[RAID] added single disks geven BSOD na opstarten MSwindows

Pagina: 1
Acties:

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07-2025

0scar

MacIJver

Topicstarter
Recentelijk heb ik 2 Western Digital Caviar Black WD6401AALS, 640GB's gekocht om eens wat met RAID te experimenteren op mijn ASUS rampage formula.

Nu heb ik mijn systeem ontdaan van de reguliere SATA HDD's, 2 nieuwe HDD's erin gezet (op SATA 1 en 2), bios opgestart, RAID ge-enabled, geherstart en in het RAID "bios" een array RAID0 aangemaakt. So far so good!

Nu dacht ik dat (zoals in de FAQ staat: Kan ik een single HDD aan een RAID controller hangen?) dat het opnieuw aanhangen van de single system disks het systeem wel weer kon starten van zo'n single disk. Echter in het bios zijn alle namen van alle disks veranderd, er staat nu overal RAID voor. Zet ik nu een single disk als eerste in de boot sequence, dan wordt gepoogd van deze disk te starten, zelfs MS laad-logo verschijnt even, om vervolgens na een BSOD in een reboot te veranderen.

Nu komt mijn vraag: Moeten alle single disks in het RAID bios worden aangemeld als een RAID0 van een single disk? Of doe ik iets anders verkeerd. Ik neem aan dat het mogelijk is om single disks erop na te houden met een RAID0 system disk.

Manusjes van alles kunnen multitasken

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:39

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Jij hebt je RAID controller ingeschakeld, maar hoogst waarschijnlijk zijn de drivers voor de RAID controller niet geinstalleerd in het OS van je single disk. Aangezien je deze terug hebt geplaatst aan een S-ATA aansluiting wat nu de RAID controller is zal het OS niet kunnen starten omdat de hardeschijf niet juistherkent wordt op de RAID controller. Of liever gezegd de RAID controller wordt niet herkent.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• 0scar

0scar

MacIJver

Topicstarter
Thx Dune, ik zat net de drivers te downloaden van de site van het moederbord. Een collega tweaker op het werk opperde ook iets over drivers...

Ik zal het eerdags eens proberen.

• 0scar

0scar

MacIJver

Topicstarter
kostte even, maar "search and thou will find"
klik
klik2