SPDIF maar 2 kanaals

Pagina: 1
Acties:

• debian123
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-02-2024
Hallo ik heb een:
ICIDU 7.1 PCI Geluidskaart met SPDIF
http://www.icidu.nl/ProductDetail.aspx?pd=1312684
Ik gebruik de drivers van icidu (pc-media)

aangesloten met SPDIF glasvezelkabel op een
Denon AVR-1508 (optische ingang)
De Denon staat ingesteld op direct mode, kan DOLBY DTS geluid geven

speakers: HARMAN KARDON 5 speakers + 1 subwoofer (5.1)

Echter; als ik in windows het geluid op digitaal zet heb ik alleen PCM stereo (2 kanaals).

Hoe kan ik er 5.1/7.1 DTS uit krijgen? Volgens mij doet het geluidskaartje wel DTS encoding...?
Ik kan ook in het tooltje van de geluidskaart alleen 2 kanaals PCM kiezen digitaal, en 7.1 alleen analoog.. :/

[ Voor 9% gewijzigd door debian123 op 06-07-2009 13:08 ]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:12
Dan moet je wel een DTS (of 5.1) bron hebben, anders kan je geluidskaart het ook niet doorsturen.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-02 15:02

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Je kaartje doet helemaal niks met encoding. Wil je er 5.1 of 7.1 uit krijgen dan zul je DTS of DD af moeten spelen. Er zijn maar enkele kaarten die 'live' de boel mixen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• debian123
Ja ik heb een aantal blue ray films gedownload met DTS; aleen wat ik raar vind dat ik in het tooltje bij de drivers geleverd digitaal alleen 2 kanaals PCM kan selecteren....

edit: ok; dus het werkt zo: ik speel een blue ray af: het kaartje stuurt raw alles direct door naar de receiver;
en de receiver maakt er 5.1 van? ik dacht dat de geluidskaart dat deed.

[ Voor 36% gewijzigd door debian123 op 06-07-2009 13:14 ]

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dat komt omdat de bandbreedte van spdif te laag is om 5.1 zonder compressie door te sturen en het live compressen te zwaar is om zomaar met een software driver te doen.
--------------
Na de edit..

Niet helemaal. DTS en DD is een compressed formaat van geluid. Net als mpeg2/4 en divx ed. Wanneer je je bluray afspeeld wordt een compressed signaal daar de versterker gestuurd en die pakt het uit en speelt het af. Het signaal is dus al die tijd al wel 5.1, maar dan ingepakt.

Net zo als het afspelen van een divx filmpje veel sneller gaat dan het compressen geldt dit ook voor geluid. Het 'uitpakken' van DTS en DD is veel simpeler dan het 'inpakken'. Wil je dit realtime doen dan zul je een geluidskaart moeten hebben met Dolby Digital Live en/of DTS Connect. Die bordjes zijn echter wat duurder.

[ Voor 65% gewijzigd door Janoz op 06-07-2009 13:20 ]

• debian123
ok; ter bevestiging:
het zou moeten werken als ik op de pc 96KHZ pcm kies; mn receiver instel op DTS, en op de pc een blue ray film afspeel (met DTS ingeschakeld)...

ja je hebt gelijk over die softwarematige encoding; dat verhaal lijkt me ook logisch.

ok.. maar wat is nu de best/snelste goedkoopste manier om er DTS uit te krijgen; moet ik dan een nieuwe geluidskaart kopen of niet?

[ Voor 21% gewijzigd door debian123 op 06-07-2009 13:26 ]

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Om dat werkend te krijgen zul je in je afspeel software ergens in moeten stellen dat het geluid 'raw' of 'direct' via de digitale uitgang uitgestuurd moet worden.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 16:54
Stop er eens een normale dvd in. Deze zou iig als dts/5.1 DD veergegeven moeten worden.

• debian123
het probleem is dus eigenlijk dat ik in het configuratie paneel van c-media geen uncompressed/direct signaal aan kan zetten. Ik kan alleen kiezen tussen:
analoog: 2 kanaals stereo
analoog: 5.1 surround
analoog 7.1 surround
digitaal 2 kanaals 44 Khz
digitaal 2 kanaals 96 Khz
Verder zitten er 3d programma's op met helikopters etc;

ik zet m dus op digitaal 2 kanaals 96 Khz; maar als ik een DTS of DVD opzet met surround heb ik toch maar 2 kanalen lijkt het. Of wordt er van die 2 kanalen DTS gemaakt...
Misschien heb ik een andere driver nodig voor de icidu 7.1 PCI Sound Card With SPDIF

[ Voor 17% gewijzigd door debian123 op 07-07-2009 11:19 ]

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Janoz schreef op maandag 06 juli 2009 @ 13:26:
Om dat werkend te krijgen zul je in je afspeel software ergens in moeten stellen dat het geluid 'raw' of 'direct' via de digitale uitgang uitgestuurd moet worden.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Pak eens AC3 filter erbij als audio codec.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
En probeer de output van je geluidskaart eens op 48khz te zetten, want dat is de samplerate van een DVD.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:17

voodooless

Sound is no voodoo!

