dhcp relay

Pagina: 1
Acties:

• koos147
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-02 23:25
ik heb al aardig wat zitten google en ondanks dat ik probeer zoveel mogelijk de handleidingen te volgend krijg ik het onderstaande niet werkend

ik heb een server met windows 2003 als dhcp server in subnet a
ik heb een vigor draytek 2200e-plus die vanuit subnetb een vpn maakt naar de server
dit werkt prima met de ingebouwde dhcp server in de router

echter zou ik graag de dhcp server op de server gebruiken (ivm het uitdelen van vaste ip's)

dus heb ik de optie dhcp-relay aangezet en het ip van mijn server ingevuld (deze is gewoon bereikbaar vanuit subnet b)

op de server netjes een 2e subnet aangemaakt (had nog ergens gelezen dat boot-p aanmoest staan lijkt me sterk maar toch maar gedaan)

echter krijgen de clients in subnet b nu geen ip meer

hoop dat iemand hier weet wat ik fout doe

Met vriendelijke groet
Mark

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
2de scope is activated neem ik aan? mischien keer met wireshark oid. kijken wat er met je dhcp req. gebeurd.

• koos147
de scope is activated
zal de gegevens van de scope er bij halen

scope a
scope 172.16.1.0/24
router 172.16.1.1
dns 172.16.1.1
dnsdomein is ingevuld

scope b
scope 172.16.21.0/24
router 172.16.21.1
dns 172.16.1.1
dnsdomein ingevuld

scope a zit meteen bekabelde verbinding aangesloten en werkt prima
scope b is zoals gezegt aan de andere kant van de vpn verbinding en deelt geen ip's uit

ik heb helaas woensdag avond pas weer tijd om het netwerk plat te gooien en te testen

• koos147
ik ben even met wireshark aan de haal gegaan

op de client is het (zoals te verwachten) net alsof er helemaal geen dhcp server is
de client broadcast om een ip krijgt geen antwoord en kiest na een tijdje dan maar een 169.254 ip

op de server krijg ik het echter niet voor elkaar om een duidelijke cap te krijgen
ik heb de keuzen uit meerdere interfaces
als ik kies voor de interface waar de vpn op binnenkomt dan krijg ik allemaal paketten die toch echt over een andere interface binnenkomen

filteren op het ip van de router levert niets op en filteren op dhcp packeten levert ook niets op

en nog voordat we het bericht geplaatst hebben hebben we de oplossing gevonden
op de windows server kan je een dhcp server machtigen (die moet kennelijk ook voor de relay server)
echter had ik daar een naam ingevuld waarmee ik de router aanduid
deze naam had ik nog niet als hostname ingesteld op de router
nadat ik dit gedaan had werkten het opeens