Toon posts:

Welke kast voor een Packard Bell?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Mijn vriendin heeft een Packard Bell van het type IMEDIA X1150 AIO.
Probleem ermee is dat de computer (Windows XP) regelmatig meldingen geeft dat de harde schijf te warm is. Een andere enge melding komt van de tool 'Drivehealth': Hardware ECC recovered. Vervelendste deel van het verhaal is dat 1 van de 2 SATA harde schijven inmiddels overleden is.
Om de tweede harde schijf te redden, leek het me een goed idee om de kast van de PB te vervangen voor een goed koelende kast van bijvoorbeeld het merk Coolermaster. Ikzelf heb een Coolermaster kast en die bevalt me prima en houdt het geheel voldoende gekoeld.

Nu de vraag. :?
Volgens de website van PB is het moederbord van het type 'San Francisco 2'. Dat zegt me niet zoveel dus heb ik de kast opengemaakt en gezien dat het merk van het moederbord Foxconn is. Echter kan ik niet goed zien van welk type het moederbord is. De chipset is in ieder geval Via PT890 + 8237A.
Kan iemand van jullie mij vertellen of ik voor dit moederbord een standaard ATX kast kan kopen, en (nog beter) kan iemand mij adviseren welke kast prijs- en koeltechnisch geschikt is om te kopen? Enig detail wat ik hierbij moet vermelden is dat de kabels van de voeding niet van luxe lengte zijn. Momenteel hangt de voeding boven het moederbord, terwijl ik in mijn Coolermaster de voeding onder het bord heb hangen. Dat zou een probleem worden voor het moederbord van de PB. Noodzakelijkerwijs kan ik een nieuwe voeding kopen, maar dat vermijd ik liever. Dus enkel het vervangen van de kast.

Alvast dank voor het lezen, en eventueel beantwoorden van mijn vragen. ;)

Vriendelijke groet,
Ralph

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:38
probeer het moederbord gewoon eens in jouw case, past het ==> geen probleem :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat is inderdaad een optie, maar wel een hele hoop werk en ik heb weinig werkomgeving daarvoor. Ik hoopte zoiets te vermijden om eerlijk te zijn. Bovendien voel ik er niet veel voor om een moederbord te vaak uit een kast te halen, want daar loop ik verhoogd risico op beschadiging mee op (als zo'n ding al zit, ben ik superblij!).
Dus liever niet zoals je hopelijk begrijpt.

• Spaiker
  • Laatst online: 13:38
natuurlijk begrijp ik dat :) , het zijn jouw pc's hé :D
ik gaf alleen maar een wijze die ik zou proberen 8)

Verwijderd

moederborden hebben gewoon standaardformaten, tenzij je een kleine kast koopt, past het er gewoon in
Kan iemand van jullie mij vertellen of ik voor dit moederbord een standaard ATX kast kan kopen
ja dus

• FastFred
  • Laatst online: 18:19
Voor zover ik weet heeft PB geen eigen standaarden met betrekking tot de locatie schroefgaten op het moederbord, dus hij moet gewoon passen conform de mATX / ATX standaard ;)

Waar ik mij zorgen om maak is dat die pc'tjes van PB wel eens SCART, draadloos netwerk en bluetooth modules hebben. Grote kans dat je die in een andere kast niet kwijt kunt

• fotoklaasje
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 06 juli 2009 @ 21:33:
moederborden hebben gewoon standaardformaten, tenzij je een kleine kast koopt, past het er gewoon in

[...]

ja dus
Niet alle moederborden hebben altijd ATX standaardformaten (BTX is een poosje in geweest, en dell heeft (of had, ik heb al een poosje geen dell's meer verbouwd) een andere pin-layout op de voedings connector. Ik vind dit dus helemaal niet zo'n vreemde vraag. Misschien moet je hem alleen herformuleren naar: is mijn moederbord ATX?

Het antwoord weet ik niet trouwens, beste oplossing lijkt me inderdaad gewoon even proberen (zoveel kan er niet mis gaan bij het uit-en inbouwen van een mobo), Of koop een cheap-ass sweex kastje van 20 euro die je zonder veel (financiele) schade weg kunt gooien als het toch niet blijkt te passen.

edit: met FastFred eens dus

http://www.klaasje.com

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-05 16:17
In standaard systemen wil nog wel eens een BTX moederbord voorkomen. In dat geval >>> kansloos. Of je moet nog ergens 2e hands een kastje zien te vinden. Alles wat ik tot nu toe aangetroffen heb in een PB systeem was nagenoeg rommel of gewoon overstock van bedrijven (weinig verkochte series etc) die ze voor weinig op kunnen kopen. Mocht het moederbord dan ook van het BTX formaat zijn dan zou ik als ik jouw was geen moeite meer doen. Voor een paar tientjes heb je een nieuw moederbord van een gangbaar formaat met doorgaans veel meer features ;)

