5.1 voor TV, Xbox 360 en DVD-speler

Pagina: 1
Acties:

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ten eerste: ik ben een leek op het gebied van audio :P Nu ben ik op zoek naar een Dolby Surround / DTS 5.1 geluidsset voor in mijn woonkamer. Ik wil geen losse receiver + boxen omdat ik dat te duur vind, mijn interesse gaat meer uit naar een totaal setje als de Logitech Z-5500.

Ik heb een redelijk nieuwe Samsing HD-Ready TV, een Xbox 360 en een DVD-speler die ik op deze boxen wil aansluiten. Ik heb eigenlijk geen idee of ik de speakers dan op de TV aansluit of losse kabels naar zowel Xbox als DVD-speler. Hoe gaat het aansluiten hiervan, en wat voor ingangen worden er gebruikt?

Nu is mijn grote vraag eigenlijk wat een goed setje is. Op Bol.com en MyCom.com vond ik dus de Logitech Z-5500 Digital. Hier heb ik een aantal reviews over gelezen en die waren erg positief. Behalve velen klachten over een "plopjes" probleem. Doet dat probleem zich nog steeds voor en is het echt zo storend?
Maar het bovenstaande setje is natuurlijk al vrij oud. Dus ik vraag mij af of er momenteel al betere setjes zijn die aan mijn eisen voldoen. Het mag niet veel duurder uitvallen dan de Z-5500 (250 euro).

Hopelijk kan iemand mij een beetje op weg helpen :) Ik heb vast nog wel wat meer vragen maar daar kan ik niet 1,2,3 opkomen!

Verwijderd

Ik heb zelf ook de Z5500 en ik moet zeggen wat een belachelijk goed setje, Bij de nieuwere die nu in de winkel liggen heb je geen plopjes probleem meer. Dit setje had er nooit heel veel last van meer de X540 die er last van had.

De Z5500 heeft zowel een Coax als optische ingang en ook nog een ouderwetse 3.5mm jack dus je kan er nagenoeg alles op kwijt

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:26

FeaR

In GoT we trust

monnick schreef op maandag 06 juli 2009 @ 20:14:
Ik heb eigenlijk geen idee of ik de speakers dan op de TV aansluit of losse kabels naar zowel Xbox als DVD-speler. Hoe gaat het aansluiten hiervan, en wat voor ingangen worden er gebruikt?
Makkelijkste is inderdaad alleen een kabel van je tv naar de Z-5500 trekken, maar niet elke tv geeft dan het beste geluid. Je tv moet dan namelijk het geluid dat je DVD-speler/XBox stuurt naar de Z-5500 sturen. Er zijn veel tv's die maar tot 2.0 door kunnen sturen. Dus dan is het zonde als je DVD en XBox Dolby Digital 5.1 uitzenden. Plus dat sommige tv's niet overweg kunnen met DTS. Dus dan heb je helemaal geen geluid.

Dus zoals gezegd is het het makkelijkst om alles gewoon los aan te sluiten naar bijvoorbeeld een Z-5500. Je hebt dan altijd DD of DTS 5.1 (mits de bron dit ondersteunt). En al heeft een Z-5500 maar twee digitale ingangen (optisch en coax) dan is er met adapters en splitters altijd wel wat te regelen zodat je alles op zo'n kant-en-klaar set aan kan sluiten.

Ander merk wat ook veel voorbij komt als "concurrent" van de Z-5500 is Teufel.
En dan met name de Concept E-serie (en dan de Concept E 400 die qua prijs tegenover een Z-5500 gezet kan worden). Overigens heeft de Teufel wel veel meer ingangen, sowieso al twee maal zo veel digitale ingangen als de Z-5500 en nog veel meer analoge ingangen.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 06-07-2009 20:30 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• monnick
  • Niet online
Oke, mooi om dat te horen :) De reviews waren ook allemaal zo positief.

DVD-speler: Coaxial (en nog L, R, Pb en nog iets ofzo)
TV: Optical (en nog L, R, Pb en nog iets ofzo)

Wat de aansluiting van m'n Xbox is kan ik niet zo snel checken aangezien deze nu met HDMI kabel op m'n TV is aangesloten en de meegeleverde "verloop" kabel met audio stekkers ligt ergens anders.

Kan ik gewoon het speakersetje op de TV aansluiten met optische kabel en dat het geluid van de DVD speler en Xbox dan via de TV gaan? Dat geeft zeker kwaliteitsverlies? Zeker bij de TV aangezien deze niet digitaal op m'n TV is aangesloten (old-skool Scart :P )

EDIT: Jouw reactie verscheen op het moment dat ik m'n reactie aan t schrijven was ;)

[ Voor 54% gewijzigd door monnick op 07-07-2009 19:13 ]

• monnick
  • Niet online
Na heel veel reviews e.d. gelezen te hebben heb ik gisteravond laat het Z-5500 setje besteld! Als het goed is komt hij morgen al binnen, want ik kreeg zojuist het mailtje dat het pakket verzonden is (Komplett.nl).

