Toetsenbord uitschakelen

Pagina: 1
Acties:

• Elwood Blues
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-11 16:19
Ik kan een semi-defecte laptop van iemand overnemen, waarvan het enige probleem is dat de R-toets zo nu en dan ineens blijft hangen. Het lijkt een hardwarematig probleem, want het probleem doet zich ook buiten Windows voor. Nu wil ik die laptop in gaan zetten als Linux-server (thuistoepassing, zeer lichte belasting), waarbij ik het ingebouwde toetsenbord wil disablen en (voor de enkele keer dat het nodig is) een USB-toetsenbord aansluiten. Hoogstwaarschijnlijk wordt het een Clarkconnect (CentOS) oplossing.

Nu heb ik uiteraard gezocht op GoT, en daar o.a. de volgende topics gevonden:

Local keyboard uitschakelen

\[XP} onboard toestenbord laptop disablen

Geen van die topics heeft echter een antwoord op mijn vraag. Ook Google heb ik uiteraard geprobeerd (met combinaties van termen als linux/disable/keyboard/laptop) en daar kom ik ook wel mensen tegen met hetzelfde probleem, maar in geen van de gevallen een bevredigend antwoord. Meestal luidt het advies: "Pak een schroevendraaier/hamer/slijptop, en demonteer het toetsenbord". Nu zal het zeker niet de eerste laptop zijn die ik open schroef, maar liever laat ik het ding gewoon zitten. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er geen softwarematige oplossing is, dus dan loop ik liever geen onnodig risico op schade aan de laptop (hoe eenvoudig de operatie ook moge zijn).

De oplossing die nog het dichtst in de buurt komt is deze (het remappen van de R-toets naar een zwart gat), ware het niet dat dit ook geldt voor een extern keyboard dus da's ook weer niet handig. Heeft iemand hier een verhelderend idee?

Kortom: de oplossing die ik zelf in gedachten heb, is bijvoorbeeld een commando dat ik via SSH op de commandline kan uitvoeren om het toetsenbord te disablen/enablen. Maar ja... welk commando :)

WHoops, zie een tikfout in de topictitel, slordig :X Zou één van de mods dat aan willen passen misschien? Thanks!

[ Voor 8% gewijzigd door Elwood Blues op 06-07-2009 21:18 ]

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Als je je eigen kernel voor dat ding wil compileren, zou je gewoon keyboard support uit kunnen zetten.

Weet alleen niet of dan je USB toetsenbord nog werkt. Als dat toetsenbord intern op een PS/2 bus zit, zal dat wel lukken, maar als dat board op een USB connector zit wordt het wat lastiger...

Misschien dat je in de BIOS het toetsenbord uit kan zetten?

[ Voor 9% gewijzigd door Rainmaker op 07-07-2009 00:47 ]

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• zkiwi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:50
Je kan ook de laptop openschroeven en dan het toetsenbord los halen(Als hij dan nog wil booten).

Verwijderd

De eerste vraag die bij mij opkomt is waarom je hem uit wil zetten. Heb je er last van dat hij aanstaat? Als je hem niet gebruikt maakt het toch niet uit of hij aanstaat of niet?

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:22
De BIOS zo instellen dat hij op geen enkele POST error stopt met booten en vervolgens de kabel tussen moederbord / toetsenbord lostrekken? Dan zou je USB toetsenbord nog steeds moeten werken en je laptop heeft geen groot gapend gat.

• Elwood Blues
Dank voor de reacties allemaal! Alle input is zeer welkom :)

@ Rainmaker: een eigen kernel compileren heb ik nog nooit gedaan, ik zou er waarschijnlijk wel uitkomen maar het klinkt me een beetje in de oren als een paardenmiddel. Het toetsenbord compleet disablen verwacht ik eigenlijk niet in het bios van die laptop, dat is sowieso een optie die je niet heel erg vaak tegenkomt is mijn ervaring.

@Collie519: zoals ik in de TS beschrijf, blijft de R hangen. Dat heeft een paar gevolgen:
- de input (statusscherm of commandprompt-login in het geval van clarkconnect) wordt zinloos gevuld, je krijgt dus een oneindig lange rij RRRRRRR'en. Erg hinderlijk als je aan het werken bent op die PC (tekst invoeren is dan simpelweg onmogelijk), iets minder dramatisch als hij als server in de kast ligt maar nog steeds niet wenselijk.
- Als de R geen geldige input is, slaat de PC-speaker aan het piepen. De PC-speaker kun je waarschijnlijk wel uitzetten of loshalen maar soms heeft dat ding ook nuttige functies (temperatuurwaarschuwingen bijvoorbeeld) dus die wil ik gewoon aan kunnen houden.
(- en dan nog onnodige systeembelasting, al zal dat zeer minimaal zijn)

@zkiwi en UTwizard: het stekkertje van het toetsenbord (of het complete toetsenbord) loshalen is inderdaad wel een optie, maar liever zou ik gewoon een simpel commando uitvoeren om de input (tijdelijk) te blokkeren, dat moet toch mogelijk zijn? Kan me niet voorstellen dat niemand dat ooit gebruikt heeft, al was het maar vanwege beveiliging van een pc/server oid.

