Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost81
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 13:41
Ik heb onlangs een nieuw systeem gekocht bij een webshop. Ik heb nu het probleem dat na een tijdje spelen mijn beeld op zwart gaat en de monitor in standby stand gaat. Ik weet inmiddels redelijk zeker dat het aan de videokaart ligt (MSI GTX 285 Superpipe OC 1GB). Ik heb namelijk de volgende punten al gedaan:

- Stresstest op de CPU (i7 920 @ Gigabyte UD5 overklokt naar 3.5GHz), 9 uur prime/OCCT/Intel Burn Test stabiel.

- Voltages gemeten met een multimeter. Ik heb zelfs de soldeerpunten op de videokaart gemeten. Netjes 12.3 volt. Vijf volt lijn is ook goed. (Coolermaster Silent Pro 700). De voltages zijn overigens zowel idle als onder load goed.

- Extra koeling in m'n kast geplaatst. (Antec P182 met 2 outtake 12cm fans en 1 12cm intake fan. Scythe Mugen 2 met ook 2 12cm fans.). Dit helpt niet. De videokaart wordt ook niet echt superwarm. De GPU temp komt niet boven de 65 a 67 graden uit.

- Via FurMark en OCCT GPU stresstest is het probleem het snelst te reproduceren. Voor de zekerheid warm ik de GPU eerst even op met een 3d programmaatje (rthdribl) zodat de fan op 100% zit. Dan start ik FurMark of OCCT GPU stresstest. De temperatuur loopt op en na 1 minuut ofzo als de temperatuur rond de 64/65 graden is gaat m'n beeld op zwart en moet ik rebooten.

- Ik heb de videokaart die standaard is overgeklokt naar 680MHz ondergeklokt naar 510MHz dan draaien zowel FurMark als OCCT GPU stresstest veel langer... ik heb niet precies geprobeerd hoe lang, maar toch zo'n 10 minuten ipv 30 seconden a 1 minuut. (bij een mildere onderklok van 650MHz doet het probleem zich nog steeds voor)

Nu zou ik eerst denken dat na verloop van tijd de videokaart te warm wordt, maar meer dan 70 graden (wat dus niet voorkomt) moet makkelijk kunnen volgens mij. Een andere oorzaak zou kunnen zijn dat 't voltage te laag is voor de GPU, maar ik heb niets aan overklokken gedaan aan de videokaart. (alleen de core i7 920). Dat voltage zou dan dus in de fabriek al fout ingesteld moeten zijn.

Dit alles op Windows 7 64bit build 7100 met NVidia 186.18 drivers. De problemen doen zich echter ook voor onder Windows XP 32bit met NVidia 185.85 drivers.

Kast open en fans op maximum helpt niet.

Wat kan ik nog doen, wat voor testen zijn nog mogelijk? Help...

PS: Ik heb ook andere drivers geprobeerd zoals 182.50, 185,85, 190.15, maar dat helpt niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Ghost81 op 07-07-2009 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost81
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:51
Zijn je schermresoluties hetzelfde? Ik bedoel die van je scherm en van je videokaart? Misschien dat het daar fout gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost81
Daar ligt het probleem helaas niet. Het is niet zo dat ik direct geen beeld krijg. Pas na een tijdje spelen gaat het beeld op zwart (CoD4 en Crysis). De stresstests (OCCT en FurMark) zijn bovendien in een window.

[ Voor 4% gewijzigd door Ghost81 op 07-07-2009 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland kroes
Zoals je al schreef:

"Ik heb onlangs een nieuw systeem gekocht bij een webshop."

Ik zou toch even terug gaan met je pc, of anders een vervangende videokaart eisen.

( edit: heb je beide powerconnectors aangesloten op je videokaart)

[ Voor 17% gewijzigd door roland kroes op 07-07-2009 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost81
roland kroes schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 20:25:
( edit: heb je beide powerconnectors aangesloten op je videokaart)
Ja beide zijn aangesloten en getest op voltage (netjes iets meer dan 12 volt). Ik heb het systeem besteld bij Salland Automatisering en het ook daar laten assembleren en testen (ik had geen zin/tijd om het zelf te doen). Blijkbaar hebben ze het niet uitvoerig genoeg getest.

Voor de zekerheid heb ik het systeem ook nog eens opnieuw getest onder Windows XP. 185.85 WHQL driver van NVidia en niets overgeklokt... ook niet de CPU (Bios op standaard waarden). Toch gaat dan bij FurMark mijn systeem binnen 30 seconden op zwart.

Ik vraag me af hoe ik dit het beste kan regelen met de webshop. Even een mail sturen met het euvel? Of misschien toch eerst het probleem eens bij MSI neerleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Gewoon naar de winkel terug gaan, zei geven garantie op het hele systeem.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:26
Alles lijkt in orde, maar je hebt je cpu wel overgeklokt. Draai die eens terug naar stock en kijk eens wat er dan gebeurt. Een andere videokaart zou ook fijn zijn, om te kijken of die hetzelfde probleem geeft.

En TheMask, garanderen zij die garantie ook na overklokken? ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Marc Rademaker op 07-07-2009 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost81
Marc Rademaker schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 20:45:
Alles lijkt in orde, maar je hebt je cpu wel overgeklokt. Draai die eens terug naar stock en kijk eens wat er dan gebeurt. Een andere videokaart zou ook fijn zijn, om te kijken of die hetzelfde probleem geeft.

