[V&A] Geen usersurvey bij onvoltooide (ver)koop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoyGenius
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Als gebruiker van V&A ben ik over het algemeen tevreden. Er is echter een ding waar ik mij al tijden dood aan erger. Waarom mag je in hemelsnaam geen beoordeling geven aan iemand als de koop niet is doorgegaan?

Gister heb ik bij iemand een survey geplaatst. Deze persoon reageerde na mailcontact totaal niet meer. Naar mijn mening is dat zeer onfatsoenlijk en ga je hier op V&A zo niet met elkaar om. Laat dan even weten dat je geen interesse meer hebt. Ik plaats bij diegene een -1 beoordeling, met de vermelding dat hij na mailcontact niks meer van zich laat horen.

Vandaag krijg ik een e-mail dat mijn beoordeling verwijderd is. Dit omdat er nooit een koop heeft plaats gevonden. Dit lijkt mij logisch als de andere persoon geen contact meer opneemt.

Ik quote enkele stukjes uit de (standaard) e-mail die ik kreeg.
Een User Surveys plaats je niet om meningen aangaande V&A-advertenties te ventileren.
Melden dat diegene niks meer van zich laat horen lijkt mij een feit.
De surveys in de Userstats zijn in het leven geroepen om een zo objectief en volledig mogelijk beeld te geven van het handelen van de user in Vraag & Aanbod.
Een beoordeling waaruit blijkt dat diegene niet erg fatsoenlijk bezig is door niks meer van zich te laten horen illustreert duidelijk het handelen van de user.
Dat is dan ook de reden dat een survey voldoende en correct onderbouwd moet zijn.
Melden dat diegene na mailcontact niks meer laat horen lijkt mij meer dan voldoende onderbouwd.
Ook je medetweakers stellen goed onderbouwde surveys op prijs, omdat zulke surveys de werkwijze en afhandeling van de adverteerder goed omschrijft.
Ik zou het als gebruiker van V&A zeer op prijs stellen als dergelijke surveys wel blijven staan. Het geeft een duidelijk beeld hoe iemand met zijn 'klanten' omgaat. Als blijkt dat diegene bij andere mensen ook opeens stopt met de communicatie of op een andere manier de (ver)koop niet door laat gaan, dan lijkt mij dat belangrijk om te weten. Op de huidige manier zal je dit nooit te weten komen, omdat er technisch gezien geen (ver)koop is geweest.

In het kort: gaat Tweakers op dit punt nog iets aan hun beleid doen? Of is mijn logica niet logisch?

I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:09

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Jouw survey:
Laat na mailcontact niks meer van zich horen. Niet erg fatsoenlijk...
Ik kan uit zo'n usersurvey niet bepaald concluderen dat je een overeenkomst hebt. Als je een overeenkomst hebt en daarna laat de andere partij niets meer horen is het toegestaan een survey te plaatsen maar aangezien uit jouw survey totaal niet bleek dat er een overeenkomst was heb ik die survey inderdaad verwijderd.
Met andere woorden, je survey was niet bepaald onderbouwd (anders was het wel duidelijk geweest dat er een overeenkomst was).

Een overeenkomst houdt in dat 2 partijen het met elkaar eens zijn over de prijs/verzendmethode en alles daar om heen. Heb je dat niet, is het ook niet toegestaan een (beoordelende) survey te plaatsen.

Enige tijd geleden heb ik in het crew-forum gevraagd wat we deden met surveys waaruit blijkt dat iemand ineens niet meer reageert terwijl er nog geen sprake is van een overeenkomst. Hier kwam uit dat een informatieve survey (score = 0) geaccepteerd werd maar een positieve of negatieve survey niet.

Misschien ligt de persoon die niet reageert in het ziekenhuis of is er een andere reden waarom er geen reactie meer komt.. Vrij lullig dan om een negatieve survey te plaatsen als hij buiten zijn schuld om niet meer kan reageren.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Dank voor de reactie. Ik reken je het overigens niet persoonlijk aan hoor dat je mijn survey hebt verwijderd. Anders had ik wel een e-mail gestuurd :)

Het klopt inderdaad dat er geen overeenkomst is. Het al of niet een overeenkomst hebben is voor mij (en voor andere Tweakers) niet zo interessant. Het gaat om het algemene beeld van een (ver)koper. Het niet meer reageren op e-mail, ook al is er nog geen overeenkomst, valt daar naar mijn mening ook onder. Mocht diegene achteraf in het ziekenhuis hebben gelegen o.i.d, dan is een survey ook zo weer verwijderd.