Nu rest mij nog 1 grote vraag. Mijn Xbox 360 hangt m.b.v. HDMI kabel aan mijn TV, een Samsung LE32A436 (klik voor specificaties). Nu lijkt me wel dat een HDMI kabel is staat is om 5.1 geluid door te sturen naar m'n TV. Maar hoe gaat m'n TV met dit signaal om? Treed er (hoorbaar) kwaliteitsverlies op als ik de Z-5500 set m.b.v. optische kabel op m'n TV aansluit (dus niet direct op de Xbox)??

En nog een tweede kleiner vraagje: m'n kamer is redelijk groot en om alle kabels netjes te leggen heb ik wel ongeveer 10 m optische audio kabel nodig. Nu heb ik al op diverse webwinkels gekeken, en deze kabels lijken niet erg duur te zijn. Geldt hierbij (net als bij HDMI kabels) dat een hele dure kabel in veel gevallen onzin is, of doe ik er goed aan om een duurdere kabel aan te schaffen. (dit is natuurlijk een discussie puntje :P). Heb ik dan ook nog een verlengstuk o.i.d. nodig? :)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

monnick schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 19:19:
En nog een tweede kleiner vraagje: m'n kamer is redelijk groot en om alle kabels netjes te leggen heb ik wel ongeveer 10 m optische audio kabel nodig. Nu heb ik al op diverse webwinkels gekeken, en deze kabels lijken niet erg duur te zijn. Geldt hierbij (net als bij HDMI kabels) dat een hele dure kabel in veel gevallen onzin is, of doe ik er goed aan om een duurdere kabel aan te schaffen. (dit is natuurlijk een discussie puntje :P). Heb ik dan ook nog een verlengstuk o.i.d. nodig? :)
Ik heb hier 10 meter optische kabel liggen en dat geeft tot op heden geen probleem die door de lengte komen. Dus in principe zou één kabel gewoon moeten werken en hoef je niet met tussenstukken en versterkers te gaan werken.
Optisch is net als HDMI digitaal dus of je dan wel of geen €100,- uit moet gaan geven is aan jou. Ik heb zelf met optische kabels altijd wel een iets duurdere prijsklasse. Niet omdat ik dat qua kwaliteit verwacht van het geluid, maar meer in de kabel. De mantel van een duurdere kabel is iets dikker waardoor de kern (de glasvezel) minder snel zal breken/knakken als je per ongelijk een iets te scherpe bocht wilt leggen. Maar dat is mijn reden, weet niet hoe strak jij de kabel gaat leggen en wat je verwacht. Maar zoals gezegd is optisch ook een digitaal signaal wat niet/nauwelijks ruis kan ondervinden...

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11-2025

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

xbox: optisch
dvd: coax
tv: stereo tulp

lijkt me dat dat wel werkt op je net bestelde setje!
(beken overigens wel dat ik niet alles tot in detail heb doorgelezen dus kan een spuit 11 reactie zijn ;))

• monnick
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties!

Maar nog even voor de duidelijkheid. Als ik alleen m'n TV optisch met het setje verbind dan haal ik niet de maximale geluidskwaliteit uit m'n DVD-speler. Deze gaat namelijk met scart naar m'n TV, en het lijkt me niet dat dat een 5.1 signaal kan doorsturen. In de setup met alleen optisch naar m'n TV heb ik dan wel het maximale geluid uit m'n Xbox aangezien deze met HDMI aan m'n TV is aangesloten.

Klopt het wat ik hierboven zeg? Of heeft het uberhaupt andere voordelen om alles los aan te sluiten (zoals Firestorm zegt)?

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:04

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Je moet je Xbox optisch met de Z-5500 verbinden, beeld gaat dan direct via HDMI naar Tv, geluid via optisch naar Z-5500

De Dvd moet dan via coaxial naar de Z-5500, beeld gaat dan via scart naar tv, geluid via coaxial naar Z-5500

Tv inderdaad gewoon via sterio tulp naar Z-5500.

dus inderdaad zoals al gezegd werd, maar ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• monnick
  • Niet online
Ja, ok jullie "aansluit idee" snap ik Firestorm en Blitzkrieg.

Maar ik vroeg me gewoon af waarom ik niet bijv. de DVD-speler met coax kan aansluiten en mijn TV met optische kabel. Dan gaat het geluid van m'n Xbox dus met HDMI naar de TV en vervolgens naar m'n Z-5500 setje. Of is dat ongewenst i.v.m. kwaliteitsverlies / iets anders?

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik weet niet of je TV ene optische uitgang heeft, maar als die dat heeft dan kun je er van op aan dat het geluid dat je TV doorstuurt van bijv HDMI gewoon stereo 2.0 is. Dit heeft te maken met het feit dat anders receivers overbodig worden etc, dat vinden de producenten niet leuk.

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

monnick schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 10:35:
Ja, ok jullie "aansluit idee" snap ik Firestorm en Blitzkrieg.

