ATI Radeon HD 3850 flikkert zwart beeld na aantal min gamen

Pagina: 1
Acties:

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-05 06:47
Sindskort game ik weer op me PC en na een aantal minuten gamen flikkert het beeld constant na zwart wat steeds heviger word

Is dit een teken van een stervende videokaart of is er iets anders aan de hand?

verdere systeem specs
MSI P35 neo2 platinum mobo
Intel Core2duo 6550
2gb DDR2 800mhz geheugen

laatste catalyst drivers en laatst eintel inf drivers

[ Voor 27% gewijzigd door Sn0wblind op 06-07-2009 20:48 ]

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 15:59
zet catalyst A.I. eens af in je catalyst control center (CCC) bij mij hielp het...

• Sn0wblind
Spaiker schreef op maandag 06 juli 2009 @ 21:14:
zet catalyst A.I. eens af in je catalyst control center (CCC) bij mij hielp het...
helpt helaas bij mij niet.

ik zag net wel dat er kleine artifacts in me beeld verschijnen voordat het gebeurt.

ik vraag me nu af of de kaart neit aan het overlijden is of dat het software matig is. in windows zelf heb ik nergens last van

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-05 16:44
Blijft het beeld dan zwart of gaat hij wel gewoon door? Speelt het geluid wel door?

Kan zijn dat het met de temperatuur te maken heeft, misschien moet je die eens nakijken met een programma àlà Everest ofzo ;)

één is geen, twee is één

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:31
Over welke Windows versie hebben we het hier?

Toevallig nog zo'n leuk geel uitroeptekentje rechtsonderin?

[ Voor 41% gewijzigd door Sypher op 06-07-2009 21:47 ]

• Sn0wblind
Wackoz schreef op maandag 06 juli 2009 @ 21:46:
Blijft het beeld dan zwart of gaat hij wel gewoon door? Speelt het geluid wel door?

Kan zijn dat het met de temperatuur te maken heeft, misschien moet je die eens nakijken met een programma àlà Everest ofzo ;)
het geluid gaat idd gewoon door temperatuur hangt meestal rond de 60 a 70graden volgens catalyst control centre

edit:

Windows XP, uitroep teken van wat?

[ Voor 5% gewijzigd door Sn0wblind op 06-07-2009 21:54 ]

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Als je wilt weten of je kaart aan het overlijden is kun je bijvoorbeeld Furmark installeren of de artifact scanner van ATITool gebruiken.
De temperaturen kun je tijdens het stresses in de gaten houden met GPU Z.
Zijn er zwakke componenten aanwezig op de kaart, dan komen die wel aan het licht.
Denk er wel aan dat je kaart waarschijnlijk serieus heet gaat worden, dus ik zou de stress test niet meteen met de meest zware settings uitvoeren.
Ik zou ook eerst even alle applicaties sluiten voordat je een stabiliteitstest gaat doen.
Er kunnen overigens slechte componenten zijn of componenten die gewoon te heet worden.

Zo'n uitroepteken duidt zover ik weet op een driver fout, wat een andere oorzaak kan zijn voor problemen.
Meestal krijg je dan wel een aparte foutmelding te zien waarin ook staat welke driver de problemen geeft.

• Sn0wblind
Flitzer schreef op maandag 06 juli 2009 @ 22:02:
Als je wilt weten of je kaart aan het overlijden is kun je bijvoorbeeld Furmark installeren of de artifact scanner van ATITool gebruiken.
De temperaturen kun je tijdens het stresses in de gaten houden met GPU Z.
Zijn er zwakke componenten aanwezig op de kaart, dan komen die wel aan het licht.
Denk er wel aan dat je kaart waarschijnlijk serieus heet gaat worden, dus ik zou de stress test niet meteen met de meest zware settings uitvoeren.
Ik zou ook eerst even alle applicaties sluiten voordat je een stabiliteitstest gaat doen.
Er kunnen overigens slechte componenten zijn of componenten die gewoon te heet worden.

Zo'n uitroepteken duidt zover ik weet op een driver fout, wat een andere oorzaak kan zijn voor problemen.
Meestal krijg je dan wel een aparte foutmelding te zien waarin ook staat welke driver de problemen geeft.
Ah ok, zo;n uitroep teken zie ik niet, ik zal die stress test straks even draaien.

Hoelang zit er overigens garantie op zo;n kaart? aangezien die nu ongeveer anderhalf jaar oud is?