Als ik het goed begrijp is het wel ok om een survey te plaatsen met score 0 bij dit soort situaties? Voor mij persoonlijk zou dat een goede oplossing zijn. Zo kan ik toch andere Tweakers op de hoogte houden van de 'klantvriendelijkheid' van een (ver)koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Je hoort het in zo'n geval natuurlijk altijd maar van een kant.
Sommige mensen bieden echt belachelijk laag, zelf mail ik dan nog wel terug, dat het te weinig is, maar ik kan me voorstellen, dat iemand niet de moeite neemt, om op een dergelijk onserieus bod te reageren.

Dit is overigens een algemene opmerking en ik wil zeker niet insinueren, dat jij te laag geboden had, maar het komt weldegelijk voor en de lezer van zo'n negatieve survey kent de achterliggende omstandigheden uiteraard niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:59

MsG

Forumzwerver

Maar een 0 met de tekst "koper laat niks meer van zich horen" is toch net zo goed een verkapte -1? Ik zie dan liever dat het helemaal mag, of helemaal niet mag. En niet een negatieve uitlating maar met een neutrale score.

Ik had ook eens iemand waarmee ik een deal had, enkel zijn concrete adres moesten we nog hebben om de busreis te plannen, alles was al geregeld, de dag zelf e.d. en opeens nooit meer wat van gehoord. Die heb ik toen met een -2 beoordeeld. Ik krijg als verkoper op V&A soms ook tientallen mailtjes en heb niet altijd de tijd om iedereen te woord te staan of het schiet er even in, als je al een akkoord had met 1 persoon.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:09

FlipFluitketel

Frontpage Admin
BoyGenius schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 13:09:
Dank voor de reactie. Ik reken je het overigens niet persoonlijk aan hoor dat je mijn survey hebt verwijderd. Anders had ik wel een e-mail gestuurd :)

Het klopt inderdaad dat er geen overeenkomst is. Het al of niet een overeenkomst hebben is voor mij (en voor andere Tweakers) niet zo interessant. Het gaat om het algemene beeld van een (ver)koper. Het niet meer reageren op e-mail, ook al is er nog geen overeenkomst, valt daar naar mijn mening ook onder. Mocht diegene achteraf in het ziekenhuis hebben gelegen o.i.d, dan is een survey ook zo weer verwijderd.

Als ik het goed begrijp is het wel ok om een survey te plaatsen met score 0 bij dit soort situaties? Voor mij persoonlijk zou dat een goede oplossing zijn. Zo kan ik toch andere Tweakers op de hoogte houden van de 'klantvriendelijkheid' van een (ver)koper.
Juist. :)
Als er geen overeenkomst is maar je hebt wel geprobeerd contact met hem te krijgen is het toegestaan een 0-survey te plaatsen :) (En dan gaat het niet over 1 mail/dm waar ie niet binnen een dag op gereageerd heeft maar dat je echt al enige tijd zit te wachten op reactie(s).)

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BoyGenius schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 13:09:
Dat zou ook wat zijn, het iemand persoonlijk aanrekenen die terecht je survey verwijdert ;)

Het hebben van een overeenkomst is wel degelijk interessant - wat overigens nog steeds niet in een afgeronde koop hoeft te eindigen. De US werden overspoeld door meldingen van mensen die geen reactie kregen (en dan vaak gewoon dat 24 uur later al neerzetten...). Iets dergelijks zegt helemaal NIETS over de koper/verkoper. Net als mensen die niet blij zijn als ze nee krijgen op hun bod, of die zelfs al een beoordeling plaatsten omdat iemand een te hoge prijs in de ad vroeg.

Het zegt pas iets als je contact hebt gehad, het erover eens bent en dus een akkoord hebt. Als dan iemand ineens eenzijdig de voorwaarden wil aanpassen, of op andere wijze de overeenkomst niet nakomt, dan ja, dan heb je het over een *concrete* ervaring waarop anderen zich kunnen baseren.

Sowieso wordt bieden als indicatief beschouwd, en is er daar ook pas een ervaring als het contact is gelegd en de overeenkomst bevestigd.

