Toon posts:

Q6600 Cooling: Te warm?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Specs:

Asus P5K-E WiFi-AP (Socket 775)
Intel Core 2 Quad Q6600 @ Stock (2,4GHz)
Asus EN8600GTS Silent HDTP, 256MB @ Stock
Corsair 4GB XMS2 DHX TWIN2X4096-6400C4DHX (8GB Tot.) @ Stock
Western Digital Caviar Blue 500GB 2x
Cooler Master 620W
Cooler Master Hyper TX 2
Windows XP Pro x64 Incl. Updates

Mijn Intel Core 2 Quad Q6600 i.c.m. Asus P5K-E WiFi-AP blijkt 'eenvoudig' over te klokken naar 3,0GHz en zelfs hoger is mogelijk. Aangezien ik de processor over wil klokken op 3,0GHz bekeek ik in eerste instantie de temperaturen. Deze waren als volgt:

CoreTemp 0.99.5 Beta
Core # 0: 42 @ Idle
Core # 1: 42 @ Idle
Core # 2: 37 @ Idle
Core # 3: 42 @ Idle

Speedfan 4.38
Core # 0: 42 @ Idle
Core # 1: 42 @ Idle
Core # 2: 37 @ Idle
Core # 3: 42 @ Idle

CPU-Z 1.51
Name: Intel Core 2 Quad Q6600
Core voltage: 1.136V
Stepping: B
Revision: G0
Core speed: 1603.6 MHz
Multiplier: x6
Busspeed: 267.3 MHz
Rated FSB 1069.1 MHz

Snelheid fans:
CPU0 Fan: 2235 RPM
Aux0 Fan: 1241 RPM
CPU1 Fan: 0 RPM
Aux1 Fan: 2009 RPM

Kamertemp. zal rond de 25 graden liggen in de zomer. Nu weet ik dat de Q6600 bekend staat als een 'heethoofd' en met deze Idle-temps wil ik dan ook niet overklokken. Daarnaast lijkt het me prettig als de Fans niet op volledige snelheid hoeven te draaien (wat nu wel gebeurd) en de kast wat stiller is. Dit is eenvoudig aan te passen in mijn bios maar lijkt me niet verstandig als ik naar de Idle-temps kijk.

Nu lijkt mij de Cooler Master Hyper TX 2 aan vervanging toe. Nu heb ik zitten kijken naar Artic (Freezer) en de Scythe (Mugen). Zijn deze koelers voldoende sterk om de temps omlaag te krijgen (met fans lager) en vervolgens de Q6600 over te klokken naar 3,0GHz of hoger? Daarnaast heb ik al een aantal maal gelezen dat het lastig is de koelers te monteren i.v.m. ruimte en bijv. hoge geheugen modules, zoals de mijne:

http://www.mycom.nl/Products/View/Corsair%204%20GB%20XMS2%20DHX%20TWIN2X40966400C4DHX/174001.aspx

De overige specs staan hieronder alsmede foto's van de kast en tekening i.v.m. airflow. Mocht het volgens jullie alleen nodig zijn deze aan te passen, dan hoor ik het graag. Alle hulp en tips zijn meer dan welkom! ;)

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3207/3697676638_e8e2896227.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2656/3696868419_8e3eb182d4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3483/3696868461_e0ddc34f12.jpg

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Die ramsinks zijn geen probleem zolang het er maar 2 zijn, je steekt ze eenvoudig weg in de 2e en 4e slot.

Wat zijn je LOAD temps? die zijn veel belangrijker dan je idle temps, vooral als je wil gaan overklokken. En je foto's werken niet.

Verder moet je maar even vergelijken met de mensen op Overclocking en Tweaking, over hoe heet hun Q6600 is bij idle & load en welke speeds...

[ Voor 23% gewijzigd door diedazz op 07-07-2009 13:08 ]

Get Airflow, save the world.

Verwijderd

Topicstarter
diedazz schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 13:07:
Die ramsinks zijn geen probleem zolang het er maar 2 zijn, je steekt ze eenvoudig weg in de 2e en 4e slot.

Wat zijn je LOAD temps? die zijn veel belangrijker dan je idle temps, vooral als je wil gaan overklokken. En je foto's werken niet.

Verder moet je maar even vergelijken met de mensen op Overclocking en Tweaking, over hoe heet hun Q6600 is bij idle & load en welke speeds...
Load-temps ben ik nog niet nagegaan. Klinkt misschien niet logisch, maar als dit al de idle-temps zijn dan lijkt overklokken me niet erg verstandig. En het geheugen lijkt met lastig te verplaatsen. Ik heb namelijk 4 van die reepjes en kan dus niets verplaatsen. :?

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:34
Ik heb geen load temps voor je maar wel Idle met een kamertemp van 24 graden.
Deze zijn:

Core 0: 32 C
Core 1: 31 C
Core 2: 32 C
Core 3: 30 C

@ Stock en met stock cooler in een Antec 900 behuizing.

Heb je nu de Cooler Master Hyper TX 2 of de Stock Intel Cooler op zitten (zoals op het plaatje)?
Indien de stock is het belangrijk dat deze echt goed aangesloten is, beetje scheef en je temps gaan enorm omhoog.

Zo kan het ook nog helpen dat je een extra case fan (intake) ten hoogte van je CPU aanbrengt.

Probeer trouwens ook je kabels wat "netter" weg te werken, het lijkt een beetje alsof het overal voor hangt momenteel. Weet niet welke kast het precies is maar het moet wel te doen zijn denk ik.

