Toon posts:

[Harde schijf] Tikkend geluid tijdens opstarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Sinds twee weken heb ik tijdens het opstarten van Vista (tijdens het laadscherm) een tikkend geluid vanuit mijn HDD en komt hij niet verder dan dat en start hij na verloop van tijd opnieuw op. Ik heb een Hitachi HDD van nog geen jaar oud. Het bizarre is dat hij alleen het tikkende geluid maak tijdens het opstarten in normale modus i.p.v via de veilige modus (die wel degelijk werkt) of als ik hem aan een andere computer verbind. Heeft iemand enig idee wat het kan zijn of hoe ik daar achter kan komen? Ik hoop spoedig op een reactie, want zonder degelijke computer zitten is toch verre van ideaal.

PatrickXL

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm

test even je hd met een tooltje van hun.
best kans dat ie het gaat begeven of niet over een paar fouten heen komt.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-02 12:12
Deze komt waarschijnlijk rap aan zijn einde. Nu zoveel mogelijk data backuppen en een RMA-aanvraag doen. Nu ermee doorgaan is gewoon uitstel van excecutie.

Nickname does not reflect reality

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Dat tikkende geluid is meestal een van de koppen die niet verder wil. Het feit dat je in veilige modus wel op kunt starten (er worden weinig/geen devicesrivers geladen) doet mij vermoeden dat je bad sectors hebt op je harddisk en dat daar 1 of meerdere driver files benodigt voor windows in staat. Hier kun je een tooltje downloaden van hitachi om je schijf te testen en die kan ook eventuele bad sectors uit schakelen.
Of je computer daarna weer in normale modus op kan starten hangt er vanaf hoe zwaar de/het bestand(en) beschadigt zijn die in die bad sector(s) stonden.

edit beetje sneller tikken Xor :P

[ Voor 3% gewijzigd door Xorsist op 06-07-2009 13:57 ]

Verwijderd

Ga er maar vanuit dat ie in normale modus niet meer fatsoenlijk of überhaupt opstart als er bootbestanden beschadigd zijn.

Alle bestanden die nog lukken er afkopiëren, rma aanvragen, en opsturen. Zoals gezegd.

Sowieso is een backup een heel goed idee om te hebben. Ook van perfect gezonde schijven. Zie mijn sig :o

Verwijderd

Topicstarter
In hoeverre mate bekijken zij bestanden als je hem via RMA opstuurt? Ik heb heel wat vertrouwelijke bestanden van mijn werk eropstaan en ik mag geen risico lopen dat ze in niet-gewenste handen vallen. Ik weet trouwens niet hoe ik dat tooltje moet opstarten, aangezien ik niet eens in windows terecht kan komen...

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Als je een 2e pc tot je beschikking hebt even de ISO versie downloaden uit mijn link en branden op een cd.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:41

DataGhost

iPL dev

Als het goed is helemaal niet, iets met claims enzo. Zodra ze met jouw data gaan rommelen en er zit bepaalde zut tussen zijn ze zelf ook aansprakelijk meen ik.

Als je de schijf echt schoon wilt krijgen moet je even hier kijken:
http://cmrr.ucsd.edu/people/Hughes/SecureErase.shtml

Er zit namelijk in de ATA-commandoset een commando wat tegen jouw schijf zegt alles eraf te halen. Hierbij worden ook bad sectors ontdaan van eventueel terug te halen data. Voor de zekerheid zou ik het wel uitvoeren zonder andere schijven in de computer :) Je krijgt wel een keuze maar je zal maar de verkeerde kiezen...

Verwijderd

Als je absolute zekerheid wilt hebben dan moet je de schijf gewoon houden en een nieuwe kopen.

Encrypt je nieuwe schijf met TrueCrypt.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2009 14:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem gebrand en gebrand als image.. dus op de dvd is hij al uitgepakt? Of moet je hem branden als een data schijf het met .iso bestand erop? Lijkt mij onwaarschijnlijk, maar iig: tijdens het opstarten en ik zet als boot device de dvd start hij het programma niet, wellicht doe ik wat fout, maar ik ben geen held met computers ;)

Dus ik kan veilig alle programma's/data op mijn schijf laten staan? Misschien is een erase sowieso wel slim aangezien ik hem toch nooit meer gemaakt terug zal zien gok ik...

Verwijderd

Je kunt wel een erase doen voordat je 'm opstuurt maar als de schijf kapotte sectoren heeft kan het zijn dat de erase ook niet goed lukt. Proberen.
Pagina: 1