Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gezocht: gereedschapset

Pagina: 1
Acties:

• mrb85
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-11 16:13
Beste vrienden,

binnenkort begin ik aan computers te werken en daar is uiteraard gereedschap voor nodig. Ik ben dan ook op zoek naar een setje van goede kwaliteit met de nodige schroevendraaiers en ander fijn materiaal. Ik zou hiervoor maximum 250 euro willen geven. De set moet wel zo compleet mogelijk zijn, er moeten ook laptops opengevezen worden. Ik zou daarnaast ook graag enkele ervaringen hebben van mensen die een dergelijk setje bezitten.

Liefst een set die in BE of NL te verkrijgen is, liever geen import uit VS of China of ...

Ik hoef geen materiaal voor Apple, tenzij ook andere merken die speciale vijzen gebruiken? Graag wat goede raad welke zaken ik zeker moet hebben.

alvast bedankt

Bram

PS: Mocht dit bericht hier niet thuishoren dan hoor ik het wel d:)b

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11 16:54

AlexanderB

7800 rpm

torx-, hex bitjes (of schroevendraaiers) kruiskopschroevendraaiers en n paar platte kop schroevendraaiers (hoewel die weinig worden gebruikt)

je komt al 95% van de kasten n heel eind met n middelmaat kruiskop, en sommige bedrijven proberen jou buiten te houden met torx, die ben je dus ook vrij snel te slim af ;)

iets van n plastic tooltje om sommige behuizingen onbeschadigd mee open te wrikken, dingen willen nog wel eens met "clipjes" vast zitten

en euh.. dan heb je het meeste wel denk ik :)

• mrb85
Mag men magnetische schroevendraaiers gebruiken bij het werken aan pc's of absoluut niet? Misschien een domme vraag maar toch ...

Ik zou in ieder geval een volledige Torx set bestellen, en daarnaast nog wat losse schroevendraaiers. Zijn er naast Torx nog andere exotische modellen?

Zijn de BIOS knoopcellen van een laptop (of andere onderdelen) met gewoon gereedschap los te krijgen of durven die ook wel eens op een speciale manier vastzitten?

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-11 17:58
voor pc's heb je niet veel nodig, de betere zjn zelfs gereedschapsvrij te (de/)monteren. Belangrijkste lijken mij een anti statisch polsbandje en een paar schroevendraaiers. Voor laptops wordt het een heel ander verhaal: probeer wat setjes gsm schroevedraaiers/montagekits en horlogeschroevedraaiers naast torx en normale schroevedraaiers, wat pincetten, contractspray en koelpasta zijn ook erg handig soms..

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Belkin heeft redelijke basissetjes met van alles wat:
http://www.belkin.com/nl/...ch/?q=gereedschap&x=0&y=0

Bij de meeste bouwmarkten kun je daarnaast ook nog wat kleine (kruiskop-)schroevendraaiers voor het fijnere werk halen.

Wat sleutelen aan laptops in het algemeen betreft: geen 1 zit op dezelfde manier in elkaar. Geheugen bijplaatsen bijvoorbeeld: in het ene model gaat dat via een makkelijk te openen klepje aan de onderkant, bij een ander moet je toetsenbord en/of andere stukken van de behuizing demonteren 8)7
Kortom, bezint eer ge begint ;)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-11 19:55

heuveltje

KoelkastFilosoof

250 euro :? voor gereedschap om aan een pc te sleutelen :? :? :? :?

Ik doe het al jaren met :
1 electrische schroevendraaien + bitjes
1 Grote kruis schroevendraaier.
1 Gereedschapsetje 8.99 van de aldi, puur en alleen om het kleine puntbektangetje wat er in zit.

Al met al nog geen 40 E, in de meeste huishoudens al te vinden, en ik zou niet weten wat je nog meer nodig hebt. Als je dan toch zoveel geld wilt uitgeven, koop dan een compressor om je pc af en toe mee uit te blazen.

Nou moek trouwens wel zeggen dat de enige laptop die ik ooit open heb gehad, gewoon kruiskop schroeven had, misschien dat het daar anders voor is :)

[ Voor 13% gewijzigd door heuveltje op 06-07-2009 21:21 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• mrb85
die 250 euro vermeld ik omdat er hier waarschijnlijk fanatieke tweakers zitten die wel dure zaken zouden kunnen aanprijzen :+

Aan de andere kant moet je niet denken dat je met 50 euro toekomt hoor:

- Torx set
- een paar losse schroevendraaiers (Facom >:) )
- Anti statisch materiaal?
- Losse stukken zoals hier reeds vermeld zoals clipjes, tangetjes ...
- Rekje of tas om alles op te hangen/bergen, bijvoorbeeld op verplaatsing

Daarnaast zou ik eigenlijk ook nog een fijne soldeerset moeten hebben, want er breekt wel eens een draadje ...

