• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:42
Hallo,

Hardware:
voeding: Zalman 600 watt --> modulair
moederbord: Asus P5Q bios: 2102
CPU: E8400
Mem: 4 GB 1066
VGA: XFX Geforce 9800GT 512 MB bios: 62.92.46.00.03

Ouderdom van deze configuratie is 10 maanden.

Probleem:
Als ik de PC wil opstarten door de aan/uit knop in te drukken, draait de VGA fan op volle snelheid en ik krijg het bios niet te zien en ook het O/S niet.
Ik hoor wel de BIOS POST piepje, dus hij boot wel door, maar zonder beeld.

Om dit te verhelpen, moet ik de aan/uit knop 8 sec indrukken of stroom eraf halen en opnieuw proberen. Hoe vaak ik dit moet herhalen verschilt. Echter kan ik aan de VGA fan horen of ik wel of geen beeld ga krijgen en dat is wanneer de vga fan op normale snelheid draait.

Wat ik al heb geprobeerd:
Moederbord bios geupdate naar nieuwste versie.
Perslucht schoon gemaakt.
Gekeken naar kamer temperatuur. +- 20c
Met de hand de vga gevoeld, is niet warm.

Het is de laatste maand dat ik dit regelmatig krijg.
Zowel uit een coldboot/hibernate/standby komt dit voor.

Google gaf geen duidelijk antwoord op het symptoom dat een VGA fan op volle snelheid draait en geen beeld geeft.
Ik heb geen andere VGA kaart om te testen en ik heb ook geen ander PC/moederbord om het te testen.

Ik dank jullie voor je tijd en hulp.

Mike

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Klinkt als een defecte videokaart. Dus eerst maar eens proberen met een andere kaart om te kijken of dat inderdaad het probleem is.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:42
Of wellicht dat het de voeding is, zou je ook eens naar kunnen kijken.

Desktop | Server | Laptop

• peak
kalizec schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 10:50:
Klinkt als een defecte videokaart. Dus eerst maar eens proberen met een andere kaart om te kijken of dat inderdaad het probleem is.
Geen ander oplossing? Een andere kaart gaat weer geld kosten en als ik een andere kaart koop, dan wil ik het gelijk goed doen.
Overigens heb ik nog 14 maanden garantie op deze kaart, maar ik wil zeker zijn dat het de videokaart of een ander onderdeel is.

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:57
Ik heb exact hetzelfde probleem op het moment met mijn P5K deluxe. Mijn probleem wordt echter veroorzaakt door het geheugen. Probeer er eens een paar reepjes uit te halen?

• Matis
  • Laatst online: 14:52

Matis

Rubber Rocket

Geeft je mobo-speaker ook geen piepjes, of heb je debug-ledjes op je mobo?

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• peak
Rupie schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 10:56:
Of wellicht dat het de voeding is, zou je ook eens naar kunnen kijken.
Oke? Graag wat meer uitleg over waar ik naar zou kunnen kijken.

Een andere voeding proberen? een andere PCI-e stekker proberen?

• peak
Matis schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 11:00:
Geeft je mobo-speaker ook geen piepjes, of heb je debug-ledjes op je mobo?
Nope, een enkele piep en dat is de normale piep die ik altijd hoor als hij met de POST klaar is.

Ik ga even kijken of ik de pc kan pingen vanaf mn laptop als ik geen beeld heb.

• Matis
  • Laatst online: 14:52

Matis

Rubber Rocket

peak schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 11:01:
Nope, een enkele piep en dat is de normale piep die ik altijd hoor als hij met de POST klaar is.
Ik ga even kijken of ik de pc kan pingen vanaf mn laptop als ik geen beeld heb.
Dat is sws verstandig om te doen. Ik weet niet of je kunt remote-desktoppen naar dat beestje, anders zou dat nog een oplossing kunnen zijn.

Daarnaast kan het kiezen van een andere pci-e stekker ook geen kwaad om te proberen...

