Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerk bottlenecks opsporen

Pagina: 1
Acties:

• AlexioR
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11 16:44
Allereerst, ik hoop dat ik deze topic in het juiste forum heb geplaatst, ik twijfelde nog tussen Netwerken en dit forum, maar heb uiteindelijk voor deze gekozen...
Mijn excuses als deze in het verkeerde forum is geplaatst.

-------------------------------------------------

Het probleem:
Ik ben momenteel een dedicated server gevestigd in Duitsland aan het testen.
Alles is tot nu toe goed, behalve de verbinding.

De server is heeft een snelheid van 100mbit, en deze wordt ook gehaald; Alleen niet bij iedereen.
Bepaalde bezoekers kunnen met alle gemak met een snelheid van 4.4MB/s (hun maximum) downloaden, terwijl andere bezoekers blijven steken op 60kB/s (of andere snelheden).

Ikzelf heb hier 20mbit liggen, en als ik download van een andere Duitse server haal ik dat ook makkelijk.
Alleen als ik download van deze nieuwe Duitse server, blijf ik steken op 60kB/s.

Nu vroeg ik mij af, is er een programma waarmee ik kan zien waar het precies blijft steken/de bottleneck zit?

Bijvoorbeeld een programma dat laat zien bij welke switch/router/lijn het fout gaat. Dan kan ik dit doorgeven aan de hoster, opdat zij dat mogelijk kunnen fixen.

Ik heb al rondgekeken, maar ik vond alleen grafische traceroute programma's, die niet informatie geven over waar de bottleneck zit. Ter informatie:
Bij een traceroute zie ik niks raars, ik heb op aanraden van de hoster al een traceroute gedraaid van 1000 packets, de packet loss zat nergens hoger dan 1-2% (Lijkt mij niet te veel/extreem?)

Bij voorbaat dank!

Alex

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Als je er over na denkt, dan heb je al snel door dat om het hele traject tussen bron en doel te testen je ook van/via alle tussen gelegen stappen moet kunnen testen. Om dit te doen zouden al deze stappen op dezelfde wijze downloads aan moeten bieden, hetgeen ze niet doen.

Om de oorzaak te achterhalen is het dan ook veel praktischer om gewoon van iedereen die problemen ervaart een traceroute te vragen en te kijken waar de snellere en de langzamere downloads afwijken.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• AlexioR
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11 16:44
Ik heb net 2 traceroutes vergeleken, beide internet verbindingen van TweakDSL.

De een (vanuit Oegstgeest) heeft een slechte verbinding, de ander (vanuit Amsterdam) een uitstekende verbinding.

De traceroutes zijn bijna identiek: Alleen 1 van de eerste (binnen Cambrium netwerk) verschilt (gw1-bng2.asd-inx.tis.cambrium.net tegenover gw1-bng3.asd-inx.tis.cambrium.net). Ook heb ik traceroutes vanuit de server naar de clients gedaan: Zelfde geval, slechts 1 hop is anders.

Ik denk niet dat dit een probleem van TweakDSL is, want ook (sommige, niet allemaal!) bezoekers in het buitenland hebben het probleem van lage snelheden.

Ik heb eigenlijk zelf geen idee meer waardoor dit komt... Waardoor wordt de ene verbinding 'afgeknepen' (want daar lijkt het nu op), en de ander niet... Ik ga dit resultaat maar eens voorleggen aan de hoster; maar als iemand hier nog een idee heeft waarom - Aarzel dan niet om dat te delen!

EDIT:
Blijkbaar niet helemaal goed de traceroutes bekeken, de traceroute van de server naar client verschilt toch wel (o.a. binnen het netwerk van de hoster), mogelijk is dat de oorzaak. Ik heb net de upload snelheid van de 2 PCs vergeleken, en de PC met de lage download snelheid, haalt wel zijn volledige upload snelheid.

[ Voor 14% gewijzigd door AlexioR op 08-07-2009 11:14 ]