[ Voor 16% gewijzigd door Fanatix op 10-07-2009 11:32 ]

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Verwijderd

Topicstarter
Fanatix schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 11:30:
Ik heb geen load temps voor je maar wel Idle met een kamertemp van 24 graden.
Deze zijn:

Core 0: 32 C
Core 1: 31 C
Core 2: 32 C
Core 3: 30 C

@ Stock en met stock cooler in een Antec 900 behuizing.

Heb je nu de Cooler Master Hyper TX 2 of de Stock Intel Cooler op zitten (zoals op het plaatje)?
Indien de stock is het belangrijk dat deze echt goed aangesloten is, beetje scheef en je temps gaan enorm omhoog.

Zo kan het ook nog helpen dat je een extra case fan (intake) ten hoogte van je CPU aanbrengt.

Probeer trouwens ook je kabels wat "netter" weg te werken, het lijkt een beetje alsof het overal voor hangt momenteel. Weet niet welke kast het precies is maar het moet wel te doen zijn denk ik.
Ik heb een Cooler Master Centurion 5 kast en toevallig net van plan stof weg te blazen van het weekend en een beetje aan cable-management te doen. O+ Het bleek inderdaad de stock koeler te zijn die erin zit en denk dat er toch wel een andere cooling inkomt met het oog op overclocken.

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

you need to lose that stock cooling ;)

voor overclocking raad ik de mugen aan deze koelt zeer goed voor een zacht prijsje.

en die idle's zijn niet schrikbarend hoog hoor.. probeer is prime95 te draaie en stress hem kijk je load temperaturen zie je deze tot boven de 80 schieten constant stop dan gewoon de stresstest koop een betere koeling en probeer het opnieuw.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Verwijderd

Topicstarter
Xenomorphh schreef op zondag 12 juli 2009 @ 19:58:
you need to lose that stock cooling ;)

voor overclocking raad ik de mugen aan deze koelt zeer goed voor een zacht prijsje.

en die idle's zijn niet schrikbarend hoog hoor.. probeer is prime95 te draaie en stress hem kijk je load temperaturen zie je deze tot boven de 80 schieten constant stop dan gewoon de stresstest koop een betere koeling en probeer het opnieuw.
@ Xenomorphh: Thnx voor je reply. Was inderdaad al aan het kijken naar de Scythe Mugen. Maar bedoel je dan eigenlijk de Scythe Mugen 2: http://www.azerty.nl/8-976-196104/scythe-mugen-2-koeler-voor-pro.html

En gaat dat eigenlijk wel passen in mijn kast? Daar kan ik namelijk vrij weinig over vinden... :? Aangezien ik namelijk dit geheugen gebruik: http://www.mycom.nl/Products/View/Corsair%204%20GB%20XMS2%20DHX%20TWIN2X40966400C4DHX/174001.aspx (4 x 2GB en alle sloten zitten vol!)

Enig idee iemand?

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

Of het past ligt eraan waar je geheugen sloten zitten.. zitten ze boven de cpu dan past het wel, maar als ze naast de cpu zitten wordt het lastig maar zou moeten kunnen alleen het probleem is dat je fan wat hoger zit dan de heatsink.. Welke kast gebruik je btw want de heatsink is ook aardig hoog en moet je een aardig brede kast hebben wil dit passen.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Verwijderd

Topicstarter
Xenomorphh schreef op maandag 13 juli 2009 @ 15:24:
Of het past ligt eraan waar je geheugen sloten zitten.. zitten ze boven de cpu dan past het wel, maar als ze naast de cpu zitten wordt het lastig maar zou moeten kunnen alleen het probleem is dat je fan wat hoger zit dan de heatsink.. Welke kast gebruik je btw want de heatsink is ook aardig hoog en moet je een aardig brede kast hebben wil dit passen.
Ik gebruik de Cooler Master Centurion 5: http://www.coolermaster.c...=detail&tbcate=558&id=912. En het MOBO is een Asus P5K-E WiFi-AP: http://usa.asus.com/produ...=0&model=1655&modelmenu=1.

Zoals je kunt zien zitten de geheugen sloten naast de CPU. Vraag me dus ook af of het gaat passen. Kun je dat zo beoordelen??? :? Of anders een idee voor een andere koeler?

Het blijft lastig. De een zegt dat het wel moet kunnen terwijl de ander beweert dat het moederbord de koeler al niets eens ondersteund... In ieder geval bedankt voor je reactie (tijd en moeite)! _/-\o_

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

kwa ondersteuning past dit gewoon het is een socket 775 en deze word ondersteunt door de mugen2

misschien heb je hier wat aan.

http://www.scythe-eu.com/...lity-list-4.html#post1913

zoals je ziet op foto's wil het passen moet de fan onder de heatsink komen.(wordt overigens geen mugen2 gebruikt bij die foto's maar mugen2 is ongeveer even groot.) Hier hebben ze ook hoog geheugen gebruikt en aan de verhoudingen te zien gaat de fan niet tussen het geheugen en de heatsink passen maar als je de fan eronder monteert gaat dit prima. Maar dan zit je met het probleem met deze kast dat er geen exhaust fan aan de bovenkant zit. ik zag wel op een eerder plaatje dat de fan van de voeding zuigt. Dus deze zou opzich de hete lucht op kunnen nemen. Of de airflow goed word met de fan eronder weet ik niet.

Pagina: 1