• Fubaruba
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04-2025
Ik heb sinds kort een LCD tv (Sony Bravia KDL40E4000, die witte)

Als ik digitale tv van UPC kijk (scart) is er niets aan de hand, maar als ik een dvd kijk (ook scart), dan worden bepaalde vlakken met weinig detail niet lekker ververst.
Bijvoorbeeld: als je een closeup ziet van een gezicht, dan "schuift" de wang niet lekker mee met de rest van het gezicht als de camera beweegt...

Ik begrijp dat dit geen "ghosting" heet, omdat dat spookbeelden van een andere ingang zijn?

Hoe heet het dan wel?

Is dit probleem verholpen als ik een bluray speler met fatsoenlijke upscaling en hdmi zou gebruiken? Ik heb zeer sterk het vermoeden dat dit komt door het slechte output signaal van de dvd-speler (te weinig detail, waardoor de televisie zelf brak gaat zitten upscalen)

Hoe heet dit?

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:31

oXygeN

oftewel oxje...

Ik weet in ieder geval wel, dat wat je hier beweert:
Fubaruba schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 12:01:
Ik begrijp dat dit geen "ghosting" heet, omdat dat spookbeelden van een andere ingang zijn?
Niet waar is.

Het klinkt mij toch wel redelijk als ghosting in de oren, inherent aan LCD techniek, alleen lijkt me dan ook dat je dat zou moeten zien bij kijken van normaal TV.

\o/

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

mmm goede vraag, zou ik ook wel willen weten.

op me samsung ready tv samen met me jvc dvd speler i.s.w. met scart heb ik dit ook.
vervang ik me jvc met me philips dvp3360/12 upscaling dvd speler met hdmi, heb ik er inderdaad geen last van.

terwijl op me 66cm samsung ik er geen probleem mee heb met dvd en scart, terwijl de tv 5 jaar ouder is.
mischien dat het meer opvalt op een groot scherm :?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-02 20:09
Heb je dit bij alle DVD's ? Is de DVD retail? Want dit lijkt op een geëncode dvd met een gebrek aan keyframes :?

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-02 22:18
Heet volgens mij alsnog ghosting ;) lees eens http://www1.electusdistri...ges_uploaded/tvrecepe.pdf lijkt het op het plaatje op pagina 3 ?

Zou inderdaad prima te verhelpen kunnen zijn met een goede bluray, zoals je zelf aangeeft, omdat je met een digitaal signaal hier veel minder last van hebt.

//edit: oow fack wat tik ik toch weer traag, antwoord is al zo ongeveer gegeven

[ Voor 11% gewijzigd door ShitHappens op 07-07-2009 12:12 ]

• Decalies
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-01 06:33
Ghosting heeft inderdaad niks te maken met 'spookbeelden van een andere ingang'. Het is het effect dat de pixles niet snel genoeg van kleur/lichtsterkte kunnen veranderen, en daarom komt er een soort 'trace' van het vorige beeld (beeldjes). Denk aan de een trace van je muispointer op je scherm als je te snel de pointer verplaatst.
Dit klinkt mij niet als ghosting om de simplele reden dat het voor gewone TV dan ook moet gebeuren. Het lijkt me eerder een artefact door compressie-technieken. Hoe je dat moet noemen, en belangrijker, of het te verhelpen is, weet ik niet. Als het inderdaad compressie-artefacten zijn, verwacht ik dat blu-ray moet helpen - upscaling niet...

• Fubaruba
Ah, het heet dus wel ghosting :)
Het is inderdaad het blijven hangen van vorige pixels.

Ik heb het bij mijn wii ook niet. Ik verwacht echt dat mijn tv gewoon van die smoezelige volvlakken op dvd niet lekker ververst. Ik heb het bij een dvd van The Wire (britse import), maar ook met een nederlandse Rambo 4. Zij het wel dat het bij Rambo alleen is bij enorm langzame bewegingen. Bij snelle bewegingen (die vette actiescenes) is het beeld strakker dan strak en ververst alles als een malle.

We zijn van plan om binnenkort toch een blu ray spelert te kopen. Ik heb goede hoop dat het daarmee opgelost is.

Edit: wait a minute? doet mijn dvdspeler het niet gewoon? Kan dat? Op mijn vorige tv (gewone crt) had ik er geen last van met dezelfde dvd speler. hmmm...

[ Voor 11% gewijzigd door Fubaruba op 07-07-2009 13:44 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:28
Het klinkt voor mij als een beeldverbeterings-algorithme die op z'n hoogste stand bezig is. Ruisonderdrukking, 100hz-achtige technieken of zo. Kijk eens in de settings wat je aan hebt staan en experimenteer daar eers mee. Mijn ervaring is dat je die dingen liever niet op de hoogste stand wil hebben.

• Fubaruba
zo ik ben er eindelijk achter zeg (ben de tv een 2 weken kwijt geweest door een dooie pixel).
het was dus ruisonderdrukking inderdaad. staat uit. tv draait lekker. * Fubaruba is blij.
Pagina: 1