Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort heeft mijn SONY MINI-DV het begeven. Hij eet de bandjes op; vreselijk prutswerk om die bandjes er uit te krijgen en ze te herstellen.
Daarnaast is mijn touchscreen zo goed als dood. Enkel in een hoek van 25° krijg ik mijn scherm actief. Die hoek is verdomd klein om je vingers er in te stoppen om het scherm te bedienen.

Vandaar: tijd voor een nieuwe! (de oude is aangekocht in 2004)

Ik gebruik de cam minstens 2 keer per week en maak dan gemiddeld 1 mini-DV bandje vol. (soms meer, soms minder)
De videobeelden worden altijd bewerkt op de pc of laptop (windows vista) via een fire-wire aansluiting. Videobewerking gebeurt met magix of met pinaccle. Nadien wordt er een cd-tje gebrand met de gekozen beelden. De MINI-DV bandjes worden netjes bewaard in een donkere/vochtvrije ruimte.

Het is soms een heel gesukkel om die mini-DV bandjes over te brengen naar de computer; lange duurtijd om gewoon de gegevens over te brengen. En dan moet ik nog gaan bewerken en branden. Gemiddeld ben ik toch wel 2,5 uur kwijt per week met het bewerken van de beelden.

Nu met een nieuwe aankoop in mijn achterhoofd zou ik mogelijks willen overschakelen op een camera met een harde schijf. (mijn grootste voordeel: snelle data-overdracht, geen gesukkel meer met die bandjes die worden opgevreten, geen stockage-ruimte meer voorzien -> momenteel heb ik meer dan 200 bandjes in mijn bezit; tel uit!)

Nu had ik gelezen op diverse fora, waaronder dit forum, dat video-bewerking een stuk moeilijker zou zijn als je een cam hebt met harde schijf. Wat is er dan zo moeilijk aan? Ik neem aan dat elk afzonderlijk filmpje wordt opgeslagen op de schijf en dat je daarna deze kan importeren via een bewerkingsprogramma? Of zie ik het allemaal te simplistisch?

En hoe zit het met de mogelijkheid tot bewerking bij camera's met een geheugenkaartje? Lukt dit dan beter?

Verder viel het mij ook op, in mijn speurtocht, dat er nog verdacht weinig camera's verkocht worden met firewire-aansluiting. Hoe werken die overige cam's dan? Met USB? Dan krijg je toch data-verlies? Of zie ik dit ook weer helemaal verkeerd?

Kortom; ik heb nood aan wat onbevooroordeelde informatie.

Ik hoor langs alle kanten dat sony-cams de "beste" zouden zijn. Is dit ook effectief zo? Kan ik ook een ander merk aanschaffen?

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!

Hans

Verwijderd

Helaas worden berichten op internet tot in de eeuwigheid bewaard. Problemen met bewerken van MPEG materiaal stammen van jaren geleden. Toen was de markt nog volledig in handen van DV-avi. Momenteel worden er nog maar weinig camera's verkocht die op miniDV werken en is het merendeel dus MPEG. Wellicht moet je je software even updaten om gebruik te kunnen maken van de mogelijkheid om met MPEG te werken, maar waarschijnlijk kan je huidige pakket het al. Het is in feite alleen maar makkelijker geworden. De camera maakt zelf scenes aan die je alleen maar naar je tijdbalk hoeft te slepen. Snel en direct en super gemakkelijk!

Wat nog wel veel problemen oplevert is het verwerken van materiaal in HD wat is geschoten met HDD camera's. Dit wordt veelal opgenomen in het AVCHD formaat. Hierbij heb je een behoorlijke processor nodig. Een simpele dualcore is dan al niet meer voldoende.

Verder is de gegevensoverdracht via USB net zo digitaal als via firewire. Firewire heeft alleen een hogere gemiddelde doorvoersnelheid. Dit is zeer belangrijk bij het overzetten van bandjes, maar niet relevant bij het overzetten van materiaal vanaf een HDD. Dit gaat prima vanaf je camera.

Wat betreft de merken... er zijn maar 4 echt grote merken: Canon, JVC, Panasonic & Sony. Afhankelijk van het segment kom je uit bij een bepaald merk. Ik zou geen van de merken op voorhand afschrijven. JVC doet het erg goed bij de goedkoopste modellen. De andere drie merken verdelen het midden en het hoge segment (uiteraard is de werkelijkheid minder zwart-wit).

