geluidskaart (linux compatibel)

Pagina: 1
Acties:

• ZodiacQ
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01-2025
Hoi,

Aangezien mijn cd-archief bijna volledig op de pc staat (FLAC), dacht ik mijn muziek via de pc af te spelen.
Nu ben ik opzoek naar een goede geluidskaart, maar (er is altijd een maar :D ) wel eentje die goede linux ondersteuning biedt (aangezien ik geen geld wil neertellen voor windows).

Iemand hier ervaringen mee? Ik heb zelf genoeg geluidskaarten gezien, maar telkens ontbreekt de linux ondersteuning :(

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zoek je eentje waarbij de fabrikant linux ondersteunt, of zoek je eentje die gewoon werkt onder linux?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-02 14:55

voodooless

Sound is no voodoo!

Op http://www.alsa-project.org vind je een compatibility lijst. Als linux gebruiker moet dat toch niet zo heel erg lastig te vinden zijn lijkt me..

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Wouter Rebel
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-02 21:29
ESI Juli@

Geweldige kaart voor een betaalbare prijs (volgens mij rond de 125 euro) en linux support.

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-02 09:33

Blaasvis

Cidora \o/

hem genoeg geluidkaarten ?
Roep es een aantal die je hebt misschien dat er eerst kan gekeken worden wat er mis gaat ?
Voordat je geld uitgeeft en het weer niet werkt ;)

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• ZodiacQ
voodooless schreef op maandag 06 juli 2009 @ 16:21:
Op http://www.alsa-project.org vind je een compatibility lijst. Als linux gebruiker moet dat toch niet zo heel erg lastig te vinden zijn lijkt me..
Mja maar er is een verschil tussen er geluid uitkrijgen, en 100% compatibiliteit.
Wilt dit zeggen als ik bvb een 24-bit geluidskaart heb, dat dit ook effectief ondersteund wordt?

Verwijderd

ZodiacQ schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 08:54:
[...]

Mja maar er is een verschil tussen er geluid uitkrijgen, en 100% compatibiliteit.
Wilt dit zeggen als ik bvb een 24-bit geluidskaart heb, dat dit ook effectief ondersteund wordt?
Dat was je vraag niet. Je wilt FLAC bestanden afspelen. Een ESI Juli@, M-Audio Audiophile 24/96 of RME Hammerfall (te verkrijgen bij de betere muziekwinkel) kunnen dit perfect voor je doen.

100% compatibiliteit weet ik niet maar bitrates kun je aanpassen. Wat wil je er nog meer mee gaan doen dan?
Bovenstaande kaarten kun je ook zonder meer in een Mac steken en OS-X is POSIX compliant. En ik hoef niet uit te leggen dat Apple een grote naam in de Digital Audio Workstation wereld heeft (denk aan Pro-Tools etc.).

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2009 10:48 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-02 14:55

voodooless

Sound is no voodoo!

ZodiacQ schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 08:54:
Check nu gewoon eens die website, daar staat gewoon per kaart wat er wel en niet ondersteund is, zoals bijvoorbeeld bij ESI. Er staat gewoon netjes bij of de kaart 24 bit doet.
Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 10:44:
Bovenstaande kaarten kun je ook zonder meer in een Mac steken en OS-X is POSIX compliant. En ik hoef niet uit te leggen dat Apple een grote naam in de Digital Audio Workstation wereld heeft (denk aan Pro-Tools etc.).
Mac en Linux zijn op audio gebied totaal niet met elkaar te vergelijken. Iets wat op OSX werkt hoeft zeer zeker niet onder Linux te werken.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

voodooless schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 10:53:
[...]
Mac en Linux zijn op audio gebied totaal niet met elkaar te vergelijken. Iets wat op OSX werkt hoeft zeer zeker niet onder Linux te werken.
True, Linux is op pro-audio gebied maar karig. Maar de aansturing van de hardware zou toch wel grotendeels hetzelfde moeten kunnen? Ik kan i.i.g. de bitrate van mijn M-Audio Delta 44 veranderen.

Ik wil hier verder ook geen discussie over starten want ik heb heb daar gewoon veel te weinig kennis van. Ardour werkt met JACK onder linux perfect met mijn geluidskaart. En de TS wilt alleen FLAC-jes afspelen. Nou dat kan met genoemde kaarten.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2009 11:08 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
POSIX-compliance heeft niet zoveel met geluidskaarten te maken lijkt me, en ik vermoed dat het driver-subsystem onder linux nogal anders is dan OS-X, en dat "het werkt op de een" weinig informatie geeft over hoe goed het op de ander werkt.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Net een Asus Xonar STX Essence gekocht. Werkt perfect (ondersteund vanaf ALSA 0.1.20 of kernel 2.6.30).

Asus heeft in de Xonar range een stapel kaarten die goed ondersteund worden door Linux. Ze gebruiken allemaal de C-Media 8788 audiochip als ik het goed heb (rebranded, dat wel). Die chip is een van de betere op de markt.

Wat 24 bit playback betreft: je media speler moet het ondersteunen (en natuurlijk je kaart ook ;)). MPD heeft in een van de laatste releases ondersteuning voor 24 bit FLAC meegekregen.

[ Voor 22% gewijzigd door Borromini op 07-07-2009 11:23 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-02 19:14

Metro2002

Memento mori

Er zijn enorm veel geluidskaarten die onder linux werken. Heb zelf tijden lang met een audigy2 gedraaid maar onlangs vervangen door een onboard geluidskaart ivm bagger ondersteuning onder vista :( maar onder linux werkte het altijd prima. (heb hem nog in de aanbieding ;) )

• ZodiacQ
Metro2002 schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 15:35:
Er zijn enorm veel geluidskaarten die onder linux werken. Heb zelf tijden lang met een audigy2 gedraaid maar onlangs vervangen door een onboard geluidskaart ivm bagger ondersteuning onder vista :( maar onder linux werkte het altijd prima. (heb hem nog in de aanbieding ;) )
Heb zelf nog een audigy 4 pro liggen :D
Pagina: 1