En tenslotte, volgens mij gelden de richtlijnen ongeacht te geven score - want inderdaad zegt de tekst veel meer dan een cijfertje. In een dergelijk geval is ook geen sprake van een concrete ervaring, dus is een beoordeling niet op zijn plek.

@Flip, heb je daar een bron voor? Kan zijn dat ik het gemist heb ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 16:49:
Dat zou ook wat zijn, het iemand persoonlijk aanrekenen die terecht je survey verwijdert ;)
Je snap prima wat ik bedoel ;)
De US werden overspoeld door meldingen van mensen die geen reactie kregen (en dan vaak gewoon dat 24 uur later al neerzetten...).
Daarom wat FlipFluitKetel zegt:
FlipFluitketel schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 16:11:
(En dan gaat het niet over 1 mail/dm waar ie niet binnen een dag op gereageerd heeft maar dat je echt al enige tijd zit te wachten op reactie(s).)
In mijn specifieke geval heb ik voor het laatst contact gehad met de koper op 19 juni. 24 juni heb ik nogmaals contact opgenomen. Daar heb ik ook geen bericht meer op gekregen. Gister heb ik de survey ingevuld. Lijkt mij meer dan genoeg 'wachttijd'.
Iets dergelijks zegt helemaal NIETS over de koper/verkoper. Net als mensen die niet blij zijn als ze nee krijgen op hun bod, of die zelfs al een beoordeling plaatsten omdat iemand een te hoge prijs in de ad vroeg.
Ben ik niet met je eens. Het niet meer reageren op een serieus (aan)bod zegt naar mijn mening erg veel over een (ver)koper. Ik zou zelf nooit een negatieve survey plaatsen als iemand niet akkoord gaat met mijn bod of als te prijs te hoog is. Als men het gewoon laat weten is er toch niks aan de hand?
Het zegt pas iets als je contact hebt gehad, het erover eens bent en dus een akkoord hebt. Als dan iemand ineens eenzijdig de voorwaarden wil aanpassen, of op andere wijze de overeenkomst niet nakomt, dan ja, dan heb je het over een *concrete* ervaring waarop anderen zich kunnen baseren.
Ook niet met je eens. Als je een serieuze e-mailconversatie met iemand hebt en deze persoon laat halverwege niks meer horen (ook al is er nog geen overeenkomst), dan vind ik dat zeker wel een concrete ervaring. Zoiets zegt juist wat over iemand (ziekenhuisgevallen e.d. daargelaten).
@Flip, heb je daar een bron voor? Kan zijn dat ik het gemist heb ergens.
De oplossing van FlipFluitKetel is wat mij betreft een prima oplossing, blijkbaar moeten jullie dit intern nog wel even communiceren ;)

Let wel: het gaat mij hier helemaal niet om die ene specifieke survey van mij. Het gaat mij om het beleid van Tweakers op dit punt. Naar mijn mening geen logisch beleid. Nogmaals: de geboden oplossing vind ik een goede :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is al één simpele reden waarom je geen reactie kan krijgen - en misschien niet in jouw geval, maar in het algemeen: spamfilters. E-mail is nu eenmaal geen medium waarbij je er blind vanuit kan gaan dat het aankomt.

Een ander punt is "goed onderbouwd", waarbij een 0 gegeven mag worden bij geen transactie; de "tegenpartij" heeft misschien dus nog nooit van de beoordeler gehoord. Daarnaast zijn er helaas genoeg mensen die uit onvrede onder een 0-score een lap negativiteit hangen als ze weten dat een 0 mag. Moeten wij dat dan inhoudelijk gaan beoordelen? Het is op dit moment vaak al lastig omdat de aantijgingen over en weer gaan - en gebruikers maken zich geen zorgen (ja, als ze later merken dat het ze geen goed doet) om hun reputatie omdat ze er niet financieel van afhankelijk zijn, anders dan winkels die ook kunnen reageren in de ShR. De eis tot overeenkomst hoogt de drempel op waardoor alleen de echte ervaringen overblijven - en bovendien, als er nog geen transactie heeft plaatsgevonden, kan er ook nooit echt schade zijn.
Persoonlijk vind ik net als bij de ShR de tekst belangrijker dan de score; die is op zijn best voor een grove schifting.

Flip heeft een topic doorgestuurd idd waar we het erover hebben - die was weggezakt en stamt uit een periode dat ik continue in het buitenland zat :/

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2009 07:51 ]

Pagina: 1