• zkiwi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:50
je kan misschien ook de r proberen te remappen naar een andere toest die je niet zoveel gebruikt, en dan de r toets gewoon leeg laten.
http://www.linuxscrew.com...-a-keyboard-key-in-linux/

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
zkiwi schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 08:04:
Je kan ook de laptop openschroeven en dan het toetsenbord los halen(Als hij dan nog wil booten).
Dat lijkt me de makkelijkste oplossing, afhankelijk van het type laptop kost het je tussen de 0 en 30 schroefjes :)
Maaar: is het probleem niet op te lossen? Sloop die toets er eens af (voorkantje omhoog wippen), maak hem schoon, en kijk of dat helpt? Of desnoods het hele toetsenbord uit elkaar halen, en de folies weer opnieuw in elkaar zetten.

Verwijderd

Kun je het toetsenbord device niet mappen naar /dev/null oid?

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 13:11:
Kun je het toetsenbord device niet mappen naar /dev/null oid?
TS zegt in zijn TS dat het ook gebeurt buiten de BIOS.

Dus voor TS is de gemakkelijkste oplossing: het interne toetsebord gewoon loshalen.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Elwood Blues schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 12:48:
Dank voor de reacties allemaal! Alle input is zeer welkom :)

@Collie519: zoals ik in de TS beschrijf, blijft de R hangen. Dat heeft een paar gevolgen:
- de input (statusscherm of commandprompt-login in het geval van clarkconnect) wordt zinloos gevuld, je krijgt dus een oneindig lange rij RRRRRRR'en. Erg hinderlijk als je aan het werken bent op die PC (tekst invoeren is dan simpelweg onmogelijk), iets minder dramatisch als hij als server in de kast ligt maar nog steeds niet wenselijk.
- Als de R geen geldige input is, slaat de PC-speaker aan het piepen. De PC-speaker kun je waarschijnlijk wel uitzetten of loshalen maar soms heeft dat ding ook nuttige functies (temperatuurwaarschuwingen bijvoorbeeld) dus die wil ik gewoon aan kunnen houden.
(- en dan nog onnodige systeembelasting, al zal dat zeer minimaal zijn)
Ah, dat hij ook echt bleef hangen was even niet doorgekomen. Excuses, is nu helemaal duidelijk :)

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03 19:08
Kun je geen udev regel aanmaken om het toetsenbord uit te schakelen? En wat voor device is dat toetsenbord? PS/2 of USB?

edit: het kan ook met xmodmap:
code:
1
xmodmap -e "keycode 27="

Op deze manier map je de 'r' die keycode 27 heeft nergens naartoe. Maar da's alleen voor onder X.

[ Voor 42% gewijzigd door autostatic op 07-07-2009 13:53 ]

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 08:46

smokalot

titel onder

zkiwi schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 13:04:
je kan misschien ook de r proberen te remappen naar een andere toest die je niet zoveel gebruikt, en dan de r toets gewoon leeg laten.
http://www.linuxscrew.com...-a-keyboard-key-in-linux/
Dat werkt alleen in X, en is van toepassing op alle toetsenborden die op het systeem zijn aangesloten.

Ik weet niet precies hoe dat werkt met interrupts enzo, maar volgens mij is het heel onhandig als je toetsenbord continu een signaal stuurt, dan wordt iedere keer je CPU wakker gemaakt. Dat die toets vervolgens door de software genegeerd wordt doet daar niets aan af.

Ik zou dus hardwarematig een aanpassing doen, het stekkertje loshalen, of de r-toets fixen, of anders de printbanen bij de r-toets doorsnijden, zodat ie het helemaal nooit meer doet.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Als je het type nummer van de laptop geeft, is te bepalen of het toetsenbord fysiek uit te zetten makkelijk is of niet.

Heb hier een laptop, daar zit het toetsenbord met 1 schroef aan de onderkant vast.

Vaak hoeft de hele laptop niet open om het toetsenbord te vervangen.

If you choose to criticise you choose your enemies

• Elwood Blues
Remappen in X schiet ook niet op inderdaad, het wordt een server waarop geen X draait :) Ik denk als ik dit allemaal zo lees, dat ik me er toch maar bij neer moet leggen dat het toetsenbord loshalen de makkelijkste oplossing is. Ik zal m'n precisieschroevendraaiertjes maar weer eens op zoeken, dank voor de reacties allemaal! Kan nooit zo veel werk zijn als het vervangen van de processor in mijn acer laptop (=nagenoeg compleet demonteren en die doet het ook nog steeds). Het typenummer heb ik niet bij de hand, heb de laptop nog niet, maar daar kom ik wel uit, thanks anyway!

Maar als er toch nog iemand een verhelderend idee heeft, is dat uiteraard nog steeds welkom (voor mij of voor het nageslacht) ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Elwood Blues op 07-07-2009 14:50 ]

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

AutoStatic schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 13:37:
Kun je geen udev regel aanmaken om het toetsenbord uit te schakelen? En wat voor device is dat toetsenbord? PS/2 of USB?
Zat ik ook in eerste instantie aan te denken. Maar het keyboard heeft geen device node (net als eth devices e.d.).

Er is wel een /dev/input/event0, die in een VM bij mij een "AT toetsenbord" is. Maar toen ik het ding weggooide, werktte mn toetsenbord nog steeds. Ook in /sys heb je een "keyboard" file, maar ook die weggooien had bij mij geen zin.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Pagina: 1