Maar ik vroeg me gewoon af waarom ik niet bijv. de DVD-speler met coax kan aansluiten en mijn TV met optische kabel. Dan gaat het geluid van m'n Xbox dus met HDMI naar de TV en vervolgens naar m'n Z-5500 setje. Of is dat ongewenst i.v.m. kwaliteitsverlies / iets anders?
Je Xbox stuurt dan gewoon 2.0 geluid naar je tv via de hdmi, aangezien jou tv geen 5.1 kan decoden.
Het kan dus wel, maar dan hou je gewoon stereo, en heb je dus eigenlijk niks aan je 5.1 set.

Edit: wat Sander- zegt dus. En er zit geen optisch uit op de tv.

[ Voor 5% gewijzigd door blitzkrieg op 08-07-2009 10:40 ]

• monnick
  • Niet online
Er zit wel optisch uit op de TV. Ik zie het op internet ook niet bij de specificaties staan, maar achter op mijn TV zit toch echt een uitgang met "Digital Audio Out (OPTICAL)".

Maar dus ook al heeft mijn TV een optische uitgang, dan alsnog het signaal (van de Xbox) niet via de TV sturen omdat ik dan gewoon stereo geluid krijg?

Bedankt voor jullie reacties btw! :)

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

monnick schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 11:10:
Er zit wel optisch uit op de TV. Ik zie het op internet ook niet bij de specificaties staan, maar achter op mijn TV zit toch echt een uitgang met "Digital Audio Out (OPTICAL)".

Maar dus ook al heeft mijn TV een optische uitgang, dan alsnog het signaal (van de Xbox) niet via de TV sturen omdat ik dan gewoon stereo geluid krijg?

Bedankt voor jullie reacties btw! :)
Ook al zou het kunnen, ik zou niet weten waarom eigenlijk. Je zou dan net zoveel kabel nodig zijn.

Xbox --> HDMI --> TV --> Optisch --> Z-5500

Of zoals wij voorstellen:

Xbox --> HDMI --> TV
Xbox --> Optisch --> Z-5500

• monnick
  • Niet online
Heb net de set al binnen gekregen! Eerste indrukken zijn zeer positief, alleen aan 1 ding kan ik me echt heel erg ergeren: waarom teh fuck leveren ze geen optische of coax kabel mee???? Nu kan ik alsnog niet van m'n DVD speler / Xbox genieten met Dolby Surround. Weer een dagje wachten tot de winkels opengaan en ik kabels kan halen :(

Er zit wel een 6 channel cable (??) bij, zo 1 met aan beide uiteinden 3 stekkertjes. Iemand enig idee of ik met deze kabel (alvast) dolby surround geluid uit m'n TV / DVD speler kan halen? Ik kon achter op m'n TV geen geschikte aansluitingen vinden dus nu heb ik de 5.1 alleen met een stereo jack op m'n TV aangesloten. Slechts stereo geluid dus :'(

Ik zit te twijfelen wat voor kabels ik zal kopen (zowel coax als optisch). Duurdere kabels zijn niet nodig toch? Ik heb maar 1 meter kabel nodig, dus gewoon de goedkoopste halen?

En nog een vraag. Mijn stereo toren staat niet zo ver van de Z-5500 set vandaan. Nu zou het natuurlijk mooi zijn als ik deze ook op de Z-5500 kon aansluiten. Maar hoe kan ik dat doen? Momenteel komen er 2x zo'n ROOD + WIT kabeltje uit die rechtstreeks naar de boven gaan. Maar voor die kabeltjes heeft de Z-5500 natuurlijk geen ingang. Dus iemand enig idee hoe ik dit kan realiseren? Er zit ook nog een headphone uitgang op m'n stereotoren, maar dat is misschien een beetje een ranzige oplossing :P

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

monnick schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 19:27:
Heb net de set al binnen gekregen! Eerste indrukken zijn zeer positief, alleen aan 1 ding kan ik me echt heel erg ergeren: waarom teh fuck leveren ze geen optische of coax kabel mee????
Is om kosten te drukken, want zo'n setje moet goedkoop blijven.
Er zijn genoeg mensen die zo'n Z-5500 niet optisch/coaxiaal aansluiten en dan slingert er dus een ongebruikte kabel rond. Dus zonde als niet iedereen die kabels gebruikt om ze erbij te doen. Mar troost je: bij mijn Denon receiver zaten ook geen kabels :+

Overigens had je op de site van Logitech en in reviews kunnen lezen dat er geen digitale kabels meegeleverd worden.
Er zit wel een 6 channel cable (??) bij, zo 1 met aan beide uiteinden 3 stekkertjes. Iemand enig idee of ik met deze kabel (alvast) dolby surround geluid uit m'n TV / DVD speler kan halen? Ik kon achter op m'n TV geen geschikte aansluitingen vinden dus nu heb ik de 5.1 alleen met een stereo jack op m'n TV aangesloten. Slechts stereo geluid dus :'(
Uit je tv kan je sowieso geen Dolby Surround halen, want je tv provider zendt maar 2.0 stereo mee. Dus dan kan je daar alleen met Dolby Pro Logic II een soort van 5.1 van maken. Of je dat mooi vind ik aan jou. Ik luister dan liever zelf naar 2-kanaals stereo.
Er zijn overigens geen tv's die ik ken die analoog meerkanaals (dus meer dan 2 kanalen) out hebben. Alles is of twee maal RCA (stereo) of digitaal. Maar voor dat laatste heb je dus een digitale kabel nodig en die heb je niet :P
Ik zit te twijfelen wat voor kabels ik zal kopen (zowel coax als optisch). Duurdere kabels zijn niet nodig toch? Ik heb maar 1 meter kabel nodig, dus gewoon de goedkoopste halen?
Lees jij mijn posts wel 8)7

