Je kent het wel; je wil contact maken met het thuisfront terwijl je bij een bedrijf zit waar men de beveiliging van het netwerk naar de boze buitenwereld eens wel goed op orde heeft. Goed voor het bedrijf, slecht voor ons eigenwijze tweakers die het beter denken te weten dan lokaal beheer (NOFI voor alle beheerders hier
).
Nu wil je toch je mail lezen en kunnen werken op een server ergens in deze boze buitenwereld. In mijn geval betekend dit dat ik een SSH verbinding wil opzetten naar een server om daar hobbywerk te kunnen doen in de baas z'n tijd ("De baas" weet dit en vindt het ok, maar kan geen invloed uitoefenen op het netwerk of whatsoever). Ik ben ondertussen al op verschillende manieren aan het proberen om een verbinding op te zetten, maar tot nu toe heb ik nog geen succes geboekt.
Dingen die NIET werken om contact te maken met de buitenwereld;
Het antwoord hier op is: ja, maar het is niet zo makkelijk als het lijkt.
Een ruwe schets van de verwachte opstelling:
(aangepast versie van proxytunnel paper schema.)
Ik ben op onderzoek uitgegaan en heb meerdere voorgestelde oplossingen gevonden:
Ik heb ondertussen op de Ubuntu machine een sshd (openssh) draaien en een proxy op apache2. Op mijn eigen lokale windows machine (eerst überhaupt eens kijken of we het thuis aan de praat kunnen krijgen) heb ik putty draaien met proxytunnel gecompileerd voor cygwin. Ook ben ik even bezig geweest met corkscrew.
Op dit moment heb ik het geheel nog niet aan de praat gekregen. Ik begin door alle systemen, servers e.d. een beetje door de bomen het bos niet meer te zien
. Mijn volgende idee is om een proxy op de lokale machine te installeren en deze te gebruiken om verbinding te maken met de Apache2 proxy, maar ik weet niet zeker of dit gaat werken.
Nu verwacht ik dat ik niet de enige ben die dit in deze situatie verkeert en vraag me af hoe andere dit hebben aangepakt. Elke tip, trick of goed idee is van harte welkom!
Nu wil je toch je mail lezen en kunnen werken op een server ergens in deze boze buitenwereld. In mijn geval betekend dit dat ik een SSH verbinding wil opzetten naar een server om daar hobbywerk te kunnen doen in de baas z'n tijd ("De baas" weet dit en vindt het ok, maar kan geen invloed uitoefenen op het netwerk of whatsoever). Ik ben ondertussen al op verschillende manieren aan het proberen om een verbinding op te zetten, maar tot nu toe heb ik nog geen succes geboekt.
Dingen die NIET werken om contact te maken met de buitenwereld;
- Simpelweg een SSH verbding maken over poort 22.
- Een SSH verbinding maken over poort 443 (SSL).
- Een SSH verbinding maken over poort 80 (HTTP, er draait een SSHD op poort 80 aan de andere kant "van de lijn")
Het antwoord hier op is: ja, maar het is niet zo makkelijk als het lijkt.
Een ruwe schets van de verwachte opstelling:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| +------------+ +------------+
| | | |
| SSH client +-+ | SSH daemon |
| (Putty) | | | |
+------------+ | +----/|\-----+
| |
| |
+-----V-----+ +---------+ |
| | | | |
| Proxy | | Proxy | |
| Tunnel | +---------+ |
| +------------->-tunnel-->--+
| | +---------+
+-----------+ | |
+---------+ |
(aangepast versie van proxytunnel paper schema.)
Ik ben op onderzoek uitgegaan en heb meerdere voorgestelde oplossingen gevonden:
- Een combo van een Apache2 proxy, opensshd en proxytunnel.
- Corkscrew in ism. een proxy.
- Kleine andere random snippets van informatie via Google.
Ik heb ondertussen op de Ubuntu machine een sshd (openssh) draaien en een proxy op apache2. Op mijn eigen lokale windows machine (eerst überhaupt eens kijken of we het thuis aan de praat kunnen krijgen) heb ik putty draaien met proxytunnel gecompileerd voor cygwin. Ook ben ik even bezig geweest met corkscrew.
Op dit moment heb ik het geheel nog niet aan de praat gekregen. Ik begin door alle systemen, servers e.d. een beetje door de bomen het bos niet meer te zien
Nu verwacht ik dat ik niet de enige ben die dit in deze situatie verkeert en vraag me af hoe andere dit hebben aangepakt. Elke tip, trick of goed idee is van harte welkom!
Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work