Oude CD-speler, nog waard om analoog aan te sluiten?

Pagina: 1
Acties:

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Ola :)

Ik heb hier een Pioneer PD-5700 cd speler staan. Het was mijn eerste O+
Fijn ding, speelt alles nog perfect af, ook de meeste gebrandde cd's. Aangezien hij uit 1991 komt snapt ie geen mp3's.

Nou ben ik een leek op hifi-electronics gebied, en vroeg ik me af wat de kwaliteit van de DAC's waren. Ik weet dat ze destijds beter gebouwd werden (met name de Philips cdspelers staan om hun kwaliteit van destijds bekend) en ik vroeg me af of dat bij deze ook het geval is. Zou het lonen om deze speler gewoon analoog aan te sluiten op een versterker (ik heb een denon 1909 of vergelijkbaar op het oog), of kan ik dan beter een andere speler kopen of iets met een DVD-speler gaan doen. Hoe verhoudt zich de kwaliteit van de DAC in mijn Pioneer met die in een zeg Denon of Marantz receiver?

De Pioneer heeft volgende deze site een PD2026A DAC aan boord.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
De huidige DVD spelers hebben vrij matige DACs aan boord. (waarschijnlijk omdat iedereen ze toch digitaal aansluit)

Nou ben ik laatst gaan luisteren voor iemand die een DVD speler wel analoog moest aansluiten, en dan moet je een hele dure DVD speler nemen voor ie ook maar in de buurt komt van een veel goedkopere CD speler.
(in dit geval ging het dan over DVD spelers van Denon en CD spelers van Denon)
Maar de versterker die je op het oog hebt heeft ook niet meteen de allerbeste DACs.

Wat dat betreft kon het je wel eens reuze meevallen hoe goed die Pioneer CD speler het nog doet.

Echter... de enige echte ontwikkelingen in de audio wereld in de afgelopen 20 jaar zijn wel de DACs geweest...

Uiteindelijk zul je gewoon moeten gaan luisteren.
Hangt de keuze van de versterker af van de noodzaak om een nieuwe CD speler te kopen? Neem dan die pioneer mee naar een goede audio zaak en beluister 'm daar in combinatie met die versterker.