In mijn eerste post had ik al gezegd dat je eerst moet testen of je tv wel Dolby 5.1 door stuurt via de optische uitgang. Als dat zo is kan je je XBox via HDMI aansluiten op je tv en dan de optische uitgang van de tv gebruiken. Als de tv maximaal 2.0 out put dan moet je de XBox met de Z-5500 verbinden.

En ook over die kabels hebben we het al gehad:
Maar nu heb je opeens nog maar één meter nodig terwijl dat eerst nog tien meter was. Gewoon goedkope kabels pakken, want het is een digitaal signaal. Let wel op met de optische kabel dat je deze niet te scherp buigt of knakt, want dan doet ie het niet meer. Dat is (zoals gezegd) de reden dat ik die kabels altijd wat duurder neem. Omdat de mantel dan wat dikker is en de interne glasvezel minder snel schade oploopt. Maar bij lengtes van een meter zal dat wel meevallen...
En nog een vraag. Mijn stereo toren staat niet zo ver van de Z-5500 set vandaan. Nu zou het natuurlijk mooi zijn als ik deze ook op de Z-5500 kon aansluiten. Maar hoe kan ik dat doen? Momenteel komen er 2x zo'n ROOD + WIT kabeltje uit die rechtstreeks naar de boven gaan. Maar voor die kabeltjes heeft de Z-5500 natuurlijk geen ingang. Dus iemand enig idee hoe ik dit kan realiseren? Er zit ook nog een headphone uitgang op m'n stereotoren, maar dat is misschien een beetje een ranzige oplossing :P
Je stereo toren heeft maar twee boxen (daarom heet het ook een stereotoren)... Dus ook hiermee haal je maar uit twee speakers geluid. Want muziek wil je echt niet luisteren met Pro Logic II. Je zou twee speakers van de Z-5500 met dat speakerdraad met de uitgangen van de stereotoren kunnen verbinden. Maar dat is niet een heel nette oplossing plus dat ik denk dat de speakers van je stereotoren mooier geluid zullen geven dan die dingen die bij de Z-5500 zitten. Mooier zou zijn om gewoon de out-put van je stereotoren aan te sluiten op de dock van je Z-5500 net als je dat met andere apparaten doet. Maar dan moet je stereotoren wel een aparte uitgang hebben. Dus als die niet aanwezig zijn kan het via de hoofdtelefoonaansluiting. Dus dan wordt het zelf testen of dat mooi is of niet. Maar zoals gezegd zou ik gewoon de speakers van je stereo houden, of het moet echt een hele slechte set zijn.

Maar ga nu niet al te enthousiast alles wat kan aansluiten op die Z-5500, want dan loop je al snel(ler) tegen problemen aan...

• monnick
  • Niet online
Ja hoor, was meer een bevestiging. Maar beetje vragen naar de bekende weg, sorry :P
In mijn eerste post had ik al gezegd dat je eerst moet testen of je tv wel Dolby 5.1 door stuurt via de optische uitgang. Als dat zo is kan je je XBox via HDMI aansluiten op je tv en dan de optische uitgang van de tv gebruiken. Als de tv maximaal 2.0 out put dan moet je de XBox met de Z-5500 verbinden.

En ook over die kabels hebben we het al gehad:
Maar nu heb je opeens nog maar één meter nodig terwijl dat eerst nog tien meter was. Gewoon goedkope kabels pakken, want het is een digitaal signaal. Let wel op met de optische kabel dat je deze niet te scherp buigt of knakt, want dan doet ie het niet meer. Dat is (zoals gezegd) de reden dat ik die kabels altijd wat duurder neem. Omdat de mantel dan wat dikker is en de interne glasvezel minder snel schade oploopt. Maar bij lengtes van een meter zal dat wel meevallen...
In eerste instantie had ik - als audioleek zijnde - verkeerd begrepen en dacht ik dat er optische kabels naar de speakers zouden gaan. Maar dat is dus niet het geval en de basis van mijn Z-5500 staat nu naast m'n Xbox dus 0,5 meter is voldoende :) Morgen maar even langs de lokale elektronica zaak.
Je stereo toren heeft maar twee boxen (daarom heet het ook een stereotoren)... Dus ook hiermee haal je maar uit twee speakers geluid. Want muziek wil je echt niet luisteren met Pro Logic II. Je zou twee speakers van de Z-5500 met dat speakerdraad met de uitgangen van de stereotoren kunnen verbinden. Maar dat is niet een heel nette oplossing plus dat ik denk dat de speakers van je stereotoren mooier geluid zullen geven dan die dingen die bij de Z-5500 zitten. Mooier zou zijn om gewoon de out-put van je stereotoren aan te sluiten op de dock van je Z-5500 net als je dat met andere apparaten doet. Maar dan moet je stereotoren wel een aparte uitgang hebben. Dus als die niet aanwezig zijn kan het via de hoofdtelefoonaansluiting. Dus dan wordt het zelf testen of dat mooi is of niet. Maar zoals gezegd zou ik gewoon de speakers van je stereo houden, of het moet echt een hele slechte set zijn.
Muziek luisteren met Pro Logic II lijkt me inderdaad niet zo ideaal. Denk dat ik deze situatie maar even laat voor wat het is!