Janoz schreef op maandag 06 juli 2009 @ 13:16:
het live compressen te zwaar is om zomaar met een software driver te doen.
Dat is een illusie: alle DD Live en DTS Connect kaartjes gebruiken een software oplossing voor het encoderen van 5.1 geluid ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11-2025

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

als dat zo is, waarom werkt dat dan niet op alle geluidskaarten zo?

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dan zullen het zeer waarschijnlijk de licentiekosten zijn vor het gebruik van de encoding technieken.

• debian123
Ik heb er een DTS signaal uit weten te krijgen; mn lampje van DTS gaat dan branden op de Denon 1508.
De signaalbronnen staan nu op op uncompressed 48KHZ
Echter ben ik een volwaardiger geluid gewend; doordat .flac bestanden, mp3 files en divx films ik normaal laat converteren, om iig al mn boxen te gebruiken (5 boxen + subwoofer). Dit gebeurd nu niet; omdat alleen DTS mn andere boxen activeert.

[ Voor 35% gewijzigd door debian123 op 08-07-2009 08:25 ]

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Zit er op de versterker niet een optie om dolby pro logic te gebruiken? Of om een stereo signaal over meer boxen te sturen? (Als je daadwerkelijk zoveel waarde hecht aan je flac bestanden vind ik het vreemd dat je ze over 5 boxen wilt hebben. 2x2 (met eventueel sub) lijkt me dan veel logischer)

• debian123
dit http://www.cinematica.ru/img/goods/1053.jpg is de versterker.
ik heb 2x front, 2x rear, 1x center en een subwoofer.
Je bedoelt dat ik de center speaker zou moeten uitschakelen?

Ja ik heb m op Dolby Pro II staan maar het meeste geluid komt door de front speakers (stereo); de achterste geven alleen een heel zacht geluid. Dit is alleen het geval met flac, mp3, divx, mpg etc bestanden.
DTS doet het als enige wel goed; maar dit wordt alleen ondersteund door enkele dvd's/blue ray films.
Er zijn nog andere modes: 7X stereo, Simulate, Matrix; dan krijg ik over alle boxen evenveel; maar hetzelfde stereo geluid.

[ Voor 38% gewijzigd door debian123 op 08-07-2009 10:24 ]

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

debian123 schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 09:53:
dit http://www.cinematica.ru/img/goods/1053.jpg is de versterker.
ik heb 2x front, 2x rear, 1x center en een subwoofer.
Je bedoelt dat ik de center speaker zou moeten uitschakelen?
Nee, dat bedoel ik niet.
Ja ik heb m op Dolby Pro II staan maar het meeste geluid komt door de front speakers (stereo); de achterste geven alleen een heel zacht geluid. Dit is alleen het geval met flac, mp3, divx, mpg etc bestanden.
DTS doet het als enige wel goed; maar dit wordt alleen ondersteund door enkele dvd's/blue ray films.
Er zijn nog andere modes: 7X stereo, Simulate, Matrix; dan krijg ik over alle boxen evenveel; maar hetzelfde stereo geluid.
Lees dit stukje nog eens door. Eerst klaag je over het weinige geluid uit je rear speakers en daarna klaag je over dat overal hetzelfde uit komt. Wat wil je nu eigenlijk??

Het punt is dat je je instelling aan moet passen naar waar je naar luistert. Luister je een stereo bron dan kies je voor twee boxen. Wil je dat toch ruimer hebben, dan kies je voor 7x stereo zodat het stereo geluid ook van achter komt.

Kijk je echter een film, dan verwacht je meer een surround geluid. Wanneer er enkel een stereo geluid beschikbaar is dan zal de versterker er maar wat van moeten maken. Dat is wat je met dolby pro logic kunt doen (vaak is het stereo signaal daarop voorbereid). Dat er dan niet zo heel veel geluid van achter komt is helemaal niet vreemd.

Dat surround alleen bij DTS werkt is niet waar. Ten eerste werkt dolby digital ook, en ten tweede is het DTS materiaal waarschijnlijk het enige echte 5.1 materiaal wat je hebt.

• debian123
Sorry dat ik een beetje onduidelijk was
wat ik wil is:
- 5.1 geluid van een DTS bron
- benadering van 5.1 geluid door convertering/encoding vanaf een stereo/PCM

met hetzelfde geluid bedoelde ik dat het signaal niet gesplitst werd maar gekopieerd naar alle boxen.
Maar goed; je verhaal is duidelijk.

bedankt voor de reacties.

[ Voor 14% gewijzigd door debian123 op 08-07-2009 13:30 ]

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Maar je kunt geen 5.1 maken van iets wat origineel 2.0 is, dat is het hele punt ;) Dolby Pro Logic II doet weliswaar een poging maar in feite maak je vaak het signaal minder mooi dan het origineel is.
Pagina: 1