Virtuele Ubuntu server binnen ubuntu server

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een oplossing om iemand een php test omgeving aan te bieden binnen mijn eigen server. Omdat php een scripttaal is wil ik dat hij niet bij mijn eigen gegevens kan komen. Dus ik dacht aan een virtuele omgeving binnen mijn eigen systeem. Nu vraag ik mij af hoe dik dit aanpak.

Wat zoekwerk leverde termen als xen op. En verder zoekwerk resulteerde in tutorials waarvan de benodige pakketten 404 codes op mijn terminal toverde.

Nu heb ik dit wel is eerder aan de gang gekregen met virtualbox. Nu heb ik echter geen beschikking over een GUI (en die wil die ook niet installen alleen maar errors) en ik zit bovendien niet te wachten op circa 10 losse kernels geinstalleerd (leuk troepje dat virtualbox afleverde). Nu ben ik dus op zoek naar de beste oplossing om dit aan te pakken. Zijn er andere opties waar ik naar kan kijken en welke zijn het makkelijkst in installeren/onderhouden en welke laten geen troepje na op mijn systeem?

Alvast bedankt, mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de tip, maar dan komt ik hier uit: https://help.ubuntu.com/community/KVM/Installation
Daar staat een code die ik kan draaien of mijn cpu geschikt is. Er moet dan iets verschijnen maar guess what? dat doetie niet. Processor ondersteund dus geen hardware virtualisatie. Betekent dat einde verhaal of moet ik ergens anders naar kijken of is dit gewoon een groot nadeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zkiwi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 13:44
Je kan dan ook qemu proberen.
Deze werkt zonder hardware virtualisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-08 08:24

PowerSp00n

There is no spoon

OpenVZ is een mogelijkheid, vergelijkbaar met een jail. Voordeel is dat je niet een deel geheugen kwijt bent aan een tweede kernel en bijbehorende tools maar de programma's draaien afgeschermd. Waar je wel op moet letten als je je host systeem gewoon blijft gebruiken voor andere dingen is dat je host systeem wel bij processes van guests kan komen, alle mysqld processes killen op een host schiet dus ook deze processen af in een guest (en dat wil je meestal niet ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Mij lijkt een virtueel OS wel beter, gezien de veiligheid etc. Volledig afgeschermd natuurlijk.
Ik weet niet hoe handig je bent maar ik zou in dit geval een Debian base install doen en dan even apache + mysql etc installeren. Zodat je de belasting minimaal houdt op je systeem. Maar ubuntu server installeren en dan LAMP aanvinken, dat is zal niet heel veel meer belasting veroorzaken dus dat is wel makkelijk.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil dus simpelweg een vm maken met daarin een complete server os, apache2, php, en mysql volstaan qemu en openvz hiervoor? En welke is het beste om naar te kijken ook qua performance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Of probeer vmware workstation, werkt ook erg goed.
Met GUI en al.

Virtaulbox heeft ook een GUI, en dat lijk je graag te willen :).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Als de TS niet te kort komt aan RAM dan lijkt me een VM geen probleem. Een virtuele Linux zonder GUI moet verbruikt naast RAM niet veel meer als ie niks te doen heeft.

@Boudewijn, eh.. hij heeft juist geen GUI.

[ Voor 67% gewijzigd door !null op 06-07-2009 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zkiwi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 13:44
Openvz heeft een betere performance.
Alleen voor Openvz moet je wel een aparte kernel op je host installeren.
Voor qemu kan je ook een aparte kernel installeren, maar het is niet verplicht.
Het levert dan wel betere prestaties op.

[ Voor 38% gewijzigd door zkiwi op 06-07-2009 16:47 . Reden: Ik was iets te kort met mijn uitleg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik vondt VMware server verdomd makkelijk aan de praat te krijgen onder linux. Naast een webinterface, kun je deze ook aanspreken met een gui, namelijk de virtual center client.

Opties te over lijkt me zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

!null schreef op maandag 06 juli 2009 @ 16:42:
Als de TS niet te kort komt aan RAM dan lijkt me een VM geen probleem. Een virtuele Linux zonder GUI moet verbruikt naast RAM niet veel meer als ie niks te doen heeft.

@Boudewijn, eh.. hij heeft juist geen GUI.
Hmm te snel gelezen ja.