Bedankt voor het beantwoorden van al m'n vragen :D

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

monnick schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 21:03:
[...]

Ja hoor, was meer een bevestiging. Maar beetje vragen naar de bekende weg, sorry :P

[...]
Mja, was ook niet zo bot/kortaf bedoeld als het er staat.
Lange dag gewerkt (niets gewend aangezien het vakantiewerk is), moe, etc je kent het wel :+

Maar veel plezier met je Z-5500 dan :)

• monnick
  • Niet online
FeaR1986 schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 17:23:
[...]

Mja, was ook niet zo bot/kortaf bedoeld als het er staat.
Lange dag gewerkt (niets gewend aangezien het vakantiewerk is), moe, etc je kent het wel :+

Maar veel plezier met je Z-5500 dan :)
Bedankt! :)

Net een optische kabel gehaald. In de eerste winkel vroegen ze 20 euro (!!!!) voor een kabel van 0,5 meter. Daarna naar andere winkel gegaan en daar was een 2.5 m optische audio kabel maar 11 euro.

Op internet kan altijd goedkoper natuurlijk, maar geen zin om te wachten :)

• monnick
  • Niet online
Inmiddels hangen mijn DVD-speler (coax) en Xbox (optisch) en TV (stereo jack) aan mijn Z-5500 setje. Het geluid is echt fantastisch! :D

Nu wil ik ook nog mijn (ouderwetse) Denon stereotoren aansluiten op deze boxen. Niet omdat ik verwacht dat het geluid beter wordt dan mijn (slechte) stereoboxen die er nu staan, maar wel om die andere boxen weg te kunnen doen. Het wordt nu wat vol in m'n woonkamer.

Het is dus een Denon stereo toren, en de enige output kanalen die ik heb kunnen ontdekken zijn +/- L/R (2 rode en 2 witte snoertjes die naar in paren naar m'n oude boxen gaan) en een hoofdtelefoon (3.5 jack) uitgang. Nu zijn sowieso al alle inputs op mijn Z-5500 setje vol, dus daarvoor heb ik sowieso een splitter nodig o.i.d. lijkt me.
Hoe kan ik mijn stereotoren aansluiten op de Z-5500?? Of is dit uberhaupt niet mogelijk? :)

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

volgens mij zou je van je 3.5 jack koptelefoon naar stereo jack kunnen gaan, dan moet je dus je stereo jack op de Z-5500 splitten voor tv en radio.

• monnick
  • Niet online
blitzkrieg schreef op zondag 12 juli 2009 @ 12:11:
volgens mij zou je van je 3.5 jack koptelefoon naar stereo jack kunnen gaan, dan moet je dus je stereo jack op de Z-5500 splitten voor tv en radio.
Ja, daar dacht ik zelf ook al aan. Wat doet zo'n splitter eigenlijk precies wanneer het geluid gesplitst wordt. Wanneer als beide bronnen tegelijk input geven? En treedt er geen afname van volume op met zo'n splitter?

Hoe heten die L +/- en R +/- kabeltjes die naar m'n boxen gaan (rood/witte draadjes), want ik heb al even geprobeerd te zoeken maar als ik niet weet hoe die output / kabeltjes heten gaat dat een beetje lastig. Kan ik deze output ook op een manier naar m'n Z-5500 krijgen? Dat zou ik misschien liever hebben als het niet (vee) meer kost dan die stereojack oplossing. De stereojack output zit namelijk aan de voorkant van m'n stereotoren, dus dan zie je de hele tijd zo'n kabel eruit komen. :P

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

monnick schreef op zondag 12 juli 2009 @ 12:23:
[...]

Ja, daar dacht ik zelf ook al aan. Wat doet zo'n splitter eigenlijk precies wanneer het geluid gesplitst wordt. Wanneer als beide bronnen tegelijk input geven? En treedt er geen afname van volume op met zo'n splitter?

Hoe heten die L +/- en R +/- kabeltjes die naar m'n boxen gaan (rood/witte draadjes), want ik heb al even geprobeerd te zoeken maar als ik niet weet hoe die output / kabeltjes heten gaat dat een beetje lastig.
Zo'n splitter splitst het geluid (duh), dus deze stuurt het dan over twee kanalen in plaats van één. Over het algemeen gaat de kwaliteit niet merkbaar achteruit als je maar één van de twee aangesloten apparaten blijft gebruiken. Als je ze beide aan gaat zetten kan het fout gaan. Wat een Z-5500 dan doet zou ik zo niet weten...