Heb je trouwens al uitgesloten dat het niet gewoon de voeding was die je schijfje een oplawaai verkocht heeft?
Harde schijven kunnen prima werken tot 40 graden, daarboven ook nog wel (zeker met dit soort weer). De levensduur word alleen aanzienlijk minder. lijkt me dan ook sterk dat in een standaard systeem (waar dus weinig/minder kans is op assemblage fouten) de schijf oververhit raakt. Slechte/goedkope schijven willen sowieso nog wel eens vroeg de marmeren trap betreden dus misschien een idee dat het gewoon aan de schijf zelf lag?

Mocht je nog garantie hebben zou ik die eerst op claimen eigenlijk...

Mja, dit zijn just my 2 cents :)

één is geen, twee is één

Verwijderd

fotoklaasje schreef op maandag 06 juli 2009 @ 21:39:
Niet alle moederborden hebben altijd ATX standaardformaten (BTX is een poosje in geweest, en dell heeft (of had, ik heb al een poosje geen dell's meer verbouwd) een andere pin-layout op de voedings connector. Ik vind dit dus helemaal niet zo'n vreemde vraag. Misschien moet je hem alleen herformuleren naar: is mijn moederbord ATX?
niet dat ik zoveel kaas heb gegeten van kasten, maar de voeding neem je normaal gesproken mee naar je nieuwe kast...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. :)
Even lezen wat jullie allemaal gepost hebben voordat ik reactie geef.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2009 21:46 ]

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Koop gewoon de AOpen kast uit de BBG van juli 2009 voor 36 euro. Dit is inclusief voeding van 350watt.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor al jullie reacties.
Die AOpen kast is zeker aantrekkelijk maar ben met jullie informatie toch wat aan het struinen gegaan.
Ik kwam op de Cooler Master Centurion 5 CAC-T05. Die heeft de voeding bovenin zitten voor zover ik zie, en heeft 2 fans, en degelijke koeling vind ik o zo belangrijk.

Geschikt, wat jullie betreft? ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2009 22:14 ]

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-04 11:40
voor je kosten maakt, post eens een foto van de binnenkant van de PB kast
tenzij ze te klein is kan je het misschien oplossen door de kabels mooier te ordenen, er een extra fan in te plaatsen of indien nodig een extra gat te maken (je bent tweaker voor iets)

persoonlijk zou ik denken dat er iets grondig mis is, normaal worden oem PC's goed in elkaar gezet
een dergelijke melding heb ik alleen nog maar gezien bij een Dell met een kapotte casefan (was wel een klein kastje)

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op maandag 06 juli 2009 @ 22:13:
Bedankt voor al jullie reacties.
Die AOpen kast is zeker aantrekkelijk maar ben met jullie informatie toch wat aan het struinen gegaan.
Ik kwam op de Cooler Master Centurion 5 CAC-T05. Die heeft de voeding bovenin zitten voor zover ik zie, en heeft 2 fans, en degelijke koeling vind ik o zo belangrijk.

Geschikt, wat jullie betreft? ;)
Zeker een leuke kast voor relatief weinig geld. Als je voorkeur echter niet perse uit zou gaan naar een Cm dan zou een Asus kastje ook volstaan denk ik. Zijn redelijke kasten en voor 3 tientjes heb je er 1.
Aangezien jouw vriend een waarschijnlijk standaard packard bell systeem heeft zonder al te veel energieslurpers en dus warmte makers zal zo'n kast imo volstaan. bv:

http://www.alternate.nl/h...Cooler+Master+Centurion+5

Edit: lol ironisch genoeg linkt een CM c5 link door naar een Asus Ta 863.
of het wordt tijd dat ik mijn cookies leeg?! |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Switchie op 06-07-2009 22:25 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Verwijderd

Topicstarter
Jongens, jullie hebben me geholpen waarvoor mijn eeuwige dank.
Ik ga op avontuur!

'Case closed' :D

• Martijn-HK
  • Laatst online: 19-05 13:09
Als je op de Packerd Bell site meer had gezocht, had je het antwoord gevonden. Als je op het model moederbord klikt kun je alle eigenschappen van het moederbord zien.

http://support.packardbel...francisco2&ppn=PB80X15986

Hier staat dat dit moederbord een ATX formfactor heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Martijn-HK op 07-07-2009 13:14 ]

Pagina: 1