• punishedbrains
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-01 19:28
Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 13:47:
Wat nog wel veel problemen oplevert is het verwerken van materiaal in HD wat is geschoten met HDD camera's. Dit wordt veelal opgenomen in het AVCHD formaat. Hierbij heb je een behoorlijke processor nodig. Een simpele dualcore is dan al niet meer voldoende.
Nou, dat valt nu ook wel weer mee. Je hebt veel aan een flinke processor indeed, maar ik bewerk dit soort bestanden toch vrij goed op een dual-core op 3 Ghz. Is wel op een Mac, maar of dat nu zoveel uitmaakt.
overzetten van materiaal vanaf een HDD. Dit gaat prima vanaf je camera.
Maar uiteraard ook nog steeds sneller via firewire... importeren via usb kost mij nog steeds bijna net zoveel tijd als de tijd dat is gebruikt om de films op te nemen.

Verder vind ik het ook de vermelding waard dat de digitale camera's van dit moment, nog steeds vrij gevoelig zijn voor ruis. Zo heb ik een Canon HF100 HD camera, welke mooi beeld geeft bij goede belichting, maar het matig doet in iets donkere omstandigheden. Ik denk dat analoge camera's het daar zowiezo nog beter doen, die hebben namelijk niets met pixel-ruis te maken.

Verwijderd

punishedbrains schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 14:13:

Nou, dat valt nu ook wel weer mee. Je hebt veel aan een flinke processor indeed, maar ik bewerk dit soort bestanden toch vrij goed op een dual-core op 3 Ghz. Is wel op een Mac, maar of dat nu zoveel uitmaakt.
Dat is dan ook niet meer een basis dual core. Dat is een moderne dual core ;) Vergis je er niet in dat veel mensen nog werken vanaf een bak >2 jaar oud.
Maar uiteraard ook nog steeds sneller via firewire... importeren via usb kost mij nog steeds bijna net zoveel tijd als de tijd dat is gebruikt om de films op te nemen.

Verder vind ik het ook de vermelding waard dat de digitale camera's van dit moment, nog steeds vrij gevoelig zijn voor ruis. Zo heb ik een Canon HF100 HD camera, welke mooi beeld geeft bij goede belichting, maar het matig doet in iets donkere omstandigheden. Ik denk dat analoge camera's het daar zowiezo nog beter doen, die hebben namelijk niets met pixel-ruis te maken.
Ja, firewire is sneller, maar op mijn pc maakt dat niet heel veel meer uit hoor! Zo lang als dat jij aangeeft duurt het bij mij zeker niet. Ik kan na ongeveer 10 minuten toch wel een uurtje film importeren.

Daarnaast denk ik dat je in de war bent mbt analoge camera's. De CCD zit namelijk al jaaaren in camera's. Volgens mij moet je terug naar voor 1983 om een camera te vinden zonder CCD.
offtopic:
Check mijn ondertitel ;)

• punishedbrains
Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 14:39:
[...]

Dat is dan ook niet meer een basis dual core. Dat is een moderne dual core ;) Vergis je er niet in dat veel mensen nog werken vanaf een bak >2 jaar oud.
Granted, dat is waar, maar ik zou toch verwachten dat de cpu's van pakweg 1.5 tot 2 jaar oud, nog steeds genoeg moeten kunnen produceren. Toen had je al de 2.4 GhZ toch? Anyway, bottom-line is, hoe sneller hoe beter, dat zeker. Minimum valt nog over te discussieren. :)
[...]

Ja, firewire is sneller, maar op mijn pc maakt dat niet heel veel meer uit hoor! Zo lang als dat jij aangeeft duurt het bij mij zeker niet. Ik kan na ongeveer 10 minuten toch wel een uurtje film importeren.
Nu importeer ik vrijwel altijd op m'n laptop, maar dat zou toch niet moeten uitmaken. Een uur HD film in 10 minuten lukt mij niet, ik ga eens mijn settings doorspitten, misschien vindt er wel flink veel geconverteer plaats op de achtergrond.
Daarnaast denk ik dat je in de war bent mbt analoge camera's. De CCD zit namelijk al jaaaren in camera's. Volgens mij moet je terug naar voor 1983 om een camera te vinden zonder CCD.
Uhmm, ja, daar zie je de hoeveelheid aan video-ervarig welke ik heb. :) Ik ben dan ook 2 camera's gewend, de oude ratelaar van mijn vader zonder geluid en mijn HD camera. That's about it en ik dacht dat de oudere camera's dus niets met digitale sensoren hadden, ik kan mij gewoon niet voor de geest halen dat ik ooit veel pixelnoise problemen heb gezien toen, wel crappy beeld door de film of gebruikte lenzen.
Check mijn ondertitel ;)
Mmm, als in great minds? Ik vat 'em even niet. :)