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• peak
Matis schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 11:02:
[...]

Dat is sws verstandig om te doen. Ik weet niet of je kunt remote-desktoppen naar dat beestje, anders zou dat nog een oplossing kunnen zijn.

Daarnaast kan het kiezen van een andere pci-e stekker ook geen kwaad om te proberen...
Pingen lukt niet. Nee, heb geen firewall die dit blokkeert.
Andere PCI-e stekker vanaf de voeding ook geprobeerd, werkt ook niet.
Geheugen eruit gehaald. Werkt ook niet.

Het gekke is nu, ik heb 2x 2 gb repen en ik heb ze er allebei uitgehaald en krijg geen eens een POST beep dat de memory missing is.

Bij een P5Q van asus zit de beep-speaker toch op het moederbord zelf? Of moet ik hiervoor een chassis speaker hebben.

Ik heb tevens ook de jumper verwisselt en de cmos batterij eruit gehaald. Niks mocht baten.
Nu krijg ik de pc helemaal niet meer aan, dus ben nu vanaf de laptop bezig.

Ik begin nu zelfs te neigen dat het het moederbord is???

Mike

[ Voor 12% gewijzigd door peak op 07-07-2009 11:48 ]

Verwijderd

Alles al 'n keertje aangedrukt ?

• peak
Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 11:50:
Alles al 'n keertje aangedrukt ?
Heb zelfs de videokaart er helemaal uitgehaald om te kijken of dat kreng ging beepen, maar zelfs dat doet hij niet.

Ik denk dat ik nu naar een oorzaak moet gaan zoeken waarom de p5q geen beeps geeft al er geen ram in zit.

• peak
Ter informatie:
Heb alles eruit gehaald op een CPU + Mem + Vga kaart na.

Als ik de mem eruit haal, krijg ik GEEN beeps dat het geheugen ontbreekt.
Dit is hetzelfde bij de VGA kaart.

• peak
@ Mod:
Zou dit topic gemoved kunnen worden naar: Processoren, Moederborden en Geheugen
Processors, Moederborden & Geheugen

Ben er achter gekomen dat het het moederbord is door een interne speaker op de system warning speaker pinnen aan te sluiten.

Update + samenvatting:
De ene keer boot mijn pc wel goed en de keren dat hij het niet doet is wanneer de vga fan op volle snelheid draait. Daaraan kan ik merken dat hij blijft hangen.
Ik heb wat tests uitgevoerd door het geheugen eruit te halen en bij een succesvolle opstart krijg ik inderdaad de piepjes te horen.
Haal ik vervolgens de vga kaart eruit en hij start succesvol op, dan krijg ik ook die piepjes te horen.

Nu is het zo dat als het opstarten hangt, dat er totaal geen piepjes worden gegeven. Ookal is het geheugen eruit gehaald. Dit is erg onregelmatig betreft wanneer het wel en niet wilt ''opstarten''

Hoe ziet het er aan mijn kant eruit?
Druk de aan/uit knop van de pc in. als ik de vga fan op volle snelheid hoor, dan zet ik alles weer uit, want ik krijg toch geen beeld te zien en het OS wordt toch niet opgestart. Vervolgens zet ik hem weer een paar keer aan, net zo lang tot hij wel succesvol opstart.

Help mij. Want een RMA gaat denk ik heeeeeeeel erg lang duren, omdat het moederbord de ene keer wel zonder problemen werkt en dan weer niet. Dit betekent dat de winkel die de RMA gaat behandelen zo niet snel genoeg kan vaststellen of er daadwerkelijk een probleem is.
Ik zit er al aan te denken om het vast te leggen op video en dit op een SD kaart meegeven of e-mailen, zodat ze niet denken dat ik uit m'n nek lul.
Op het moment dat ik dit typ is het met hetzelfde systeem waar ik problemen mee heb. Nu werkt het wel, echter vannacht had ik wat moeite om hem op te starten.