Zijn die witte en rode draadjes niet gewoon doodnormaal luidsprekerkabel?
Dus dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/product_images/elelctronica-lrg-DtHrxhGyuIks.jpg

Dus zonder enige vorm van connectoren eraan, maar gewoon de koperen kern (of ander metaal als het echt budget is) welke in van die knel/draai connectoren gaan?

• monnick
  • Niet online
FeaR1986 schreef op zondag 12 juli 2009 @ 13:23:
[...]

Zo'n splitter splitst het geluid (duh), dus deze stuurt het dan over twee kanalen in plaats van één. Over het algemeen gaat de kwaliteit niet merkbaar achteruit als je maar één van de twee aangesloten apparaten blijft gebruiken. Als je ze beide aan gaat zetten kan het fout gaan. Wat een Z-5500 dan doet zou ik zo niet weten...
Die splitter staat in mijn geval dan toch "andersom", er kunnen twee kanalen binnen komen en er gaat er 1tje naar de Z-5500. Dan treedt er toch geen afname van volume / kwaliteit op, of wel?
Zijn die witte en rode draadjes niet gewoon doodnormaal luidsprekerkabel?
Dus dit:
[afbeelding]

Dus zonder enige vorm van connectoren eraan, maar gewoon de koperen kern (of ander metaal als het echt budget is) welke in van die knel/draai connectoren gaan?
Oke, luidsprekerkabel dus :) Ja, deze bedoel ik. Zijn deze kabels nog een mogelijkheid om naar m'n Z-5500 te sturen? Of kan ik (verweg) het beste gewoon de koptelefoonuitgang op m'n stereotoren gebruiken?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

monnick schreef op zondag 12 juli 2009 @ 13:26:
[...]
Die splitter staat in mijn geval dan toch "andersom", er kunnen twee kanalen binnen komen en er gaat er 1tje naar de Z-5500. Dan treedt er toch geen afname van volume / kwaliteit op, of wel?
In theorie is er met een splitter/adapter/etc altijd kwaliteitsverlies van analoge signalen. Gelukkig is dat zo extreem weinig dat wij daar gewoon niets van merken. Dus qua kwaliteit van het signaal heb je gelijk. En qua werking zal het ook gewoon werken, alleen weet ik niet wat er gebeurt als je "per ongeluk" je stereo-toren en tv eens tegelijk aan zet. Dus dat de Z-5500 dan van twee bronnen een input krijgt. Of de Z-5500 dan het geluid mixt en beide laat horen, niets doet, of wat dan ook....
monnick schreef op zondag 12 juli 2009 @ 13:26:
[...]
Oke, luidsprekerkabel dus :) Ja, deze bedoel ik. Zijn deze kabels nog een mogelijkheid om naar m'n Z-5500 te sturen? Of kan ik (verweg) het beste gewoon de koptelefoonuitgang op m'n stereotoren gebruiken?
In theorie is het mogelijk om met wat knutselwerk de luidsprekerkabel van je stereo-toren naar twee speakers te linken van je Z-5500. Ik zou het alleen niet doen. Ten eerste omdat je dan meteen je garantie kwijt bent (je moet je Z-5500 open maken namelijk). En ten tweede omdat je dan maar twee speakers aan kan sluiten. Je kan dus dan niet meer de instellingen van je Z-5500 gebruiken als Pro Logic II, maar vooral 5 kanaal stereo. Dus ik zou gewoon met de koptelefoon werken als ik jou was. Minste gedoe en makkelijkst te realiseren. Alleen niet zo mooi omdat de koptelefoonuitgang veelal aan de voorkant van het apparaat zit.

• laurensxeon
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:13
Waarom zal je muziek niet in pro logic II willen luisteren
(stond ergens boven in)

Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen aan pl2.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Is persoonlijk of je het mooi vind of niet.

Ik houd het liever gewoon bij 2.0 stereo, dus dat mijn zuilen het laag weergeven. En bij sommige muziek wellicht 2.1 omdat je de bas dan gewoon moet voelen.
Zie ook niet in waarom ik muziek in "surround" wil horen, dus met gespiegelde achterkanalen. Als ik geluid uit alle speakers wil dan zet ik mijn receiver wel op 5 kanaals stereo.

Maar het liefst luister ik gewoon muziek met "Pure Direct" en "Restorer HQ" aan, beste en zuiverste geluid dan in mijn situtatie (Denon AVR-2809 met Magnat speakers).

Maar wat zie jij als voordelen in van Pro Logic II, want alleen dat zeggen geeft niet heel veel informatie natuurlijk...

• monnick
  • Niet online
laurensxeon schreef op zondag 12 juli 2009 @ 14:47:
Waarom zal je muziek niet in pro logic II willen luisteren
(stond ergens boven in)

Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen aan pl2.
Ik heb er niet zo veel verstand van. Maar audiokenners zeggen dat dit verpesting is voor je muziek geloof ik. Daar kan ik me ook wel wat bij voorstellen want bij Pro Logic II wordt 2.0 geluid omgezet in 5.1 geluid, dat kan nooit goed zijn voor je geluid lijkt me...(correct me if i'm wrong)
FeaR1986 schreef op zondag 12 juli 2009 @ 14:15:
[...]