Verwijderd

punishedbrains schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 15:52:

Uhmm, ja, daar zie je de hoeveelheid aan video-ervarig welke ik heb. :) Ik ben dan ook 2 camera's gewend, de oude ratelaar van mijn vader zonder geluid en mijn HD camera. That's about it en ik dacht dat de oudere camera's dus niets met digitale sensoren hadden, ik kan mij gewoon niet voor de geest halen dat ik ooit veel pixelnoise problemen heb gezien toen, wel crappy beeld door de film of gebruikte lenzen.
Al vanaf Video8 wordt het beeld opgeslagen op magnetische sporen. Dat kan natuurlijk alleen maar als je het beeldje eerst omzet vanaf iets dat het licht opvangt (iets met CCD enzo). Het verschil zit hem erin dat er toen veel grotere sensoren werden gebruikt en de resolutie ook nog eens behoorlijk laag was. Dit is overigens een aanname, want ik weet weinig van camera's ouder dan 6 jaar.
Mmm, als in great minds? Ik vat 'em even niet. :)
Neuh, dan zou ik het compliment wel direct maken :+
Iets met sowieso ;)

• punishedbrains
Pffff. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen

Hartelijk dank om uitgebreid te antwoorden in mijn voorgaande topic.

Ondertussen ben ik voor mezelf tot volgende constatering gekomen:
- SD! (mijn comp zou hd niet aankunnen)
- accu-opladen moet tijdens het filmen kunnen gebeuren. (klopt het dan dat panasonic en JVC uitvallen? Er werd mij gezegd dat deze werken via een extern oplaadsysteem/dockingsysteem.)
- lage lux -> opnames gebeuren meestal binnenshuis. Is van de JVC-toestellen mij niet gekend. Kan deze gegevens ook niet afleiden uit hun technische fiches.
- mogelijkheid tot montage microfoon (dus liefst een schoentje; sony zou hierbij ook reeds afvallen. Niet?)
- werken met een memorykaart; een harde schijf betrouw ik niet zo. Schijfje stuk -> camera stuk. Een combinatie van de beiden zou ook mogen.
- maximum prijs 500€

Ik vind diverse modellen die ik "oke" vind. Maar er is altijd wel iets dat ontbreekt.

Volgende modellen hebben een mogelijke "yes" achter hun naam staan; wie kent deze modellen en kan bij deze modellen bovenstaande vragen beantwoorden?

Hartelijk dank alvast!

De modellen die ik interessant vind:

JVC GZ-MG630SE
JVC GZ-HM200NE
Canon LEGRIA FS20 Flash SD Camcorder 8GB
Canon LEGRIA FS21 Flash SD Camcorder 16GB
Sony DCR-SR37E 60GB
Sony DCR-SR57E 80GB
Sony DCR-SR77E 80GB
Sony HDR-CX105E HD Memorystick Camcorder Black

Bij de panasonic zitten er ook een paar erg leuke; maar die vallen sowieso af omdat hun accu niet tijdens het filmen kan geladen worden. Bij JVC twijfel ik nog; zou immers met een dockingstation werken -> past dit dockingstation ook op het statief dan? Kan de JVC tijdens de laadbeurt ook tapen?

Kortom; help me! Ik zie door de bomen het bos niet meer.

zucht

Verwijderd

Geen enkele camera kan laden en filmen tegelijk. Als de camera aan staat met een accu en de lader aangesloten wordt de stroom naar het opname deel geleid. Als je de camera uitzet, gaat ie laden. Als ik het zo snel even zie hebben alleen de Canons een aparte miniJack voor een losse mic.

Edit: ga je in dit topic nogmaals reageren? Dat liet je na in je vorige topic.

offtopic:
Eigenlijk een domme vraag. Als je niet gaat reageren, kun je dat natuurlijk niet schrijven....

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2009 12:51 ]

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:41

Zoefff

❤ 

Waarom heb je hiervoor een nieuw topic geopend? Ik zie geen reden waarom dit niet in het vorige topic past. Bij deze heb ik beide topics samengevoegd :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Verwijderd

Topicstarter
Mijn excuses!

Ben de laatste tijd nogal druk in de weer geweest met andere zaken.

Wat betreft het gelijktijdig laden en opnemen; bij mijn sony DCR HC17E kon ik perfect filmen en laden op hetzelfde moment.