Dan is vmware server mi handig, want:

+ Gratis
+ Goed ondersteund
+Performance is goed (op mijn productiebak 6 guest OSen die redelijk actief zijn, zonder merkbare hikken)
Nadeel: Niet open source

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-08 18:29
Boudewijn schreef op maandag 06 juli 2009 @ 16:58:
[...]

Hmm te snel gelezen ja.

Dan is vmware server mi handig, want:

+ Gratis
+ Goed ondersteund
+Performance is goed (op mijn productiebak 6 guest OSen die redelijk actief zijn, zonder merkbare hikken)
Nadeel: Niet open source
Of Virtualbox, performance is even goed en er is een OSS versie van.

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
virtualbox draait toch in gui?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:21

DeTeraarist

#Boots2Asses

Ik heb al een tijdje niet meer met PHP en Apache gespeeld, maar volgens mij was het niet zo moeilijk om mbv Apache, PHP en wat gebruikersrechten een kleine omgeving te maken waar hij niet buiten kan komen.
Sowieso vind ik het behoorlijk overkill om voor 1 gebruiker een complete VM in te richten.

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hoe wou jij het oplossen dan? php heeft scripting acces over het hele systeem en safe mode is niet een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja dan moet je dus een chrooted apache draaien. Dus apache onder de betreffende gebruiker waarbij dus PHP met dezelfde beperkte rechten functioneert. Moet wel te doen zijn, met een verbouwd start-up script (dat je eigenlijk zegt, draai deze apache als die user) of iets anders in elkaar knutselen. Wel de optie die het lichtst is voor je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jep, daarom niet handig voor de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Boudewijn schreef op maandag 06 juli 2009 @ 20:37:
[...]

Jep, daarom niet handig voor de TS.
Nee hoor, Virtualbox kan ook headless draaien.

Op Gentoo is er in ieder geval een USE flag voor... En ook al heb ik de GUI geinstaleerd staan, ik kan vrolijk VboxManage gebruiken om VM's te stoppen / starten en maken.

Ik zie hier al een leuke tutorial, maar Google op "Virtualbox headless" geeft je meer dan genoeg van die tutorials.

Ook de officiele manual heeft het er over in hoofdstuk 7.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Okay, dan zijn ze wat verder dan ik dacht.

Erg cool :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En virtualbox had toch verschillende kernels nodig? De vorige keer dat ik het draaide had ik iets van 7 kernels erop staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:15

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Het simpelste is gewoon OpenVZ.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 11:48:
En virtualbox had toch verschillende kernels nodig? De vorige keer dat ik het draaide had ik iets van 7 kernels erop staan.
Volgens mij niet.

Ik draai Virtualbox op een "standaard" Gentoo kernel (ook al is een Gentoo kernel per definitie niet standaard) en mijn guests draaien allemaal met een normale kernel (guests zijn CentOS, Debian en Windows 7).

Je hebt wel wat (3) modules nodig op je host voor je netwerkkaarten en op je guests eventueel de guest tools, maar dat is vrij normaal.

De modules op je host zijn een kwestie van /etc/init.d/vbox setup.
En ik vind van niet. 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Rainmaker op 07-07-2009 12:04 ]

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gekozen voor virtualbox wederom, en wederom heb volgens mij verschillende kernels geïnstalleerd. onbedoeld heeft hij toch de gui versie geinstalleerd maar tot mijn verbazing het werkt. Ik krijg keurig via ssh de x windows te zien (ik werk op Mac OS). Ben momenteel bezig met het voorbereiden van de virtual machine. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een vraagje, ik heb nu een virtuele instalatie draaien. Maar nu moet ik port forwarding gaan toepassen om het nuttig te krijgen. Maar volgens mij wijst de echte pc zich toe als router maar iig krijg ik het niet voor mekaar.

Hij wijst zichzelf een ip toe en die krijgt internet maar om een server te laten werken moet ik een port toewijzen. Dit kan niet via de router omdat deze een hele andere ip range heeft. Hoe pak ik dit aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

QFT, OpenVZ is idd een mooi systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjornski
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-07 14:59
Dit kan niet via de router omdat deze een hele andere ip range heeft.
VirtualBox werkt standaard met NAT en doet dus hetzelfde als een huis-tuin-en-keuken internet routertje.
Je kunt dat echter vrij gemakkelijk aanpassen door een bridge te creëren.

Check deze webpagina voor meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:15

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 15:34:
[...]