In theorie is er met een splitter/adapter/etc altijd kwaliteitsverlies van analoge signalen. Gelukkig is dat zo extreem weinig dat wij daar gewoon niets van merken. Dus qua kwaliteit van het signaal heb je gelijk. En qua werking zal het ook gewoon werken, alleen weet ik niet wat er gebeurt als je "per ongeluk" je stereo-toren en tv eens tegelijk aan zet. Dus dat de Z-5500 dan van twee bronnen een input krijgt. Of de Z-5500 dan het geluid mixt en beide laat horen, niets doet, of wat dan ook....
Hmm, ik ben ook wel benieuwd wat er gebeurt als je met een splitter zowel de stereotoren als de TV inschakeld :p Zolang ik mijn Z-5500 / TV / Stereotoren niet mol vind ik alles best...

Ik heb even zitten zoeken naar dingen die ik moet aanschaffen wil ik de stereotoren via de hoofdtelefoonuitgang op de Z-5500 aansluiten. Wat ik nodig heb is dus:

Een lange jack-kabel (10 meter) van mijn stereotoren naar de Z-5500: (klik voor prijs en details)

Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/product_images/CABLE-404.JPG

Een 6.3 stereojack naar 3.5 mm stereojack (mijn Denon stereotoren heeft 6.3 headphone out):

Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/product_images/AC-007.JPG

Een 3.5 stereojack splitter. 2 kabels in naar 1 stekkertje die in m'n Z-5500 kan:

Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/product_images/AC-012GOLD.JPG

Beetje rare opsomming natuurlijk, maar ik ben zoals al eerder gezegd nogal een audio-leek. Misschien kan iemand hier bekijken of deze producten kloppen. Vooral die laatste, de splitter (?), ben ik er onzeker over....
In theorie is het mogelijk om met wat knutselwerk de luidsprekerkabel van je stereo-toren naar twee speakers te linken van je Z-5500. Ik zou het alleen niet doen. Ten eerste omdat je dan meteen je garantie kwijt bent (je moet je Z-5500 open maken namelijk). En ten tweede omdat je dan maar twee speakers aan kan sluiten. Je kan dus dan niet meer de instellingen van je Z-5500 gebruiken als Pro Logic II, maar vooral 5 kanaal stereo. Dus ik zou gewoon met de koptelefoon werken als ik jou was. Minste gedoe en makkelijkst te realiseren. Alleen niet zo mooi omdat de koptelefoonuitgang veelal aan de voorkant van het apparaat zit.
Bedankt voor dit idee! Maar het is inderdaad geen optie, m'n garantie van de Z-5500 ga ik zeker niet verspelen. Dan maar via de headphone uitgang (die inderdaad aan de voorkant zit).

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

monnick schreef op zondag 12 juli 2009 @ 15:50:
[...]
Ik heb er niet zo veel verstand van. Maar audiokenners zeggen dat dit verpesting is voor je muziek geloof ik. Daar kan ik me ook wel wat bij voorstellen want bij Pro Logic II wordt 2.0 geluid omgezet in 5.1 geluid, dat kan nooit goed zijn voor je geluid lijkt me...(correct me if i'm wrong)
Dat is inderdaad het idee erachter.
Evenals die nabootsingen van stylen (classic, jazz, pop, rock, etc.) en ruimten (hall, concert, studio, etc.). Maar of je dat gebruikt en prettig vind is aan jou. Wat de één goed vind hoeft de ander niet goed te vinden, dat is zo leuk aan smaak. Anders zou het maar een saaie wereld worden :)
Hmm, ik ben ook wel benieuwd wat er gebeurt als je met een splitter zowel de stereotoren als de TV inschakeld :p Zolang ik mijn Z-5500 / TV / Stereotoren niet mol vind ik alles best...
De Logitech Z-10 heeft twee ingangen (usb en mini-jack) en daar staat in de specificaties dat je dan twee bronnen gemixed hoort. Maar weet niet of je daarmee mag vergelijken omdat die set ook daadwerkelijk twee ingangen heeft.
Ik heb even zitten zoeken naar dingen die ik moet aanschaffen wil ik de stereotoren via de hoofdtelefoonuitgang op de Z-5500 aansluiten. Wat ik nodig heb is dus:

Een lange jack-kabel (10 meter) van mijn stereotoren naar de Z-5500: (klik voor prijs en details)

[afbeelding]

Een 6.3 stereojack naar 3.5 mm stereojack (mijn Denon stereotoren heeft 6.3 headphone out):

[afbeelding]

Een 3.5 stereojack splitter. 2 kabels in naar 1 stekkertje die in m'n Z-5500 kan:

[afbeelding]

Beetje rare opsomming natuurlijk, maar ik ben zoals al eerder gezegd nogal een audio-leek. Misschien kan iemand hier bekijken of deze producten kloppen. Vooral die laatste, de splitter (?), ben ik er onzeker over....
De producten die je hebt kloppen wel.
Alleen even dit: ten eerste ga je niet de hoofdtelefoonuitgang van je Z-5500 gebruiken. Want dan ga je een uitgang met een uitgang verbinden en dat gaat niet. Je moet gewoon die groene ingang aan de achterkant van je Z-5500 Pod/Dock hebben.