• dion_b
  • Laatst online: 17:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

peak schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 08:32:
@ Mod:
Zou dit topic gemoved kunnen worden naar: Processoren, Moederborden en Geheugen
Processors, Moederborden & Geheugen
Ik heb je DM gelezen, bij dezen gemoved :)

Move VB -> PMG

Misschien dat je hier trouwens wat aan hebt:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Oslik blyat! Oslik!

• peak
dion_b schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 12:58:
[...]

Ik heb je DM gelezen, bij dezen gemoved :)

Move VB -> PMG

Misschien dat je hier trouwens wat aan hebt:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
thanks.
Ik heb de hangen en opstartproblemen al doorgelopen en doordat het onregelmatig gebeurt kom ik er niet uit.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik denk dat je niet verder gaat komen zonder andere hardware om mee te testen. Mijn onderbuik zegt dat je moederbord de meest waarschijnlijke boosdoener is, maar op dit moment heb je videokaart, geheugen, processor en voeding nog niet uitgesloten. Idealiter zou je een andere So775 bord een weekje moeten lenen van iemand om mee te testen. Maarja, dan moet je dus iemand kennen met zo'n bord die het ook een weekje kan missen...

Ik zou iig een andere VGA (al is het maar een 8MB PCI geval) proberen om dat uit te sluiten. Als het dan niet meer voorkomt is je videokaart of voeding de boosdoener (aangezien een simpele VGA veel minder stroom trekt dan een 9800GT).

Oslik blyat! Oslik!

• peak
dion_b schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 13:20:
Ik denk dat je niet verder gaat komen zonder andere hardware om mee te testen. Mijn onderbuik zegt dat je moederbord de meest waarschijnlijke boosdoener is, maar op dit moment heb je videokaart, geheugen, processor en voeding nog niet uitgesloten. Idealiter zou je een andere So775 bord een weekje moeten lenen van iemand om mee te testen. Maarja, dan moet je dus iemand kennen met zo'n bord die het ook een weekje kan missen...

Ik zou iig een andere VGA (al is het maar een 8MB PCI geval) proberen om dat uit te sluiten. Als het dan niet meer voorkomt is je videokaart of voeding de boosdoener (aangezien een simpele VGA veel minder stroom trekt dan een 9800GT).
Sorry, vergeten bij m'n update te melden.
Ik heb er ander geheugen en een videokaart gebruikt en daar werkte het zoals het nu ook werkt.
Ik heb nu wat filmpjes met m'n camera gemaakt waarop een werkende en hangende pc te zien is.
Dit geef ik op cd mee als ik het bord RMA ga sturen naar alternate. Ik wil eerst zelf uitvogelen wat het nou precies is, want doordat het onregelmatig is weet ik niet hoeveel tijd en energie de jongens van alternate er aan gaan besteden.
Ik ga denk ik heel erg lang wachten op een vervangend MB op deze manier, want het is gewoon te vaag.

Ik weet bijna zeker dat het niet aan het VGA of geheugen ligt, omdat ik totaal geen piepjes krijg van de system warning speaker als het blijft hangen. Ook niet met geheugen eruit en VGA.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je VGA en RAM uitgesloten hebt, ligt het aan mobo, voeding of CPU, waarbij ik CPU verreweg minst waarschijnlijk zou achten. Ik zou dan aanraden om met andere voeding te testen. Als dat het probleem wegneemt weet je genoeg, zo niet kun je vrij overtuigend RMA doen.

Dat mbt piepjes is dan weer niet waar - het niet bestaan van iets kun je niet bewijzen: als je *wel* piepjes krijgt, dan zegt dat wat. Dat je geen piepjes krijgt zegt totaal niets over waar je oorzaak zit. Vergelijk het maar met het probleem waar atheisten millennia lang mee worstelen - ook al is het bestaan van een god nooit overtuigend aangetoond, het is gewoonweg onmogelijk om het niet-bestaan ervan te bewijzen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1