Ik weet ook wel dat een gewone pc niet zo moeilijk is, maar de miserie begint bij laptops, beamers ...

Wat denken jullie van deze compressor? Dit weekend in de Aldi :+

http://aldi-bn.aldi.be/OFFER_BN_SA/OFFER_28/OFF01.SHTML

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-11 12:38
250 euro,dan kan je behoorlijke kwaliteit gereedsschap aanschaffen.Ik zo eerder een bedrag van 50 euro neertellen voor wat je wilt.Je hoeft niet ontzettend zware schroeven of bouten los te draaien.Bij de lidl hebben ze regelmatig handgereedsschap in de aanbieding,en ook bitsetjes voor een tientje.Goeie kwaliteit voor een lage prijs.Ik heb grotendeels eigen gereedsschap voor mijn werk.De koffer waar het inzit kostte me al ruim 100 euro,het handgereedsschap(schroevendraaiers ,tangen,doggers,rj 10,11,45 tang) kosste iets meer dan 400 euro,maar aangezien ik regelmatig nog wel iets grotere schroeven of bouten los moet draaien en dagelijks met tangen bezig ben,heb ik wel kwaliteit nodig.Maar voor 50 euro ben jij het mannetje

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Vergeet niet een paar dopsleutels voor docking-bussen van sommige laptops :)

• mrb85
Ik zou toch liever iets meer betalen en kwaliteit hebben (is ook voor dagelijks gebruik). Op onze school hebben we verschillende setjes uit de aldi, daar heb ik ervaring mee. De afwerking is echter niet zo super: Bij de fijne schroevendraaiers is de ene inkeping soms wat groter dan de andere, op sommige tangetjes zit een beetje speling ...

Voor het fijne materiaal liever een A merk

Bedankt allemaal voor de reacties, ik weet ongeveer wat ik nodig heb ;)

• martijn-
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-11 09:13
denk ook aan een voeding tester.
en een manier om hardeschijven op USB aan te sluiten is ook handig.

Verwijderd

- middelmaat kruiskopschroevendraaier (Philips nr. 1) -> kan je al 95% van de systemen mee aan de slag
- torx zals vermeld
- de typische oude Compaq-schroeven gaan perfect met een platte kop schroevendraaier (rechts op de foto)
- basismultimeter
- zoals vermeld eventueel knijptang voor RJxx te knijpen, let wel je hebt hier 2 soorten: de eerste soort waar de 2 tanghelften scharnierend naar elkaar toegaan en waardoor de aders wel eens uit positie geduwd worden bij het knijpen of de 2de soort waar de 2 tanghelften translerend en evenwijdig naar elkaar toegaan.

Daarbuiten is een tool zoals een Sharkoon Quickport (al dan niet Duo) misschien nog handig.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 13:37
En een kabeltester voor RJxx en USB, da's misschien ook wel handig. Of gewoon een multimeter.

* dreamscape repareerde vroeger bij Tulip en HP met alleen een schroevendraaier, maar daar hadden we ook een enorme kast met reserveonderdelen klaar liggen :)

Punctuality is the politeness of kings

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:52
[b][message=32218884,noline]
* dreamscape repareerde vroeger bij Tulip en HP met alleen een schroevendraaier, maar daar hadden we ook een enorme kast met reserveonderdelen klaar liggen :)
Geen wonder dat Tulip over de kop is gegaan :)

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:55

Umbrah

The Incredible MapMan

PH2 schroevendraaiertje (in een standaard €10 praxis/gamma setje), en je bent al een heel eind, heb je af en toe een of ander vaag Compaq-gevalletje, waar je een torx schroevendraaier voor nodig hebt, misschien iets aan een pincet om erg fijne kabeltjes in krappe hoekjes te doen. Een zaklamp kan ook wel makkelijk zijn, hoewel een standaard bureaulamp die je kan kantelen/draaien om beter te belichten ook handig kan zijn. Verder vind ik een paar nietjes (om voedingsstekkers makkelijk uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten), minimaal één paperclip (om dingen even kort te sluiten, of voedingen te starten zonder er een PC aan te hangen), en een multimeter is ook wel een must.