En dan meteen het tweede.
Die splitter is de juiste, maar ik zou niet voor het "blokje" gaan, maar voor de versie met de snoeren:
Afbeeldingslocatie: http://www.hacknmod.com/store/images/uploads/sku_5212_1.jpg

Dit omdat dat blokje nogal een gepruts kan zijn omdat deze ook andere ingangen aan de achterkant van de Z-5500 kan blokkeren. Of het blokje is te groot en daardoor past het niet helemaal lekker. Dus vandaar zou ik dat snoertje pakken, dat past altijd en je hebt genoeg ruimte om nog andere aansluitingen te maken.

Verder klopt je lijstje dus wel. Totaal zal er dan zo uit zien:
Denon stereo toren - 6,3mm jack naar 3,5mm jack - 3,5mm jack kabel - splitter ingang 1 - Z-5500
Bedankt voor dit idee! Maar het is inderdaad geen optie, m'n garantie van de Z-5500 ga ik zeker niet verspelen. Dan maar via de headphone uitgang (die inderdaad aan de voorkant zit).
Moet je ook niet doen. Was alleen om te laten zien dat het wel kan, maar je moet niet alles doen wat ik zeg :+

• monnick
  • Niet online
FeaR1986 schreef op zondag 12 juli 2009 @ 15:59:
De producten die je hebt kloppen wel.
Alleen even dit: ten eerste ga je niet de hoofdtelefoonuitgang van je Z-5500 gebruiken. Want dan ga je een uitgang met een uitgang verbinden en dat gaat niet. Je moet gewoon die groene ingang aan de achterkant van je Z-5500 Pod/Dock hebben.
Ja, die bedoelde ik ook :)
En dan meteen het tweede.
Die splitter is de juiste, maar ik zou niet voor het "blokje" gaan, maar voor de versie met de snoeren:
[afbeelding]

Dit omdat dat blokje nogal een gepruts kan zijn omdat deze ook andere ingangen aan de achterkant van de Z-5500 kan blokkeren. Of het blokje is te groot en daardoor past het niet helemaal lekker. Dus vandaar zou ik dat snoertje pakken, dat past altijd en je hebt genoeg ruimte om nog andere aansluitingen te maken.
Ja, die heb ik voor m'n computer ook om zowel speakers als koptelefoon aan te sluiten. Maar deze kon ik even niet vinden op de site. Heb inderdaad liever zo'n snoertje, dus maar even verder zoeken op allekabels.nl :)
Verder klopt je lijstje dus wel. Totaal zal er dan zo uit zien:
Denon stereo toren - 6,3mm jack naar 3,5mm jack - 3,5mm jack kabel - splitter ingang 1 - Z-5500
Jup! Echt heel erg bedankt voor al je hulp! Erg nuttig en heb er veel van geleerd. :)

EDIT: Even ter bevestiging....Die stereojack-splitters (zie boven) werken dus 2 kanten op? Ik heb in m'n PC namelijk zo'n ding in de 3.5 jack uitgang gedaan en hierin gaan 2 inputs: die van m'n koptelefoon en die van m'n speakers.
In het geval voor mijn Z-5500 zou dit dus andersom gaan. 1 input (Z-5500) en 2 outputs (stereotoren en TV), dus dat ding werkt twee kanten op???

[ Voor 11% gewijzigd door monnick op 12-07-2009 16:07 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

monnick schreef op zondag 12 juli 2009 @ 16:04:
[...]
Jup! Echt heel erg bedankt voor al je hulp! Erg nuttig en heb er veel van geleerd. :)

EDIT: Even ter bevestiging....Die stereojack-splitters (zie boven) werken dus 2 kanten op? Ik heb in m'n PC namelijk zo'n ding in de 3.5 jack uitgang gedaan en hierin gaan 2 inputs: die van m'n koptelefoon en die van m'n speakers.
In het geval voor mijn Z-5500 zou dit dus andersom gaan. 1 input (Z-5500) en 2 outputs (stereotoren en TV), dus dat ding werkt twee kanten op???
Geen probleem, jij helpt me door mijn saaie zondag heen :+

Die splitters met draadje zijn wel handiger inderdaad. Net even nog wat plaatjes gezocht van de Z-5500 en denk dat zo'n blokje best krap gaat worden omdat de ingangen van de Z-5500 wat verzonden liggen in de Pod/Dock. Of je wisselt die van je pc om, want die hebben meestal wel plaats voor zo'n blokje.

Voor zover ik weet werken die splitters inderdaad beide kanten op. Had het hier vroeger ook om zowel mijn tv als dvd-speler op dezelfde ingang op de receiver aan te sluiten. Was dan wel digitaal (coax) maar het idee is hetzelfde. En zolang je alleen je tv of stereo aanzet gaat het sowieso goed, want dan heb je maar één kanaal (dus het tweede kanaal van de splitter wordt dan niet gebruikt).

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 12-07-2009 16:13 ]

Pagina: 1