Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-09 21:33
Voor mijn HTPC/server pc heb ik als kast de Antec NSK2480 gekozen, verder zit er een AMD Athlon 64 LE-1640 processor in.
Deze is boxed afgeleverd, echter wil rustig kunnen slapen als mijn server draait op mijn kamer. Van die bijgeleverde koeling is van stilte bijna geen sprake.
Nu zag ik op de verschillende topics hier allerlei oplossingen, maar dit zijn meestal erg hoge torens. Zonder het na te meten schat ik dat er maximaal 10-12 cm ruimte zit tussen processor en bovenkant kast (http://www.antec.com/Believe_it/product.php?id=MzI=).

Zelf zat ik dus te denken om de koelribben van de boxed cooler te behouden. De fan er af te schroeven en hier een stillere voor in de plaats zetten. Is dit mogelijk?

Of zijn er misschien iets minder grootte torens? Ik kon daar via de pricewatch niet goed uitgeraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Kijk even in het HTPC gedeelte bij complete systemen & laptops, daar staat vast nuttige informatie met betrekking tot de coolers, maar er zijn zeker weten lagere "torens" beschikbaar.

even zoeken dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Misschien een Scythe Ninja Mini? Half zo hoog als de meeste torens maar wel zelfde soort ontwerp.

Een andere fan op de boxed koeler kan ook wel, maar das afaik een 70mm, die zijn wat pittiger om te vinden.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Volgens mij heb je Q-fan of iets vergelijkbaars niet aan staan of je koeler zit er slecht op. Want de boxed koeler kan echt wel heel stil zijn. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
@McKaamos, als je de diameter bedoeld van de bladen kom ik idd op 70mm

@-The_Mask-
Hoe kan ik verifieren of Q-fan goed staat? Het is een asus m3a76-cm (pricewatch: Asus M3A76-CM).

Ik heb in de bios wel wat zien staan, van fan-controling. Meen me te herrinneren dat de cpu in bios al 48 graden was. Dus de fan stond rond de 2800RPM te draaien.

Omdat een niet nader te noemen bedrijf heeft geprutst met mijn order komt vanmiddag pas de DVD brander en kan ik hem wat verder opstarten als alleen de bios.

Ik zal eens even die scythe ninja mini bekijken. Ik heb het nagemeten en kom op 110mm ruimte (precies tussen 10 en 12 in dus).

Houd jullie op de hoogte, bedankt iig zover!

even de pricwatch bekeken: 70mm fan met 4 pin connector zoals de huidige levert er 1 op. Deze produceert 33dB. Is dit nu veel/weinig?

[ Voor 8% gewijzigd door significant op 07-07-2009 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

significant schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 13:07:
@McKaamos, als je de diameter bedoeld van de bladen kom ik idd op 70mm

@-The_Mask-
Hoe kan ik verifieren of Q-fan goed staat? Het is een asus m3a76-cm (pricewatch: Asus M3A76-CM).

Ik heb in de bios wel wat zien staan, van fan-controling. Meen me te herrinneren dat de cpu in bios al 48 graden was. Dus de fan stond rond de 2800RPM te draaien.

Omdat een niet nader te noemen bedrijf heeft geprutst met mijn order komt vanmiddag pas de DVD brander en kan ik hem wat verder opstarten als alleen de bios.

Ik zal eens even die scythe ninja mini bekijken. Ik heb het nagemeten en kom op 110mm ruimte (precies tussen 10 en 12 in dus).

Houd jullie op de hoogte, bedankt iig zover!

even de pricwatch bekeken: 70mm fan met 4 pin connector zoals de huidige levert er 1 op. Deze produceert 33dB. Is dit nu veel/weinig?
Q-Fan staat in de BIOS.
Als je bij Hardware Monitor kijkt kan je daar als het goed is Q-Fan control inschakelen en instellen.
Dat zou allicht moeten schelen, maar ik denk dat een betere koeler sowieso wel een goed plan is.

Ik heb zelf een normale Ninja (12cm hoog) passief op een Athlon64 X2 3800+ EE staan en die wordt dus gekoeld door de airflow in de kast. Moet in jouw geval ook makkelijk te doen zijn met een Ninja Mini, mits verder voldoende airflow.

edit:
Trouwens, het is zomaar mogelijk dat Q-Fan niet werkt, ookal zet je het aan.
Sommige moederborden vereissen namelijk dat je een 4pin PWM powered fan aansluit alvorens Q-Fan werkt. Die regelt dan alleen op de PWM lijn ipv op volts over de + lijn van de fan.

33dB is best pittig. Je geeft wel aan dat het een 4pin is, dus die zou sowieso fatsoenlijk moeten werken icm Q-Fan op de CPUfan header.
Maja, ik denk niet dattie er stiller op wordt.

Heb hier zelf fans in de kast zitten die 15dB produceren en die hoor ik niet.
Elke 3dB is een verdubbeling van de geluidsdruk. van 15 naar 33 is dus een enorme stap.

[ Voor 22% gewijzigd door McKaamos op 07-07-2009 13:15 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
significant schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 13:07:
@-The_Mask-
Hoe kan ik verifieren of Q-fan goed staat?
Kijken in het bios en zoeken naar Q-fan. ;)
Als die echt al in het bios 48 graden is zit die koeler er slecht op of slecht verdeelde koelpasta of te veel of te weinig. Wat ook nog kan is dat het voltage van de CPU veel te hoog is. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
@The_Mask

Dat klinkt niet best. Het is mijn eerst zelf geknutselde computer, ik heb chip erinlaten vallen en blok geklemd.
Wat is een te hoog voltage, of beter gezegd waar moet dat ding op draaien. Heb even in de bios gekeken en alle staat op auto.