De video-camera moet vaak meer dan 1 uur non-stop werken. Hij staat dan stil op een statief en neemt een onderzoeksobject op. Batterijen gaan wisselen is voor mij niet echt een optie; is mijn onderzoeksetting helemaal verstoord en kan ik van nul af aan beginnen.

De canon's hebben inderdaad allemaal mic-aansluitingen. Die hebben dus een "stapje" voor op al de andere. Op youtube stelt de kleur van de videobeelden mij dan wel weer teleur. Alsook de geluidsopname (zonder mic denk ik).

Verwijderd

Let er even op dat je 2 HD camera's erbij hebt staan. De cx105 en de HM200.

Verder hebben de JVC en Canon modellen een grotere sensor dan de Sonys, wat ze een theoretische voorsprong geeft op het gebied van beeldkwaliteit. Deze modellen zijn nog niet echt getest op camcorderinfo, maar als je de modellen van vorig jaar pakt (JVC MG330, Canon FS100 en Sony SR35) dan kwam de JVC er als beste uit. Voor je batterijprobleem is dat gewoon een kwestie van een zwaardere reserveaccu erbij kopen. Ik weet niet of dat kan bij de Canon (inwendige accu?). Bij JVC en Sony kan dat in ieder geval. Reken even op 70 tot 100 euro extra.

Verwijderd

Topicstarter
Goed dat je dat zegt van die HD camera's! Had er helemaal over gekeken. (silly me)

Canon heeft inderdaad een inwendige accu (de modellen die ik opgeef). Vandaar of ik me afvroeg of je die "in real time" kan laden.

Misschien kan een canon-eigenaar hierop antwoorden? Kan je tapen en laden tegelijk met een canon? Kan je een zwaardere batterij in de canon steken?

Ik ben al naar de winkel in kwestie geweest; maar de verkoper was een totale leek op het gebied van camera's. (jobstudenten he)

Verwijderd

Oppassen hè :P

Als je de handleiding van de camera in kwestie download dan kun je je antwoorden vinden. p20 van de FS20 handleiding: "charging will start when the camcorder is turned off".

p114 geeft geen andere batterijen op als accessoire dan de BP-808.

Voor de andere camera's kun je het zelf nazoeken door bij google camera + manual in te vullen. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nou de jobstudenten hier zijn echte nitwits.

Goed dat je zoiets kan vinden in de manuals. Even opsnorren van al de camera's.

Wel sneu dat de canon dat niet kan....hij droeg zo mijn voorkeur weg.....

Verwijderd

Topicstarter
Ff vervelend doen:

'If remaining battery time is an issue, you can power the camcorder using the compact power adapter so the battery pack will not be consumed".

Betekent dat niet dat je wel kan filmen en via "stroom uit stopcontact" kan werken?

Of is mijn Engels zo slecht dat ik dit helemaal verkeerd begrijp?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 15:21:

Betekent dat niet dat je wel kan filmen en via "stroom uit stopcontact" kan werken?
Om precies te zijn kun je filmen op de voeding vanuit het stopcontact. Dit kan iedere videocamera van Panasonic, Canon, JVC en Sony.

Verwijderd

Topicstarter
Blijkbaar kunnen de canons ook gewoon werken op netstroom en wordt de batterij niet gelijktijdig geladen.

(dit in tegenstelling tot mijn oude sony)

Het wordt dus een canon! Nu nog een modelletje kiezen!

Verwijderd

Topicstarter
Nee panasonic laat dit toch niet toe? Daar moet je toch je batterij extern opladen. Ik neem dus aan dat er ook geen ingang is op het toestel zelf om de stroom zijn "werk" te laten doen.

Verwijderd

Topicstarter
Oke bij nazicht blijkt dat ik weer fout ben.

Ik ga jullie vanaf nu af aan op jullie woord geloven.

Panasonic is terug in de running.... maakt het kiezen nog wat moeilijker....

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif

Pssst!

;)

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:41

Zoefff

❤ 

Zou je daar de Topicreport functie voor willen gebruiken? :)

@ hans1980, zoals mig29 al aangeeft, je kan berichten ook wijzigen als je nog iets wilt toevoegen. Het achter elkaar posten van berichten valt onder het 'kicken' van je eigen topic, en dat is niet de bedoeling :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik durf mijn fouten best wel toe te geven hoor.

(eerlijk gezegd had ik die edit knop ook helemaal niet zien staan :-) )
Pagina: 1