Als je echt veel uit wilt geven (zeker niet nodig!), is een IR-temperatuursensor iets wat ik wel handig vind, om warmte te meten van iets waarvan je de software sensor niet vertrouwt (meten is weten!). Busje perslucht is ook wel leuk om de PC-met-de-baard te scheren. Ook erg geinig is een hele 'array' opzetstukjes om het ene op het andere aan te sluiten, zoals bijvoorbeeld PATA=>SATA. Iets wat ik ook altijd zelf wel heb willen hebben is een geluidssensor (al was het maar om meetbare reviews te gaan schrijven).

Maar goed, je kan heel erg ver gaan, zoals je al ziet. Ik heb het woord 'dremel' en 'soldeerbout' nog niet gebruikt, merk ik. Wat ik in de eerste alinea heb gezet, echter, is het allerbelangrijkste, en 90% van de tijd zul je die PH2 schroevendraaier gebruiken.

Over antistatische armbandjes: ik geloof er niet in, die handboeien. Zorgen dat je de goede kleding aan doet, en dat je bewust bent van >HOE< statische elektriciteit werkt, en waarop het werkt is veel belangrijker. Zoals ik zei: kleding, werkplek, van te voren ontladen, en op de juiste manier de hardware beetpakken/bewaren is veel belangrijker, daar hoef je jezelf niet met zo'n handboei om vast te maken aan een kast die de helft van de mensen vervolgens geïsoleerd neerlegt, wat het effect van dat bandje teniet doet.

Over magnetische schroevendraaiers: aan te raden! Ze zijn nooit super sterk, en we zijn met harddisks al een heel eind gekomen sinds de Quantum Bigfoots. Ideaal om die kleine k*tschroef die in een rothoekje gevallen is even weg te takelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Umbrah op 07-07-2009 09:56 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Een multimeter is ook handig.
Schroevendraaiers in alle formaten, vooral kleine.
Tangen met lange punten en kromme punt kan handig zijn indien je ergens niet aan komt.
Kabelstripper, soldeerbout en kabelkous/krimp.
1 schroevendraaien die magnetisch is kan handig zijn indien je een schoef laat vallen in de kast.
Kabelbinders.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Verder heb ik in mijn koffer naast wat hierboven al is genoemd een goed (led-)zaklampje, een basissetje kabels (sata, IDE, molex-split, molex-sata power..), klein voorraadje meest voorkomende schroeven, een paar jumpers, een reserve cr2032 cmos batterij...

[ Voor 20% gewijzigd door Henk007 op 07-07-2009 10:55 ]

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-11 17:44
Ik heb buiten bovengenoemde dingen een 2,5" en 3,5" externe behuizing(zonder de behuizingen zelf, dus eigenlijk alleen de controllers) in in mijn gereedschapsset, komt geregeld van pas bij vage harddisk problemen en backup praktijken.

Verwijderd

Met de de volgende (basis) gereedschapset zoals de volgende kan je al aardig op weg.

Afbeeldingslocatie: http://home.caiway.nl/~emma0807/19-delige%20tang-%20schroevendraaier%20set.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.caiway.nl/~emma0807/19-delige%20tang-%20schroevendraaier%20set%20-%20info.jpg

Zoals je ziet niet duur

• mrb85
Naast het budget voor klein materiaal wordt er uiteraard ook uitgekeken naar andere zaken: compressor, stofzuiger met fijne kop, kleine (led)zaklamp, werktafel, extra scherm, kvm switch ...

Een Sharkoon Quickport, een IR-temperatuurmeter wil ik gerust betalen, maar ik weet niet als dat de moeite waard is. Ik heb ook al speciale spiegeltjes gezien op het internet voor de plaatsjes waar het oog niet bij kan ...

Dan nog een long shot: bestaan er van die mini cameraatjes voor particulieren? Zoiets waar de dokter mee in je neus gaat? ;)

• Sméagol
  • Laatst online: 17:12

Sméagol

Master of Mayhem

Bram Perneel schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 13:51:
[..]

Dan nog een long shot: bestaan er van die mini cameraatjes voor particulieren? Zoiets waar de dokter mee in je neus gaat? ;)
[Ja]
(wel iets meer dan € 250,- nodig)

Make lovecraft not warcraft.

• mrb85
Sméagol schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 15:45:
[...]

