Verwijderd

Topicstarter
Heej, ik ben nu bezig met een testopstelling (met trail versie) voor SCOM waar de eerste server een AD, DHCP en DNS server is en de 2e de SCOM server met alle rollen.

Ik heb de DNS en AD en windows2003 core management packs geinstalleerd. Echter als ik naar de monitors ga kan ik er helemaal niks aan veranderen, ik kan welliswaar wel monitors toevoegen enzo, maar wat ik had gewacht was gewoon een lege omgeving waar je dus zelf de monitor/rules etc structuur kan maken.

Nu staan er 100den monitors die standaard aanstaan, niet veranderd kunnen worden of uit worden gezet. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Deze monitors moeten pas aangezet worden als deze ook daadwerkelijk nodig zijn.

Het betreft hier een trail versie overigens, iemand enig idee hoe je vanaf sratch je eigen monitors etc kan aanmaken met daarbij de relaties.

Verwijderd

Denk dat je per relatie het beste een management pack/group kunt maken. Je moet een management pack zien als een groter filter die over je monitors heen gaat, waar dan de gewenste data uit zal komen die je wilt Je zult dus de monitor moet overriden/disablen op group niveau. Dit zal volgens mij ook gewoon in de eval versie moeten werken.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2009 15:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 15:16:
Denk dat je per relatie het beste een management pack/group kunt maken. Je moet een management pack zien als een groter filter die over je monitors heen gaat, waar dan de gewenste data uit zal komen die je wilt Je zult dus de monitor moet overriden/disablen op group niveau. Dit zal volgens mij ook gewoon in de eval versie moeten werken.
Maar het is dus niet zo dat je met een lege omgeving kan werken, standaard staan alle monitors dus open en moeten dus override worden als je ze niet wilt gebruiken?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 15:40:
[...]

Maar het is dus niet zo dat je met een lege omgeving kan werken, standaard staan alle monitors dus open en moeten dus override worden als je ze niet wilt gebruiken?
Yep klopt. dus je hebt bijvoorbeeld relatiegroep-->Managementpack.
Als je dan bijv ipv 10% free space op 20% een trigger wilt krijgen, override je dus de free space rule naar het managementpack wat aan je relatie groep gekoppeld zit.

Als je de manual bekijkt op de technet site zal alles wel duidelijk worden denk ik.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Overigens zijn die baseline rules die er standaard in aanwezig zijn er juist ingezet om een redelijk Plug & Play verhaal met defaults te leveren die op basis van de standaard Windows settings werkt.

De 10% diskspace free melding is bijvoorbeeld een Windows Default.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 16:07:
Overigens zijn die baseline rules die er standaard in aanwezig zijn er juist ingezet om een redelijk Plug & Play verhaal met defaults te leveren die op basis van de standaard Windows settings werkt.

De 10% diskspace free melding is bijvoorbeeld een Windows Default.
Maar dan is het toch een bagger product? De bedoeling is dat er vanaf een lege omgeving een monitor structuur wordt gemaakt van alle servers/services die gemonitord moet worden aan de hand van de wensen van de klant. wat ik daarmee bedoel is dat er vanaf de sratch moet kunnen worden ingesteld wat wel en wat niet gemonitord kan worden.

Er staan nu waarschijnlijk standaard dingen aan die helemaal niet gemonitord hoeven te worden. Wat ik er nu van begrijp is dat je al die 100den monitors moet afgaan om te kijken of deze wel geschikt zijn en deze moet overridden of uitzetten als ze niet intressant zijn? 8)7

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 10:49:
[...]

Maar dan is het toch een bagger product?
Ok.
Anders gezegd:
Je levert een produkt af waarbij je alles zelf moet instellen, geen baseline aanwezig.
80 % van je afnemers vindt dat weer bagger.

Wat doe jij? :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 11:29:
[...]

Ok.
Anders gezegd:
Je levert een produkt af waarbij je alles zelf moet instellen, geen baseline aanwezig.
80 % van je afnemers vindt dat weer bagger.

Wat doe jij? :)
Nou ik had het dan als een extra optie erbij gezet, dat je ook een geheel nieuwe situatie kan creeren. Het lijkt mij ook sterk dat bedrijven het leuk vinden dat er standaard al 100den monitors/rukes data over het netwerk sturen.

Bijvoorbeeld stel je hebt 3 domeincontrollers die allenmaal gekoppeld zijn aan een 100tal services/servers, hoe kan Microsoft van te voren weten in hoeverre een dienst of service wordt verstoord als er 1 van de 3 uitvalt....

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2009 12:15 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 12:09:
[...]

Bijvoorbeeld stel je hebt 3 domeincontrollers die allenmaal gekoppeld zijn aan een 100tal services/servers, hoe kan Microsoft van te voren weten in hoeverre een dienst of service wordt verstoord als er 1 van de 3 uitvalt....
Lijkt me dat ze hun eigen produkt toch wel enigszins kennen, denk je ook niet? :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 12:09:
[...]

Nou ik had het dan als een extra optie erbij gezet, dat je ook een geheel nieuwe situatie kan creeren. Het lijkt mij ook sterk dat bedrijven het leuk vinden dat er standaard al 100den monitors/rukes data over het netwerk sturen.

Daar heb je dus die packs voor om het een eigen smaakje te geven. Configureren/ fine tunen kost gewoon tijd, dat doe je niet ff tussen neus en lip door als je af wilt wijken van de default settings.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2009 13:23 ]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:35

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 10:49:
Maar dan is het toch een bagger product?
Ik heb het gevoel dat je mening nu niet echt gestaafd is op enige vorm van ervaring.

Out-of-the-box krijg je een boel default 'monitoring rules' waarmee je de standaard zaken kan doen. Gratis zonder dat jou dit uren/dagen/weken tijd kost om ze in elkaar te knutselen.

Door het laden van MP's krijg je er nog meer bij.

Als je SCOM trouwens puur en alleen wilt gebruiken om servers/services te monitoren is het misschien niet de juiste keuze. SCOM benadert de manier van monitoring namelijk vanuit de applicative kant.
Pagina: 1