Videokaart blijft vreemd doen

Pagina: 1
Acties:

• demon326
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:01
Hallo allen! enkele dagen geleden kwam ik hier nog advies vragen ivm mijn psu probleem, nu dat is mooi opgelost, maar ik heb nog steeds één probleem, ditmaal met mijn gfx card:
sinds vorige week donderdag kreeg mijn pc problemen, dvd writer werd niet meer herkend, geen beeld op mijn optimale resolutie(1280*1024@75hz).., dan maar geformatteerd.. maar dit mocht niet helpen, maar door te formatteren ben ik erachter gekomen dat mijn voeding defect was(maakte intern kortsluiting), maar nu deze vervangen is door een nieuwe werkt alles wel goed, maar mijn gfx card doet toch nog graag moeilijk. Het probleem met mijn gfx card is dat als deze in 3D modus in een spel moet werken, ik mijn resolutie niet op de optimale krijg, hij doet gewoon de volgende dingen:
1) bij het starten gewoon zwart beeld.
2) bij het verzetten van de resolutie is er zwart beeld tot de tijd om is om een "keuze" te maken.

Probleem één doet zich enkel voor bij Battlefield 2142, daar blijft mijn beeld zwart in 1280*1024(soms gaat hij ook out of range met mijn beeldscherm), na het afsluiten van het spel blijft het beeld zwart, zelfs na een reboot.. ik moet dus op geluk hopen dat enkele keren aan en uit te zetten helpt

Probleem 2 doet zich zowel in windows als in Crysis: Warhead voor, ik kan mijn resolutie selecteren, maar het beeld blijft dus gewoonweg zwart tot de tijd verstreken is om de keuze definitief te maken.

Maar 3Dmark 06 loopt dan wel weer goed zonder enige problemen .

Ik persoonlijk denk dat mijn vorige voeding mijn gfx card beschadigt heeft door de onstabiele voltages op de +12V lijn, maar om 100% zeker te zijn kom ik hier toch eens raad vragen

temps/voltages in idle stand:
Veld Waarde
Sensoreigenschappen
Sensortype ITE IT8718F (ISA 290h)
GPU sensortype Analog Devices ADT7473 (NV-I2C 2Eh)
Moederbordnaam Gigabyte EP31 / EP35 / G33 / P31 / P35 Series
Chassis inbreuk opgemerkt Ja

Temperaturen
Moederbord 37 °C (99 °F)
CPU 32 °C (90 °F)
CPU #1 / Kern #1 42 °C (108 °F)
CPU #1 / Kern #2 42 °C (108 °F)
GPU 50 °C (122 °F)
GPU geheugen 42 °C (108 °F)
GPU omgeving 40 °C (104 °F)
WDC WD2500JB-57REA0 31 °C (88 °F)
WDC WD3200AAKS-00B3A0 33 °C (91 °F)

Koelingsventilatoren
CPU 915 RPM
Chassis 1308 RPM
Koeling 4 1753 RPM
GPU 3470 RPM (30%)

Spanningswaarde
CPU Core 1.12 V
+3.3 V 3.34 V
+12 V 11.99 V
+5 V Standby 5.05 V
VBAT Batterij 3.09 V
DIMM 1.90 V
GPU Vcc 3.32 V

Mijn gpu temp komt niet boven de 65 in ati tool na een goede vijf mins.

Overige specs staan in sig, enkel de voeding klopt niet, dit is een Chieftec Smart Series GPS-500AB-A: smart-power vierde model van links.

specs:
http://specs.tweak.to/16764

• Kishi
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-03 22:34
Het mag duidelijk zijn dat 'Probleem 1' en 'Probleem 2' erg gerelateerd zijn, en waarschijnlijk hetzelfde probleem zijn.

Wil je ook even zeggen welke gpu je hebt?

De problemen met de resolutie zou je kunnen verhelpen door de driver van je beeldscherm te installeren.

Probeer ook eens een paar verschillende videokaart-drivers te installeren. Dit is waarschijnlijk niet de beste oplossing, maar ik heb dit probleem zelf enorm vaak gehad, en ik moest bij wijze van spreken door hoepels springen om dit op te lossen.

• demon326
Dat probleem één en twee hetzelfde zijn had ik al door..., de gpu is een 8800GT van Evga
GPU Codenaam G92GT

Video kaart EVGA e-GeForce 8800 GT 512MB

Ik heb nu al drivers van mei erop staan, maar het mocht niet helpen, het probleem blijft bestaan... en gezien dit een "clean' systeem is met maar enkel apps voor hem te doen werken denk ik niet dat 2 drivers van twee verschillende maanden dezelfde symptomen zullen geven. Ik hoop ten zeerste dat het geen hardware probleem is, maar gezien deze issue's zich zelfs na een reboot voordoen vrees ik ervoor :(

• SaiBork
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2023
Heb je toevallig nog een vga kabel liggen? Dan zou ik eens proberen om het via deze te doen.
Lijkt erop alsof hij namelijk toch een andere refresh rate pakt en je scherm dit gewoon niet wilt weergeven.

Ik heb dit probleem zelf ook gehad met DVI, telkens als ik windows kwam ging mijn scherm op zwart.
Via VGA kabel wel juist gekregen.

• demon326
SaiBork schreef op maandag 06 juli 2009 @ 18:53:
Heb je toevallig nog een vga kabel liggen? Dan zou ik eens proberen om het via deze te doen.
Lijkt erop alsof hij namelijk toch een andere refresh rate pakt en je scherm dit gewoon niet wilt weergeven.

Ik heb dit probleem zelf ook gehad met DVI, telkens als ik windows kwam ging mijn scherm op zwart.
Via VGA kabel wel juist gekregen.
heb geen extra vga hier liggen.. Dus het zou toch aan de kabel kunnen zijn?

• demon326
Update: Heb zonet mijn scherm(inclusief kabel ) op een andere pc gehangen, daar zijn dus géén problemen te vinden, dus kan mijn kabel wel uitsluiten denk ik..

//edit: alle probs zijn solved.. blijkbaar was het stukje dvi-->vga wat vuil of slecht...

[ Voor 22% gewijzigd door demon326 op 07-07-2009 11:52 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:10

Thandor

SilverStreak

Dit is videokaart gerelateerd dus ik verplaats het van OH naar VB :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1