• Wackoz
Het uitroepteken staat voor een VPU recover (heb zelf ook een 3850 ;)). De VPU recover schakelt in onder instabiele omstandigheden (denk aan te hoge clocks) of wanneer de kaart te heet wordt. Ik krijg alleen een recover wanneer ik de kaart overgeclockt heb èn de fan te zacht/laag heb staan. Resultaat: Hoge temperaturen ala 100 graden. Dan flikkert het scherm idd zwart (vaak crasht de game dan ook). Wanneer mijn kaart echter gewoon stock draait en de fan lekker rustig staat wordt hij ook gewoon ~95 graden en krijg ik geen VPU recover. Als je zeker bent van die ~70 graden, en je hebt de kaart op stock draaien, dan zou ik in CCC even de VPU recover uitschakelen. Dan krijg je geen uitroepteken meer, en dus geen flikkerend beeld :)

één is geen, twee is één

• Sn0wblind
Tijdens het stressen met oa Arma2, Far Cry 2 en Call of Juarez 2 komt de temperatuur op zo;n 80 graden max

futuremark doet precies hetzelfde, na een tijdje krijg ik de zwarte flitsen en slight artifacts de applicaties lopen wel gewoon door.

vpu recovery uit zetten maakt geen verschil.

Mischien dat ik van de week mijn bak herinstalleer kijken of dat helpt en omdat het er sowieso weer tijd voor is. Ik vind het wel raar want als ik even alt tab en daarna weer terug in de game ga kan ik weer even verder

• Wackoz
Krijg je dezelfde problemen nadat je terug switcht naar de game? Artifacts duiden meestal op kapot vram of te heet (oververhit) vram. Je kan kijken of je dezelfde problemen hebt wanneer je het videogeheugen wat onderclockt, bijv 100 mhz. Zo kun je kijken of het minder wordt/verdwijnt. Mocht het geheugen op bijv 400mhz nogsteeds artifacts geven dan moet het haast wel iets anders zijn. Een ventilator gericht op de videokaart (open kast) zou ook kunnen helpen. Als het probleem dan weg is/minder is dan moet het een warmte probleem zijn :)

één is geen, twee is één

• Sn0wblind
Wackoz schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 06:37:
Krijg je dezelfde problemen nadat je terug switcht naar de game? Artifacts duiden meestal op kapot vram of te heet (oververhit) vram. Je kan kijken of je dezelfde problemen hebt wanneer je het videogeheugen wat onderclockt, bijv 100 mhz. Zo kun je kijken of het minder wordt/verdwijnt. Mocht het geheugen op bijv 400mhz nogsteeds artifacts geven dan moet het haast wel iets anders zijn. Een ventilator gericht op de videokaart (open kast) zou ook kunnen helpen. Als het probleem dan weg is/minder is dan moet het een warmte probleem zijn :)
ik zal dat eens proberen, wat is een goede overclocktool tegenwoordig voor Ati om ;m mee te underclocken?

de artifacts komen terug ja na een alt tab maar duurt wel weer eventjes.

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:24
Zet de fan speed eens op max en probeer dan de kaart te stressen. Mocht het dan langer duren of niet gebeuren dan raakt de videokaart met de standaard fan instelling oververhit.

EDIT:
Met ATI Tray Tools kan je de fan speed aanpassen en underclocken. Download de laatste BETA van atitraytools.tk

[ Voor 26% gewijzigd door THE_FIREFOX op 07-07-2009 12:32 ]

• Wackoz
Ik gebruik nu zelf Rivatuner om mijn ATI mee onder te clocken tijdens de late download uurtjes. In principe zijn er niet echt programma's speciaal voor ATI of Nvidia kaarten, behalve dan het CCC van ATI zelf en het standaard Nvidia progje (naam even kwijt). ATI tray tools kan bijvoorbeeld ook prima de speeds van een Nvidia kaart aanpassen enz enz.

één is geen, twee is één

• Sn0wblind
underclocked hielp volgens mij wel, net even arma2 getest en heb nog geen artifacts gezien, straks de kaart maar ff schoonblazen met perslucht

• Sn0wblind
problem solved,

koeling was niet helemaal clean meer dus hij werd blijkbaar toch te warm al gaf de temperatuur sensor dat niet aan, nadat ik alles ontstoft had uit de kast draaide het weer als een zonnetje
Pagina: 1