En TheMask, garanderen zij die garantie ook na overklokken? ;)
Ik heb de videokaart niet overgeklokt. Bovendien heb ik bij de CPU het voltage niet eens verhoogd, maar zelfs verlaagd. En zoals ik hierboven al zei:
Voor de zekerheid heb ik het systeem ook nog eens opnieuw getest onder Windows XP. 185.85 WHQL driver van NVidia en niets overgeklokt... ook niet de CPU (Bios op standaard waarden). Toch gaat dan bij FurMark mijn systeem binnen 30 seconden op zwart.
Het is trouwens een bescheiden overklok (i7 920 naar 3.5GHz). Als ik alles terugzet kunnen ze dat niet zien neem ik aan. Bovendien was het probeem er ook al toen ik nog niets gedaan had qua overklokken. Ik heb het systeem sinds begin mei, maar ik dacht eerst dat het een driver probleem of Windows 7 ofzo was. Nu na wat uitgebreidere testen denk ik daar anders over...

Wat ik me wel afvraag is hoe de winkel om zal gaan met het feit dat ik 2 extra harde schijven in het door hun geassembleerd systeem heb gezet en ook 2 extra ventilatoren waarvan 1 op de CPU koeler.

Een andere videokaart heb ik helaas niet tot m'n beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland kroes
Nou, de videokaart is ook van hun. Dus daar heb je zeker garantie op. Ik zou hun het probleem voorleggen, en vragen om een andere MSI GTX, of een vergelijkbare kaart om te kijken of het probleem dan weg is.

Aan de hand, hoe hun reageren, kan je meteen een review schrijven over hun service en betrouwbaarheid :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
zoals je zelf zegt komt het probleem waarschijnlijk bij de gpu vandaan, dus die 2 hdd's maken niks uit, gaan ze daar dan toch moeilijk over doen zijn het echt stakkers.. als jij alles gewoon netjes heb geinstalleerd is er niks aan de hand toch..

ik zou wel even kijken of je niet even van een vriend/familie een andere gpu kunt lenen, dan weet je echt zeker of dat het probleem is

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:55

jgj82

Ja, maar = nee

Je hebt toch niks aan de Videokaart veranderd? Geen probleem lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost81
nedernakker schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 21:27:
ik zou wel even kijken of je niet even van een vriend/familie een andere gpu kunt lenen, dan weet je echt zeker of dat het probleem is
Ik zal eens nadenken of iemand in de buurt een videokaart heeft die ik kan lenen...
Ik heb ook nog even de GPU: MEMTEST gedaan van OCCT. Die geeft 1280 errors bij 10 passes. Dat hoort volgens mij ook niet. De laptops hier in huis ondersteunen helaas geen CUDA.... dus daar kan ik niet even een referentie test op doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ghost81 schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 21:43:
[...]
Ik zal eens nadenken of iemand in de buurt een videokaart heeft die ik kan lenen...
Ik heb ook nog even de GPU: MEMTEST gedaan van OCCT. Die geeft 1280 errors bij 10 passes. Dat hoort volgens mij ook niet. De laptops hier in huis ondersteunen helaas geen CUDA.... dus daar kan ik niet even een referentie test op doen.
Schijnt idd niet te horen. :P

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:26
Ghost81 schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 21:09:
[...]
Ik heb de videokaart niet overgeklokt. Bovendien heb ik bij de CPU het voltage niet eens verhoogd, maar zelfs verlaagd. En zoals ik hierboven al zei:

[...]

Het is trouwens een bescheiden overklok (i7 920 naar 3.5GHz). Als ik alles terugzet kunnen ze dat niet zien neem ik aan. Bovendien was het probeem er ook al toen ik nog niets gedaan had qua overklokken. Ik heb het systeem sinds begin mei, maar ik dacht eerst dat het een driver probleem of Windows 7 ofzo was. Nu na wat uitgebreidere testen denk ik daar anders over...

Wat ik me wel afvraag is hoe de winkel om zal gaan met het feit dat ik 2 extra harde schijven in het door hun geassembleerd systeem heb gezet en ook 2 extra ventilatoren waarvan 1 op de CPU koeler.

Een andere videokaart heb ik helaas niet tot m'n beschikking.
Lijkt mij dat je zo goed als alles uit hebt gesloten. Voeding is ook ruim voldoende. Tijd om je garantie te claimen. Een andere videokaart kan dat proces echter wel verkorten, omdat je dan zeker kunt weten of het de videokaart is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost81
Oke. Bedankt tot zover! Ik ga kijken of ik een andere videokaart kan regelen. Tegelijk ga ik kijken of ik mijn videokaart in een ander systeem kan testen. Die twee tests zouden redelijk definitief moeten zijn in hun oordeel.

Jammer dat 't niet iets simpels lijkt te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost81
Gelukkig heb ik de kans gehad om de videokaart even in een ander systeem te testen. Ook in dat systeem gaat het beeld op zwart na zeer korte tijd in FurMark 1.7. Het is dus nu vrijwel zeker de videokaart die niet goed is.

Om de tijd te overbruggen dat mijn videokaart weg is heb ik een 7300GT kaartje gekocht. Deze levert geen problemen op in het systeem. Natuurlijk belast deze het systeem niet zo zwaar als de GTX 285, maar het klopt in elk geval met de rest van de feiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost81
Zojuist een nieuwe MSI GTX 285 OC Superpipe 1GB ontvangen.
Furmark... geen probleem.
OCCT... geen probleem.
OCCT Memtest... 0 errors.

Alles netjes afgehandeld door Salland Automatisering.
Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1