@McKamoos

Die boxed variant is voorzien van 4kabletjes, dat zou dus moeten werken...

Wat betreft airflow, ik zal eens een foto maken dat verduidelijkt een en ander (en krijg ik misschien tips)

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00779_small.jpg

Foto zegt meer dan 1000 woorden. Mijn gedachte hierachter, de achterste case fan zuigt lucht eruit. Door de divider, het zwarte ding wat uitsteekt, wordt de lucht voorbij de processor getrokken zodat hier zeker gekoeld wordt. Het trekt koele lucht boven de processorfan langs zodat hier continu heat exchange kan plaats vinden.
Is dit beetje logische gedachte, of heb ik de plank mis geslagen.

[ Voor 34% gewijzigd door significant op 07-07-2009 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals de mask al zei, wordt die cpu normaal gezien niet zo warm als ik het goed heb. Mocht je willen, dan kan ik kijken hoe warm de le-1640 hier wordt zonder fans op de box cooler na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
dat zou heel fijn zijn speedmuis! Nogmaals, mijn eerste kast dus ik leer graag.

Wanneer denk je die data te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
Mmm dat zegt inderdaad wel iets. Moet er wel bij vermelden dat ik deze temp gemeten heb in de afgelopen warme dagen. Schat dat Tamb (kamer temp) toen echt rond de 30 graden zat, dus ruim 10graden hoger als normaal.

Als ik de cooling eraf haal moet ik de huidige pasta verwijderen, is daar nog speciaal truukje voor? Zelf heb ik hier van mijn elektronica hobbyen nog koelpasta. Is dit sufficient of is er speciaal spul (heb hier 2 grote doktersspuiten vol).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pc staat in een computerkast waar bijna geen ventilatie in zit en de kast zelf misschien 1 fan, maar daar ben ik niet zeker van. De pc is van mn moeder en er gebeurd niks bijzonders mee(mailen en internetten) en de cpu temperatuur is 38 graden met dit weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
Nou heb hem even aangehad, normale kamertemperatuur. CPU zit op 46 graad en de fan draait met 2700RPM. Duidelijk iets niet goed.

Omdat ik op dit gebied leek ben troubleshooting even jullie advies:
- blok verwijderen
- koelpasta met soort visitekaartje verwijderen
- nieuwe koelpasta aanbrengen en uitsmeren met visitekaartje
- blok opnieuw bevestigen

Waarom visitekaartje, nou dat heb ik ooit eens voorbij zien komen in een boekje van Gigabyte "How to build your own PC in 30 minutes".

Nog suggesties, verbeteringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
significant schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 01:27:
Nou heb hem even aangehad, normale kamertemperatuur. CPU zit op 46 graad en de fan draait met 2700RPM. Duidelijk iets niet goed.

Omdat ik op dit gebied leek ben troubleshooting even jullie advies:
- blok verwijderen
- koelpasta met soort visitekaartje verwijderen
- nieuwe koelpasta aanbrengen en uitsmeren met visitekaartje
- blok opnieuw bevestigen

Waarom visitekaartje, nou dat heb ik ooit eens voorbij zien komen in een boekje van Gigabyte "How to build your own PC in 30 minutes".
Visitekaartje? bankpas is iets beter aangezien die van plastic zijn en visitekaartjes van papier.
Ik zelf heb altijd wattenstaafjes, een stukje wc papier en een goeie kwak spuug :D Maar veel kun je niet kwaad doen daarmee. vergeet de onderkant van de heatsink niet ;-)

Nieuwe koelpasta aanbrengen is niet zo gemakkelijk voor een beginner, gewoon een kwakje ter grootte van rijstkorrel derop smeren, en heel voorzichtig uitsmeren. Zelf doe ik het weer anders, namelijk met een platte schroevendraaier, maar met een bankpas gaat het ook, alleen moeilijker. Schroevendraaier moet je gewoon voorzichtig zijn dat je de heatspreader niet aanraakt om krasjes te voorkomen.

En blok opnieuw bevestigen is in het geval van zo'n AMD cooler niet zo moeilijk. lang leve geen pushpins.

Veel plezier, en niet stressen he :P

Get Airflow, save the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:21

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik heb in de broer van die kast (de versie met afstandsbediening en LCD-schermpje, aka: Antec Fusion Remote) een Scythe mini-ninja gezet. Past perfect! De fan heb ik niet eens op die koeler te hoeven plaatsen, de twee fans aan de zijkant (of, zoals het fotootje aangeeft, een fan bij jou, koelen genoeg. Ik heb er niet eens een low-volt Athlon onder zitten, maar een tri-core Phenom1, die met de ninja + 2 casefans op low nooit warmer wordt dan 50 graden, zelfs met het weer van afgelopen week.

Ik heb echter niet dat wind-tunnel ding erin gebouwd.

Mijn antwoord, als gebruiker van dezelfde kast, met hétere hardware:

Scythe mini ninja zónder fan op het blok. Stil, koel, stabiel, en past perfect.

Wel bij het monteren van de koeler het moederbord uitbouwen, of je vingers vreemd buigen om de haken te bevestigen. Ik had het moederbord al ingebouwd toen ik de koeler ging monteren, en moest de side-fans verwijderen om erbij te kunnen, en zelfs toen was het krap, en zulke rookworst vingers heb ik niet eens!

[ Voor 19% gewijzigd door Umbrah op 08-07-2009 11:11 ]

Pagina: 1