QFT, OpenVZ is idd een mooi systeem.
one liners helpen niet

[ Voor 9% gewijzigd door Pim. op 08-07-2009 17:38 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bjornski schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 15:44:
[...]

VirtualBox werkt standaard met NAT en doet dus hetzelfde als een huis-tuin-en-keuken internet routertje.
Je kunt dat echter vrij gemakkelijk aanpassen door een bridge te creëren.

Check deze webpagina voor meer informatie.
bedankt ik heb hem doorlopen maar volgens mij raak ik de kaart kwijt bij "Configure networking in VirtualBox"
Kan iemand mij daar mee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjornski
Wat bedoel je met "Raak ik de kaart kwijt"?

Overigens kom ik net tot de conclusie dat als je de laatste versie van VirtualBox OSE + de laatste versie van Ubuntu (Jaunty) hebt, je niet eens meer een bridge hoeft aan te maken.

Je kunt dan gewoon bij de eigenschappen van je virtuele machine kiezen voor
- Network->Adapters->Adapter 1
- Attached to: Host Interface
- in het lijstje met Host Interfaces kies je voor eth0

Daarna kun je je machine opstarten en krijg je binnen je virtuele machine een adres van je router of andere DHCP server in je netwerk.

Als dat niet lukt, post even een screenshot van je netwerkadapter schermpje in VirtualBox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb 8.04 upgraden lijkt me niet verstanding omdat ik het liever bij de stabiele lts hebAfbeeldingslocatie: http://www.easy-upload.nl/index.php/file/24a54b09b77ac9
van wat ik opmaakte van de tutorial moet ik dat nat dan op host zetten en dan moet ik iets daaronder invullen, in een wilde gok heb ik vbox0 gekozen maar ik zou niet weten of ik nu goed ik de buurt zit.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2009 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjornski
Aha, dat verklaart waarom het wat lastiger is.

Je hebt in /etc/vbox/interfaces zoiets staan als:
code:
1
2
vbox0 jantje br0
vbox1 jantje br0

Jantje moet in dit geval de gebruiker zijn waaronder de virtuele machine draait!

In je virtuele machine instellingen kun je nu dus vbox0 of vbox1 invullen. Zet hem eerst even op een vast IP om te testen. Weet niet helemaal zeker of DHCP in een keer gaat werken (ik heb in oudere versies van Ubuntu eigenlijk altijd nat gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dat vbox0 heb ik staan ja (moeten ze allebei ik heb er maar een?) maar waar moet ik dan dat invullen, in het gevirtualiseerde os zelf? en wat moet ik dan in vitualbox invullen en waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjornski
vbox0 is goed.
In het gevirtualiseerde OS moet je je netwerkkaart even een vast ip adres geven. Vergeet subnet en default-route of gateway niet.

Zoiets als dit in /etc/network/interfaces:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
# This file describes the network interfaces available on your system
# and how to activate them. For more information, see interfaces(5).

# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The primary network interface
allow-hotplug eth0
iface eth0 inet static
    address 192.168.0.123
    netmask 255.255.255.0
    gateway 192.168.0.1

Dit werkt alleen als je zoals in de tutorial een bridge hebt aangemaakt en de vbox[iets] interfaces aan die bridge hebt gekoppeld. Echter als je de tutorial hebt gevolgd totaan het punt "configuring virtualbox", dan zou dat goed moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
en dan virtualbox op nat laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjornski
Nope, die moet op host-interface staan en bij interface-name moet dan vbox0 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dat geeft een error, kan je deze plaatjes geven:Afbeeldingslocatie: http://www.easy-upload.nl/index.php/file/124a54bb2d11552.pngAfbeeldingslocatie: http://www.easy-upload.nl/index.php/file/14a54bbc885f3e.png
EDIT: 2e plaatje vervangen

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2009 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjornski
Dat betekent dat vbox0 niet gevonden kan worden.
Meest voor de handliggend is om even te rebooten. Grote kans dat pas dan die bridge opkomt.

Mocht je niet kunnen rebooten, of als het dan nogsteeds niet werkt, probeer dit eens, als root, op je console:
code:
1
2
ifconfig br0 up
ifconfig vbox0 up

Grote kans dat die laatste niet werkt, maar probeer maar even. Ik heb hier geen bridge draaien dus kan helaas niet met je mee kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjornski
Probeer ook even wat hier staat. (post nummer 3 van bodhi.hazen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
het werkt nu allemaal bedankt voor de hulp:)
Pagina: 1