar er gebeurt alsnog weinig.

Die ene keer dat de cpu fan wel bleef draaien was blijkbaar ook niks.

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:10

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Tja overhit zou die niet worden van je reboot sessie, dus het heeft lijkt me niets te maken met dat je fan niet erop zit.

Heb je al gekeken of je CPU wel op de juiste manier op je mobo zit? Kan je hiervan een foto maken?

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:58
Batsiaan schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 16:14:
Lol ik zoek me rot. Maar kan geen jumper vinden op m'n mobo(resette tot nu toe altijd door dat batterijtje eruit te halen)? Kan dit kloppen?
Heb nu geprobeerd te booten met alleen mobo cpu en ram. Maar er gebeurt alsnog weinig.

Die ene keer dat de cpu fan wel bleef draaien was blijkbaar ook niks.
Batterij eruit halen werkt ook. Moet je wel je PC van het stroom af halen ;)

Computer says no

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb helaas geen betere tip voor je dan de voorgaande. Maar als alles straks weer in orde is, al dan niet met een nieuwe procecessor, die hele actie was naar mijn mening volstrekt overbodig, dus doe dit gewoon nooit weer, nergens voor nodig.
Een poosje geleden heb ik één van onze PC's, tien jaar oud, afgedankt. Niet omdat hij kapot was, integendeel, maar omdat de eisen waaraan hij eigenlijk moest voldoen steeds maar toenamen en waaraan niet kon worden voldaan. Ondanks dat een nieuwere die we al geruime hadden dat wel kon. Maar we hebben daar letterlijk nooit nieuwe koelpasta op aangebracht. Evenmin als op die nieuwere van inmiddels vier jaar oud en eentje die een jaar jonger is.
Eén ding moet ik er wel bij vertellen, ik doe op geen enkele manier aan overklokken.

• Batsiaan
Hier een filmpje en wat foto's van de cpu(as requested).

Ow, het filmpje komt later. Vimeo was eindelijk klaar maar nu blijkt dat je daarna nog een uur moet wachten -_-

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v185/poencho/IMG_1852.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v185/poencho/IMG_1851.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v185/poencho/IMG_1850.jpg

• Batsiaan
Techneut schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 17:11:
Ik heb helaas geen betere tip voor je dan de voorgaande. Maar als alles straks weer in orde is, al dan niet met een nieuwe procecessor, die hele actie was naar mijn mening volstrekt overbodig, dus doe dit gewoon nooit weer, nergens voor nodig.
Een poosje geleden heb ik één van onze PC's, tien jaar oud, afgedankt. Niet omdat hij kapot was, integendeel, maar omdat de eisen waaraan hij eigenlijk moest voldoen steeds maar toenamen en waaraan niet kon worden voldaan. Ondanks dat een nieuwere die we al geruime hadden dat wel kon. Maar we hebben daar letterlijk nooit nieuwe koelpasta op aangebracht. Evenmin als op die nieuwere van inmiddels vier jaar oud en eentje die een jaar jonger is.
Eén ding moet ik er wel bij vertellen, ik doe op geen enkele manier aan overklokken.
Dat heb ik bij deze dus ook geleerd...

Achteraf gewoon heel stupide inderdaad.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:48
Batsiaan schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 15:09:
Dit keer had ik alleen op de cpu zelf pasta gesmeerd. Net weer de koeler erop.
Dit keer? Betekent dat dat je de andere keren koelpasta op zowel de CPU als op de heatsink gesmeerd hebt? Dan had je er vrijwel zeker veel te veel opzitten.

Maargoed, dat zorgt misschien voor brakke koeling, het zorgt er niet voor dat de PC helemaal niets meer doet. Met teveel koelpasta sloop je je hardware ook niet zomaar, tenzij je het naast de CPU morst of tussen de CPU en de socket insmeert ofzo...

Als je kaal gaat testen, haal dan meteen even het moederbord uit de kast. Dan zie je in ieder geval goed waar je mee bezig bent met die pushpinnetjes.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Batsiaan
Hmm ja, beetje mosterd na de maaltijd.. hehe.

Hier een filmpje van wat mijn pc precies doet, of beter gezegd. Niet doet.

http://www.youtube.com/watch?v=XUspOs_tnd4

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Eén toevoeging nog op mijn vorige bericht, nu van heel andere aard. Er schijnen hier en daar nogal misverstanden te bestaan over koelpasta, met name over het doel ervan. Niet iedereen schijnt met de volgende feiten op de hoogte te zijn, hoe vanzelfsprekend ze voor de meesten ook zijn.
De CPU en de koeler hebben beide een zo glad mogelijk gepolijst vlak. Maar hoe je ook polijst, onder een microscoop lijkt het letterlijk een berglandschap. Met de beide vlakken op elkaar zou je met die microscoop zo tussen de topjes van de "bergen" op beide vlakken door kunnen kijken. Een verre van een goed thermisch geleidend contact dus. Die koelpasta heeft nu enkel en alleen het doel om dat op te vullen en beslist niet meer!
Die pasta dient daarom m.b.v. een spateltje (oude pinpas of zoiets) uiterst dun te worden aangebracht.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:31

Nemesizz

Untouchable

Is de voeding niet gewoon kadoek?

Bedoel, ding gaat langzaam maar zeker steeds slechter starten en komt dan in een soort aan/uit loop. Dat had ik namelijk een keer met een defecte voeding.

De symptonen die ik in het filmpje ziet komen mij ook bekend voor. Als ik te weinig belasting op een voeding heb doet ie precies hetzelfde (als ik een voeding aansluit met alleen fans om die te testen, gaat ie ook zo doen totdat ik er een paar harddisks ofzo aanhang).

Probeer (indien mogelijk) eens een andere voeding.

• Batsiaan
Mischien wel een punt. Want net weer zitten proberen en hij doet het alsmaar slechter. Eerst ging hij nog wel eens wat langer draaien maar nu al helemaal niet meer...

• Sigma2k8
Ik zie ook dat je CPU power kabel er niet in zit... Was dat alleen op de foto zo?

• Batsiaan
Neee die zat er natuurlijk in tijdens het testen :P

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

kortsluiting op 12v, duidelijk..
haal de hele boel maar uit de kast, check ff overal of je niet n schroefje of wat anders geleidends verkeerd hebt zitten, etc..

Verwijderd

Op de foto's die je gepost hebt, aan de koelpasta op de cpu-heatspreader te zien, is dat toch allemaal in orde. De koelpasta afdruk is hetgeen wat het zou moeten zijn bij een juiste montage.

Zoals gezegd wordt inderdaad alles eens volledig uit de kast halen en op een lege vlakke tafel leggen met het schuimpje onder het moederbord (dat mee in de verpakking zit normaal). Cpu+koeler juist installeren, 1 latje geheugen, de grafische kaart voor beeld en alle voedingsconnectoren juist en stevig inpluggen en met deze minimale hardware testen.
Pagina: 1