[Ja]
(wel iets meer dan € 250,- nodig)
Super! Dat is een optie voor de toekomst. En wees gerust, naast die 250 euro is er nog ander budget! :+

merci allemaal voor de vele tips! _/-\o_

Verwijderd

Bram Perneel schreef op maandag 06 juli 2009 @ 21:03:
Mag men magnetische schroevendraaiers gebruiken bij het werken aan pc's of absoluut niet? Misschien een domme vraag maar toch ...
Maakt bar weinig uit ... Wil je met magnetische straling echt dataverlies op bijv je Harde schijf veroorzaken dan komt de grootste magneet op een speaker nog niet eens in de buurt.... Het magnetisme op een schroevendraaier is marginaal klein, net genoeg voor een schroefje. Dat maakt weinig uit.
Zijn de BIOS knoopcellen van een laptop (of andere onderdelen) met gewoon gereedschap los te krijgen of durven die ook wel eens op een speciale manier vastzitten?
Met een kleine platte schroevendraaier wrik je die er zo uit. Je moet natuurlijk geen kracht zetten, en nooit een cell met 2 vingers vastpakken (ontlading). Wat ook handig is is een anti-statisch polsbandje wat je met iets in de omgeving verbind.

• AlexanderB
  • Laatst online: 25-11 16:54

AlexanderB

7800 rpm

dat van die batterij met 2 vingers vasthouden is trouwens niet echt waar. ik hou die dingen geregeld met 2 vingers tegelijk vast. misschien als je heel erg zweet? maar ik heb dr nooit problemen van ondervonden. (die cr32's kunnen leds n aantal uur lang laten branden, die krijg je echt niet zomaar leeg, met de interne weerstand van je huid zal dr nog geen microamp gaan lopen.)

ohja, en nog n onmisbaar stuk gereedschap: een oud bankpasje of ander plastic pasje.
ideaal voor het betere peuter en wrikwerk aan plastic behuizingen, en ook voor het uitsmeren van koelpasta. over koelpasta gesproken, regel n tubetje koelpasta voor in je gereedschapsset, ik gebruik t regelmatig voor nieuwe builds, en oude pc's die opgelapt worden..

[ Voor 32% gewijzigd door AlexanderB op 08-07-2009 02:20 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Mjah, als je veel geld wil uitgeven, ga dan eens naar een fatsoenlijke ijzerwaren handel. Daar hebben ze in de regel rekken losse schroevendraaiers hangen van de wat stevigere merken. Maak daar een selectie uit de schroevendraaiers.
3 maten kruiskop, 3 maten plat, paar torx. Platbek tangetje, kniptangetje, misschien in twee maten.
Dan een leuk koffertje er omheen, multimeter erbij, oude bankpas (wrikken en pasta smeren), een assorti tiewraps en een set resque CD's/DVD's. Denk dat je er dan wel zo ongeveer bent voor het meeste onderhoud aan PC's.

Zal je iets van 100 euro kosten en dan heb je een set onverwoestbaar gereedschap met geharde punten e.d.
Magnetisch mag, en anders maak je ze zelf magnetisch met een neodymium magneet (zo-een die in een harddisk zit)

Wil je echt compleet gaan, dan mag je natuurlijk ook een bak reserverspullen mee nemen.
Dingen als kabeltjes (PATA, SATA, FDD, molex splitters), een assorti schroefjes (vraag bij de lokale computerhandelaar, die heeft vaak over van nieuwe builds), een PCI videokaart, soundkaart, HDD, USB stick, DVD drive, etc.
Een PCI Diagnostics kaart kan ook leuk zijn voor de machines die niet eens POSTen. Kost een paar euro bij DealExtreme (http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.25102 )

[ Voor 32% gewijzigd door McKaamos op 08-07-2009 08:41 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:48

SA007

Moderator Tweaking
Qua software mag echt een bootable usb stick met een live systeem erop niet ontbreken (windows of linux maakt niet echt uit, al merk ik vaak dat windows livesticks niet op alle hardware wil draaien)

Qua hardware mag een echt goede voeding niet ontbreken, je kan veel problemen krijgen door goedkope onstabiele voedingen, makkelijk om fouten te vinden.

Multimeter is ook onmisbaar, al gebruik je het alleen om batterijen en voedingen en aardes te meten. Een beetje multimeter kost maar een paar tientjes (zorg dat je wel echt een doorpiepstand hebt).

• mrb85
Zo'n IR temperatuurmeter of decibelmeter of PCI diagnostics kaart wil ik gerust kopen, maar dan zou ik van iemand (tegen betaling) wel wat 'opleiding' willen om daar correct mee te leren werken ;) Of is dat allemaal supersimpel?
Pagina: 1